Geert Bourgeois Vice-minister-president van de Vlaamse regering en Vlaams minister van Bestuurszaken, Binnenlands Beleid, Inburgering, Toerisme en Vlaamse.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
VVP Hoorzitting Vlaams Parlement Carl VEREECKE Rik RÖTTGER Gedeputeerden Koen DE WULF Dienst Vergunningen (W-VL)
Advertisements

Besturen van de eredienst: wijzigingen in de regelgeving.
De strafrechtelijke aspecten van het ‘integratiedecreet’
Beleidsbeïnvloeding door VGC-jeugdraad VGC-jeugdraad juni 2013.
Een huisstijl voor het VIOE PRESENTATIE Agribex: studiedag ruraal erfgoed Kansen en knelpunten voor ruraal erfgoed vanuit Onroerend Erfgoed.
Uitvoering Natuurregelgeving door provincies
Nieuwe project-m.e.r.-regelgeving Project-m.e.r.-screening Dienst Mer
PROCEDURE BETROKKEN ACTOREN RECHTSBESCHERMING De stedenbouwkundige vergunning VERBIST Advocaten
RUIMTELIJKE ORDENING Wat is RO? Historiek Doelstelling.
Rechtshandelingen van de Unie
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Ruimte en Erfgoed Onroerend Erfgoed en de adviesverlening 19 maart 2010 Joeri Mertens – Nele Vanmaele.
Geert Bourgeois Viceminister-president Vlaams minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand.
Aanduiding van ankerplaatsen – Erfgoedlandschappen
Thema Natuur – luik groen
Toekomst Omgevingsrecht
1 Klassieke procedure. 2 SLO + goedkeuring MP/TFP SSL Gunning Gunning 1° opdracht < 240 dagen na betrokken SSL (i.g.v. overmacht: termijn verlengbaar)
Naar een oplossing voor de clusters weekendverblijven
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
Besturen van de eredienst & Gemeente verhoudingen en verplichtingen
1.Sociaal objectief 2.Wonen in eigen streek (DGPB, boek 5) 3.Register onbebouwde percelen 4.Leegstandsregister.
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
Het gemeentelijk handhavingsbeleid Ruimtelijke ordening
Voorstel van nieuw Bodemdecreet opmerkingen VVSG (Hoorzitting Vlaams Parlement 29 juni 2006) Steven Verbanck Stafmedewerker Leefmilieu VVSG tel
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Naar een nieuw decreet voor het Vlaams cultuur-erfgoedbeleid
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Varia Mer-forum deskundigen 19 mei Varia 1. Actualisatie richtlijnenboeken 2. Erkenning Mer-coördinator 3. Infosessie Archeologie 4. Vaak gestelde.
Samenleving op stoom Reflectie vanuit de bedrijfseenheid Samen leven.
Opmaak van PIP (LA & Projectteam) Bijsturing van Beleidsoptie of Regelgeving ? Betrokken entiteit Functioneel Bevoegd Minister Interne validatie van PIP.
Beter Bestuurlijk Beleid krachtlijnen
Kennis- en Onderwijscentrum Bodem en Ondergrond Leergang Oriëntatie Bodem en Ondergrond.
Recht en duurzaamheid Frans Tonnaer.
Het cultureel-erfgoedconvenant als hedendaags beleidsinstrument.
Beleidsnota  Deel 1: organisatie  Deel 2: evaluatie  Deel 3: beleidsplan.
LIN-Infodag - 24 mei Verwachtingen van een ontheffingsaanvraag AROHM Inge Leenders Afdeling Stedenbouwkundige Vergunningen.
Flora- en faunawet Conny Krutzen Presentatie bij RPS |19 juni 2014.
Doorwerking van MER in ruimtelijke besluiten in NL
Traject omgevingsvergunning monumenten
Rol en positie omgevingsambtenaar
OMGEVINGSVERGUNNING VERENIGT BOUW- EN MILIEUVERGUNNING INTEGRATIE MER VERSNELLING VAN INVESTERINGSPROJECTEN Philippe Muyters – Vlaams minister van Ruimtelijke.
Kennis- en Onderwijscentrum Bodem en Ondergrond Leergang Oriëntatie Bodem en Ondergrond.
Handhavingsprogramma RO
De Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken De Vlaamse minister van Financiën, Begroting, Werk, Ruimtelijke Ordening en Sport De Vlaamse minister.
Beheersplannen Toelichting De Panne Tedewest 28 mei 2015
Erfgoedwet Roma-bijeenkomst Marjolein Verschuur – Adviseur archeologie
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
Ludo Guelinckx Gemeentelijk stedenbouwkundig ambtenaar
VVSG - Dialoogsessie Lokale Bestuurskracht Spreker: Guido Decoster – Agentschap Binnenlands Bestuur Moderator: Lieven Janssens - Universiteit Antwerpen.
Onroerenderfgoeddecreet
Projectbureau Herbestemming Kerken Begeleidingsaanbod voor steden en gemeenten voor haalbaarheidsonderzoeken rond de toekomst van parochiekerken Samenwerkingsverband.
KERNINSTRUMENTEN RijkOmgevingsvisie Programma AMvB Instructies Projectbesluit Omgevingsvergunning ProvincieOmgevingsvisie Programma Verordening Instructies.
EEN PAROCHIEKERKENPLAN VOOR DE KERKEN OP HET GRONDGEBIED VAN UW GEMEENTE Stappenplan.
Complexe Projecten “Naar een kwaliteitsvolle en snelle aanpak van projectgedreven processen”
Waarom een nieuwe Wro? De huidige Wet op de Ruimtelijke Ordening dateert van 1965 en is door de vele herzieningen onoverzichtelijk geworden. Uitgangspunten.
Woonprojecten Klooster & Jukschot Woonproject Klooster: situering 2.
De werking van de Omgevingswet Doelgroep: beginners Schakeldag 21 juni 2016 Arjan Nijenhuis, plv. directeur Eenvoudig Beter.
Studiedag Bestuurskracht Platteland VVSG 8 juni 2017 te Leuven
Kerkenbeleidsplan gemeente Westerlo
Leegstand en verwaarlozing in 2017
mr. dr. Harm Borgers 14 november 2016
Naar een nieuw decreet voor het Vlaams cultuur-erfgoedbeleid
Infosessie lokaal woonbeleid Sociaal Woonaanbod
Oprichting Regionaal Landschap Schelde–Durme vzw
Westhoekoverleg 15 maart 2013 Ieper
Besturen van de eredienst & Gemeente verhoudingen en verplichtingen
Project Handvatten Omgevingsplan
Bestuurlijke afweegruimte/lokaal maatwerk
De conformiteit van de vrijetijdsdecreten met het Planlastdecreet
Dialoogsessie Lokale Bestuurskracht
Transcript van de presentatie:

Geert Bourgeois Vice-minister-president van de Vlaamse regering en Vlaams minister van Bestuurszaken, Binnenlands Beleid, Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand

 Departement Ruimtelijke Ordening, Woonbeleid en Onroerend erfgoed  Agentschap Inspectie Ruimtelijke Ordening, Woonbeleid en Onroerend Erfgoed  Agentschap Onroerend Erfgoed (vanaf 1 juli 2011)

Waarom ?  In uitvoering van het regeerakkoord: “we maken een nieuw decreet Onroerend Erfgoed waarin het verdrag van Malta volledig tot zijn recht komt”.  De huidige wet-, decreet- en regelgeving voor onroerend erfgoed is eerder organisch tot stand gekomen.  niet altijd sprake van een optimale afstemming tussen de verschillende inventarissen, beschermingsstatuten, premiestelsels, procedures en handhavingsbepalingen  nood aan een integrale benadering van het onroerend erfgoed waarbij alle onroerend erfgoedvormen evenwaardig worden behandeld, doch met aandacht voor de grote variatie aan onroerend erfgoed in Vlaanderen  het begrip ‘onroerend erfgoed’ – dat nergens wordt vermeld in een Vlaams decreet of besluit – dient decretaal te worden vastgelegd

Werkwijze  conceptnota met inventaris van de knelpunten en uitdagingen waar het beleidsveld onroerend erfgoed vandaag mee te maken heeft en voorstellen  Ruimte voor discussie,  we ontvingen 50 reacties op het document dat digitaal raadpleegbaar was  de conceptnota werd voorgelegd aan de bevoegde Commissie binnen het Vlaamse parlement  er werd advies gevraagd de SARO, de KCML en de VLABEST  er werd bilateraal overleg gepleegd met belanghebbenden  De redactie van het nieuwe decreet gebeurde op basis van deze conceptnota en de aangereikte aanvullingen.

Het nieuwe decreet zorgt voor:  meer rechtszekerheid  vereenvoudiging: veralgemening en uniformisering van de procedures voor de verschillende onroerend erfgoedvormen  draagvlakverbreding  nastreven van een participatief beleid met een grote betrokkenheid van het middenveld  het bestaande beleid werd geëvalueerd in functie van meer geïntegreerde beslissingen

Instanties en actoren van het onroerenderfgoedbeleid

- Vlaamse Commissie Onroerend Erfgoed samenvoeging van KCML en expertencommissie,  verstrekt adviezen op eigen initiatief of binnen het toepassingsgebied van het decreet - Besturen: erkende onroerenderfgoedgemeente en intergemeentelijke onroerenderfgoeddienst toepassing van het subsidiariteitsbeginsel  ontwikkelen van een erfgoedreflex over alle bestuurslagen heen

Instanties en actoren van het onroerend erfgoedbeleid - Onroerenderfgoeddepot - Erkenning als archeoloog - Erkenning als metaaldetectorist - Kwaliteitslabel onroerenderfgoedondernemers

Inventarissen

Inventarissen  Inventaris onroerend erfgoed bevat minstens volgende inventarissen  landschapsatlas  inventaris van archeologische zones  inventaris bouwkundig erfgoed  inventaris houtige beplantingen met erfgoedwaarde  inventaris van historische tuinen en parken toegankelijk voor iedereen – betere digitale ontsluiting ifv open communicatie  Vaststelling van de inventaris  in zijn geheel of gedeeltelijk  openbaar onderzoek georganiseerd door de gemeente

Inventarissen  Zorgplicht voor administratieve overheden  de administratieve overheid geeft in al haar beslissingen over een eigen werk of activiteit met directe impact op geïnventariseerd erfgoed aan hoe ze rekening heeft gehouden met de verplichting  Verplicht Advies  bij sloop pand uit vastgestelde inventaris  bij verwijderen van goederen opgenomen in vastgestelde inventaris houtige beplantingen met erfgoedwaarde

Archeologie

Archeologie  Betere integratie in de processen  Wetenschappelijk archeologisch onderzoek  toelating van het agentschap is verplicht  publicatie van het eindverslag  Traject bij verstoring van de bodem  verplichting tot archeologisch vooronderzoek  archeologieattest te voegen bij vergunningsaanvraag  vrijstelling bij:  percelen met tot. opp. lager dan 300 m²  buiten arch. zone – opp. 300 en 3000 m²  buiten arch. zone – verstoring onder 700 m²  in arch. zone – verstoring onder 100 m²

Archeologie  Vooronderzoek  melding bij agentschap of OE gemeente  uitvoering overeenkomstig code van goede praktijk  archeologienota na 30 dagen  validatie door agentschap  Archeologische opgraving  melding bij agentschap of OE gemeente  na twee maanden rapport bij agentschap  na twee jaar eindverslag en publicatie

Archeologie  Toevalsvondsten  melding binnen drie dagen aan agentschap  10 dagen bewaren in ongewijzigde toestand  termijn kan ingekort of verlengd worden  Actief behoudsbeginsel archeologische ensembles  bewaren, in goede staat houden en beschikbaar houden voor wetenschappelijk onderzoek

Archeologie  Passief behoudsbeginsel archeologische ensembles  verbod op ontsieren, beschadigen of vernielen  Verkoop  meldingsplicht  prijs op basis van internationale marktwaarde  Evaluatie  beoordeling van de effectiviteit

Beschermingen en erfgoedlandschappen

Beschermingen  één beschermingsinstrument (archeologische site, monument, cultuurhistorisch landschap, stads- en dorpsgezicht, overgangszone)  eenvoudige procedure in twee fasen (max. 9 maanden, verlengbaar met 3 maanden)  beschermingsbesluiten met bindend en rechtzeker karakter  wijzigingen en opheffingen

Beschermingen en erfgoedlandschappen Actief en passief behoudsbeginsel  instandhoudings-, beveiligings-, beheers-, herstellings- en onderhoudswerken  verboden beschermde goederen te ontsieren, te beschadigen, te vernielen of andere handelingen te stellen die de erfgoedwaarde ervan aantasten

Beschermingen en erfgoedlandschappen  Handelingen aan of in beschermde goederen  geen stedenbouwkundige vergunning of verkavelings- vergunning vereist: toelating van agentschap of, onroerenderfgoedgemeente  stedenbouwkundige vergunning of verkavelings- vergunning vereist: niet bindend advies agentschap  mogelijkheid tot administratief beroep bij regering  uitvoeren van de vergunning: ernstige schade aan een beschermd goed, advies van de Vlaamse Commissie Onroerend Erfgoed kan bindend verklaard worden

Beschermingen en erfgoedlandschappen  Erfgoedlandschappen  afbakening op basis van onroerenderfgoedrichtplannen  zorgplicht voor administratieve overheden

Onroerenderfgoedrichtplannen

Onroerenderfgoedrichtplannen  Sectoraal voorstel voor ruimtelijke uitvoeringsplannen  per thema of gebied  mogelijkheid tot opname actieprogramma met instrumenten en middelen vanuit de Vlaamse overheid

Beheer van onroerend erfgoed

 veralgemening van bestaande regel in landschapsdecreet  mogelijkheid om een beheerplan op te stellen voor een onroerend goed met erfgoedwaarde (kan ook niet beschermd zijn)  de opmaak en uitvoering ervan kan worden begeleid door een beheerscommissie  mogelijkheid tot aanduiden van erfgoed waar de opmaak van een beheersplan verplicht is  nieuwe toevoeging onroerenderfgoedbeheersplannen, natuurrichtplannen en bosbeheerplannen moeten geïntegreerd worden

Prijzen

prijzen mogelijkheid om prijzen toe te kennen  bijvoorbeeld Vlaamse Monumentenprijs

Financiering onroerenderfgoedzorg

 Subsidies  bij het afsluiten van samenwerkingsovereenkomsten met erkende IOED’s, Regionale Landschappen en erkende OEdepots  bij het afsluiten van beheersovereenkomsten met zakelijk rechthouder of beheerder van erfgoed  projecten  Premies  herformulering en uniformisering van bestaande regels  afschaffing van de koppelsubsidies  bijkomende mogelijkheid: premies voor maatregelen ifv algemene landschapszorg opgenomen in een goedgekeurd actieprogramma

Financiering onroerenderfgoedzorg  Archeologie  initiatiefnemer betaalt vooronderzoek en opgraving  decretale mogelijkheid voor een archeologisch solidariteitsfonds  decretale mogelijkheid voor projectsubsidies (onder meer mogelijk voor syntheseonderzoek en wetenschappelijke projecten)

Handhaving

Handhaving  van toepassing op alle deelgebieden van het onroerend erfgoed, naast de gerechtelijke handhaving en de preventieve bestuurlijke handhaving voorziet het decreet in een remediërende bestuurlijke handhaving  opsplitsing in: - misdrijven: gestraft door strafrechter - inbreuken: gestraft met exclusieve geldboete  preventieve en remediërende bestuurlijke handhaving: mogelijkheid tot minnelijke schikking  opmaak handhavingsplan en programma voor de duur van de regeerperiode