Dag SO 8 febr Werkwinkel Doorlichtingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

|Datum Matching op de RUG 1. |Datum Inhoud 2 ›Waarom matching? ›Wat is matching? ›Matching 2014 ›Voorlichting en matching.
Inschrijvingsprocedure schooljaar Basisscholen Sint-Pieters-Leeuw
Informatieavond 22 april 2013
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Regionale Technologische Centra en werkplekleren
De rekenkamer van Venlo
Taal en rekenen in het mbo
College voor Examens, Rol van Contactpersonen Implementatie coe in mbo 13 september ‘10 Jan Paul de Vries.
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
Mag ik u voorstellen ....
Passend Onderwijs: onze gezamenlijke zorg?
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
P 1 Pip - Onderwijs. P Regelgeving BVR van 27 juni 1990 Omzendbrief van 26 september Individualisatie.
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
GO!2020 ‘Samen dromen vormgeven’.
Taal en rekenen MBO flitsbijeenkomst 18 juni 2009 Marjo Jansen Beleidsdirectie BVE.
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Thema 1 Inleiding op Onderwijskunde Aanpak van de cursus
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Schooldoorlichtingen Onderwijsinspectie Jan Vermeylen Inspectie
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS Beleidsdomein Onderwijs en Vorming De (specifieke) lerarenopleiding De (specifieke) lerarenopleiding.
Opleiding voor schoolsecretariaten
Marktbewerkingsplannen
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
Workshop 1 Geïntegreerde kwaliteitszorg : een voorwaardenscheppend kader voor de Vlaamse Kwalificatiestructuur 10 februari 2012.
Workshop programmaties. Procedure programmaties Omzendbrief SO 61: Programmatie, omvorming, overheveling en afbouw in het voltijds secundair onderwijs.
Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs. Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs Zomer 2010 : aankondiging loopbaandebat Problematiek :
Gecombineerd onderwijs Gecombineerd onderwijs Studiedag Talen 19 maart 2010.
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Stichting Projecten Speciaal Onderwijs Informatieronde wetsvoorstel kwaliteit(v)so 1, 8, 9 en 29 maart 2011.
Leren in een ICT - context Aalst 06 juni 2011 – Massemen 07 juni 2011.
ScaldWIN, Internationale Scheldeweek 2011 De Schelde, rivierstroom als levensstroom.
OKE-wet, inspectietoezicht en de gemeenten
Oorzaken aanpassing decreet lokaal provinciaal Interne staatshervorming rol van de provincies / provinciaal beleid wordt in vraag gesteld Planlastvermindering.
SWV passend onderwijs i.o. Informatieavond mr 5 juni 2012.
PROJECT HBO-SAM Vooronderzoek Disseminatie
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
Werkseminarie beleidsplanning
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
26 mei  Wie ben je?  Verwachtingen? Wettelijk Meerwaarde Valkuilen NODEN – VRAGEN?
Opdracht wetenschappelijke review leerlingenbegeleiding
Lerend netwerk Antwerpen Kwaliteitszorg: databased? 10 oktober 2013.
Directiedag CLB 12 februari 2015
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
Advisering gecombineerd onderwijs Een blik achter de schermen 5 maart 2015.
GO!2020 Evaluatieverslag & Strategische keuzes 3de uitvoeringsplan
Aanpak van ongekwalificeerde uitstroom vanuit CLB CLB Veurne –
GO!2020 Functiebeschrijving directeur
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
Tijdelijke en dringende maatregelen onthaalonderwijs Departement Onderwijs & Vorming 7 december 2015.
17 december 2015.
Kwaliteitszorg & rationalisering Internationalisering
ondersteuningmodel sessie twee: samenwerkingsverbanden
Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Nieuwe onderwijsregelgeving basisonderwijs
Agenda Kwaliteitsverwachting OK-kader Opdracht en traject
Kwaliteitszorg les 3.
nieuwe leerplannen DKO
Getuigschrift BaO en getuigschrift bereikte doelen
Flexibele leertrajecten
PV 8 - verslag doorlichting WG SEO: bom-model
Transcript van de presentatie:

Dag SO 8 febr. 2013 Werkwinkel Doorlichtingen

Agenda Wat en hoe wordt onderzocht?  conclusies en ondersteuning Resultaten GO!?

Onderzoeksvragen Een doorlichting is een onderzoek van: De onderwijsreglementering (erkenningsonderzoek) Wordt de onderwijsreglementering gerespecteerd? De kwaliteitsbewaking door de school Onderzoekt en bewaakt de school op systematische wijze haar eigen kwaliteit? Het algemeen beleid van de school Kan de school al dan niet zelfstandig haar tekorten wegwerken?

Erkenningsonderzoek (1) Wordt de onderwijsreglementering gerespecteerd? een selectie van structuuronderdelen om het voldoen aan de onderwijsdoelstellingen na te gaan Hierbij onderzoekt de onderwijsinspectie altijd de volgende procesvariabelen uit het CIPO-referentiekader: het onderwijsaanbod de uitrusting de evaluatiepraktijk de leerbegeleiding

Erkenningsonderzoek (2) Wordt de onderwijsreglementering gerespecteerd? Verwijzingen naar Codex SO (omzendbrieven) en decreet CLB een selectie van andere erkenningsvoorwaarden voorbeeld: taalregeling, verlofregeling en aanwending schooltijd, begeleidingscontract met CLB een selectie van overige regelgeving voorbeeld: verplichte bepalingen in het schoolreglement, informatie over CLB, verhaalmogelijkheden, bepalingen i.v.m. oriëntering en evaluatie, correct afleveren attesten verworven bekwaamheid/ lesbijwoning, respecteren minimumlessenrooster Momenteel tegelijkertijd: Voldoet de school aan de erkenningsvoorwaarden m.b.t. bewoonbaarheid, veiligheid en hygiëne?

Stelling GO! instellingen hebben baat bij vormen van centrale toetsing

Tekorten in kader van erkenningsvoorwaarden BaO   aantal scholen leerplanrealisatie 47 regelgeving 12 Totaal adv 2+3 49

Tekorten in kader van erkenningsvoorwaarden SO   aantal scholen leerplanrealisatie 63 regelgeving 44 Totaal adv 2+3 69

BaO: doorgelichte leergebieden tot juni 2012 in kleuteronderwijs

BaO: doorgelichte leergebieden tot juni 2012 in lager onderwijs

SO: doorgelichte vakken tot juni 2012

BaO: tekorten voor regelgeving totaal LOET 4 Gebruik onderwijstijd Nascholingsplan 3 OKAN: nascholing taalvaardigheid

SO: tekorten voor regelgeving totaal SO64 40 decreet mentorschap en nascholing 1 SO/2002/09:organisatie stage 6 SO/2003/02:bewaartijd documenten SO 74: respecteren middagpauze 4

Stelling GO! instellingen doorlopen zelden volledig de PDCA-cirkel bij de aanpak van hun kwaliteitszorg

BaO: kwaliteitsonderzoek Focus op procesindicatoren

SO kwaliteitsonderzoek Focus op procesindicatoren

Ondersteuning CIPO-indicatoren Kwaliteitsvolle schoolondersteuning is een speerpunt van het begeleidingsplan PBD Deze ondersteuning is de ruggengraat van het GO! 2020 programma KWZ Rol van cluster en regioadviseur zijn daarin belangrijk Ondersteuning van procesindicatoren volgens het DODO-principe. De PBD werkt aan een DODO-ondersteuningsinstrument. Momenteel enkel toegankelijk via de regioadviseur. Doelgerichtheid Ondersteuning Doeltreffendheid Ontwikkeling

BaO PDCA leerbegeleiding

SO GO! PDCA leerbegeleiding 4/4/2017 Geen inbreuken tegen de regelgeving Analyse doorlichtingen SGE 28

Ondersteuning: bouwstenen leerbegeleiding SO   aantal uitspraken bevorderend belemmerend organisatie 79 26 53 leerstoornissen 30 28 2 leerlijnen 15 professionalisering 20 7 13

DODO leerbegeleiding

PDCA evaluatiepraktijk BaO PDCA evaluatiepraktijk

PDCA evaluatiepraktijk 4/4/2017 SO GO! PDCA evaluatiepraktijk Geen inbreuken tegen de regelgeving Analyse doorlichtingen SGE 28

Doelgerichtheid: bouwstenen evaluatiepraktijk SO   aantal uitspraken bevorderend belemmerend visie 37 13 24 leerplangerichtheid 74 8 66 koppeling aan leerproces 30 9 21

Ondersteuning: bouwstenen evaluatiepraktijk SO   aantal uitspraken bevorderend belemmerend afspraken 64 32 attitudebeoordeling 41 9 deliberatiecriteria 40 18 22 evaluatie stage/GIP/OC 33 19 14

DODO evaluatie

Algemeen beleid van de school 4/4/2017 Algemeen beleid van de school NS advies 1 83 74% advies 2 29 26% advies 3 0 0% totaal 112 100% Analyse doorlichtingen SGE 28

BaO -Indicatoren algemeen beleid jan ’09 – juni ‘12 totaal scholen=167 aantal uitspraken leiderschap 127 visie 123 besluitvorming 101 KWZ 143

Indicatoren SO algemeen beleid jan ’09 – juni ‘12 totaal scholen= 96 aantal uitspraken leiderschap 45 visie 48 besluitvorming 37 KWZ 64

Vakgroepwerking (DL 2010-2011 en 2011-2012)

Vakgroepwerking (DL 2010-2011 en 2011-2012)

Stelling Het pedagogisch beleid van een Scholengroep en/of een Scholengemeenschap is af te lezen uit de resultaten van de doorlichtingen van hun scholen

Resultaten GO! in de derde ronde 4/4/2017 Resultaten GO! in de derde ronde NS advies 1 83 74% advies 2 29 26% advies 3 0 0% totaal 112 100% Analyse doorlichtingen SGE 28

BaO: hoe goed doet het GO! het? (1) Advies 1: 118 (gunstig advies) Advies 2: 47 (gunstig beperkt in de tijd) Advies 3: 2 (ongunstig)

BaO: hoe goed doet het GO! het? (2) schooljaar Aantal scholen 08 - 09 51 09 - 10 61 10 - 11 13 11 - 12 42 Totaal 167 Hoe verklaren we de grafiek?

SO: hoe goed doet het GO! het? (1) 4/4/2017 SO: hoe goed doet het GO! het? (1) NS advies 1 83 74% advies 2 29 26% advies 3 0 0% totaal 112 100% Advies 1: 27 (gunstig advies) Advies 2: 66 (gunstig beperkt in de tijd) Advies 3: 3 (ongunstig) Analyse doorlichtingen SGE 28