Dag SO 8 febr. 2013 Werkwinkel Doorlichtingen
Agenda Wat en hoe wordt onderzocht? conclusies en ondersteuning Resultaten GO!?
Onderzoeksvragen Een doorlichting is een onderzoek van: De onderwijsreglementering (erkenningsonderzoek) Wordt de onderwijsreglementering gerespecteerd? De kwaliteitsbewaking door de school Onderzoekt en bewaakt de school op systematische wijze haar eigen kwaliteit? Het algemeen beleid van de school Kan de school al dan niet zelfstandig haar tekorten wegwerken?
Erkenningsonderzoek (1) Wordt de onderwijsreglementering gerespecteerd? een selectie van structuuronderdelen om het voldoen aan de onderwijsdoelstellingen na te gaan Hierbij onderzoekt de onderwijsinspectie altijd de volgende procesvariabelen uit het CIPO-referentiekader: het onderwijsaanbod de uitrusting de evaluatiepraktijk de leerbegeleiding
Erkenningsonderzoek (2) Wordt de onderwijsreglementering gerespecteerd? Verwijzingen naar Codex SO (omzendbrieven) en decreet CLB een selectie van andere erkenningsvoorwaarden voorbeeld: taalregeling, verlofregeling en aanwending schooltijd, begeleidingscontract met CLB een selectie van overige regelgeving voorbeeld: verplichte bepalingen in het schoolreglement, informatie over CLB, verhaalmogelijkheden, bepalingen i.v.m. oriëntering en evaluatie, correct afleveren attesten verworven bekwaamheid/ lesbijwoning, respecteren minimumlessenrooster Momenteel tegelijkertijd: Voldoet de school aan de erkenningsvoorwaarden m.b.t. bewoonbaarheid, veiligheid en hygiëne?
Stelling GO! instellingen hebben baat bij vormen van centrale toetsing
Tekorten in kader van erkenningsvoorwaarden BaO aantal scholen leerplanrealisatie 47 regelgeving 12 Totaal adv 2+3 49
Tekorten in kader van erkenningsvoorwaarden SO aantal scholen leerplanrealisatie 63 regelgeving 44 Totaal adv 2+3 69
BaO: doorgelichte leergebieden tot juni 2012 in kleuteronderwijs
BaO: doorgelichte leergebieden tot juni 2012 in lager onderwijs
SO: doorgelichte vakken tot juni 2012
BaO: tekorten voor regelgeving totaal LOET 4 Gebruik onderwijstijd Nascholingsplan 3 OKAN: nascholing taalvaardigheid
SO: tekorten voor regelgeving totaal SO64 40 decreet mentorschap en nascholing 1 SO/2002/09:organisatie stage 6 SO/2003/02:bewaartijd documenten SO 74: respecteren middagpauze 4
Stelling GO! instellingen doorlopen zelden volledig de PDCA-cirkel bij de aanpak van hun kwaliteitszorg
BaO: kwaliteitsonderzoek Focus op procesindicatoren
SO kwaliteitsonderzoek Focus op procesindicatoren
Ondersteuning CIPO-indicatoren Kwaliteitsvolle schoolondersteuning is een speerpunt van het begeleidingsplan PBD Deze ondersteuning is de ruggengraat van het GO! 2020 programma KWZ Rol van cluster en regioadviseur zijn daarin belangrijk Ondersteuning van procesindicatoren volgens het DODO-principe. De PBD werkt aan een DODO-ondersteuningsinstrument. Momenteel enkel toegankelijk via de regioadviseur. Doelgerichtheid Ondersteuning Doeltreffendheid Ontwikkeling
BaO PDCA leerbegeleiding
SO GO! PDCA leerbegeleiding 4/4/2017 Geen inbreuken tegen de regelgeving Analyse doorlichtingen SGE 28
Ondersteuning: bouwstenen leerbegeleiding SO aantal uitspraken bevorderend belemmerend organisatie 79 26 53 leerstoornissen 30 28 2 leerlijnen 15 professionalisering 20 7 13
DODO leerbegeleiding
PDCA evaluatiepraktijk BaO PDCA evaluatiepraktijk
PDCA evaluatiepraktijk 4/4/2017 SO GO! PDCA evaluatiepraktijk Geen inbreuken tegen de regelgeving Analyse doorlichtingen SGE 28
Doelgerichtheid: bouwstenen evaluatiepraktijk SO aantal uitspraken bevorderend belemmerend visie 37 13 24 leerplangerichtheid 74 8 66 koppeling aan leerproces 30 9 21
Ondersteuning: bouwstenen evaluatiepraktijk SO aantal uitspraken bevorderend belemmerend afspraken 64 32 attitudebeoordeling 41 9 deliberatiecriteria 40 18 22 evaluatie stage/GIP/OC 33 19 14
DODO evaluatie
Algemeen beleid van de school 4/4/2017 Algemeen beleid van de school NS advies 1 83 74% advies 2 29 26% advies 3 0 0% totaal 112 100% Analyse doorlichtingen SGE 28
BaO -Indicatoren algemeen beleid jan ’09 – juni ‘12 totaal scholen=167 aantal uitspraken leiderschap 127 visie 123 besluitvorming 101 KWZ 143
Indicatoren SO algemeen beleid jan ’09 – juni ‘12 totaal scholen= 96 aantal uitspraken leiderschap 45 visie 48 besluitvorming 37 KWZ 64
Vakgroepwerking (DL 2010-2011 en 2011-2012)
Vakgroepwerking (DL 2010-2011 en 2011-2012)
Stelling Het pedagogisch beleid van een Scholengroep en/of een Scholengemeenschap is af te lezen uit de resultaten van de doorlichtingen van hun scholen
Resultaten GO! in de derde ronde 4/4/2017 Resultaten GO! in de derde ronde NS advies 1 83 74% advies 2 29 26% advies 3 0 0% totaal 112 100% Analyse doorlichtingen SGE 28
BaO: hoe goed doet het GO! het? (1) Advies 1: 118 (gunstig advies) Advies 2: 47 (gunstig beperkt in de tijd) Advies 3: 2 (ongunstig)
BaO: hoe goed doet het GO! het? (2) schooljaar Aantal scholen 08 - 09 51 09 - 10 61 10 - 11 13 11 - 12 42 Totaal 167 Hoe verklaren we de grafiek?
SO: hoe goed doet het GO! het? (1) 4/4/2017 SO: hoe goed doet het GO! het? (1) NS advies 1 83 74% advies 2 29 26% advies 3 0 0% totaal 112 100% Advies 1: 27 (gunstig advies) Advies 2: 66 (gunstig beperkt in de tijd) Advies 3: 3 (ongunstig) Analyse doorlichtingen SGE 28