BLCC Business Language & Communication Centre voor HUB, VOV Lerend Netwerk, CBL Studiedag “to blend or not to blend” 14 maart 2012 #BLCC_ © BLCC.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Edushock leerfestival
Advertisements

Symposium “Leer- en Innovatiecentrum”
De nieuwe werkelijkheid
‘Samen werken aan een Taalbeleid.’
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
10 tips voor een gouden start Groeitips
Ondernemen in de praktijk
Infosessie Ombudswerking 1.Wie zijn/ Wat doen ombudspersonen? 2.Aandachtspunten OER.
Workshop ter voorbereiding van de 2 e Beursvloer IJmond Noord 15 november 2012.
1 Workshop voor maatschappelijke organisaties ter voorbereiding op de Beursvloer.
Project VOCATIO Camille Delbecque Communicatie en contact laureaten
Wie zijn we en wat drijft ons? Cameleon, cultuur die je beleeft.
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
NVP bijeenkomst Willen is Kunnen Friesland Bank.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Wat doen we als we willen dat mensen ook effectief gebruiken wat ze leerden Peter Samyn,
Informatieavond Petrus en Paulusschool
Hogescholen in Dialoog
eTwinning - De online community voor scholen in Europa
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
Logical Framework Approach
Geïntegreerde integriteit: hoe werkt u daaraan?
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Randstad Diversity START TO TALENT
Verandering & Weerstand
Blended learning medisch Frans voor de zorgsector.
handreiking social media bij de Vlaamse overheid
Onthaalbeleid stad Dendermonde
Theo Wijnen en Ruud Bourmanne
27 januari 2011.
. be OFO - IFA OFO Opleidingsinstituut van de Federale Overheid Presentatie Comité B 6 juli 2005.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
BuE-natraject bij het Agentschap voor Onderwijsdiensten.
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Gedrag in organisaties, 10e editie
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Wanneer doelen doelloos blijven. Over weerstand en doelen
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Europalaan 24 | 6199 AB Maastricht-Airport | T | www
Bewegen voor meer evenwicht Fopas, dynamiek voor verandering.
AO 2 december 2009 Voorfase en startfase AO & Op weg naar ons eigen AO en Ons eigen ontwerp.
Het Vlaams innovatienetwerk 8 oktober 2009 EFRO-Seminarie Prioriteit 1 ‘Kenniseconomie en Innovatie’ Annie Renders - IWT VIN Coördinator
2e Bijeenkomst Pupillentrainers
Handelingsgericht samenwerken
Onderzoek ervaringen van cliënten, jobcoachen en trajectbegeleiders met uitzendarbeid beeldvorming van uitzendconsulenten en werkgevers over het ATB-netwerk.
Motiveren van vrijwilligers
moderniseren van het curriculum.
Stevig in de sTEIGERS een educatief coaching instrument voor kortgeschoolde medewerkers Wim vroonen
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
AutiWorks start open training ‘Autisme Werkbaar’
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
17 talen Duits – Engels – Frans – Italiaans – Portugees – Spaans
PRO 2004 HRM - netwerk 29 oktober 2004 Analyse resultaten Personeelsresultatenonderzoek 2004 Juni personeelsleden / 361 lijnmanagers MVG / VWI.
Workshop evalueren Dcp
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Van waarde; van betekenis zijn SBCM opleidingsdag 23 september 2015 Tom de Haas.
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
©Van Weert + Partners, 2005 Leergang CMS Exclusief voor VGN leden Van Weert + Partners Najaar 2005.
Matching ideals stichting laluz & logo IO invoegen!! Contactgegevens account manager.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
G-COACHING IN DE PRAKTIJK door CBE BRUSSELLEER in CVO COOVI VOCVO Trefdag 20 mei 2016 Martin Strynck.
Leren is ‘uit’ – leveren is ‘in’ Leren & presteren in één adem
Richting geven aan Teamontwikkeling
Sportinfrastructuur via alternatieve financiering
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

BLCC Business Language & Communication Centre voor HUB, VOV Lerend Netwerk, CBL Studiedag “to blend or not to blend” 14 maart 2012 #BLCC_ © BLCC

Agenda • Wie is BLCC? • Blended learning historiek – succescases • Rol van de trainer in blended learning trainingen • Motiveren – Waarom? – Hoe? • Als docent • Als organisatie © BLCC

BLCC • Taalopleidingen voor bedrijven, hogescholen en overheid - op maat en op korte termijn • (e)-taaltesten • Advies inzake taalopleidingsstrategie • Train-the-trainer opleidingen © BLCC

BLCC • DIDACTISCHE PARTNERCOMMERCIËLE PARTNERS • TECHNOLOGISCHE PARTNER • 2011: Overname Languesdoc - Didactisch concept - Implementatie resultaten CALL-onderzoek - Technologische expertise - Realisatie elektronische inhouden © BLCC

BLCC • 13 talen • opleidingsuren • 150 bedrijven • 22 jaar • 12 vaste medewerkers • 200 freelance trainers • Expert in Blended Learning © BLCC

Team © BLCC

Trainers © BLCC

teambuilding opleiding innovatie © BLCC

Klanten SECTOR- FONDSEN GROTE BEDRIJVEN KMO’sOVERHEIDS- INSTANTIES ZIEKEN- HUIZEN HOGESCHOLEN © BLCC

Blended • 2004: Start verkoop blended learning taalopleidingen • 2011: 80% van opleidingen Frans, Nederlands, Engels en Duits zijn blended © BLCC

Blended Verrijking van de blend C-learning E- learning M- learning © BLCC

Blended • c-learning communicatieve training in kleinere groep of individueel onder leiding van een docent • e-learning - tussen 2 sessies - voorbereiding, verankering, remediëring en natraject • m-learning - aanvullende woordenschatoefeningen © BLCC

Blended • c-learning communicatieve training in kleinere groep of individueel onder leiding van een docent • e-learning - tussen 2 sessies - voorbereiding, verankering, remediëring en natraject • m-learning - aanvullende woordenschatoefeningen © BLCC

Blended BLCC Partners NoodDomein- expertise Expertise e-learning blended learning Medisch Frans in blended learning © BLCC

eHealth: Medisch Frans © BLCC

Blended BLCC • Opleiding medisch personeel AZG – 8 x 3u c-learning om de twee weken – coaching: via mail tussen twee sessies in – Maatwerk geïntegreerd in e-learning > – Gemiddeld 50u e-learning • Opleiding Katho studenten – keuzevak -5 x 4u c-learning om de twee weken -coaching: via mail tussen twee sessies in -Gemiddeld 20u e-learning © BLCC

Blended BLCC • Formule: -Groepsopleiding op maat voor één van onze klanten -In-company opleiding – enkel eigen medewerkers van de klant -Absolute beginners -18 sessies van 2 uur met onze trainer -Tussendoor e-learning, coaching via mail tussen twee sessies in -Totaal aantal uur: 36 contacturen + e-learning • Resultaten: © BLCC

Blended • Leerprogressie? ROI? Leerder 1 - (firma Crops) - Beginniveau Duits: A1- - Eindniveau na 32 uur Blended learning (groepsles): B1 Leerder 2 - (Firma Bekaert) - Beginniveau Nederlands: A0 - Eindniveau na 32 uur Blended Learning (groepsles): A2 © BLCC

Rol van de trainer? © BLCC

Rol van de trainer? Doel: Integrated Language Learning Environment creëren Tijdens de sessie Tussen twee sessies in Tijdens de volgende sessie © BLCC

Rol van de trainer? Tijdens de les: • e-learning inhouden vastleggen • link tussen de les en de inhoud weergeven • wijzen op eventuele moeilijkheden • uitvluchten op voorhand ‘de kop indrukken’ • Geruststellen dat je er voor de trainee bent © BLCC

Rol van de trainer? Tussen twee sessies: • De activiteiten en de vooruitgang van de cursisten op het leerplatform Edumaticonline opvolgen • Tonen dat je de trainees opvolgt • Coaching van de cursisten via tussen de sessies • Motivatie van de cursisten • Creëert eventueel specifieke oefeningen © BLCC

Rol van de trainer? Tussen twee sessies: • De trainees ‘belonen’ voor hun inzet • De inhouden gebruiken > van e-learning naar c-praktijk! © BLCC

Rol van de trainer? Manager PedagoogPsycholoog Innovator © BLCC

Motiveren: waarom? Trainees hebben “nooit” tijd en “altijd” iets beters te doen > weerstand Impact van motiveren op tijd en volharding! © BLCC

Motiveren: hoe? © BLCC

Motiveren: hoe? Als docent • Op moeilijkheden anticiperen > belang van 1 ste sessie • Nuttige e-taken geven • Link e-taken en c-activiteiten creëren • Trainees positief benaderen m.b.t vastgestelde e-activiteit, progressie,... • Duidelijke objectieven formuleren: wat waarom tegen wanneer • Link naar de realiteit leggen © BLCC

Motiveren: hoe? Als docent • Realiseer een degelijke ondersteuning en omkadering – Re-actieve coaching: antwoorden op vragen – Pro-actieve coaching: motiveren © BLCC

Motiveren: hoe? Als docent • Denk aan introduceren van een beloningselement • Denk aan introduceren van een competitie element “Ik heb geen tijd (gehad)” • Niet afwijken van vooropgesteld schema • Concrete oplossingen vinden voor de trainee • Bijsturing van opdrachten om te landen op succeservaring © BLCC

Motiveren: hoe? Als organisatie? • Hou rekening met eigen leercultuur. Ernaar streven om cultuur te creëren waar e-leren als volwaardige leermethode gezien wordt • E-leer inspanningen mee opnemen in evaluatie werknemer • Faciliteer e-leren en communiceer duidelijk – IT-dienst inschakelen? – Leerplek? – Wanneer mogen de medewerkers e-leren? – Communicatie naar lijnmanagers van medewerkers © BLCC

Motiveren: hoe? Als organisatie? • Toon betrokkenheid (HR aanwezig 1 ste sessie, kickoff mail naar cursisten, organiseer eigen evaluatie, creëer gelegenheden om vragen te beantwoorden, bijv. infosessie, vraag e-leertijden op) • Investeer in e-coaching en zoek entertrainers • Geen vooroordelen tov. “fun” elementen in trainingen © BLCC

Motiveren: hoe? Als organisatie? • Grote organisaties: – communicatiecampagne op maat – wedstrijd – beloningen – events © BLCC

Vragen? Bedankt voor jullie aandacht! © BLCC