Hoe organiseer ik een PvB?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Advertisements

Het LWOO op de HJZ Doelstelling Inrichting onderwijs
Ochtend Presentatie - docenten Welkom terug! Hoe ging de uitvoering van de PvB? Wie heeft dit allemaal gedaan en wat waren de ervaringen?
Differentiëren naar leerwegen
Arrangementen Groen Proeven
Hoe zet ik een goede praktijksituatie op voor een PvB?
Presentatie introductie BGL
Landbouwbreed Klaaswaal
Workshop OGW in de klas..
1.
Nederlands en vakleer samen in de BPV
Redactioneel schrijven Les 1
Binnen buiten cirkel 1. Leerlingen in 2 cirkels
Van, voor én door het onderwijs.
Van, voor én door het onderwijs.
Monitoring Groen Proeven : resultaten Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR
Meten en registratie ontwikkeling competenties
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
Instrueren Leidinggeven Blz. 161.
Waar staan we nu?.
Reflectie gesprek Vandaag als voorbereiding op Nieuw examineren.
Welkom bij 30 oktober 2008.
Aan de slag met competenties beoordelen
Wat is een webkwestie?. Wat is een webkwestie?
SAMENWERKING!!!. VMBO in Beweging Stedelijk Dalton Lyceum (SDL) & Sportbedrijf Dordrecht (SBD) onderdeel uitmakend van Doe ff Gezond (SBD & GGD-ZHZ)
Informatie- avond groep 6
Leren en kwalificeren in de opleidingen Mediavormgever
ORGANISEREN.
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Inrichting en organisatie klas 5 PTA LOB Infoavond klas algemeen gedeelte Presentatie.
De kubus van CSPE succesfactoren!
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Stages Keuzen en kansen.
UML 1. Use cases1. Use cases. Het probleem: Hoe inventariseer ik wensen en eisen voor mijn project? Hoe leg ik ze vast? Hoe geef ik vorm en structuur.
Strategic Interaction: Spreken met scripts 3 Programma Wat zijn scripts? Wat zijn de ingrediënten van een goed script? Hoe gebruik je scripts in de les?
Kijken naar Kinderen Week 4
Praktijk project 5 les 1 Dynamiek in organisatie.
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Communicatie 2 – kw 2 Les 2. Wat gaan we doen? Korte herhaling van vorige week. Het kennismakingsgesprek Casussen uit je stage Afsluiting van de les:
Talentontwikkeling met keuzeopdrachten natuurkunde Ton van der Valk & Florine Meijer.
De nieuwe studente krijgen in hun opleiding te maken met keuzedelen. Hoe ziet het keuzeproces van de student eruit? Wat zijn belangrijke momenten in het.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Kerntaak 3 Personeel & Arbeid
Voorlichtingsavond Doorstroom 4 TL  4 Havo 11 november 2015.
Eindexamen en PTA Uitleg over het eindexamen en het programma van toetsing en afsluiting voor havo 4.
Toetsing Faculteit Onderwijs Locatie Heerlen, Maastricht & Sittard Anneriet Florack september 2011.
20 januari 2016 – Herman Bongenaar
Ontwikkelt en produceert o.a. printplaten High-mix, low volume, dus veel engineers in dienst.
Herdenking WO I in onze SG
Hans van der Rijst – steunpunt BEST
Studieloopbaanbegeleiding
Informatie avond Leerjaar – 2018.
Observeren en rapporteren
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Mini-onderneming.
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
Mini-onderneming.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Verkopen Les 3 Niveau 4.
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 3
Opstart leernetwerk vaardigheidsontwikkeling
Periode 4 – IBS 3 De gezonde kantine
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Ondernemerschap Jullie zijn gestart aan het laatste studiejaar en met nog een paar maanden te gaan komt een diploma steeds dichterbij. Om dit diploma te.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Ouderavond leerjaar 4 B4A 27 september 2017
Examenvoorlichting
BSM Bewegen, Sport en Maatschappij
De start van werkplekleren 2a
Transcript van de presentatie:

Hoe organiseer ik een PvB?

Inhoud Film PvB Klant in de Bloemenwinkel Wat moet er allemaal geregeld worden? Praktijkdeel: Werken in duo’s

Aan de Slag De PvB bestaat uit 3 onderdelen. Voorbereiding Uitvoering Reflectie + Beoordeling 4

Voorbereiding: De Locatie Authentieke locatie Bloemenzaak Bloemenkraam Gesimuleerd. Lokaal inrichten als bloemenzaak. Hoe richt je de locatie in?

Voorbereiding: Hoe kan je een locatie inrichten?

Voorbereiding: De Klant Probeer een extern persoon te regelen. Komt realistischer over bij de leerlingen. De “Klant” vooraf instrueren en uitleggen wat de bedoeling is.

Uitvoering: Het verkoop/ klant gesprek

Uitvoering: klant gesprek Leerling stelt vragen aan de klant Leerling noteert de gegevens van de klant Leerling informeert naar de wensen en eisen van de klant. Docent staat op de achtergrond en kijkt mee

Uitvoering: Vakdeskundigheid / BTW Bon 10

Uitvoering: Vakdeskundigheid BTW Bon Leerling moet een kostprijsberekening van eigen creatie maken. 11

Uitvoering: Etaleren

Uitvoering: rol van de docent Observeren Beoordelen Probeer niet in te grijpen. Laat leerlingen de situatie zelf ondervinden. 13

Reflectie+ beoordeling: Rol van de docent: Het geobserveerde gedrag terugvragen Rol van de leerling Terugkijken op verrichte handelingen. Beargumenteren van gemaakte keuzes 14

Organisatie mogelijkheden Tijd Locatie Bemensing middelen Vorm van afname Blokuur Gesimuleerd / Authentiek 1 a 2 Vindt plaats tijdens de praktijklessen Carrousel, groep in een keer Dagdeel Authentiek / Gesimuleerd 2 a 3 Rooster technisch bekijken Carrousel, groep in een keer / in twee tallen Hele dag Authentiek of Gesimuleerd Minimaal 2 personen Wellicht op open dagen, stagedagen, toetsweken, projectweken Carrousel, groep in een keer in twee/drie- tallen Meerdere dagen Minimaal 2 Personen Rooster technisch bekijken Wellicht gedurende toetsweken, projectweken individueel 15

Nu gaat u dit zelf ondervinden hoe het is om deel te nemen binnen de organisatie van een PvB.

Werken in een carrouselvorm. Tijdens het werken in een carrousel is er wachttijd. Deze wachttijd kunt u indelen door: Vooraf een theoretisch opdracht te geven. Hieraan kan een cijfer gekoppeld worden. Theoretische opdracht vindt niet plaats in het praktijklokaal Voordelen van de carrouselvorm: Geen leerlingen die zich lopen te vervelen / hoeven te wachten Beter zicht op leerlingen Beter organiseerbaar van een PvB. Reflectiegesprekken lopen netjes achter elkaar Evt. extra cijfer 17

18