Hoe organiseer ik een PvB?
Inhoud Film PvB Klant in de Bloemenwinkel Wat moet er allemaal geregeld worden? Praktijkdeel: Werken in duo’s
Aan de Slag De PvB bestaat uit 3 onderdelen. Voorbereiding Uitvoering Reflectie + Beoordeling 4
Voorbereiding: De Locatie Authentieke locatie Bloemenzaak Bloemenkraam Gesimuleerd. Lokaal inrichten als bloemenzaak. Hoe richt je de locatie in?
Voorbereiding: Hoe kan je een locatie inrichten?
Voorbereiding: De Klant Probeer een extern persoon te regelen. Komt realistischer over bij de leerlingen. De “Klant” vooraf instrueren en uitleggen wat de bedoeling is.
Uitvoering: Het verkoop/ klant gesprek
Uitvoering: klant gesprek Leerling stelt vragen aan de klant Leerling noteert de gegevens van de klant Leerling informeert naar de wensen en eisen van de klant. Docent staat op de achtergrond en kijkt mee
Uitvoering: Vakdeskundigheid / BTW Bon 10
Uitvoering: Vakdeskundigheid BTW Bon Leerling moet een kostprijsberekening van eigen creatie maken. 11
Uitvoering: Etaleren
Uitvoering: rol van de docent Observeren Beoordelen Probeer niet in te grijpen. Laat leerlingen de situatie zelf ondervinden. 13
Reflectie+ beoordeling: Rol van de docent: Het geobserveerde gedrag terugvragen Rol van de leerling Terugkijken op verrichte handelingen. Beargumenteren van gemaakte keuzes 14
Organisatie mogelijkheden Tijd Locatie Bemensing middelen Vorm van afname Blokuur Gesimuleerd / Authentiek 1 a 2 Vindt plaats tijdens de praktijklessen Carrousel, groep in een keer Dagdeel Authentiek / Gesimuleerd 2 a 3 Rooster technisch bekijken Carrousel, groep in een keer / in twee tallen Hele dag Authentiek of Gesimuleerd Minimaal 2 personen Wellicht op open dagen, stagedagen, toetsweken, projectweken Carrousel, groep in een keer in twee/drie- tallen Meerdere dagen Minimaal 2 Personen Rooster technisch bekijken Wellicht gedurende toetsweken, projectweken individueel 15
Nu gaat u dit zelf ondervinden hoe het is om deel te nemen binnen de organisatie van een PvB.
Werken in een carrouselvorm. Tijdens het werken in een carrousel is er wachttijd. Deze wachttijd kunt u indelen door: Vooraf een theoretisch opdracht te geven. Hieraan kan een cijfer gekoppeld worden. Theoretische opdracht vindt niet plaats in het praktijklokaal Voordelen van de carrouselvorm: Geen leerlingen die zich lopen te vervelen / hoeven te wachten Beter zicht op leerlingen Beter organiseerbaar van een PvB. Reflectiegesprekken lopen netjes achter elkaar Evt. extra cijfer 17
18