Your partner in innovation

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
H20:Voorraadwaardering
Advertisements

TYPE HIER DE SUBTITEL OVER 1 REGEL •Plaats voor de subtitel altijd een tab, om de regel op de juiste afstand te laten beginnen. •De eerste regel na de.
Duurzame mobiliteit in Leeuwarden, hoofdstad van Fryslân Ferd Crone 4 december 2009.
Innoveren voor gezondheid
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
De Vlaamse audiovisuele sector: een socio- economische profilering Isabelle De Voldere Hans Everaert.
De zin en onzin van escrow
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Duurzaamheid Bert van de Merwe.
Hoe is jouw verhaal ? 31 mei Scenario: stilstand (geen inflatiecorrectie) 2.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Rotary Scherpenzeel Woudenberg – Mobiliteit, milieu en mooie spullen
Omvang van de ambachtseconomie
Electrical Solutions Business Oplossingen voor de dure energie.
bijeenkomst Pragmatic Solutions INCREASING PROFIT, DECREASING RISK SDE en financiering offshore windparken 24 november 2009.
Waarom op afstand samenwerken? Omdat het ….. Ronald Scherpenisse Information Worker Microsoft B.V.
GrondGebruiks modellering, Toepassing Land Use Scanner in Suriname.
Mr. Marleen van Berkom-Lindhout (Berenschot) Drs. Robert Capel (KplusV) 1 Benchmark Milieustraten Afvalconferentie ASL 16 juni 2011.
1 Tilburg klaart de lucht Luchtkwaliteitsplan gemeente Tilburg
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Plan van Aanpak Onderzoek naar een duurzame school. Door Arjan de Groot Bas van der Vliet.
Innovatief aanbesteden transport & verwerking gemeentelijk groenafval
Informatiemanagement 27 juni 2007 André Knulst Mens College 3/3.
AberdeenGroup surveyed 125 companies to understand their product innovation goals. Top challenges reported by these companies were: Cost pressure from.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens
Nieuwe data voor (nieuwe) OV modellen
CO2 reductie d.m.v. bijmenging van waterstofgas Demonstratiebijeenkomst 17 maart 2011 Brink voert het project ‘CO2 reductie door rijden op waterstofgas’
Financiële cijfers 22 augustus 2012 Paul Smits
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Agenda  Lessen (6)  tot  hs 30
27 januari 2011.
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
Inkomen Begrippen + 6 t/m 10 Werkboek 6. 2 Begrippen Arbeidsverdeling Verdeling van het werk in een land.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Achtergrond 380 kV HS-station Breukelen
ITACA project Meeting met geinteresseerde burgers over Duurzame Mobiliteit in Brabant Tilburg, 29 juni 2011.
Klimaatneutraal ’s-Hertogenbosch
Schitterende Organisaties®
Erbeterdezaak.nl Inleiding duurzaamheid Duurzaamheid = Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen = Sustainability © de vries business consultancy, 2008.
Voorlopige overslagcijfers 2009 Hans Smits President-directeur Havenbedrijf Rotterdam 30 december 2009.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
AIRE project: een korte inleiding Erik Lysen Utrecht Centrum voor Energieonderzoek (UCE) AIRE workshop, Utrecht, 4 november 2005.
Rotary Leusden – Mobiliteit, milieu en mooie spullen
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
De stadsrandzone centraal Ruimteconferentie 3 november 2009 Bart van Bleek.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Hoofdstuk 11 Kostenstructuur.
Logistics: a driver for innovation Low costs High value Flexibility now and later Superior technology Timwood - T > No transport - I > No Inventory - M.
Management Accounting Management Control
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Stadsgas Biogas in de stad.
Stap 3; Constant of Variabel?
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Het model van de Ecokosten / Waarde Verhouding (Eco-costs / Value Ratio = EVR) en “eco-efficiente waardecreatie” dr. ir. Joost G. Vogtländer Technische.
RIJDEN OP AARDGAS Waarom zoveel aandacht voor verkeer? 1/3 van wereld energie verbruik Daarvan de helft personen auto’s.
Potentiële baten van Triple-A banden in 2013, 2016 en 2020 Stephan van Zyl (TNO) Sven Jansen (TNO) Michael Dittrich (TNO) Erik de Graaf (M+P)
Martin Quispel Zwijndrecht 24 februari 2017
Enterprise Europe Network - Groen Gas BBQ
Informatiebijeenkomst LNG in de binnenvaart
Vision on sustainable fuelmix for transport in the Netherlands
The Next Step 21 juni 2018.
Towards one third of renewable energy in transport in 2030
Transcript van de presentatie:

Your partner in innovation Goedemorgen!

People Planet Profit Doel of Middel? Hedenochtend Doel of Middel? Elektrische auto stoot evenveel CO2 uit' Hoe groen is de elektrische auto? Maasvlakte II, duurzaam bereikbaar ‘Volvo V70 met een kaboutertank vol aardgas’ Bossen de klos door biodiesel People Planet Profit

About Altran SWAFEA: Onze aanpak CLIMO & InterCT: Voorbeeld van een businesscase Biodiesel B30: Meer dan de directe geldstromen Samenvattend

Mission We bring customers’ ideas to life and power their performance through technology and innovation

Facts & Figures International Public Limited Corporation Established in 1982 18.552 employees in January 2009 500 key accounts in more than 40 countries 150 subsidiaries established in 22 main countries throughout Europe, USA and Asia €1.650,1 M turnover in 2008

Sustainable Solutions

Altran Sustainable Solutions Our five key areas of expertise: ECO – Technologies ECO – Mobility The road towards sustainable mobility has multiple transition pathways. Altran has sound knowledge in different fuel and engine technologies and supports its clients in choosing the most suitable options both for short, and longer term. ECO – Energy ECO – Buildings ECO – Fuel

About Altran SWAFEA: Onze aanpak CLIMO & InterCT: Voorbeeld van een businesscase Biodiesel B30: Meer dan de directe geldstromen Samenvattend

SWAFEA Sustainable Way for Alternative Fuels and Energy for Aviation Over SWAFEA Goal is to investigate the feasibility and the impact of the use of alternative fuels in aviation European Commission DG Transport and Energy, Directorate F: Air Transport Coordinator: ONERA Focus: Technical Feasibility Study on the use of alternative fuels for aviation Environmental Impact Assessment on the use of alternative fuels for aviation Business case and strategies for implementation Study towards demonstration Roadmap Onze Bijdrage: Business case and strategies for implementation State of the art on renewable sources of energy (solar cells, fuel cells, hydrogen and others) Study on other renewable energy sources Environmental Impact Assessment Website “ Door ervoor te zorgen dat de we ook de business case definieren en uitwerken brengen we de technologie dichter bij de beleidsmakers“

SWAFEA Onze aanpak voor de macro-economische analyse (business case) Structuur van de aanpak: In kaart brengen van de 4 belangrijkste componenten: - 1. Cost 2. Benefits 3. Contribution (added value) 4. and Risk Voor 3 brandtsofoplossingen: HRJ, BTL, W2F; die worden getoetst aan 4 scenarios - 3 fuels × 4 scenarios = 12 business case assessments Scores e.g., HRJ, BTL, etc. (Value) Net Present Value

SWAFEA Een ketengeïntegreerde benadering gericht op een gehele industrie Een geïntegreerde aanpak in de complete waardeketen: De belangrijkste onderdelen in de waardeketen: Tijdspanne 2010 – 2050 Analyse houdt rekening / wordt beïnvloed door data beschikbaarheid Geen onderzoeksproject: niet creëren van nieuwe data, maar synthetiseren van gevolgen op basis van beschikbare informatie Voorspellingen zullen moeten worden gemaakt, deze worden gebaseerd op beschikbare data Getoetst aan 4 scenarios. Ieder scenario geeft een ander toekomst beeld weer (environmental legislation & integration in the fuel supply)

SWAFEA Verwachtingen van het resultaat Definieve resultaten: 2010 2050 Definieve resultaten: Resultaten van de macro-Economische analyse worden verwacht in februari 2011 Afronding studie april 2011 Projected cost development of the fuel solutions in the 4 scenarios until 2050 and compared to BAU (including sensitivity analysis) Overall summary of costs/benefits/values/risks (incl. environmental impact) for each scenario Implementation strategy: - Insight into the effects of the policy levers studied in the scenarios - Identity the major bottlenecks in each scenario - Suggestions on strategies to implement biofuels in aviation

SWAFEA De kern van deze aanpak is gebaseerd op: Belangrijke aspecten: Koppeling financiële en NIET financiële aspecten; Ketengeintegreerde aanpak; Toetsen van gegevens aan verschillende scenario's. In perspectief plaatsen van Profit, meenemen van Planet voor effect op People.

About Altran SWAFEA: Onze aanpak CLIMO & InterCT: Voorbeeld van een businesscase Biodiesel B30: Meer dan de directe geldstromen Samenvattend

Binnenvaart & vrachtverkeer op CNG 2 praktijk cases: CLIMO en InterCT Gebruik van gasvormige brandstoffen voor goederentransport over weg- en water: Milieu & Klimaat effecten Fuelswitch, gebaseerd op: TNO, EPA, IPPC e.d. NO2 concentrate in Europe- 17 November 2008 European Environmental Agency

Binnenvaart & vrachtverkeer op CNG 2 praktijk cases: CLIMO en InterCT Gebruik van gasvormige brandstoffen voor goederentransport over weg- en water: Milieu & Klimaateffecten Transitiepaden;

Binnenvaart & vrachtverkeer op CNG 2 praktijk cases: CLIMO en InterCT Gebruik van gasvormige brandstoffen voor goederentransport over weg- en water: Milieu & Klimaateffecten Transitiepaden; Begin op een logische plaats Light polution Road transportation Inland shipping

Binnenvaart & vrachtverkeer op CNG 2 praktijk cases: CLIMO en InterCT Amsterdam Utrecht Gebruik van gasvormige brandstoffen voor goederentransport over weg- en water: Milieu & Klimaateffecten Transitiepaden; Begin op een logische plaats Maak gebruik van bestaande infrastructuur

Binnenvaart & vrachtverkeer op CNG Aanpak van de business case Een geïntegreerde aanpak in de complete waardeketen: Focus op 3 onderdelen in de waardeketen: Infrastructuur: focus op de CNG prijs en aantal gebruikers voor en rendabel openbaar vulstation; Gebruiker: focus op de kosten per kilometer en de terugverdientijd Beleidsmakers: focus op kosteneffectiviteit van de emissiereductie. Voor twee typen voertuigen: Vrachtwagen (trekker oplegger) Binnenvaartschip (Rijn-Herne-Kanaalschip) Getoetst aan 3 scenario’s met meerdere variabelen: initiële investering en restwaarde, motorefficiëntie, brandstofkosten & onderhoudskosten Infrastructuur Gebruikers Beleidsmakers

Binnenvaart & vrachtverkeer op CNG Korte case beschrijving Uitgegaan van een impulsproject, om grote schaal de technische- en financiële haalbaarheid te bevestigen: Voertuigen Tanken van voertuigen op een openbaar vulpunt. Of, tanken van voertuigen op eigen terrein, met een vulpunt in eigen beheer. Hierbij is uitgegaan van een installatie waarmee een 5-tal voertuigen, met elk een capaciteit van 150kg CNG, gedurende 14 uur (tussen 17.00 en 07.00) afgevuld kunnen worden. Het gaat hierbij om een slow-fill systeem, met een compressor van 75m3/uur en een 4 bar netwerkaansluiting. Vaartuigen Op basis van een ‘dedicated’ schip, met een tankinhoud van 25 m3, wat dagelijks een vaste route vaart en ’s avonds binnen 10 uur op hetzelfde punt afgetankt kan worden. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van een slow-fill systeem bestaande uit een compressor van 500 m3/uur en een 40 bar netwerkaansluiting. Er is uitgegaan van een fictief ‘impuls project’ die is samengesteld op basis van de vervoersstromenanalyse, technische beschikbaarheid en interviews met verschillende stakeholders. Het uitgangspunt hierbij zijn nationale distributievoer- en vaartuigen die voldoende actieradius hebben om één gehele dag ingezet te worden. Ze dienen vervolgens vóór het begin van de volgende dag weer afgetankt te zijn opdat ze ingezet kunnen worden. Het doel van het impuls project is om op grote schaal de technische- en financiële haalbaarheid te bevestigen en een eerste stap in de transitie te nemen

Binnenvaart & vrachtverkeer op CNG Resultaten

Binnenvaart & vrachtverkeer op CNG Focus op Profit & Planet McKinsey RBB3 - 2007

Binnenvaart & vrachtverkeer op CNG Deze aanpak laat zien dat: Belangrijke aspecten: Ketengeїntegreerde aanpak; Koppeling financiële en NIET financiële aspecten; Scenario's verschaffen inzicht in de bendoigde randvoorwaarden; Koppelen en In perspectief plaatsen van People, Planet en Profit; ECO-nomics: De initiële investering is hoger, Terugverdientijd moet afgestemd worden op de investering, TCO is lager, de ROI is hoger.

About Altran SWAFEA: Onze aanpak CLIMO & InterCT: Voorbeeld van een businesscase Biodiesel B30: Meer dan de directe geldstromen Samenvattend

Rotterdam Biodiesel B30 Eerste grootschalige praktijkproef met biodiesel B30 Over het project Zo’n 9-tal bedrijven werken samen om het wegtransport te verduurzamen door 2 vulpunten in de regio Rotterdam te realiseren en met ruim 60 zware voertuigen gedurende 2 jaar op biodiesel B30 te rijden; De duurzame diesel (FAME B30) bestaat voor 30% uit biodiesel geproduceerd uit restvetten en 70% uit minerale diesel. Hiermee wordt een CO2 besparing van 24% gerealiseerd. Dit komt neer op een besparing van ongeveer 9 kton CO2 per jaar. Bij opschaling bedraagt het marktpotentieel in Rotterdam 150 miljoen liter en 109 kton CO2 per jaar Onze Bijdrage: Ontwikkelen van visie t.a.v duurzame mobiliteit Identificeren en uitwerken van biodiesel B30 project Bijelkaar brengen van marktpartijen, vormen van consortium en uitwerken business case en financieirng

Initiële Investeringskosten per jaar Operationele kosten per jaar Rotterdam Biodiesel B30 Niet op het eerste gezicht direct een positieve business case Initiële Investeringskosten per jaar Brandstofleidingen en -filterhuis + pakkingen vervangen. 600 Groter oliecarter 856 Separate pure dieseltank tbv standkachel inclusief montage 1250 Olie / waterafscheider plaatsen 510 3 keer brandtsof filter vervangen - 0 km / 2000 km / 4000 km 287 Reinigen 100 Arbeidskosten Kosten stilstand bij gereedmaken 100 – 650 Totaal gemiddeld (afhankelijk van merk en type) € 1.500 – € 3.000 Operationele kosten per jaar Olieverversen (mineraal) 50 - 250 Oliefilers vervangen 25 - 70 Brandstof filter vervangen 20 - 45 Arbeidsloon 100 - 150 Stilstand 100 - 650 Totaal gemiddeld (afhankelijk van merk en type) € 750 - 1300

Operationele kosten per jaar Brandstofkosten per jaar Rotterdam Biodiesel B30 Eerste grootschalige praktijkproef met biodiesel B30 Operationele kosten per jaar Olieverversen (mineraal) 50 - 250 Oliefilers vervangen 25 - 70 Brandstof filter vervangen 20 - 45 Arbeidsloon 100 - 150 Stilstand 100 - 650 Totaal gemiddeld (afhankelijk van merk en type) € 750 - 1300 Brandstofkosten per jaar 30% FAME diesel > afhankelijk van bioticketwaarde & minerale olieprijs. +/- -600 / 0 / 600 70% minerale diesel 3% extra liters ivm lagere energiewaarde (afhankelijk van kilometrage) 700 – 1300 Totaal gemiddeld (afhankelijk van merk en type) € 100 - 1900

Rotterdam Biodiesel B30 Ondanks de op eerste inzicht negatieve kosten is het project wel gerealiseerd! Ook de indirecte (non-financial) waardestormen dienen meegenomen te worden: Gemeente Rotterdam / RCI: Bijdrage aan klimaat (CO2) en luchtkwaliteit (fijnstof) Ambitie om Fabrikanten / Dealers: Investeren in klantrelatie Informatie opdoen in praktijkcase Eindgebruikers: Anticiperen op veranderingen in de brandstof/vervoersmarkt Intensiveren klantrelatie (bijdrage leveren aan CSR doelstelling van eindklant) Borgen toekomstige klanten (i.r.t. duurzaam inkopen) Marketing Infrastructuur: Investeren in kennisopbouw alternatieve brandstoffen

Rotterdam Biodiesel B30 Nog enkele andere indirecte waardestromen: Intern showcase project (cultuurverandering) Gebruik van duurzame brandstof kan bijvoorbeeld in combinatie met zuinig rijden programma’s uitgevoerd worden. Wat gebeurt er wanneer de ETS van kracht gaat? Hoe zien de transportkosten eruit wanneer er betaald moet worden voor de CO2 emissies? Betere benutting van de venstertijden: Gasmotoren zijn stiller en schoner. Hierdoor is het in sommige gevallen mogelijk om ook buiten de venstertijden te leveren. Dit betekend een hogere bezettingsgraad en een lager aantal (nieuwe) in te zetten voertuigen. Dit resulteert in oftewel een grotere flexibiliteit of lagere (kapitaal)kosten. Vergroten van de voorspelbaarheid van de brandstofkosten en onafhankelijkheid van derden Door een koppeling te maken met de productie van de brandstof - een samenwerking met een lokale agrariër, of een het omzetten van je afval in brandstof - kan de voorspelbaarheid van de brandstofkosten worden vergroot.

Binnenvaart & vrachtverkeer op CNG Deze aanpak laat zien dat: Belangrijke aspecten: Ketengeintegreerde aanpak; Koppeling financiële en NIET financiële aspecten ECO-nomics: De initiële investering is hoger, Terugverdientijd moet afgestemd worden op de investering, TCO is lager, de ROI is hoger. In perspectief plaatsen van People, Planet en Profit.

About Altran SWAFEA: Onze aanpak CLIMO & InterCT: Voorbeeld van een businesscase Biodiesel B30: Meer dan de directe geldstromen Samenvattend

Samenvattend Ketengeintegreerde aanpak; Koppeling financiële en NIET financiële aspecten; ECO-nomics: De initiële investering is hoger, Terugverdientijd moet afgestemd worden op de investering, Total Cost of Ownership is lager, de ROI is hoger; Samenbrengen van People, Planet en Profit. Op deze manier kan duurzame mobiliteit inderdaad een motor voor economisch groei zijn!

Sustainable Solutions www.altran.com Sustainable Solutions drs. Sven Pluut + 31 (0)6 45949449 Sven.Pluut@altran.nl Hendrik Walaardt Sacrestraat 405 1117BM Schiphol Oost, Netherlands