Op uw gezondheid! Strategisch plan over gezondheidsbevordering in het basis- en secundair onderwijs
Wat? ►Lange termijn: gezondheidsbevordering ►Activiteiten sturen van ►Onderwijsoverheid ►Commissie gezondheidsbevordering (Vlor)
Motor project: Commissie Gezondheidsbevordering (Vlor) ► Overlegplatform Expertise gezondheid Onderwijspartners
Missie In haar regeerakkoord beschouwt de Vlaamse Regering preventieve gezondheidszorg en – bevordering als één van haar prioriteiten.
Beleidsbrief ‘Onderwijs en Vorming’ (F. Vandenbroucke – ) ► Scholen moeten kinderen en jongeren aanzetten tot gezonde levensstijl ► Scholen = gezonde leeromgevingen ► Missie overgenomen in beleidsbrief van minister Van Deurzen
Protocol: Vlor ↔Vlaamse Onderwijsminister (nog geen protocol met minister Van Deurzen) Gezondheidscoördinator: De gezondheidscoördinator ontwikkelt een strategisch en operationeel plan dat aan scholen de mogelijkheid biedt om vanuit hun eigen context en behoeften een aantal concrete streefdoelen te bepalen een gezondheidsbeleid op maat van hun leerlingen te ontwikkelen.
Visie Van gezondheidseducatie naar gezondheidsbevordering
Wat is gezondheid? ► Toestand van optimaal fysiek, mentaal en sociaal welbevinden ► Meer dan afwezigheid van gebreken (volgens WHO) ► Aan de basis van eindtermen gezondheidseducatie in BO en SO
Gezondheidseducatie Kennis, inzicht, vaardigheden, attitudes Ongezonde Gezondeleefgewoonten
Kiezen voor gezond gedrag Gezondheidseducatie
Gezondheidsbevordering Vertrekt vanuit alle facetten en determinanten van gezondheid Mensen in staat stellen controle te verwerven over determinanten van gezondheid Gezondheid verbeteren !
• Meerwaarde realiseren ► analyse en verandering van schoolcontext ► interventies op meerdere niveaus: leerling, klas, school, omgeving Gezondheidsbevordering
Gezondheidsbevordering: structurele maatregelen en afspraken ► Schoolactiviteiten ► Naschoolse activiteiten ► Veilige omgeving ► Hygiëne en sanitaire voorzieningen ► Afspraken schoolreglement ► Aanbod schoolmaaltijden, tussendoortjes
Gezondheidsmatrix
Gezondheidsbevordering Welbevinden, welzijn van leerlingen Gezond gedrag
Vermijden uitsluiting en discriminatie Bevorderen sociale cohesie Sociale dimensie Advies wordt voorbereid tegen juni 2011
Uitdagend toekomstbeeld ! ► 1 september 2007 : gezondheidsbeleid op scholen ► prioriteit eerste fase: ► Prioriteit tweede fase: geestelijke gezondheid ► Commissie Gezondheidsbevordering (Vlor) ondersteunt scholen Evenwichtige voeding - Beweging Geestelijke gezondheid
Kinderen en jongeren ontwikkelen levenslange gewoonten die passen bij een gezonde levensstijl
Visie Vlor ►Scholen maken zelf keuzes gezondheidsbeleid sluit aan bij hun leerlingen. ►Vlor (en partners) reiken instrumenten aan
►Past aan ►Kiest methode ►Bepaalt tempo ►Kiest geschikte onderdelen School
Gezondheidsbeleid op scholen ► Ontwikkelen van beleid en visie ► Systematisch en planmatig werken ► Creëren van draagvlak
Aanknopingspunten • Ontwikkelingsdoelen (kleuteronderwijs) • Eindtermen (basisonderwijs) • Ontwikkelingsdoelen (buitengewoon basisonderwijs) • Vakoverschrijdende eindtermen (secundair onderwijs)
Ontwikkelingsdoelen kleuters ► Lichamelijke opvoeding ► Wereldoriëntatie
Ontwikkelingsdoelen BuBaO ►Wereldoriëntatie, domein mens en natuur ►Lichamelijke opvoeding ►Sociaal-emotionele ontwikkeling ►Dynamische affectieve ontwikkeling ►Sociale vaardigheden en competentie
Eindtermen BO ► Lichamelijke opvoeding ► Wereldoriëntatie ► Sociale vaardigheden
Nieuwe VOET SO ► Zie presentatie nieuwe VOET
Integraal schoolwerkplan bevat: ► Gezondheidsbeleid ►Andere beleidsaccenten: ►Milieubeleid ►Zorgbeleid (GOK): werken aan GOK = werken aan gezondheidsbeleid
Gezondheidsbeleid ↕ Wettelijke verplichtingen ► Integratie tussen beide mogelijk ► Infrastructuur ► hygiëne ► inrichting klaslokalen
Infrastructuurkredieten zijn voorzien in komende meerjarenbegroting!
Gezondheidsbeleid vraagt procesmatige aanpak! ► Participatie van ► Leerkrachten voorbeeldrol! ► Ouders ► Leerlingen ► schept verantwoordelijkheid ► Simultane acties op niveau van ► Klas ► School ► Omgeving
Samenwerken! ► CLB (vraaggestuurd!) multidisciplinaire aanpak! ► Pedagogische begeleidingsdiensten ► Ouderkoepelorganisatie en Vlaamse Scholierenkoepel ► LOGO (ondersteund door VIG) ► Andere: NICE, SVS, …
► Vlor vraagt buitenschoolse organisaties om aangepast didactisch materiaal te ontwikkelen. ► Scholen maken hun specifieke noden kenbaar!
Huidige situatie ► School brengt eigen situatie in kaart (meetinstrument ter beschikking via website) ► VIG: indicatorenbevraging over voedings- en bewegingsbeleid op scholen ► Health Behaviour in School-aged children (WHO)
Conclusies over voeding en beweging Overheid kan beleid bijsturen!
► Positieve aanpak! (accent ligt niet op ziektebeelden, probleemgedrag) Communicatie ?
► Commissie Gezondheidsbevordering ► Gezondheidscoördinator ► Departement Onderwijs • Website • Omzendbrieven minister onderwijs en volksgezondheid tekenen samen! • Mailings naar scholen, LOGO’s
Strategische en operationele doelstellingen Planning voor scholen
► Sensibiliseren ► Analyseren bestaande situatie ► Gezondheids- beleidsplan met concrete streefdoelen ► Evaluatie plan ► Uitvoeren plan ►Wedstrijd 100 voorbeelden ► Website reikt instrumenten aan ► Vraaggestuurd: ondersteunen door begeleiders ►Aanbod trajectbegeleiding ►Aanbod preventie- Programma’s SCHOOL
► Analyseren bestaande situatie ► Uitvoeren beleid ► Evaluatie ► Bijsturen ► Nieuw plan ► Schooljaar 2006 – 2007 ► Vanaf Sept 2007 ► Okt 2009 ► Nov – dec 2009 ► SCHOOL
Planning • Advies inzake • -gelijke kansen voor gezondheid • -geestelijke gezondheidsbevordering In juni 2011 op • Discussies over hoe deze thema’s concreet aanpakken in het onderwijs worden verder gezet in schooljaar 2012_13 • Geen coördinator meer in schooljaar 2012_13!