Open Forum Kinderrechtencoalitie Ella Desmedt - kabinet minister Vandenbroucke 22 april 2008
Thema’s Brede School Lokaal flankerend onderwijsbeleid (LOP’s)
Samenhang Vlaamse onderwijsbeleid lokaal versterken Waarom? Ongelijke onderwijskansen: vaak onderwijs niet enige probleem – financieel, gezondheid, huisvesting, werk,… School niet alleen verantwoordelijk – expertise buiten schoolmuren Netwerk van voorzieningen sputtert soms – hulpverleners vergelijkbare vragen als leerkrachten Onderlinge solidariteit scholen Samenwerking onderwijs – andere sectoren Lokale niveau meest aangewezen om overleg en samenwerking te realiseren
Brede School Actief netwerk van partners uit verschillende sectoren in functie van de brede ontwikkeling van kinderen en jongeren
Visie Visietekst ‘Brede school in Vlaanderen en Brussel’ BS-idee vertalen naar Vlaamse context Bottom-up: consultatie veld SJ ’05-’06 > 50 pers Gedragen door ministers •Onderwijs •Cultuur, jeugd en sport •Welzijn •VGC Voorgesteld december 2006 Eerder theoretische tekst – proefprojecten om ‘BS praktisch’ uit te werken
Proefprojecten Proefprojecten Vlaamse overheid 15 Onderwijs Vlaanderen •3 SJ, gestart sep 2006 2 VGC •Parallel met Vl projecten 8 Cultuur, Jeugd & Sport Vlaanderen •3 SJ, start sep 2007 •Focus: toeleiding naar vrijwilligerswerk & brede vrijetijdscircuit
Proefprojecten XL Ook steden kiezen voor Brede School Antwerpen •10 projecten, 3 SJ sinds sep 2006 Leuven •Brede School Wilsele Gent •Sluizeken-Tolhuis-Ham-Blaisantvest-Voormuide •Brugse Poort •Sint-Amandsberg Met middelen van FOB, Stedenfonds, tijdelijke projecten kunstinitiatie,…
Opvolging en evaluatie Interdepartementale stuurgroep Samenhang bewaken Ook met andere beleidsacties, vb. gezondheid op school Steunpunt GOK 4 onderzoekers Begeleiding 17 proefprojecten •Visietekst leidraad Contacten met Antwerpen, Leuven en Gent Doel: ‘BS praktisch’ + beleidsaanbevelingen
Realisaties Decreet lokaal flankerend onderwijsbeleid ‘Andere’ voordelen Fiches ‘BS in de praktijk’ op website De opstart van een Brede School De coördinatie van een Brede School Een reflectiemoment in een Brede School-project Omzendbrief vrijstelling onroerende voorheffing
Structurele verankering? Beleidsaanbevelingen afwachten: wat is er precies nodig om BS structureel te verankeren? Nog 1 SJ projecten opvolgen: zomer 2008
Invloed op kansengroepen? Projecten vooral in scholen met veel kansarme lln of in kansarme buurten Grenzen eigen draagkracht (problemen ↑ - hulpbronnen ↓) ► nood aan samenwerking Geen consensus over ‘focus op kansengroepen’ Stigmatiserend? Recht van alle kinderen? Visie: •Alle kinderen en jongeren – uitwisseling •Alert zijn voor Mattheuseffecten! Invloed? Daar hopen we toch op…
Meer info & vragen 16 mei tweede studiedag Brede School
Lokaal flankerend onderwijsbeleid Decreet 30 november 2007 (B.S. 11/02/2008)
Waarom? Vlaams onderwijsbeleid lokale hefbomen nodig (vb. kleuterparticipatie, spijbelen,…) Elke stad/gemeente eigenheid Lokale besturen meest voeling met lokale noden en behoeften Evolutie IM ►regie over alle netten Wettelijk en financieel mogelijk maken ‘Verbindingsstad’
Flankerend onderwijsbeleid Het geheel van acties van een lokale overheid om, vertrekkende vanuit de lokale situatie en aanvullend bij het Vlaamse onderwijsbeleid, een onderwijsbeleid te ontwikkelen in samenwerking met de lokale actoren
Decreet Voordelen Sociale voordelen Andere voordelen Leerplicht en kleuterparticipatie FOB in centrumsteden Onderwijsplan - neutraliteit Projecten FOB in andere gemeenten Projecten
Sociale voordelen Beperkte lijst: Ochtend- en avondtoezicht Middagtoezicht Ter beschikking stellen infrastructuur Zwemmen LO (> 1 jaar gratis) Leerlingenvervoer BaO Voor eigen scholen ► verplicht voor alle scholen grondgebied Andere voordelen (vb. Sinterklaasfeest, brooddozen,…) in principe verboden Lokaal beleid t.a.v. scholen onmogelijk
Andere voordelen Voor eigen scholen ►ook mogelijk voor scholen andere netten Mogelijk om criteria vast te leggen Alle scholen die aan criteria voldoen gelijk behandelen
Rol lokaal bestuur Spijbelen Medewerking controle leerplicht Acties ondernemen, coördineren of ondersteunen Kleuterparticipatie Indien LOP: LOP draaischijf Indien geen LOP: gemeente draaischijf I.s.m. zorg+-er scholengemeenschappen ter/ ter/
Centrumsteden 1,5 miljoen euro/schooljaar Verdeelsleutel Projecten – 1 april Onderwijsplan vereist Visie Doelstellingen & acties Betrokkenheid lokale actoren •Overleg •Neutraliteit garanderen •Samenwerking LOP
Niet-centrumsteden euro/schooljaar Op basis van projectaanvragen, max euro/gemeente Projecten – 1 maart Geen onderwijsplan Advies LOP Ook intergemeentelijke samenwerking mogelijk
LOP en FOB Leerplicht en kleuterparticipatie Gemeente doet, coördineert of steunt acties Werkt hiervoor samen met het LOP Onderwijsplan (in CS) LOP betrokken bij totstandkoming Wijze van samenwerken in plan •Ook verhouding t.o.v. eventuele stedelijke onderwijsraad
LOP en FOB Projecten (in CS en NCS) In BaO of SO: advies van LOP •Niet noodzakelijk AV DUS: LOP’s blijven belangrijke lokale actoren!
Meer info & vragen beleid.shtmlwww.vvsg.be/nl/flankerend_onderwijs beleid.shtml?