Lotte Van Dyck Tom Walgraeve

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterschool Klavertje 3 Overbroek
Advertisements

Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Datagestuurd werken op de Ambelt Oosterenk
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Kleuterschool De Zevensprong
Inschrijvingsprocedure schooljaar Basisscholen Sint-Pieters-Leeuw
Brede School Koninklijk Atheneum Hoboken
Project ICT–ondersteuning voor kinderen met leerstoornissen
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Namen van de Abers die de presentatie geven.
Voorstelling VCLB Maasland Voorstelling VCLB Maasland Inhoud Algemeen
Gedragsproblemen
Centrum voor Leerlingenbegeleiding
Centrum voor Leerlingenbegeleiding
Zelfsturing en executieve functies.
Co -Teaching Praktisch, actief middel in de klas voor het vergroten/versterken van het handelingsrepertoire van de leerkracht.
Klas 1a.
Basisschool Pulle Kleuterschool.
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
ZORGAVOND dinsdag 29 september 2009
Basisondersteuning ‘het geheel van preventieve en licht curatieve interventies die binnen de school planmatig worden uitgevoerd en is het fundament van.
Motivatie leer- & gedragsproblematiek stoornissen & belemmering
ADHD : attention deficit and hyperactivity disorder
School- en pedagogische psychologie
Feebe Leclercq 1 BaSW B Alleen in de klas
Syndroom van Gilles de la Tourette in de DSM-IV
Vrije-CLB-Koepel vzw Maak kennis met het CLB. 2 Voor wie?  Leerlingen  Ook los van de school  En los van de ouders  Ouders  Met hun zorgen en vragen.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
The dogmas of the quiet past, are inadequate to the stormy present.
DCD Developmental Coordination Disorder
26 november 2007 Ticstoornissen. Agenda uur presentatie Ticstoornissen uur Filmpje uur SVIB.
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Passend onderwijs in de Twinschool Dove, slechthorende en horende leerlingen samen naar school.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
In het centrum van de gemeente Meulebeke is de St.-Amandusschool gelegen.
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL In het kader van de wet Passend Onderwijs de Baas Coaching en Advisering (BCA)1.
Meten van intelligentie bij kinderen met ADHD
Focus op motivatie en communicatie
Zorgvisie van RP2.
Inleiding presentatie digitaal OKR en protocol september 2014 Samenwerken aan Passend Onderwijs voor elke leerling.
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
30 minuten Wat is (het probleem met) CLRE?
Deel 1: Definitie, geschiedenis en prevalentie
Wat met psychische stoornissen op school?
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Week 6 GGZ Preventie en psycho-educatie
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
en het leerlingvolgsysteem
POVO groep 7 en 8 Helma en Jorien. Veilig overstappen  Juiste schoolkeuze  Voorkomen uitval of switchen.
Conferentie Bijzonder Begaafd.  Opgericht in 1989  Psychologisch Adviesbureau  Assessment Center  Opleiding & Training  Hoogbegaafdheid PONTE organisatie.
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009.
ADHD Hoe gaat het nu en hoe willen we het straks in Almere?
Experten in de derde graad Proefproject
Informatieavond september WELKOM VERBETEREN VAN ONS ONDERWIJS ICT Digitaal Leerlinggegevens verwerken REKENEN Wereld in Getallen SPELLING Spelling.
Op weg naar het Voortgezet Onderwijs (VO)
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Het zorgcontinuüm.
Ouderinformatie avond
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Naam school Datum Logo van de school
‘De effecten van alcohol en de kwetsbarheid voor verslaving’
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
Deskundigheid zit in het kind
Doubleren.
Reorganisatie Vrij CLB Kempen
Doubleren.
Transcript van de presentatie:

Lotte Van Dyck Tom Walgraeve ADHD-monitor Lotte Van Dyck Tom Walgraeve

Vooraf Project Koning Boudewijnstichting Van 8 januari 2007 tot 30 juni 2008 Partners: Zit Stil, Professor Roeyers (UGent), Vrije CLB koepel

Vooraf Registreren van informatie over functioneren van leerling thuis en op school 3de kleuterklas, 1ste leerjaar, 3de leerjaar, 5de leerjaar Per registratiemoment suggesties voor (preventieve) interventies thuis en op school Samenwerking tussen CLB-team en school Bedoeld voor CLB-medewerker die vertaalt naar ouders en leerkrachten

Verloop Januari-juni 2007: ontwikkelen maquette en toetsen aan de noden en verwachtingen van CLB-medewerkers van alle disciplines en deskundigen Juni 2007: Suggesties verwerken

Verloop September 2007-juni 2008: proefperiode: per cruciaal moment (3 kk, 1 lj, 3 lj, 5 lj) worden “risico-kinderen” op de scholen gemonitord. Eindproduct: Brochure met bijhorende handleiding, uitgegeven door VCLB koepel. Website ‘www.adhd-monitor.be’

Overzicht Inleiding Achtergrondteksten Stappenplan Signaallijsten Suggestiefiches Integratie en advisering

Achtergrondteksten 1. Wat is ADHD? 2. Gedragsverandering 3. Structuur 4. Medische aspecten

1. Wat is ADHD? Definitie DSM-IV criteria (Tekst Revision 2000) EINAQ-protocol Signalen Sterke kanten Behandeling

2. Gedragsverandering Inzicht in gedragstheorie Positief benaderen  toename van gedrag Negeren, time-out en straffen  afname van gedrag Beloningssysteem

3. Structuur Wat is structuur? Belang van structuur Klas Thuis Kleuters Lagere schoolkinderen Thuis

4. Medische aspecten Vooraf Werking van de hersenen Methylfenidaat - Atomoxetine Werking Voordelen Nadelen Bijwerkingen Dosis Verslaving?

4. Medische aspecten Andere medicatie Vergelijking van de verkrijgbare sterktes en wijzen van inname Prijsvergelijking Alternatieve middelen Bewaren en gebruik van medicatie

Handelingsgerichte deel Stappenplan Signaallijsten Suggestiefiches

1. Lichamelijk functioneren Signalen en suggesties Gezondheid Zintuiglijke ontwikkeling Slaappatroon Voedingspatroon Motorische ontwikkeling Vrije tijdsbesteding

2. Werkhouding en taakgedrag Signalen Werkhouding Aandacht Afleidbaarheid Impulsiviteit Andere

Werkhouding en taakgedrag Suggesties Kleuters – lagere schoolkinderen werkhouding (zelfinstructietraining) richten van aandacht afleidbaarheid impulsiviteit

3. Cognitief of intellectueel functioneren Signalen en suggesties Niveau en profiel van intelligentie Verwerkingssnelheid Geheugen (STICORDI - maatregelen)

4. Sociaal-emotioneel en psychisch functioneren Signalen en suggesties Gedragsproblemen-externaliseren Emotionele problemen-internaliseren Sociale vaardigheden Alternatieve of bijkomende hypothese autismespectrumstoornis Alternatieve of bijkomende hypothese Gilles de la Tourette

5. Leervoorwaarden en schoolse vaardigheden Signalen en suggesties Cognitieve leervoorwaarden Specifieke schoolse vaardigheden Comorbiditeit leerproblemen

Website www.adhd-monitor.be Teksten, stappenplan, signaallijsten, suggestiefiches, integratie Elektronische volgsysteem van signaallijsten Analyse met DSM-IV kenmerken

Meer info? lotte.vandyck@vclbmeetjesland.be