Sponsoring Sponsoring Welkom bij de workshop Astrid en Miek Meldpunt Vrijwilligerswerk.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat is het? Hoe gebruik je het? Wat biedt het?
Advertisements

Workshop 3 deel 1: Marketing
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
workshop geld zoeken loont
Achtergrondinformatie ‘gevers’
“Hoe kom ik aan klanten?”
© prof. dr. Lucas C.P.M. Meijs, prof.dr. Lucas C.P.M. Meijs Lonneke Roza MscBA Strategische filantropie.
10 tips voor een gouden start Groeitips
Ondernemen in de praktijk
Welkom bij de 4e workshop over:
WELKOM Vrijwilligersbijeenkomst De WENDE Programma  20.05: Waarom deze bijeenkomst  20.10: Samen vooruit -Huidige situatie & voorstellen -Waar.
Workshop ter voorbereiding van de 2 e Beursvloer IJmond Noord 15 november 2012.
1 Workshop voor maatschappelijke organisaties ter voorbereiding op de Beursvloer.
ROEIDAG 2012 Sponsoring uit eigen identiteit 1.
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
BERENSCHOT | VAN DOOREN ADVIES | CHARISTAR
Werven van geld Creëren van betrokkenheid
Werven en behouden Welkom bij de workshop Astrid en Miek
Meer rendement uit advies Hoe kom ik van A naar Beter? Matthias Meijer.
Welkom Kennisbijeenkomst ‘Vrijwilligersmanagement’
Workshop 3 Hoe bepaal ik als ondernemer mijn niche?
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Een startersgids voor innovatie
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Samen maak je de vereniging ROHDA-Raalte Presentatie leden 2 november 2011.
Kameroperahuis Atlas Advies
LauwersCollege Buitenpost Informatica
Hoe financier je projecten in de toekomst?
Fondsenwerving Kinderwerkdag -Met RECHT spelen – 17 januari 2006.
Workshop Fondsen werven
Succesvolle werving van vrijwilligers in de sportvereniging
Evenementencommissie RCU Zwolle
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Help! Verzuim voorkomen
Ouderbijeenkomst Positief opvoeden
Visie & Strategie.
4. Online strategie Internet scorecard
Middelen voor je buurtproject 28 maart Sessie 2.
Hoe verhoog je de waarde van het Special Heroes programma? Profilering en werving van middelen Rob Fransen & Carolien Kram 30 juni 2015.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Solliciteren: wat wil ik?
Relatie tussen het PI en bedrijven Anne van Opijnen (2015)
Praktijkervaring en reflectie
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Welkom In het nationaal gevangenismuseum. op eigen kracht.
Groeiprojecten identificeren ‘stap 7’ Welke projecten hebben het potentieel om de groeiambities waar te maken? -> laatste stap van de oriëntatiefase.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Greenfee4you Een innovatief klant relatie programma voor “ Uw Organisatie “
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
DOOR! & SIEN Inspiratiesessie culturele veld CantaYoung ervaringen Toon Peerboom 30 januari 2016 ECI Cultuurfabriek Roermond.
Welkom. Veiligheid Allemaal bril op!!! Waarom zou ik mij houden aan de veiligheidsvoorschriften?
Nationaal Hockeycongres 25 januari 2014 WORKSHOP SPONSORWERVING DANNY DE GRAAF.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Samenvatting voorstellen Metropoolregio Rotterdam Den Haag Commissie Bestuur, Leefomgeving en Duurzaamheid Gemeente Delft 25 juni 2013.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Prisma Brabant Provinciale steunfunctie-instelling op het terrein van welzijn en educatie. De provincie Noord-Brabant is de grootste opdrachtgever. Bijdrage.
Informatiebijeenkomst Research Project commissie
Miranda Goudsblom Adviseur Projectfinanciering
Miranda Goudsblom Adviseur Projectfinanciering
Cursus vrijwilligers werven
Gemaakt door: Zoë van Aken MCE2D.
Binnenkort start hier het webinar Facebook Marketing voor je groep - Deel II: ‘Je Scoutinggroep op Facebook’
HOE sponsorS VINDEN EN BEREIKEN?
Federatie Tilburgse Zangverenigingen – 31 maart 2018
Federatie Tilburgse Zangverenigingen – 31 maart 2018
Nederland Filantropieland
Transcript van de presentatie:

Sponsoring Sponsoring Welkom bij de workshop Astrid en Miek Meldpunt Vrijwilligerswerk

Programma  Kennismaking  Cirkel rond in 6 etappes

Start Finish Welk product? Voor wie is het product? Waarom leveren we dit product?

Werving middelen Het verkrijgen van geld, goederen, diensten en menskracht door deze aan te vragen aan de overheid, particuliere fondsen, bedrijven of het Nederlandse publiek. •Subsidies (overheden) •Fondswerving (particuliere fondsen) •Fundraising (Nederlandse publiek) •Sponsoring •……..

Definitie Sponsoring Zaken doen met bedrijven. Een sponsorend bedrijf investeert een bepaald bedrag, producten, diensten of menskracht en krijgt daarvoor communicatieve tegenprestatie terug. (naamsbekendheid, een sympathieke associatie, trotse en tevreden werknemers, productiepromotie-mogelijkheden etc.)

Organisatie werving van middelen Sponsorbeleid Commissie? Ad hoc of beleidsmatig Verdeel functies en taken Regel interne communicatie

Resultaat Je weet wie van jullie voor welk eindresultaat sponsoring gaat regelen

Aanbod en imago Wat onderscheidt ons van anderen?

•Wat is onze missie? •Wat zijn onze doelen en hoe bereiken we die? •Wat maakt ons uniek? •Waarom zijn we interessant voor een sponsor? •Ken je bereik: Leden, advertenties, hits op de website, netwerk, etc •………………………

Imago ?!?!

Resultaat Je weet waarmee je kunt profileren wat je (markt) positie is wat je te bieden hebt

Onder (ver) delen Wat heb je nodig om tot het eindproduct te komen? Menskracht Middelen Kennis

Posten VGSW Dies accomodatie Weekenden zeilen maaltijden PR voor leden Externe PR Organisatie Kantoorbenodigheden Blad Administratiekosten Onvoorzien Introductieperiode Lezingen website Kosten 0

Welk product tegen welke tegenprestatie

Resultaat Je hebt een begroting en weet voor welk (deel)product je gesponsord wil worden en welke tegenprestatie je zou kunnen leveren

Op zoek naar sponsors Motieven van sponsoren • Persoonlijke motieven • Bedrijfstrots • Maatschappelijk verantwoordelijkheid • Naamsbekendheid • Imago ondersteuning • Financiële motieven • Strategisch bereik (past het binnen hun communicatiestrategie)

•Verplaats en verdiep je in de situatie van de potenti ë le sponsor en zijn doelen, kenmerken, klantengroepen •Per definitie zijn er veel bedrijven niet geschikt als sponsor van jouw organisatie •Wees creatief! •Wees realistisch beter realistische verwachtingen overtreffen, dan torenhoge verwachtingen niet nakomen Welke sponsor past bij jouw organisatie en jouw product?

Selecteren •Past de sponsor bij de visie van je organisatie? •Tot welke geografische grens wil je zoeken? •Wil je 1 of meerdere sponsors? •Past de sponsor bij het eindproduct of onderdeel van het product? •Welke sponsor past bij welke tegenprestatie?

Resultaat Lijst met potenti ë le sponsors, wat je concreet vraagt en wat je als tegenprestatie kan neerzetten.

De Aanvraag Opstellen Sponsorplan • max 3 A4 • korte beschrijving van organisatie (etappe 2) • wat je eindproduct is • Voor welk (deel van het) product je gesponsord wilt worden (etappe 1 en 3) • Waarom deze sponsor? (etappe 4) • Wat is je tegenprestatie? Laat zien dat je de sponsoring binnen organisatie goed georganiseerd hebt

Eerste contact sponsor •De eerste link naar bedrijven ligt bij persoonlijke contacten •Verdiep je in het bedrijf (website) •Hoe kom je binnen? •Naar wie vraag je?

Eerste gesprek •Zorg voor goede voorbereiding •Wat straal je uit? •Denk en praat vanuit je eigen kracht en ambitie, praat niet meteen over geld •Wees creatief en verras een bedrijf met ludieke tegenprestaties.

Vervolg Vervolggesprek Sponsorcontract opstellen Ondertekening ………………..

Resultaat Je hebt concrete afspraken gemaakt en vastgelegd

Behoud Het behouden van een sponsor betekent een relatie aangaan!

•Informeer de sponsor •Nodig de sponsor uit •Koppel terug en evalueer met de sponsor •Geef blijk van waardering (simpel bedankje) •Organiseer een sponsorbijeenkomst •…………

Tips •Opbouwen van een sponsorrelatie vereist enthousiasme en inspanning van clubleden •Continue aandacht en goede communicatie is 10x beter dan een sponsor éé nmalig flink in de watten leggen •Je kunt beter realistische verwachtingen overtreffen dan het niet nakomen van torenhoge verwachtingen. •Leg een sponsorbeheersysteem aan.

Resultaat De sponsor wil je niet meer kwijt als samenwerkingspartner