Sponsoring Sponsoring Welkom bij de workshop Astrid en Miek Meldpunt Vrijwilligerswerk
Programma Kennismaking Cirkel rond in 6 etappes
Start Finish Welk product? Voor wie is het product? Waarom leveren we dit product?
Werving middelen Het verkrijgen van geld, goederen, diensten en menskracht door deze aan te vragen aan de overheid, particuliere fondsen, bedrijven of het Nederlandse publiek. •Subsidies (overheden) •Fondswerving (particuliere fondsen) •Fundraising (Nederlandse publiek) •Sponsoring •……..
Definitie Sponsoring Zaken doen met bedrijven. Een sponsorend bedrijf investeert een bepaald bedrag, producten, diensten of menskracht en krijgt daarvoor communicatieve tegenprestatie terug. (naamsbekendheid, een sympathieke associatie, trotse en tevreden werknemers, productiepromotie-mogelijkheden etc.)
Organisatie werving van middelen Sponsorbeleid Commissie? Ad hoc of beleidsmatig Verdeel functies en taken Regel interne communicatie
Resultaat Je weet wie van jullie voor welk eindresultaat sponsoring gaat regelen
Aanbod en imago Wat onderscheidt ons van anderen?
•Wat is onze missie? •Wat zijn onze doelen en hoe bereiken we die? •Wat maakt ons uniek? •Waarom zijn we interessant voor een sponsor? •Ken je bereik: Leden, advertenties, hits op de website, netwerk, etc •………………………
Imago ?!?!
Resultaat Je weet waarmee je kunt profileren wat je (markt) positie is wat je te bieden hebt
Onder (ver) delen Wat heb je nodig om tot het eindproduct te komen? Menskracht Middelen Kennis
Posten VGSW Dies accomodatie Weekenden zeilen maaltijden PR voor leden Externe PR Organisatie Kantoorbenodigheden Blad Administratiekosten Onvoorzien Introductieperiode Lezingen website Kosten 0
Welk product tegen welke tegenprestatie
Resultaat Je hebt een begroting en weet voor welk (deel)product je gesponsord wil worden en welke tegenprestatie je zou kunnen leveren
Op zoek naar sponsors Motieven van sponsoren • Persoonlijke motieven • Bedrijfstrots • Maatschappelijk verantwoordelijkheid • Naamsbekendheid • Imago ondersteuning • Financiële motieven • Strategisch bereik (past het binnen hun communicatiestrategie)
•Verplaats en verdiep je in de situatie van de potenti ë le sponsor en zijn doelen, kenmerken, klantengroepen •Per definitie zijn er veel bedrijven niet geschikt als sponsor van jouw organisatie •Wees creatief! •Wees realistisch beter realistische verwachtingen overtreffen, dan torenhoge verwachtingen niet nakomen Welke sponsor past bij jouw organisatie en jouw product?
Selecteren •Past de sponsor bij de visie van je organisatie? •Tot welke geografische grens wil je zoeken? •Wil je 1 of meerdere sponsors? •Past de sponsor bij het eindproduct of onderdeel van het product? •Welke sponsor past bij welke tegenprestatie?
Resultaat Lijst met potenti ë le sponsors, wat je concreet vraagt en wat je als tegenprestatie kan neerzetten.
De Aanvraag Opstellen Sponsorplan • max 3 A4 • korte beschrijving van organisatie (etappe 2) • wat je eindproduct is • Voor welk (deel van het) product je gesponsord wilt worden (etappe 1 en 3) • Waarom deze sponsor? (etappe 4) • Wat is je tegenprestatie? Laat zien dat je de sponsoring binnen organisatie goed georganiseerd hebt
Eerste contact sponsor •De eerste link naar bedrijven ligt bij persoonlijke contacten •Verdiep je in het bedrijf (website) •Hoe kom je binnen? •Naar wie vraag je?
Eerste gesprek •Zorg voor goede voorbereiding •Wat straal je uit? •Denk en praat vanuit je eigen kracht en ambitie, praat niet meteen over geld •Wees creatief en verras een bedrijf met ludieke tegenprestaties.
Vervolg Vervolggesprek Sponsorcontract opstellen Ondertekening ………………..
Resultaat Je hebt concrete afspraken gemaakt en vastgelegd
Behoud Het behouden van een sponsor betekent een relatie aangaan!
•Informeer de sponsor •Nodig de sponsor uit •Koppel terug en evalueer met de sponsor •Geef blijk van waardering (simpel bedankje) •Organiseer een sponsorbijeenkomst •…………
Tips •Opbouwen van een sponsorrelatie vereist enthousiasme en inspanning van clubleden •Continue aandacht en goede communicatie is 10x beter dan een sponsor éé nmalig flink in de watten leggen •Je kunt beter realistische verwachtingen overtreffen dan het niet nakomen van torenhoge verwachtingen. •Leg een sponsorbeheersysteem aan.
Resultaat De sponsor wil je niet meer kwijt als samenwerkingspartner