Manu Keirse Em. Hoogleraar Faculteit Geneeskunde KU Leuven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een menswaardig levenseinde
Advertisements

Als het chronisch wordt
De coachende rol van de psycholoog in een palliatief support team (in een ziekenhuis ) Studiedag Federatie Palliatieve zorg Vlaanderen Sint-Niklaas,
Begrijpen we elkaar? Communicatie en samenwerking tussen de persoon met NAH, familieleden / mantelzorgers, en professionals Jean Pierre Wilken Lector.
Een gebrek aan patiëntveiligheid
Menno Karres Lead Auditor
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Mensen komen naar de arts
Medico-legale status van richtlijnen
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Communicatie met de klant
Respectvolle bejegening
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Ter gelegenheid van het ske symposion  1350 per jaar  Daarvan ca 850 in raadkamer ◦ 300 ingetrokken ◦ 240 niet ontvankelijk ◦ 310 ongegrond.
Risico’s en gevaren van techniek
Preventief Verzuimmanagement
Welkom 1 aan het bestuur en de leden van OXO aan alle (plus)ouders en (plus)grootouders aan alle aanwezigen.
Peter Strawson.
Drama als eindexamenvak Iets voor mij?. Wie herkent zichzelf in de volgende stellingen? Ik ga later toch niet naar een toneelschool of zo, dus waarom.
Welkom.
Culturele diversiteit in de kliniek
Goed vs Fout  Leven vs Dood
Doorbreek de muur van stilte:
Het is precies 19:06.
Van diagnose naar etiket Discussiemiddag 19 juni 2013 Centrum voor Ethiek 1.
Hoogleraar Faculteit Geneeskunde AZ Sint-Jan, Sint-Lucas, Brugge
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
Echt of nep?.
Patientveiligheid: juridische aspecten
In dit hoofdstuk komt aan de orde: Besmetting Aansprakelijkheid Hulpverlener Let op! In dit hoofdstuk komt aan de orde: Besmetting Aansprakelijkheid.
Presentatie contactpersomemnetwerk
Wat doet de Heilige Geest?
Mei 2002© Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten, The NetherlandsEconomie & Handel Stress!
Patiëntveiligheid en medische fouten
Klinische psychologen en hun aansprakelijkheid
workshop Bespreekbaar maken van seksualiteit 28 november 2011
Zorgbelang Zuid-Holland Veiligheid door de patiënt bekeken 25 april 2012 Erik Visser, Regiomanager Zorgbelang Zuid Holland.
ANW - inductie & deductie
DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER EEN ANALYSE BIJ DE 0-METING BETREFFENDE DE BEKENDHEID, TOEPASSING EN NALEVING VAN DE GOMA, MEDE IN RELATIE TOT BEVINDINGEN UIT.
coördinator gezondheidsrecht KNMG
De oudere persoon na 10 jaar patiëntenrechten
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Sterke Verhalen uit het Ziekenhuis De ervaring van de patiënt ter verbetering van ziekenhuiszorg Zorgbelang Congres ‘De toekomst van het cliënten-perspectief’
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
Tijdig praten over het naderend levenseinde
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Patiënten kunnen artsen beter
Door te denken, te hopen en te geloven, kom je vaak het grote verdriet te boven. Muziek : Helmut Zacharias – Tanzen Möcht’ Ich.
Niet alles wat kan, hoeft
Werken vanuit het contextuele gedachtegoed van Iván Böszörményi-Nagy
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Relatie en donatie Een onderzoek naar de behoeften van echtparen bij een relatiedonatie Ans Berkhout Presentatie werkstuk Opleiding Kempler Instituut,
Psychologieles 7 lesweek 7
De post-kritische geloofsschaal Een nieuwe manier van omgaan met geloof…?
OM en medisch beroepsgeheim Openheid & OM OM legt op zitting steeds verantwoording af; Openheid is een pijler van de rechtstaat; Macht die.
Communicatie bij kanker. Waarom dit boek? hulp nodig bij communiceren boeken ervaringsdeskundigen boeken deskundigen praktisch, toegankelijk juist over.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Onderzoeksteam Berber Laarman Manja Bomhoff Johan Legemaate Roland Friele Arno Akkermans Adviseurs Inge Mulders Katrijn Broekman.
1 Een patiënt op de SEH van het MCH, verhalen uit de ziekenhuispraktijk Ivette Janssen, gezondheidsjurist Frans de Voeght, zorgmanager SEH.
Patiënt Zorgverlener Leidinggevenden Voor een open omgeving moet op deze drie niveaus beleid bestaan.
Wet BIG ?.
CRM vanuit het incidenten perspectief
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Specifieke topics in communicatie
Transcript van de presentatie:

Manu Keirse Em. Hoogleraar Faculteit Geneeskunde KU Leuven Klachten en fouten Manu Keirse Em. Hoogleraar Faculteit Geneeskunde KU Leuven

Klachten zijn wegwijzers Niet als lastig bestempelen. Klachten bieden kansen: 1. Om ontevreden iemand tevreden te maken. 2. Om de eigen werking te verbeteren.

Klachten intrinsiek aan geneeskunde VROEGER: het gezag van de arts sloot naadloos aan op het ontzag van patiënt. NU: de arts verloor zijn imago en de patiënt werd mondig verklaard. Geneeskunde is samenwerking tussen evenwaardige partners.

Partners met verschillende referentiekaders De Patiënt op zoek naar zekerheid. De arts heeft enkel waarschijnlijkheden.

Negatieve olievlekken vermijden Nieuwswaarde van negatieve berichten. Mythe dat klachten schadelijk zijn voor de praktijk. Moderne visie: klachten als kans om te groeien. Niet vermijden van klachten, maar boven halen. Percentage tevredenheid over de afhandeling is beter criterium dan aantal.

100 % tevredenheid is niet mogelijk Verscheidenheid van gebruikers. Niet alleen rationeel, maar ook emoties. Tevredenheid creëren betekent weten wat de ander wenst, maar patiënt weet dit vaak zelf niet. Klacht ernstig nemen is basis van tevredenheid.

Aanpak van klachten Moeten niet steeds redelijk zijn. Kijken door de bril van de patiënt voorkomt bedrijfsblindheid. Behandel elke klacht als een spoedgeval. Vermijd argumenteren of in discussie gaan. Bedank degene die de moed heeft om een klacht aan te brengen. Vermijd dat het etiket ‘lastige patiënt’ wordt opgeplakt.

Cultuur van onfeilbaarheid veranderen Artsen geloven dat ze geen fouten mogen maken. Publiek verwacht ook onfeilbaarheid. Cultuurverandering: realiteit van fouten erkennen. Mythe van foutloosheid leidt tot toedekken en individualiseren.

De verzekering??? Mythe: volgens polis mag je geen fouten toegeven. Staat haaks op Wet Patiëntenrechten. Fout is nog niet aansprakelijkheid. Mensen begrijpen dat fouten worden gemaakt, niet dat ze aan hun lot worden overgelaten. Eerlijke informatie, verontschuldiging nemen veel verdriet, en boosheid weg.

Wat is een medische fout? Een medische handeling waarvan het resultaat tegengesteld is aan de oorspronkelijke planning en die met de huidige medische kennis voorkomen had kunnen worden. Gaat dus om een te voorkomen ongunstige gebeurtenis. Een complicatie is iets dat men niet kon voorkomen.

Fouten maken is menselijk Onderscheid tussen fouten door veronachtzaming en slordigheid, en deze ondanks consequent handelen. Vermijdbaar wil niet altijd zeggen: te voorkomen. Vermijdbaar is niet altijd verwijtbaar. Inadequaat reageren is steeds te voorkomen.

Types van fouten Oordeelsfouten Technische fouten Fouten in prognose Systeemfouten Mechanische fouten i.v.m. uitrusting Fouten in bejegening

Frequentie van fouten 98.000 doden per jaar in VS (Kohn, 2000) diverse studies vermelden fouten bij 10 - 45,8% van de chirurgische patiënten, waarvan 3,5 - 21,2% ernstig zoals bedreiging van leven of lichaamsdeel (Krizek,2000; Leape &Brennan,1991)

Wat is het verschil met de operatiekamer van een ziekenhuis? Wie zou een foutenmarge van 10 % aanvaarden in de cockpit van een vliegtuig? Wat is het verschil met de operatiekamer van een ziekenhuis?

Onderschatting weinig registratie neiging om te verzwijgen angst voor sancties mentaliteit dat fouten niet mogen voorkomen i.p.v. fouten horen tot menselijk handelen

door het gedeelte dat onder water stak. De titanic is vergaan door het gedeelte dat onder water stak.

Oorzaken van fouten Slechte samenwerking. Slechte communicatie. Rivaliteit tussen artsen. Niet luisteren naar patiënten en familie. Bacteriële besmettingen. Toediening van verkeerde geneesmiddelen. Verkeerde beoordeling van resultaten. Onzorgvuldigheden allerlei.

Overheersende oorzaak van fouten Het collectieve en structurele systeem van artsen en ziekenhuizen om fouten onder tafel te werken.

Sereniteit in een wirwar van emoties Schrik. Vrees voor de gevolgen voor de patiënt. Angst voor de consequenties voor zichzelf. Onzekerheid over eigen kunnen. Boos op zichzelf en anderen. In deze wirwar van emoties moeten de gevolgen worden beperkt. Dat vraagt om een voorspelbare, respectvolle en transparante aanpak.

Vereisten om fouten te reduceren 1. Cultuur dat missen menselijk is. 2. Cultuur van openheid over fouten. 3. Sluitende protocollen. 4. Systematische vorming en opleiding. 5. Aandacht voor meerdere slachtoffers.

Wat het meest heeft geholpen?

Aanbevelingen Ontloop de patiënt niet. Wacht niet tot de patiënt het zelf ontdekt. Vertel objectief feiten en gevolgen. Vermijdt in eerste instantie het woord “fout”. Leg uit hoe de gevolgen worden verholpen. Neem je verantwoordelijkheid op. Verontschuldig je en druk je spijt uit.

Aaanbevelingen 8. Verzeker dat alles wordt gedaan om te voorkomen. 9. Laat sterke emoties toe. 10. Beveel juridisch raadgever aan (ernstige gevolgen). 11. Noteer de inhoud van gesprekken in dossier. 12. Stel een gesprek voor met de naasten. 13. Plan een follow-up gesprek. 14. Organiseer een audit en voer preventiemaatregelen in.

Open communicatie Herstelt het vertrouwen van het publiek in de eerlijkheid en de integriteit van de geneeskunde. Suggereert dat professionele belangen niet boven het welbevinden van patiënten gaan. Verbergen kan bijkomende schade veroorzaken,want relevante info nodig om akkoord te kunnen geven voor verdere behandeling. Leidt niet tot meer rechtsgedingen.