Game Gezondheidsplein en Didactiek Loe Jaklofsky eSociety Instituut.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
Advertisements

Resultaatgericht Samenwerken
Hoe kunnen we elkaar versterken?
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
16 huisartsen gezondheidscentrum  gemeentegerichte samenwerking
1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
CVA-zorgketen Leeuwarden
Samenwerking casemanager dementie en casemanager palliatieve zorg
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Werkgroep De Redakse een samenwerkingsverband tussen Leerpunt Meetjesland en Wijkcentrum De Kring Hoe drempels en knelpunten overbrugd worden…
Visie op Meedoen Cliënten doen optimaal, vanuit hun eigen kracht mee in de samenleving. Hierdoor ontstaat een beter zelfbeeld en een betere kwaliteit van.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Diversity Network ABN AMRO Mentoringprogramma
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
WDH en EMD een ZEGEN voor de zorgprofessional?
Organisatiestructuren
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Conferentie DHRM Fred Slaghekke beleidsmedewerker P&O
Hoofdstuk 3 Inzet voor een project
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Harmonisatieplannen kabinet
Samenwerken rond een complexe probleemsituatie kijkend naar ervaringen met VM2 in 20 minuten … Dag van de Beroepskolom 7 oktober 2011 Ed Weijers, senior.
Op weg naar een beter samenspel Angela van den Nieuwenhuizen C o ö r d i n a t o r V r i j w i l l i g e r s V i t a l i s z o r g g r o e p Yvonne de.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
TOM keurmerk Marius Berendse.
Ondernemen(d) in het onderwijs
PBO Platform Belangenbehartiging Ondernemersverenigingen presentatie adviesraad OF 31 januari 2011.
Palliatieve zorg thuis
Kennis is macht? De rol van informatie
Een project van de Korengroep
Dat zouden we vaker moeten doen…
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
Met Stakeholders Gedeelde Visie
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Welkom Voortgang verbetertraject eindtermgerichte kwalificaties Woerden 22 september 2010.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Welkom Bij de onafhankelijke partij voor elke Bestenaar.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Opnieuw samen leven met elkaar Presentatie Congres 25 november 2014.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
De toekomst van de (specialist) Ouderengeneeskunde
Presentatie voor basisvrijwilligers
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
SOCIAL WORK naam:. Martine Bink . m. d. nl med:. med
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
Niets is wat het lijkt.
MEEDOEN in Edam-Volendam Voorstellen: Katja Mooij (RCO De Hoofdzaak) Fred Wiedijk (Context NH) Coördinatie en secretariaat MEEDOEN-tafel.
Integrale zorg thuis en in het ziekenhuis De ZorgBrug producten Toegevoegde waarde in de totale zorg voor chronisch zieken 3 december 2009 Wilma Bijsterbosch.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
“HELP, de dokter verzuipt!” De toekomst van de eerstelijns gezondheidszorg in Maasbree.
Algemene Ledenvergadering 19 mei Agendapunt 1 Opening en mededelingen bestuur - Hoger beroep dhr. Alsemgeest.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Decentralisaties Werk, Wmo en Jeugd - Gevolgen situatie in Den Haag - Beleidskader Sociale Agenda ABR.
Resultaatgericht Samenwerken
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Duurzame inzetbaarheid van de professional
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Burgerschap Samenwerkend leren
bij kwaliteit en outcome
Sieberdam/ROCS & KODOS
Effectieve handhaving door ketenintegratie Albert van Wijk
‘Gezondheid’ verandert… Wat betekent dat voor paramedici?
Transcript van de presentatie:

Game Gezondheidsplein en Didactiek Loe Jaklofsky eSociety Instituut

Cyberdam

Apotheek Cyberdam Thorbeckelaan 6, Cyberdam - Middelberg [E7]

Gezondheidscentrum Siedok Het omvat een artsenpraktijk, fysiotherapeuten en maatschappelijk werk. Cassiopeia 28, Cyberdam - Nieuwstad [F5]

Laapers Ziekenhuis Het heeft een streekfunctie. Vrijwel alle specialismen zijn aanwezig. Jasmijnlaan 20, Cyberdam - Middelberg [G7]

Spelstructuur Gezondheidsplein opdrachtgever Voorzitter M 4 M1 M2 M3 M5 D1 D2 D3 D4 D5 Loe Jaklofsky ESociety Instituut 2009

Rollen in Cyberdam Docentenrollen directeur ziekenhuis Laapers Ziekenhuis directeur verpleeghuis Woon- en Zorgcentrum Pensionada directeur verzorgingshuis Woon- en Zorgcentrum Pensionada, directeur thuiszorg Gezondheidscentrum Siedok, voorzitter medisch specialist Gezondheidscentrum Siedok, voorzitter artsenpraktijk Artsenpraktijk NGF, wethouder zorg Stadhuis, lokale krant Sieber Gazette, game master Stadhuis, directeur verzekering Stad Verzekeringen deskundige HIS Adviesbureau TBM, Studentenrol manager ziekenhuis Laapers Ziekenhuis, manager verpleeghuis Woon- en Zorgcentrum Pensionada, manager verzorgingshuis Woon- en Zorgcentrum Pensionada, manager thuiszorg Gezondheidscentrum Siedok, vertegenwoordiger medisch specialist Gezondheidscentrum Siedok, vertegenwoordiger beroepsgroep huisartsen Artsenpraktijk NGF, ondernemer apotheker Apotheek, nurse practitionar Gezondheidscentrum Siedok, vertegenwoordiger transmuraal Gezondheidscentrum Siedok, vertegenwoordiger verzekeringen Stad Verzekeringen, voorzitter patienten vereniging Gezondheidscentrum Siedok, voorzitter platform Stadhuis,

Flowchart Gezondheidsplein deel I Fred Paalvast & Loe Jaklofsky 2008

Flowchart gezondheidsplein deel II Fred Paalvast & Loe Jaklofsky 2008

Flowchart Gezondheidsplein III Fred Paalvast & Loe Jaklofsky 2008

Gedachten over de didactische opzet en effecten van games in het hoger onderwijs Loe Jaklofsky, eSociety Instituut

Simulatie, game en contest 1.Simulatie (geen contest, geen game) 4.Simulatie Contest (geen game) 2.Contest (geen simulatie, geen game) 3.Games (geen contest, geen simulatie) 5.Simulatie Game (geen contest) 7.Simulatie Game Contest 6.Contest Game (geen simulatie) Nikola Pavloff 2004

Simulatie D yn a mi sc he co m pl ex ite it Detail Complexiteit Nikola Pavloff 2004 Management simulatie

Emotionele en motivationele aspecten kennis Kunde Waardering Emotioneel aspect Handelen, gedrag In overeenstemming met de perceptie van de situatie VaardigheidsaspectCognitief aspect Leren en werken Sanneke Bolhuis en R.J Simons ISBN

Beroepskwalificatie 8: De manager als teambuilder bevordert de samenwerking en ontwikkeling van samenwerkingsverbanden.  Type situaties Binnen het team of teamoverstijgend moet samengewerkt worden om gezamenlijke doelen te bereiken.  Rol Teambuilder Landelijk overleg Kaderopleidingen 22 juni 2004

Handelen  De manager initieert en stimuleert effectieve samenwerking binnen samenwerkingsverbanden.  Hij creëert voorwaarden, maakt samenwerkingsproblemen zichtbaar en bespreekbaar en initieert en stimuleert oplossingen. Landelijk overleg Kaderopleidingen 22 juni 2004

Handelingscriteria  Stemt individuele belangen van medewerkers af op het belang van de werkeenheid/het samenwerkingsverband.  Toont daadkracht in het ontwikkelen en stimuleren van gewenste cultuur binnen het samenwerkingsverband.  Toont initiatief en onderhandelt over randvoorwaarden om samenwerkingsverbanden mogelijk te maken.  Vertoont daadkracht en is slagvaardig in het bespreken van samenwerkingsproblemen.  Stimuleert het collectieve leren o.a. door deelname aan intervisiebijeenkomsten  Heeft blijvend aandacht voor het functioneren van samenwerkingsverbanden en organiseert zonodig activiteiten om functioneren te verbeteren Landelijk overleg Kaderopleidingen 22 juni 2004

Product  Een ontwikkelingsplan ter optimalisering van het functioneren van het samenwerkingsverband Landelijk overleg Kaderopleidingen 22 juni 2004

Productcriteria  Past binnen de resultaatgerichte beleidskaders van de werkeenheid en personeelsbeleid  Bevat een analyse van de cultuur van het samenwerkingsverband.  Bevat een analyse van het samenwerkingsverband op basis van teamrollen en met criteria voor effectieve samenwerking  Kader en richtlijnen voor de ontwikkeling van het samenwerkingsverband zijn duidelijk geformuleerd  Kader en richtlijnen voor effectieve samenwerking zijn duidelijk geformuleerd  Keuzes zijn helder en degelijk onderbouwd Landelijk overleg Kaderopleidingen 22 juni 2004

Effect  Het functioneren en de samenwerking binnen samenwerkingsverbanden (als resultaatverantwoordelijke eenheid) dragen bij aan het realiseren van gestelde doelen, te bereiken resultaten en medewerkertevredenheid Landelijk overleg Kaderopleidingen 22 juni 2004

De vijf disciplines van Senge Persoonlijk meesterschapzich voortdurend als mens en als professional kunnen en blijven ontwikkelen Mentale modelleneigen veronderstellingen en assumpties kunnen achterhalen en zonodig aanpassen In gedeelde visie binnen een gezamenlijke visie op de taak van de kunnen functioneren organisatie functioneren en eraan bijdragen In teams kunnen lerensamen met anderen kunnen leren en als groep veranderingen kunnen nastreven Systeemdenkenconsequenties binnen de organisaties en daarbuiten voorzien en anticiperen

Inzetten van managementgames? Houd het volgende in het oog:  Simulatie kan inzicht geven in dynamische en complexe processen (zoals management) Nikola Pavloff 2004  De kwaliteit van een simulatie-gebaseerd leerprogramma wordt bepaald door de kwaliteit van het kennismodel van de simulatie Nikola Pavloff 2004  De simulatie is virtueel, de resultaten zijn echt. Nikola Pavloff 2004  Het resultaat is afhankelijk van de kwaliteit van samenwerken van de docenten loe jaklofsky 2009  Het resultaat is afhankelijk van de kwaliteit van samenwerken van studenten loe jaklofsky 2009

Nog meer om in de gaten te houden:  Een simulatie-gebaseerd leerprogramma heeft een rijk kennismodel, maar schenkt ook aandacht aan de sociale interactie tussen de deelnemers en bevordert de vertaling naar de werkelijkheid.  Een educatieve simulatie helpt de student (pro-)actief bij het onder de knie krijgen van de gesimuleerde problematiek, van black box naar transparant box. Nikola Pavloff 2004

Lectoraat Informatie, Techniek en Samenleving De Haagse Hogeschool Vragen ? Dank voor uw aandacht

De praktijk binnen MIZ Herman de Bruine, opleiding Management in de Zorg

Inhoud van het spel • Ziekenhuis ziet een financieel probleem aankomen, door onvoldoende afstemming in de keten (verblijftijden worden te lang) • Wethouder bezorgt: sluiting Ziekenhuis, inwoners naar ander Ziekenhuis ver weg (politiek erg gevoelig) • Wethouder en ziekenhuis directeur hebben samen overlegd: ketenzorg kan alleen beter als de professionals het zelf oppakken.

Achterliggende gedachten  Er is veel standaardmateriaal over de inhoud en het opzetten van ketenzorg (daar hoeven studenten het wiel niet voor uit te vinden)  Het gaat vooral over het proces van samen een project doen in een netwerk omgeving (inhoud is in zekere zin secundair)  Er zijn ook partijen niet vertegenwoordigd in de projectgroep, die wel van belang zijn

Inhoud van het spel • Voorkennis: 2 reeksen Ontwikkelingen in de Zorg • Materiaal gebaseerd op krantenartikelen rond voornamelijk één ziekenhuis (tussen 5 jaar en een week geleden) lichtjes aangepast aan Cyberdam. • Drie projectgroepen (max 6 studenten) in drie verschillende spellen (onafhankelijk van elkaar) • Wekelijkse voortgangsbespreking projectgroep met Wethouder en beleidsmedewerker (docentenrollen) • Begeleiding door docenten op groepsproces aangeboden

Rollen studenten 1. Manager verpleeghuis 2. Manager thuiszorg 3. Manager ziekenhuis 4. Vertegenwoordiger medisch specialisten 5. Vertegenwoordiger beroepsgroep huisartsen 6. Vertegenwoordiger Zorgverzekeraar

Voetangels & klemmen  Ingebouwde spanningen in rolbeschrijving zoals gevoeligheden rond EPD (privacy) en administratieve lasten Daarnaast  Redacteur krant: uit op kop directeur Ziekenhuis  Patiëntenvereniging: gevoel niet serieus te zijn genomen in conflict tussen maatschap nefrologie en ziekenhuis

Cases Hoe reageert u als ‘regisseur’ (via welke spelers, met welke boodschap, met welk pedagogisch doel)  Projectgroep schrijft een brief aan de wethouder, die bij iedereen in het spel bezorgd wordt (wordt uitgedeeld)  Projectgroep besluit dat de manager ziekenhuis voorzitter van de projectgroep wordt, met als plaatsvervanger de zorgverzekeraar Graag verslag op een flapover

Plenaire bespreking

Welke condities voor deze game  Welke vakken; theoretische en praktische kennis nodig  Welke vaardigheden al geoefend, of nodig  Welke fase van de studie  Welke begeleiding gewenst

Afsluiting