context-concept chemie in de onderbouw?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HAVISTEN COMPETENT
Advertisements

Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
Leerlijnen en praktijklessen in het VSO
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
De natuurwetenschappelijke methode
Hogere denkvaardigheden
BattleBots The school battle.
Op weg naar invoering van het nieuwe examenprogramma
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Keuzes 7 vakken (+ maatschappijleer), na examen mag een leerling 1 vak onder voorwaarden laten vallen NE – EN – WI – TNL verplicht om te volgen 1.
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
vakdidactiek lezen, spreken luisteren en kijken
De nieuwe syllabus scheikunde
wiskunde in vernieuwd vmbo
Ton van der Valk, (IVLOS/ CD-, Universiteit Utrecht) en
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Nieuwe Scheikunde en rubrics, leren combineren
Competentiegericht leren vmbo
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Inpassing ANW inhoud in andere vakken
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
De basis van ADSL: het constructivisme
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Workshop evalueren Dcp
Woudschotenconferentie 2007 Jos Paus, Lucia Bruning
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond mavo vmbo Dinsdag 8 maart 2016 Klas 2 mavo & vmbo.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Het Technisch College Velsen De Technologie route.
Een tijdlijn maken met ICT
Psychomotorische taxonomie
Jan van der Veen, Fer Coenders, Jan Jaap Wietsma
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Mysterie: Moord op de Romanovs
Oefening met atlas en kaarten
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
De juiste route naar het juiste doel
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
LEZING HERONTWERP DERDE LEERJAAR
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Kenmerken van het nieuwe examenprogramma
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Toetsing Vakdidactiek 2.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Nieuwe Scheikunde Duurzaam ontwikkeld
Nieuwe Natuurkunde begint in de onderbouw! Woudschoten 2006
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Product van TU Delft, SEC
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Coen Klein Douwel (Christelijk Lyceum Veenendaal)
Product van TU Delft, SEC
Transcript van de presentatie:

context-concept chemie in de onderbouw? Henry Pluim, Linde College Wolvega Fer Coenders, Universiteit Twente

In deze werkgroep Knelpunten en oplossingen voor huidige chemie onderwijs Scheikunde op VMBO en kenmerken VMBO leerling Ontwikkelingen Vernieuwde elementen in de bovenbouw Voorbeelden context onderwijs VMBO 2e klas Conclusies NVON oktober 2011 Nieuwe Scheikunde in het vmbo

Knelpunten met scheikunde onderwijs (a) Maatschappelijk beeld van de chemie Chemische industrie en onderzoek onzichtbaar Imago schoolvak Motivatie van leerlingen voor scheikunde en bètavakken Keurslijf examenprogramma Samenhang in en tussen vakprogramma’s ontbreekt. (a) Bouwen aan scheikunde, 2002

Oplossingen (b) Chemie achter producten en processen, innovatie. Maatschappelijke, beroepsgerichte, experimentele en theoretische contexten. Context-concept, wisselwerking tussen context en concept Moleculaire opbouw materie Ruimte voor nieuwe ontwikkelingen en eigen keuzes van de docent of leerling. Twee centrale concepten: Molecuulconcept Micro-macro concept (b) Chemie tussen context en concept, 2003

In een plaatje

Scheikunde op het VMBO GL en TL NaSk2 scheikunde NaSk1 (natuurkunde met beetje scheikunde) NaSk2 staat onder druk: Wetsvoorstel NaSk2 als keuzevak, door minister voorlopig ingetrokken. Edoch: scholen bieden dit vak niet of als keuzevak aan. Aantal leerlingen met NaSk2 neemt af. NVON oktober 2011 Nieuwe Scheikunde in het vmbo

De VMBO – leerling is praktisch en toepassingsgericht ingesteld wil dat leerstof liefst zo concreet mogelijk wordt aangeboden (toepassingen, voorbeelden bedenken, oefenen) heeft moeite met zoeken, interpreteren en verwerken van informatie (bruikbaarheid, betrouwbaarheid) heeft veel ondersteuning nodig bij regulatie- en motivationele activiteiten Slaats, A., Van der Sanden, J.M.M., & Lodewijks, J.G.L.C. (1998). The relation between learning conceptions and learning strategies of students in vocational education. Paper presented at the Onderwijs Reseach Dagen, Enschede Sanden, J. van der, (2003). Zelfstandig leren en de Leittextmethode. In: De Boer, Reubel, Reinards & Van der Sanden. Zelfstandig leren in beroepsopleidingen. Meer kansen op de Europese arbeidsmarkt. Groningen: Wolters Noordhoff.

Ontwikkelingen Meer aansluiten belevingswereld leerlingen Didactische werkvormen die discussie en samenwerking bevorderen Begeleiding door leeftijdsgenoten (peer tutoring) Begeleiding door volwassenen van buitenaf (mentorcoaching) Inter-etnische ontmoetingen tussen uiteenlopende leerlingen Werkplekkenstructuur (WPS) Een deel in leerbedrijven Hangt wel af van het niveau van de leerling Gebrek aan stageplaatsen wordt opgevangen door op school complete werkplekken uit een bedrijf na te maken Probleemgestuurd onderwijs (PGO)

scheikunde onderbouw h/v en vmbo Scheikunde Nu Context-concept Achterliggende filosofie Leertheorie Organiserend principe Rol contexten Rol en soort practicum Rol docent en leerlingen

Handelingswerkwoorden Gebruikte handelingswerkwoorden in de examenprogramma’s scheikunde TIMMS Beheersings- niveau Subniveau Chemische kennis   Handelingswerkwoorden TIMMS I Weten 1 In chemische verschijnselen en bij waarnemingen chemische vakbegrippen benoemen en herkennen en in deze situatie toelichten. Benoemen Herkennen Toelichten TIMMS II Toepassen 2 Concepten en daaraan gerelateerde vakbegrippen kunnen gebruiken en beschrijven in een standaardprobleemstelling. Berekenen (eenvoudig) Beschrijven Aangeven Gebruiken 3 met elkaar in verband brengen en daarmee een sluitende redenering geven. Verklaren Relateren aan Verbanden leggen tussen Berekenen (meer variabelen) Redeneren over / met behulp van

Vervolg Handelingswerkwoorden TIMMS Beheersings- niveau Subniveau Chemische kennis   Handelingswerkwoorden TIMMS III Redeneren 4 Analyseren met behulp van concepten en vakbegrippen bij een ontwerp van een product en voorstellen formuleren bij het maken van een aanpassing of een verbetering van een proces of een product. Analyseren Berekenen (complex) Conclusies trekken Voorstellen formuleren 5 Toepassen van concepten en vakbegrippen bij het doen van onderzoek in complexe probleemstellingen en resultaten kritisch beoordelen en effecten van verbetervoorstellen beoordelen. Voorspellingen doen Beoordelen Beargumenteren

Didactische ordening: ChIK: fasen in een module Viervlaksschemie TUE van Hiele niveaus 5 E’s (stercollecties van vo-content) ChIK: introductie, nieuwsgierigheids en planningsfase, verwerkingsfase, verankeringsfase Viervlakschemie: concept, leerling, context, docent TUE: zelf via experimenteren tot theorievorming komen. Van Hiele: grondniveau: zichtbare eigenschappen; Beschrijvend niveau: karakterisering op grond van chemische eigenschappen; Theoretisch niveau: karakterisering op grond van moleculaire eigenschappen 5 E’s: engage; explore; explain; elaborate; evaluate.

VOORBEELD MAATSCHAPPELIJKE CONTEXT Chemie in Producten (Joke van Aalsvoort 2000) voor 3 havo/vwo en vmbo (2006) Achtergrond: weinig betekenisvol onderwijs tot dusver (‘waarom moet ik dit leren?’) Producten die in een maatschappelijke behoefte worden voorzien als uitgangspunt (bv brandstoffen of geneesmiddelen). Wat is het nut van deze producten?

Achterliggende filosofie: Voorbeeld gebruik context in 2e klas TL Linde College, Wolvega Achterliggende filosofie: Kennismaking met scheikunde als keuzevak leerjaar 3 Context LOB Referentierekenen (rekentoets) Vuurwerk Organiseren van een sportdag Koffie als trendy drankje

SPORTDAG: RANJA VOOR DE DEELNEMERS Merken Ranja Groepswerk (iedere groep eigen merk) Verdunning: wanneer lekkerste? OPDRACHTEN Bedenk de instructie om leerlingen een verdunningsreeks te laten maken. Bedenk nu de instructie om leerlingen te laten uitreken hoeveel liter ranja ze moeten kopen om 35 liter verdunde drank te laten maken van de vijfde verdunning uit de serie.

VERDUNNINGSREEKS IN BEELD

EEN AANTAL FOTO’S

Koffie OPDRACHT Heet water maken Bonen of gemalen bonen? Koffiepad of gemalen koffie? Filterkoffie: senseo of snelfiltermaling? Koffiepad en theezakje! OPDRACHT Bedenk de instructie om leerlingen de koffie in een koffiepad vergelijken met koffie van snelfiltermaling op stofeigenschappen.

Verwerkingsopdracht nask experimenten interview artikel verwerking Nederlands vakintergratie

Context-concept onderwijs in de onderbouw? Conclusies Wenselijk? Mogelijk? Draagt het bij tot oplossing knelpunten? Welke contexten gebruiken? Mate van leerlingsturing? Aansluiting op bovenbouw? ……….

Uitgangspunten - Afbakening Zie Handboek leerlijn en toetslijn Nieuwe Scheikunde 1. Scientific literacy: Understanding aspects of the science content Understanding the scientific approach Understanding science as a social enterprise 2. Competentievelden (tabel pag 25-26: Chemische methoden om kennis te ontwikkelen over chemie Communiceren over chemie Chemiekennis verwerven en gebruiken Beoordelen van chemie Vijf niveaus van beheersing

Afbakening Concepten Concepten: - natuurlijke - natuurwetenschappelijke: - definieer/beschrijf - kenmerkende voorbeelden - oefenen, met uitleg door ll. 3. Overzicht concepten, waarom belangrijk?? Gebruiken van eerder geleerde concepten (sk, bio, na, wi) Uitbreiden van eerder geleerde concepten Leren van nieuwe concepten 4 typen contexten: a. Maatschappelijke context Beroepsgerichte Experimentele Theoretische

Afbakening vervolg Didactische structuur 4. Didactische structuur Van aanbod- naar vraag-gestuurd ChIK * introductiefase, * nieuwsgierigheid en planningsfase * verwerkingsfase * verankeringsfase Of op andere manier, maar zeker: * leerlingen actief * differentiatie * groepjes (tweetallen en/of grotere)

Afbakening Functie contexten 5. Functie: wat wil de context bereiken. Kan eventueel per fase (ChIK) worden ingevuld. * motiveren * thema introduceren * voorkennis activeren * vragen oproepen enz

Afbakening perspectief 6. Perspectief: welke doelstellingen uit het scheikundeonderwijs bereiken. * dagelijkse praktijk chemici * beslissingen nemen * historische reflectie * uitbreiden van kennis en inzicht (theoretisch, experimenteel) * technisch ontwerp

Afbakening rol/activiteit 7. Rol of activiteit: hoe gaan leerlingen de context verkennen: vanuit het beroep: * ontwerpen * consumeren * verzorgen * enz vanuit burger: * beslissen * beoordelen