Basisvorming.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gemeenschappelijk Europees Referentiekader voor Moderne Vreemde Talen: Leren, Onderwijzen, Beoordelen Spreker: Marleen Coutuer Organisatie/Instelling:
Advertisements

Aan de slag met kerndoelen in het VSO
Schoolpartnerschappen in Europa
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Jenaplan VO Verwerken van weektaken op eigen niveau op een moment dat jij zelf inplant. Maar ook leren van en met elkaar binnen de stamgroep. Apenheul:
Vocabulaires SLO 2013 Allard Strijker 24 Januari 2013 Utrecht
De EU en meertaligheid. Een beetje achtergrond De EU telt 23 officiële talen. Waarom zoveel? » Vanaf het begin opgenomen in de verdragen: lijst van officiële.
Waaraan moet men denken! Waarmee moet men rekening houden!
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Jef Stappaerts en Karin Van Dommelen VSKO
Geletterdheid….. Wat is dat?
Leerplan in beeld Inhouden Doelen en Niveaus
in de nieuwe generatie mvt-leermiddelen
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Vrije Tijd Opvoedingsbeleving, sociale vaardigheden en vriendschapsrelaties van adolescenten.
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
Welkom MAS
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Studiemiddagen NT2-toetsen 23 april Koning Willem I College
Hoofdlijn Communicatie
Nieuw Nederlands 4e editie
Nieuwe kerndoelen voor het basisonderwijs. Kerndoelen zijn streefdoelen, zij geven aan wat iedere school in elk geval nastreeft bij leerlingen. Daarbij.
Informatie en voorbereiding deelname tto Revius Lyceum
Visie: rapport en portfolio
Competentiegericht leren vmbo
Onderwijs op de Masten in
CAMBRIDGE ENGLISH Verleg je grenzen met Cambridge English op RSG Wiringherlant!
CAMBRIDGE ENGELS.
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
Een online werk- en leeromgeving voor uw kind.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
IPC Nederland.
Van groep 8 naar klas 1 Het Nieuwe Eemland Amersfoort
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
Het onderwijs van het Frans in het basisonderwijs en de aansluiting op de eerste graad van het secundair onderwijs.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Basisvorming. 2/3 kerndeel  58 kerndoelen 1/3 differentieel  iig 2e MVT & profilering 1040 klokuren (max 69 dagen)
Toekomstgericht onderwijs
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
Raad voor Cultuur Mediawijsheid- de ontwikkeling van nieuw burgerschap Project Media- Educatie Zeeland
1 van 16 Hoofdstuk 3 Mondelinge taalvaardigheid. 2 van 16 Mondelinge taalvaardigheid Deelvaardigheden: o Luistervaardigheid o Spreekvaardigheid o Gespreksvaardigheid.
Internationalisering 2-talig onderwijs Inleiding 4 e leerjaar thavo
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Expertiseteam ToetsenbankCRETA 8 oktober 2012 Agnes de Boer (Cito), Marjan Versluis (Wellantcollege) en Alex van Essen (Toetsplaza)
De nieuwe onderbouw.
Van groep 8 naar klas 1 Maaike Swets rector Het Nieuwe Eemland
Wat is coöperatief leren?
Dide Breuer.
23 maart 2017 profilering.
Haal meer uit het leerlingvolgsysteem aan de hand van de TOA
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
Controle                         Goethe Duits.
Opstart leernetwerk vaardigheidsontwikkeling
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
blok 2 les 4: contact met elkaar
Controle                         Goethe Duits.
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Matthijs Vos Docent wiskunde Mentor 1THb
Transcript van de presentatie:

Basisvorming

2/3 kerndeel  58 kerndoelen 1/3 differentieel  iig 2e MVT & profilering 1040 klokuren (max 69 dagen)

Vrijheid blijheid!? “de school kan en mag de kerndoelen zo uitwerken dat het onderwijs aansluit bij de eigen leerlingenpopulatie en recht doet aan verschillen tussen leerlingen.”

12 – 14 jaar Fase van ontdekken van je talenten en je mogelijkheden voor verdere ontwikkeling. “helpen de wereld te begrijpen en uit te breiden, hen te leren omgaan met verschillen tussen individuen en groepen mensen, en door hen in staat te stellen in toenemende mate zelf sturing te geven aan hun leren en zelf verantwoordelijkheid te nemen.”

Inhoud “(…) basiskennis en -vaardigheden die de samenleving voor alle leerlingen van belang vindt voor een goed maatschappelijk functioneren, nu en later.” “periode van oriëntatie en keuze.”

Kenmerken / kwaliteitseisen De leerling leert actief en in toenemende mate zelfstandig De leerling leert samen met anderen De leerling leert in samenhang De leerling oriënteert zich De leerling leert in een uitdagende, veilige en gezonde leeromgeving De leerling leert in een doorlopende leerlijn

Engels Verplicht “door beheersing van het Engels vergroten de leerlingen wereldwijd hun communicatieve, sociale en maatschappelijke mogelijkheden.”

Taalvaardigheid Samenhang “Luisteren naar en begrijpen van Engels.” “Basiswoordenschat” “Doeltaal=voertaal (…) zoveel mogelijk toegepast” Common European Framework of Reference  taalportfolio “De toepassingsgebieden sluiten zoveel mogelijk aan bij de leefwereld van de leerling en breiden deze uit.”

Kerndoelen De leerling leert verder vertrouwd te raken met de klank van het Engels door veel te luisteren naar gesproken en gezongen teksten. De leerling leert strategieën te gebruiken voor het uitbreiden van zijn Engelse woordenschat. De leerling leert strategieën te gebruiken bij het verwerven van informatie uit gesproken en geschreven Engelstalige teksten De leerling leert in Engelstalige schriftelijke en digitale bronnen informatie te zoeken, te ordenen en te beoordelen op waarde voor hemzelf en anderen. De leerling leert in spreektaal anderen een beeld te geven van zijn dagelijks leven. De leerling leert standaardgesprekken te voeren om iets te kopen, inlichtingen te vragen en om hulp te vragen. De leerling leert informeel contact in het Engels te onderhouden via e-mail, brief en chatten. De leerling leert welke rol het Engels speelt in verschillende soorten internationale contacten.

Interesting sites http://www.languages.unimaas.nl/niveaus_common_european_framework_reference/CEF_Nederlands.htm Niveaus van het Europees Referentiekader http://www.onderbouwd.nl/onderbouwd/pagina.asp?pagkey=48201 Informatie over de leergebieden http://www.onderbouw-vo.nl/ventura/?694_10,home.htm Actuele informatie over de Onderbouw http://www.europeestaalportfolio.nl/TaalPortfolio/nl/show.do?ctx=10010,10020 Europees taal portfolio