Effectief leren Door Wilma & Sandra
Wat gaan we vertellen: Hoe ziet de samenstelling van de groep er uit, en hoe zijn we begonnen met Mace in onze groep Teacch-leren en het werken / spelen in de klas De leesmethode ‘lezen moet je doen’ Weekindeling (op de ochtend) Coöperatief leren
De groep van Mace Combinatiegroep 1 /2 en instroom met nu 26 leerlingen De aanvraag voor plaatsing op onze school in jan. 2010 (observeren, overleg, protocol) Extra handen in de klas (de begeleiding: rugzak, pgb, stagiaires) Het naar school gaan hebben we rustig opgebouwd. Ambulante begeleiding van de Boslustschool (veel overleg, tips, observaties, kijkje op de Boslust, lenen van materialen)
Een vaste plek in de kring
Dagritmekaartjes
De tijdwijzer
Teacch- leren Op de Boslustschool hebben wij het teach-leren bekeken en we passen het op onze eigen manier toe TEACCH staat voor Treatment and Education of Autistic and related Communication Handicapped CHildren. Het is een ontwikkeld interventieprogramma dat tot doel heeft de individuele vaardigheden door middel van een zeer gestructureerde educatieve omgeving te stimuleren. Verduidelijking en voorspelbaarheid d.m.v. met name visualisatie. Teacch is gericht op het vergroten van zelfstandigheid. De behoeften en vragen van kinderen staan hierbij centraal.
Inloop halfuurtje (Teacch)
“Kom Mace, we gaan aan het werk” En zoals altijd heeft hij er zin in.
De kast van Mace Voor de kast van Mace hangt een kleedje, we gaan beginnen als juf er is.
Er liggen 4 opdrachten klaar gekoppeld aan kleur en cijfer
Een fijne rustige hoek in de klas
Beginnen bij opdracht 1
Een mooie tekening maken
Goed kijken en alles benoemen. Rondjes maken, klein en groot
Samen is het nog gezelliger
Opdracht 1: afplakken
Opdracht 2: letter b oefenen
Opdracht 3: knipoefening
En meteen de cijfers oefenen en op volgorde leggen van klein naar groot
Opdracht 4: dieren benoemen
Leerlijnen Iedere dag nieuwe opdrachten gekoppeld aan de leerlijnen op alle gebieden
Goed kijken, goed tellen.
Zelfstandig
Afwassen, net als iedereen
2 juffen: optimale inzet inloop
Aparte ruimte En vanaf een september oefenen we 1 keer per week in een rustige, aparte ruimte
op naar zelfstandigheid ...
… op naar groep 3 Inmiddels heeft Mace het zelfstandig werken onder de knie en werkt hij 1 keer per week tijdens de inloop in groep 3.
Zelfstandig aan het werk Meestal maakt Mace de eerste 2 opdrachten zelfstandig en de 2e en 3e samen met juf.
Letters flitsen Mace doet mee
Kiezen voor werken
Kiezen voor spelen in de hoeken
Leuk spel van de speelotheek
Samen verven
Samen op het digibord
Creatief tekenen
Lezen moet je doen Wij volgen de leesmethode “lezen moet je doen”. De leesmethode van beeld en gebaar, door Trijntje de Wit. Hier kun je al heel vroeg mee beginnen (in groep 1) We oefenen alles met de hele klas, dit stimuleert Mace en het is voor iedereen leerzaam Ook de logopediste van Mace stemt haar oefeningen af op onze letters en methode
De 10 vormen
De letters + gebaren
Onze lettermuur
Lettertafel
Auditieve synthese met voorwerpen
We gebruiken letters en gebaren
Auditieve synthese met plaatjes
Pictolezen met de klas
“Kijken en kiezen”
Dramatiseren met picto’s “De ijskraam van opa” met miep, oma, joop, mama, papa
Opa verkoopt lekkere ijsjes
Uitspelen: een ijsje kopen
Hoeveel bolletjes?
Joop wil 3 bolletjes. Opa gaat aan de slag
Betalen: tellen
Mmm…
Weekindeling Wanneer Waar Wat Maandag (tijdens inloop) In de klas Teacch werken Dinsdag In groep 3 Woensdag Donderdag In de klas (digibord) Kijken en kiezen Vrijdag (9.00 uur tijdens kring) Eigen ruimte Werken met ergotherapeut
Coöperatief leren Samenwerken Samen spelen Elkaar helpen Effectieve leertijd Allemaal in actie
Het stilteteken
Elkaar helpen
Met je maatje samenwerken en in de rij
Realiteit Ook dwarse buien…
Genieten… voorleesontbijt
Uitje naar de ijsboerderij
Project “Kippen”
De kippen hebben 2 eitjes gelegd en krijgen weer lekker voer en water. Betrokken… De kippen hebben 2 eitjes gelegd en krijgen weer lekker voer en water.
Ambulante begeleiding Goede tips van de Ab-er: Veel structuur bieden (leer het meteen aan zoals je het hebben wilt) Veel visualiseren Niet te veel tegelijk willen aanbieden Leren van elkaar Wees heel duidelijk en gebruik ondersteunende gebaren
Wij genieten allemaal van Mace in onze groep Daaaaag! Dag dag!