Effectief leren Door Wilma & Sandra.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Cursus1 thema gevoelens. Verhaal:
Advertisements

Spreekbeurt Kira Lamers in groep 3 a Pius X school in Bemmel op 23 maart 2012   Ik ben Kira en net als mijn papa zijn wij Nederlanders. Mijn mama is in.
Welkom in de AUTIKLAS.
Een dagje meelopen met groep 1 en 2
Allemaal hartelijk welkom
Welkom op de informatieavond van groep 1-2
Welkom op de Julianaschool
Huiswerktips.
Autisme en Mindmap Thuis en op School
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Welkom op Basisschool Berg en Beek
Dalton middelen Op Daltonschool de Kleine Kapitein.
Een kijkje bij de nt2.
Welkom in groep 3.
Lesgeven en begeleiden
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Kiekeboe! Hoe gaat het eraan toe, in de kleuterklas!
Informatieavond groep 3 WELKOM
Welkom…...
Zelfstandig werken Groepen 3.
Voorlichtingsavond groep 3
Een dag uit het leven van een kind in de onderbouw
Welkom In de groepen 5 Basisschool de Berensprong schooljaar 2010/2011.
Woensdag 11 september Welkom. woensdag 11 september Welkom.
Ouderavond Jaaroverzicht groep 5
Dr. Albertus Risaeusschool
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
Welkom in 3KC bij juf karen
Informatie-avond groep 1-2 September 2014
Even voorstellen : Groep 3b
Informatie avond Groep 3 22 september Start van de dag inloop vanaf 8.15 – 8.30 uur werk afmaken of kiezen kring - viering - Trefwoord - kringgesprekken.
Welkom…...
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Welkom in groep 3b.
Op de informatie avond van groep 5 en 6
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Lichtkracht een creatief project voor en mèt jou!
Informatieavond groep de kikkers basisschool Prins Constantijn
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Basisschool Op De Horst
Een herfstboekje maken
Info avond groep 3 17 september 2015
Voor het eerst naar school; een kijkje in groep 1 en 2 Wat leuk dat je bij ons op school komt.
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
WELKOM OP DE INFORMATIE AVOND VAN GROEP 3-4. Even voorstellen Op de maandag, dinsdag en vrijdag staat juf Janneke voor de klas. Op woensdag en donderdag.
Kennismakingsavond groep 1-2 B
En nu… Naar de basisschool! Een impressie van een schooldag in groep 1/2 Roermond 2009.
Informatieavond groep 7 Christine Vogels en Julia Kok.
Ouderavond Slim Fit unit 5 t/m 8. Inhoud / programma van deze ouderavond Hoe zag onze proefweek eruit? Wat houdt Slim Fit in voor unit 5 t/m 8? Enkele.
Dalton op de Dorendal.
Info avond cluster 3/4/5/. Agenda Welkom Verdeling binnen het cluster 3/4/5 Zelfstandig werken Planbord Onze (school) Visie Organisatorische aandachtspunten.
Informatieavond september Welkom  Kennismakingsronde  Weekindeling  Waarom een combinatiegroep?  Vriendenklas  Dagprogramma  Ontwikkelingsplannen.
Wenboekje Speelzaal Jan Huigen. Als je binnenkomt kun jij je jas ophangen aan de kapstok.
22 september 2014 Welkom! Informatieavond. Dagritme Circuit Dagritme kaarten Gebedjes/versjes.
Hallo, ik ben Lina. Vandaag ga ik naar de speelzaal. Ga je met mij mee? Wenboekje Speelzaal Tierelier.
Wenboekje Speelzaal Dikkie Dik. Hallo, wat fijn dat je komt spelen. Hang je jas en tas maar aan de kapstok..
Wenboekje Speelzaal Ziezo. Voordat je naar binnen gaat mag jij je jas in de luizenzak stoppen.
Brede school De Muldershof… waar ieder zijn draai vindt
Freekids Kinderopvang
Maak gebruik van je gelukkige ervaringen
Wij zijn FLEX Finn Megan Anouk Nina
© UNIEK IN DE KLAS.
De Bosbessenschool Vertel het me en ik zal het vergeten
Voorlichtingsavond groep 3
Basisschool St. Lambertus September 2018
Joepie, ik ben bijna een kleuter!
Welkom in groep 6/7!.
Transcript van de presentatie:

Effectief leren Door Wilma & Sandra

Wat gaan we vertellen: Hoe ziet de samenstelling van de groep er uit, en hoe zijn we begonnen met Mace in onze groep Teacch-leren en het werken / spelen in de klas De leesmethode ‘lezen moet je doen’ Weekindeling (op de ochtend) Coöperatief leren

De groep van Mace Combinatiegroep 1 /2 en instroom met nu 26 leerlingen De aanvraag voor plaatsing op onze school in jan. 2010 (observeren, overleg, protocol) Extra handen in de klas (de begeleiding: rugzak, pgb, stagiaires) Het naar school gaan hebben we rustig opgebouwd. Ambulante begeleiding van de Boslustschool (veel overleg, tips, observaties, kijkje op de Boslust, lenen van materialen)

Een vaste plek in de kring

Dagritmekaartjes

De tijdwijzer

Teacch- leren Op de Boslustschool hebben wij het teach-leren bekeken en we passen het op onze eigen manier toe TEACCH staat voor Treatment and Education of Autistic and related Communication Handicapped CHildren. Het is een ontwikkeld interventieprogramma dat tot doel heeft de individuele vaardigheden door middel van een zeer gestructureerde educatieve omgeving te stimuleren. Verduidelijking en voorspelbaarheid d.m.v. met name visualisatie. Teacch is gericht op het vergroten van zelfstandigheid. De behoeften en vragen van kinderen staan hierbij centraal.

Inloop halfuurtje (Teacch)

“Kom Mace, we gaan aan het werk” En zoals altijd heeft hij er zin in.

De kast van Mace Voor de kast van Mace hangt een kleedje, we gaan beginnen als juf er is.

Er liggen 4 opdrachten klaar gekoppeld aan kleur en cijfer

Een fijne rustige hoek in de klas

Beginnen bij opdracht 1

Een mooie tekening maken

Goed kijken en alles benoemen. Rondjes maken, klein en groot

Samen is het nog gezelliger

Opdracht 1: afplakken

Opdracht 2: letter b oefenen

Opdracht 3: knipoefening

En meteen de cijfers oefenen en op volgorde leggen van klein naar groot

Opdracht 4: dieren benoemen

Leerlijnen Iedere dag nieuwe opdrachten gekoppeld aan de leerlijnen op alle gebieden

Goed kijken, goed tellen.

Zelfstandig

Afwassen, net als iedereen

2 juffen: optimale inzet inloop

Aparte ruimte En vanaf een september oefenen we 1 keer per week in een rustige, aparte ruimte

op naar zelfstandigheid ...

… op naar groep 3 Inmiddels heeft Mace het zelfstandig werken onder de knie en werkt hij 1 keer per week tijdens de inloop in groep 3.

Zelfstandig aan het werk Meestal maakt Mace de eerste 2 opdrachten zelfstandig en de 2e en 3e samen met juf.

Letters flitsen Mace doet mee

Kiezen voor werken

Kiezen voor spelen in de hoeken

Leuk spel van de speelotheek

Samen verven

Samen op het digibord

Creatief tekenen

Lezen moet je doen Wij volgen de leesmethode “lezen moet je doen”. De leesmethode van beeld en gebaar, door Trijntje de Wit. Hier kun je al heel vroeg mee beginnen (in groep 1) We oefenen alles met de hele klas, dit stimuleert Mace en het is voor iedereen leerzaam Ook de logopediste van Mace stemt haar oefeningen af op onze letters en methode

De 10 vormen

De letters + gebaren

Onze lettermuur

Lettertafel

Auditieve synthese met voorwerpen

We gebruiken letters en gebaren

Auditieve synthese met plaatjes

Pictolezen met de klas

“Kijken en kiezen”

Dramatiseren met picto’s “De ijskraam van opa” met miep, oma, joop, mama, papa

Opa verkoopt lekkere ijsjes

Uitspelen: een ijsje kopen

Hoeveel bolletjes?

Joop wil 3 bolletjes. Opa gaat aan de slag

Betalen: tellen

Mmm…

Weekindeling Wanneer Waar Wat Maandag (tijdens inloop) In de klas Teacch werken Dinsdag In groep 3 Woensdag Donderdag In de klas (digibord) Kijken en kiezen Vrijdag (9.00 uur tijdens kring) Eigen ruimte Werken met ergotherapeut

Coöperatief leren Samenwerken Samen spelen Elkaar helpen Effectieve leertijd Allemaal in actie

Het stilteteken

Elkaar helpen

Met je maatje samenwerken en in de rij

Realiteit Ook dwarse buien…

Genieten… voorleesontbijt

Uitje naar de ijsboerderij

Project “Kippen”

De kippen hebben 2 eitjes gelegd en krijgen weer lekker voer en water. Betrokken… De kippen hebben 2 eitjes gelegd en krijgen weer lekker voer en water.

Ambulante begeleiding Goede tips van de Ab-er: Veel structuur bieden (leer het meteen aan zoals je het hebben wilt) Veel visualiseren Niet te veel tegelijk willen aanbieden Leren van elkaar Wees heel duidelijk en gebruik ondersteunende gebaren

Wij genieten allemaal van Mace in onze groep Daaaaag! Dag dag!