InaIna in gesprek studiebegeleiding in dialoog 15 september 2011 Ina ter Avest Gerda van Straten Birgitta Ruther.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Advertisements

Conferentie ‘Kwaliteit van studieloopbaanbegeleiding en reflectie’
Hoorde je ook net de bel? Heeft het secretariaat zich vergist? Het is toch nog maar tien voor drie? Toch niet… er is geen vergissing… Vandaag is het 5.
Hogescholen in Dialoog
Lesgeven en begeleiden
De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Acceptatie en Commitment Therapie Ouderen
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Onderzoek vraagpatronen Veldhuizen – Ede
Casusbank Didiclass Reflectie binnen het voortgezet onderwijs
Klik met de muis.
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Woordvolgorde met woorden van tijd
Ho 8: Portfolio.
1. Levensbeschouwing en communicatie
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
Filmpje van de goede herder al gezien?
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Introductiebijeenkomst AOS leergang
Ken je kracht…Deel je kracht…
Mijn ervaringen in (land). Intro  Naam/land/soort vrijwilligerswerk/voorbereiding etc. (Plaats op deze pagina bijvoorbeeld een mooie foto) 1.
SIS is het Studenten Informatie Systeem voor studenten en docenten
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
De ondernemende student Hoofdstuk 8Leiding nemen, geven en ontvangen.
Levensbeschouwelijk kringgesprek
Solliciteren: wat wil ik?
Bijeenkomst 4 Thema: “Wat kan ik?” Docent: Pascal van Schajik
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Pmg. interviews afnemen dropbox aanmaken sites Plan van aanpak Checklist%20plan%20van%20aanpak.pdf
De oplossing De aannemelijke oplossing van het dilemma, wat ga je testen?
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
TRENDS 2014 Hafida
SOCIAL WORK naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Wjk.
Welkom. Voorstelle n Goedemorgen Meneer/meester Durenkamp Jullie SLB’er/mentor 10:15 – 10:30.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 4 29 februari 2016.
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Wat reist er met je mee !? Over reflecteren op jouw professionele identiteit.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Schokkende beelden in de media Media begrip week
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.
Dr. Sanne de Vries Lectoraat Gezonde Leefstijl in een Stimulerende Omgeving Slim by design: tweaking your environment to make healthier choices.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Pag. 1 Hoi, Ik ben Martin, ik ben 17 jaar en doe de opleiding Dienstverlening praktijkroute. Ik ben genomineerd door een team docenten van de praktijkroute.
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Van zenden en terugzenden naar samenwerken ten behoeve van het kind
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
Zwart wit denken in de klas
Schoolgroepbijeenkomst
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Richting geven aan Teamontwikkeling
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Social media Wat deel je wel en niet?.
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Transcript van de presentatie:

InaIna in gesprek studiebegeleiding in dialoog 15 september 2011 Ina ter Avest Gerda van Straten Birgitta Ruther

Inholland lectoraat ‘Onderwijs en Levensbeschouwing’ leren samen werken en leven het leven achterwaarts beschouwd om voorwaarts te leven

Inholland lectoraat ‘Onderwijs en Levensbeschouwing’ leren samen werken en leven onderzoek naar studieloopbaansucces fasen in het onderzoek: interviews kritische reflectie arrangement van interventies en piloting longitudinaal onderzoek (MFR en Social Work)

het gelijktijdig ervaren van de ‘stem’ van thuis en die van de opleiding kan studenten voor een dilemma plaatsen dr. K.H. (Ina) ter Avest videofragment

dr. K.H. (Ina) ter Avest IN GESPREK praktijkgericht praktijkonderzoek naar studieloopbaansucces Doel: bijdragen aan studiesucces door het ontwikkelen van interventies om in samenspraak met de student/mede-onderzoeker studievoortgang inzichtelijk te maken Theoretisch kader: Meerstemmig Zelf (Hubert Hermans)

dr. K.H. (Ina) ter Avest IN GESPREK Onderzoeksvraag: Wat is de bijdrage van een ontwikkeld arrangement van interventies voor het verkrijgen van inzicht in en flexibilisering van de ‘stemmen’ en hun waardenoriëntaties in de eigen levensbeschouwing van allochtone en/of eerstegeneratie studenten en hun studieloopbaansucces?

interventie 1: foto -narratief : zeven foto’s als ‘hoofdstukken’ van het leven tot nu toe onder de foto’s titels in de vorm van een waardegebied. Waarin is de student naar eigen zeggen veranderd, hoe kijkt de student daarop terug? Interventie 2: wat is jouw kracht/bekwaamheid: wat voeg jij toe aan het werkveld – wat voegen jullie samen toe aan het werkveld? Resp. wat is jouw bijdrage aan de (SLB-)groep? Interventie 3: gezamenlijke exploratie van de foto-narratieven, op zoek naar belangrijke stemmen in en buiten jezelf Interventie 4: compositie van stemmen; in tweetallen en daarna gezamenlijke exploratie van ieders compositie Interventie 5: oefenen/transfer; waarden-dilemma’s systematisch bespreken Interventie 6: formuleren van groepswaardegebieden nav de bij interventie 3 naar boven gekomen stemmen en bij interventie 5 besproken waarden Interventie 7: scoren van groepswaardegebieden en gezamenlijk onderzoek daarvan Interventie 8: terug naar de compositie – welk cijfer geef je jezelf, naar welk cijfer wil/kun je toe, waar bevind je je nu, wat ga je doen? Interventie 9: terug naar het foto-narratief: hoe ziet de foto/’hoofdstuk’ er uit die je nu toevoegt aan je foto-narratief dr. K.H.(Ina) ter Avest

Meerstemmig Zelf van een student I focused my coach I bridging my university my family I as a dreamer I as a teacher I as a muslim my parents my peers my children I decisive I as a housewife I curious I helpless I as a coulered child my offensive colleague I eager to learn my Kindergarten teacher dr. K.H.(Ina) ter Avest the principal of my school my maroccan husband I as a child of six I in my comfort zone my sisters my colleagues my mother I as a bridging person I as a muslim I as a student

dr. K.H.(Ina) ter Avest Meerstemmig Zelf van een student internal positions external positions I as a housewife my Kindergarten teacher I in my comfort zone my peers I as a teacher I eager to learn I as a dreamer my parents my coach my offensive colleague my maroccan husband the principal of my school my family my sisters my colleagues I as a coulered child my university my children I curious I helpless my mother I as a bridging person I as a muslim I as a student

dr. K.H.(Ina) ter Avest transformatie/hybridisering van het Meerstemmig Zelf I-position 1 I identity capital I-position 2 tension I-position 3 Naar: Surgan and Abbey 2012, p. 160

sommige studenten kunnen flexibel schakelen; voor anderen is dat moeilijk dr. K.H. (Ina) ter Avest videofragment

het ‘Ik’ is persoons- en context- gerelateerd; verschillende ‘stemmen’ nemen een eigen positie in dr. K.H. (Ina) ter Avest videofragment

ik ken/ben mezelf dr. K.H. (Ina) ter Avest videofragment

dr. K.H. (Ina) ter Avest sommige studenten kunnen flexibel schakelen; voor anderen is dat moeilijk videofragment

de student bevindt zich in wisselende omgevingen en maakt deel uit van verschillende membership- groups dr. K.H. (Ina) ter Avest videofragment

het gelijktijdig ervaren van de ‘stem’ van thuis en die van de opleiding kan studenten voor een dilemma plaatsen dr. K.H. (Ina) ter Avest videofragment

dr. K.H. (Ina) ter Avest

in gesprek reacties? opmerkingen? vragen? 15 september 2011