InaIna in gesprek studiebegeleiding in dialoog 15 september 2011 Ina ter Avest Gerda van Straten Birgitta Ruther
Inholland lectoraat ‘Onderwijs en Levensbeschouwing’ leren samen werken en leven het leven achterwaarts beschouwd om voorwaarts te leven
Inholland lectoraat ‘Onderwijs en Levensbeschouwing’ leren samen werken en leven onderzoek naar studieloopbaansucces fasen in het onderzoek: interviews kritische reflectie arrangement van interventies en piloting longitudinaal onderzoek (MFR en Social Work)
het gelijktijdig ervaren van de ‘stem’ van thuis en die van de opleiding kan studenten voor een dilemma plaatsen dr. K.H. (Ina) ter Avest videofragment
dr. K.H. (Ina) ter Avest IN GESPREK praktijkgericht praktijkonderzoek naar studieloopbaansucces Doel: bijdragen aan studiesucces door het ontwikkelen van interventies om in samenspraak met de student/mede-onderzoeker studievoortgang inzichtelijk te maken Theoretisch kader: Meerstemmig Zelf (Hubert Hermans)
dr. K.H. (Ina) ter Avest IN GESPREK Onderzoeksvraag: Wat is de bijdrage van een ontwikkeld arrangement van interventies voor het verkrijgen van inzicht in en flexibilisering van de ‘stemmen’ en hun waardenoriëntaties in de eigen levensbeschouwing van allochtone en/of eerstegeneratie studenten en hun studieloopbaansucces?
interventie 1: foto -narratief : zeven foto’s als ‘hoofdstukken’ van het leven tot nu toe onder de foto’s titels in de vorm van een waardegebied. Waarin is de student naar eigen zeggen veranderd, hoe kijkt de student daarop terug? Interventie 2: wat is jouw kracht/bekwaamheid: wat voeg jij toe aan het werkveld – wat voegen jullie samen toe aan het werkveld? Resp. wat is jouw bijdrage aan de (SLB-)groep? Interventie 3: gezamenlijke exploratie van de foto-narratieven, op zoek naar belangrijke stemmen in en buiten jezelf Interventie 4: compositie van stemmen; in tweetallen en daarna gezamenlijke exploratie van ieders compositie Interventie 5: oefenen/transfer; waarden-dilemma’s systematisch bespreken Interventie 6: formuleren van groepswaardegebieden nav de bij interventie 3 naar boven gekomen stemmen en bij interventie 5 besproken waarden Interventie 7: scoren van groepswaardegebieden en gezamenlijk onderzoek daarvan Interventie 8: terug naar de compositie – welk cijfer geef je jezelf, naar welk cijfer wil/kun je toe, waar bevind je je nu, wat ga je doen? Interventie 9: terug naar het foto-narratief: hoe ziet de foto/’hoofdstuk’ er uit die je nu toevoegt aan je foto-narratief dr. K.H.(Ina) ter Avest
Meerstemmig Zelf van een student I focused my coach I bridging my university my family I as a dreamer I as a teacher I as a muslim my parents my peers my children I decisive I as a housewife I curious I helpless I as a coulered child my offensive colleague I eager to learn my Kindergarten teacher dr. K.H.(Ina) ter Avest the principal of my school my maroccan husband I as a child of six I in my comfort zone my sisters my colleagues my mother I as a bridging person I as a muslim I as a student
dr. K.H.(Ina) ter Avest Meerstemmig Zelf van een student internal positions external positions I as a housewife my Kindergarten teacher I in my comfort zone my peers I as a teacher I eager to learn I as a dreamer my parents my coach my offensive colleague my maroccan husband the principal of my school my family my sisters my colleagues I as a coulered child my university my children I curious I helpless my mother I as a bridging person I as a muslim I as a student
dr. K.H.(Ina) ter Avest transformatie/hybridisering van het Meerstemmig Zelf I-position 1 I identity capital I-position 2 tension I-position 3 Naar: Surgan and Abbey 2012, p. 160
sommige studenten kunnen flexibel schakelen; voor anderen is dat moeilijk dr. K.H. (Ina) ter Avest videofragment
het ‘Ik’ is persoons- en context- gerelateerd; verschillende ‘stemmen’ nemen een eigen positie in dr. K.H. (Ina) ter Avest videofragment
ik ken/ben mezelf dr. K.H. (Ina) ter Avest videofragment
dr. K.H. (Ina) ter Avest sommige studenten kunnen flexibel schakelen; voor anderen is dat moeilijk videofragment
de student bevindt zich in wisselende omgevingen en maakt deel uit van verschillende membership- groups dr. K.H. (Ina) ter Avest videofragment
het gelijktijdig ervaren van de ‘stem’ van thuis en die van de opleiding kan studenten voor een dilemma plaatsen dr. K.H. (Ina) ter Avest videofragment
dr. K.H. (Ina) ter Avest
in gesprek reacties? opmerkingen? vragen? 15 september 2011