Geheugen Vorige week: Hoofdstuk 6: Opslaan (acquisition / encoding) Vandaag: Hoofdstuk 7: Onthouden (retention / consolidation / storage) 17 september:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

Het tweede werkstuk.
Interactum Lectoraat Kantelende kennis
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Van tabel naar formule Hoofdstuk 8 Klas 1
havo A Samenvatting Hoofdstuk 10
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
H1 Basis Rekenvaardigheden
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Door Rosalie Blok. Op 4 mei 2013 heb ik besloten om naar de dodenherdenking te gaan in een dorp in de provincie Zeeland. Dit wordt jaarlijks georganiseerd.
dia's bij lessenserie Pythagoras ± v Chr.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Spaans voor beginners 6 7 Online Spaans leren via de beproefde SuperMemo-methode. U gaat in uw eigen tempo door de cursus, maar wordt wel zeer.
Project week 1 Foto’s van reclame onderweg
Hij laat de ingreep doen en verlaat overgelukkig het ziekenhuis.
Het verleden en de toekomst van muziek.
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Bezoek een sportief evenement:
En God zag alles wat Hij gemaakt had, en zie, het was zeer goed. Gen
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Denkgereedschap.
Het prijs- of marktmechanisme I
Welkom bij Projectmanagement
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Een lessenserie van drie lessen
Ik hou van Holland spel!.
Hoofdstuk 6: Controle structuren
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
De neurale basis van structuur in taal Gideon Borensztajn
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Wetenschappelijke methode
Uitleg bij 82-89, historische vaardigheden
Tussentijds Toetsen als Leerstrategie Dirkx, K.J. H., Kester, L., Kirschner, P.A.
Toetsen als Leerinterventie. Samenvatten in het Testing Effect Paradigma. Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner CELSTEC, Open Universiteit.
Methodologie & Statistiek I Verband tussen twee variabelen 3.1.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
De eerste presentatie voor Nederlands
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
Goedemorgen.
Doelstellingen formuleren
‘Liever een open relatie?’
Enquête.
Quiz Start.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Grammatica Nederlands
Handleiding Interactieve versie mbv DSB Onderwerp 8 – Quiz.
Oefeningen Workshop RIE Gemeenten
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Centrummaten en Boxplot
 3SIGN  Studievereniging tegenover studentenvereniging  Uitleg over gehouden enquêtes.
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Rekentijd Schrijf de letter van het juiste antwoord op. Als je alles goed hebt, krijg je een woord.
Hoe leer je geschiedenis?
Tekstverbanden en signaalwoorden
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Thema 2 Periode 1 KOP
Woordjes leren.
Nederlands Vrijdag 11 maart 2VA.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Spel Politiek Nederland
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Ik ga eerst naar huis. Daarna ga ik naar school
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Titel van wetenschappelijk project
Onderzoek water!! Les 2 WaterLab www. onderzoekwater.nl Regenmeter
SLIMMER DAMMEN Door [Naam] Voorkant: ruimte voor titels, foto’s etc.
Transcript van de presentatie:

Geheugen Vorige week: Hoofdstuk 6: Opslaan (acquisition / encoding) Vandaag: Hoofdstuk 7: Onthouden (retention / consolidation / storage) 17 september: Hoofdstuk 8: Terugzoeken (retrieval)

Opdracht vorige week Geef een beschrijving van de ‘power law of learning’. De ‘power law of learning’ beschrijft het opmerkelijke fenomeen dat bijna alle leerfuncties beschreven kunnen worden met een power functie (1 punt). Een power functie is te herkennen door een log-log transformatie te doen: als log tijd afgezet tegen log oefening een rechte lineaire relatie laat zien, dan is sprake van een power functie (1 punt). De power functie laat zien dat als er oneindig wordt doorgeleerd, de baten van het doorleren steeds minder en minder worden. (1 punt). Dit wordt de eigenschap van negatieve acceleratie genoemd: elke eenheid van oefening levert een steeds kleiner wordende verbetering in de prestatie op (de “law of diminishing returns”) (1 punt). In termen van geheugen kan dit uitgelegd worden als het feit dat oefening de sterkte van de herinnering doet toenemen, maar die sterkte neemt toe met steeds kleinere hoeveelheid (1 punt).

Opdracht vorige week Proefpersonen krijgen de volgende zin te horen: ‘De docent sloeg de student.’ Na tien minuten krijgen de proefpersonen de volgende zinnen te horen: a. De student werd geslagen door de docent. b. De student sloeg de docent. c. De docent werd geslagen door de student. d. De docent sloeg de student. De proefpersonen moeten aangeven welke zin zij tien minuten geleden hebben gehoord. Welke twee antwoorden zullen door de proefpersonen het meest worden gekozen? Geef een toelichting op je antwoord.

Opdracht vorige week Goede antwoorden: a (1 punt) en d (1 punt). Toelichting: Uit experimenten is gebleken dat mensen die een zin horen, eerder een betekenisvolle interpretatie onthouden, dan de exacte bewoordingen (1 punt). Volgens Kintsch’s Propositional Theory of Text Memory” komt dit omdat mensen informatie onthouden in de vorm van proposities: de kleinste eenheid van kennis die kan worden gezien als een aparte bewering (1 punt). In essentie komt het erop neer dat de propositie het abstracte idee is achter de zin die is gehoord. Mensen onthouden deze propositie, en dus niet de exacte bewoordingen (1 punt).

Overzicht dit college Waarom vergeten we dingen? Ebbinghaus’ retentie-functie Power law of forgetting Spacing effects Decay hypothesis Interference hypothesis Arousal en vergeten

Ebbinghaus’ retentie-functie Ook weer een powerfunctie

Power law of forgetting Kan vergeten, net als leren, worden weergegeven met een powerfunctie? Wixted & Ebbesen (1991) Drie experimenten Ook weer een powerfunctie

Power law of forgetting Experiment 1: Proefpersonen zagen lijst met zes woorden Conditie 1: elk woord bleef 1 sec op scherm Conditie 2: elk woord bleef 5 sec op scherm Ook weer een powerfunctie

Power law of forgetting Experiment 1: Retentie-intervals: Conditie 1: 2.5 sec Conditie 2: 5 sec Conditie 3: 10 sec Conditie 4: 20 sec Conditie 5: 40 sec Tijdens de retentie-intervals: distractors Ook weer een powerfunctie

Power law of forgetting Experiment 1: Resultaten Ook weer een powerfunctie

Power law of forgetting Experiment 2: Proefpersonen zagen 40 foto’s van gezichten Conditie 1: elke foto bleef 3 sec op scherm Conditie 2: elke foto bleef 11 sec op scherm Ook weer een powerfunctie

Power law of forgetting Experiment 2: Retentie-intervals: Conditie 1: 1 uur Conditie 2: 1 dag Conditie 3: 1 week Conditie 4: 2 weken Na de retentie-interval zagen proefpersonen 80 foto’s, waaronder de 40 bekeken foto’s Ook weer een powerfunctie

Power law of forgetting Experiment 2: Resultaten Ook weer een powerfunctie

Power law of forgetting Experiment 3: Duiven zagen simpele stimuli (rood rondje of groen vierkantje) Retentie-intervals: Conditie 1: 0.5 sec Conditie 2: 1 sec Conditie 3: 2 sec Conditie 4: 6 sec Ook weer een powerfunctie

Power law of forgetting Experiment 3: Resultaten Ook weer een powerfunctie

Power law of forgetting Waarom is de ‘power law of forgetting’ een universeel kenmerk van geheugen? Anderson & Schooler (1991) De ‘power law of forgetting’ past bij de statistische structuur van de omgeving Ook weer een powerfunctie

Power law of forgetting Anderson & Schooler (1991) 730 dagen New York Times Als een woord gisteren in de krant stond, is de kans groot dat het woord vandaag weer in de krant staat (kort retentie-interval) Als een woord een maand geleden in de krant stond, en daarna niet meer, dan is de kans klein dat het woord vandaag in de krant staat Ook weer een powerfunctie

Power law of forgetting Hersenen Long-term potentiation (LTP): neuraal leren na stimulatie van een hersengebied, bijvoorbeeld hippocampus Barnes (1979): Hoe langer het retentie-interval tussen stimulatie en meting, des te minder sterk was de LTP (ratten) Ook weer een powerfunctie

Overzicht dit college Waarom vergeten we dingen? Ebbinghaus’ retentie-functie Power law of forgetting Spacing effects Decay hypothesis Interference hypothesis Arousal en vergeten

Spacing effects Wanneer onthoud je het beste: leren met regelmatige tussenpozen, of in korte tijd alles leren? Glenberg (1976)

SCHOEN - HUIS

BOOM - KAR

SCHOEN - HUIS

POP - FIETS

ROOS - NEK

VERF - LAMP

POP - FIETS

POP - ?

ROOS - NEK

SCHOEN - ?

JAS - KRAAM

BOOM - KAR

ROOS - ?

Spacing effect Twee factoren: - het aantal trials tussen aanbieding 1 en aanbieding 2 van woordpaar - het aantal trials tussen aanbieding 2 en de test

Spacing effect Resultaten

Spacing effect Conclusie Informatie lange tijd onthouden: ruime intervals tussen leermomenten Informatie onthouden voor een specifiek moment: korte intervals tussen leermomenten

Spacing effect Karpicke & Roediger (2007) Vijf condities: 1) Opeen: 1 woordpaar - 3 tests (0-0-0) 2) Uitgesmeerd: 1 woordpaar - 1 trial - 1 test - 5 trials - 1 test - 9 trials - 1 test (1-5-9) 3) Gelijk aantal: 1 woordpaar - 5 trials - 1 test - 5 trials - 1 test - 5 trials - 1 test (5-5-5) 4) Meteen: 1 woordpaar - 1 trial - 1 test (1) 5) Uitstel: 1 woordpaar - 5 trials - 1 test (5)

Spacing effect Karpicke & Roediger (2007) Resultaten zonder feedback: 10 min 2 dagen 1) Opeen: (0-0-0) 47% 20% 2) Uitgesmeerd: (1-5-9) 71% 33% 3) Gelijk aantal: (5-5-5) 62% 45% 4) Meteen: (1) 65% 22% 5) Uitstel: (5) 57% 30%

Spacing effect Karpicke & Roediger (2007) Resultaten met feedback: 10 min 2 dagen 1) Opeen: (0-0-0) 49% 19% 2) Uitgesmeerd: (1-5-9) 90% 49% 3) Gelijk aantal: (5-5-5) 87% 60% 4) Meteen: (1) 60% 24% 5) Uitstel: (5) 71% 36%

Overzicht dit college Waarom vergeten we dingen? Ebbinghaus’ retentie-functie Power law of forgetting Spacing effects Decay hypothesis Interference hypothesis Arousal en vergeten

Decay hypothesis We vergeten dingen simpelweg omdat herinneringen steeds zwakker worden over de tijd Evidentie: Ebbinghaus’ retentie-functie Power law of forgetting Probleem: Tijd kan geen oorzaak zijn; is geen biologisch proces

Decay hypothesis Betere formulering: we vergeten door neurale verandering over de tijd Zit een kern van waarheid in: zie studie long-term potentiation Maar simpelweg “decay” is niet een afdoende verklaring: sommige dingen vergeet je, andere dingen niet

Interference hypothesis We vergeten omdat nieuwe herinneringen de plaats innemen van oude herinneringen Drie vormen van interferentie: 1) Negatieve transfer: het leren van eerdere informatie belemmert het leren van nieuwe informatie DAS - RADIO DAS - KOFFER

Interference hypothesis Drie vormen van interferentie: 2) Proactieve interferentie: het leren van eerdere informatie versnelt het vergeten van nieuwe informatie Slechtere prestatie direct na het leren: negatieve transfer Gelijke prestatie direct na het leren, maar afnemende prestatie over de tijd: proactieve interferentie

Interference hypothesis Drie vormen van interferentie: 3) Retroactieve interferentie: het leren van nieuwe informatie versnelt het vergeten van eerder geleerde informatie DAS - RADIO DAS - KOFFER

Interference hypothesis Test proactieve interferentie Controle-conditie zonder interferentie: Rust Taak: Leer DAS - KOFFER Test: Reproduceer DAS - KOFFER

Interference hypothesis Test van proactieve interferentie Conditie met proactieve interferentie 1) Taak 1: Leer DAS - RADIO Taak 2: Leer DAS - KOFFER (langzamer dan in controle-conditie) Test: Reproduceer DAS - KOFFER (slechter dan in controle-conditie) Het geleerde in taak 1 bemoeilijkt het onthouden van taak 2

Interference hypothesis Test van proactieve interferentie Conditie met proactieve interferentie 2) Taak 1: Leer AAP - RADIO Taak 2: Leer DAS - KOFFER (sneller dan in controle-conditie: learning-to-learn) Test: Reproduceer DAS - KOFFER (slechter dan in controle-conditie) Het geleerde in taak 1 bemoeilijkt het onthouden van taak 2

Interference hypothesis Test van retroactieve interferentie Controle-conditie zonder interferentie: Taak: Leer DAS - RADIO Rust Test: Reproduceer DAS - RADIO

Interference hypothesis Test van retroactieve interferentie Conditie met retroactieve interferentie 1) Taak 1: Leer DAS - RADIO Taak 2: Leer DAS - KOFFER Test: Reproduceer DAS - RADIO (slechter dan in controle-conditie) Het geleerde in taak 2 bemoeilijkt het onthouden van taak 1

Interference hypothesis Test van retroactieve interferentie Conditie met retroactieve interferentie 2) Taak 1: Leer DAS - RADIO Taak 2: Leer AAP - KOFFER Test: Reproduceer DAS - RADIO (slechter dan in controle-conditie) Het geleerde in taak 2 bemoeilijkt het onthouden van taak 1

Theorie over interferentie Stel BOOT - JAS RIEM - SCHOOL BERG - RAAM KAR - POLS Elke stimulus heeft een vaststaande capaciteit om een herinnering te activeren. Zet deze capaciteit op 1.0 Elke stimulus komt maar 1 keer voor, dus voor elke stimulus is de capaciteit gelijk aan 1

Theorie over interferentie Stel BOOT - JAS RIEM - SCHOOL BOOT - RAAM KAR - POLS BOOT komt 2 keer voor; voor deze stimulus is de capaciteit gelijk aan 1.0 / 2 = 0.5 Dus de kans om de juiste associatie met BOOT te onthouden is aanzienlijk kleiner

Theorie over interferentie Vergelijk met Rescorla-Wagner-theorie over conditioneren Rescorla-Wagner-theorie: als er verschillende geconditioneerde stimuli zijn, dan zal er competitie plaatsvinden om de totale activatie-sterkte

Fan-effect

De schilder zit in de auto

De body-guard zit in het gras

De bloemist zit in de auto

De body-guard zit in de auto

De body-guard zit in het gras

De schilder zit in het gras

Fan-effect Dit experiment gaat over: - herkenning (geen herinnering) - geen controle-groep Aantal zinnen per beroep 1 2 3 Aantal zinnen 1 1.11 1.17 1.22 per locatie 2 1.17 1.20 1.22 3 1.15 1.23 1.36 Tijd om zinnen te herkennen in secondes

Interferentie met bestaande kennis Balkenende is minister-president van Nederland Balkenende is jarig op 7 mei

Interferentie met bestaande kennis Resultaten

Overzicht dit college Waarom vergeten we dingen? Ebbinghaus’ retentie-functie Power law of forgetting Spacing effects Decay hypothesis Interference hypothesis Arousal en vergeten

Arousal en vergeten Arousal = staat van opwinding Freud: als je iets ergs meemaakt, dan vergeet je dit door verdringing Voorbeeld: ooggetuigen van vreselijke gebeurtenissen herinneren zich minder details Echter: wat ze zich herinneren, onthouden ze langer

Arousal en vergeten Conclusie: in een toestand van “arousal” gaat het opslaan van informatie minder goed Maar: datgene wat wel wordt opgeslagen, wordt langer onthouden Dus: we VERGETEN indrukwekkende gebeurtenissen NIET sneller

Woensdag Internet-zoektocht: minimaal 1 A4 Iedereen vertelt +/- 1 minuut over een interessante site