EMANCIPATIE en HOOGBEGAAFDHEID Een interactieve lezing, gegeven door Willem Wind (ProWat.nl), op de Dag van de Hoogbegaafdheid 2008.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op reis langs de voorzieningen
Advertisements

Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
De Vlaamse regering wil voor 2013 een begroting in evenwicht maar…… ze geeft meer uit dan ze inkomsten heeft.
Een ontroerend verhaal met een sterke boodschap !!!
De Vlaamse regering wil voor 2013 een begroting in evenwicht maar…… ze geeft meer uit dan ze inkomsten heeft.
De historie & de toekomst
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Louis.
Beelden storm.
De Slippertjes.
GOMARUS COLLEGE ASSEN. 2 DE DEELNAME  We wilden vanuit de oude situatie als school een nieuwe start maken t.a.v. ons kantine aanbod en beleid. We hebben.
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
Jongeren willen een eigen leven
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Onderwerpen: Veranderingen: Individuele verantwoordelijkheid en het individueel gedragen van Mensen Continuïteit: wat bleef hetzelfde bij groeps- en individueel.
Levensvragen Over geluk…..
© De Coninck Sofie en © Onze maatschappij is multicultureel.
Voor hen die nog een moeder hebben is dit heel mooi.
NL na 1945: Sober en spaarzaam
Kiesrecht Schoolstrijd/ Pacificatie Verzuiling
Politieke organisaties in de 19de en 20ste eeuw
de tijd van burgers en stoommachines
Paragraaf 4.4 De vrouwenbeweging.
Hoofdstuk 6 Democratisering
Het cultuurstelsel verdwijnt
ZACHTE WOORDEN VOOR DE OUDERS ….
Een geluksmopje….. Alleen het lezen van deze mop brengt geluk.
Historisch overzicht Nederland
Hoofdstuk 2.
Verzuiling en ontzuiling in Nederland
11 Feminisme.
De strijd Romeinen 7:14 - 8:4.
Matteus 18: 2- 6 Hij riep een kind bij zich, zette het in
Foto 1 Sofera kreunt en wist het zweet van haar voorhoofd. Ze heeft zoveel pijn, weet niet wat te doen. Het is de tweede keer dat Sofera bevalt van een.
Handboek voor mantelzorgers
Interpreteren van data
Wie zijn Zijn leerlingen?
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Beste Vriend,    Het is met een enorm verdriet dat wij U heden het overlijden moeten melden van een zeer dierbare vriend, gekend onder de naam « Gezond.
Klik op ‘start’ om te beginnen.
5 manieren van praten over de dood
Persoonlijk ontwikkeling Plan Deniz Engin
Advent 2014 Logo school.
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
ADVENT 2014.
Hoofdstuk 3.
Staatsinrichting, Paragraaf 2
Vertaald uit het Frans – Freddy Storm – 06/2010
Vrijheid en democratie Democratisering in Nederland
Staatsinrichting van Nederland
Herinneringskamp Westerbork
Kaarten op tafel.
Stage: Basisschool de Klingerberg
Onze doelen en visie in beeld
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Vandaag is het 4e thema van het project aan de beurt. Het gaat over verdriet in huwelijken en gezinnen. Soms gaat het helemaal niet goed in een huwelijk:
‘Mixed up piles’.
UITSTAP GENT HET KINDERRECHTENPLEIN Klik op de foto a.u.b.
Ik ben 10 jaar Ja ik ga vandaag voor het eerst naar de heksen school. Het is ver lopen maar later kan ik vliegen en hoef ik niet meer te lopen. En later.
DE ZEGEN VAN EVANGELISATIE Huh?? Zegen??. WELK BEELD HEEFT U?
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Het Roze Strikje Hoeveel hou je van haar... ? hou je van haar... ?
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen III Blz. 14 (groene boekje) Gemeente van onze Heer Jezus Christus, NN.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen III Versie GS Harderwijk 2011 Gemeente van onze Heer Jezus Christus, NN.
Staatsinrichting van Nederland (deel 1)
1.4 SOCIALISTEN EN FEMINISTEN
Transcript van de presentatie:

EMANCIPATIE en HOOGBEGAAFDHEID Een interactieve lezing, gegeven door Willem Wind (ProWat.nl), op de Dag van de Hoogbegaafdheid 2008.

eman·ci·pa·tie (de'; emancipaties) 1 streven naar gelijkgerechtigdheid, zelfstandigheid, eerlijker maatschappelijke verhoudingen 2 toekenning van gelijke rechten, gelijkstelling voor de wet

De vrouwenemancipatie begon rond Gehuwde vrouwen waren volgens de wet handelingsonbekwaam. Een term die we nu hanteren bij bv. zwaar demente mensen. De vrouw was de dochter van…., de vrouw van….., de moeder van…… Op de foto Aletta Jacobs die vroeg naar het waarom. In 1919 kreeg de vrouw kiesrecht. In de jaren rond 1950 was de samenleving verstard. Alles had zijn vaste tijd. Op de foto een huisvrouw die de was doet op dé wasdag. Vrouwen waren nog steeds tweederangs burgers. Pas in 1956 werden gehuwde vrouwen handelingsbekwaam. Bron:

De moderne vrouw heeft rechten. Dezelfde rechten als elke man. De keuzevrijheid is voor een vrouw enorm toegenomen. De onzekerheid ook. Vrouwen ‘moeten’ kiezen: wel of geen man wel of geen kind wel of geen carriére een latrelatie? of vriendinnen? Uiterlijk of innerlijk?

Emancipatie van de homoseksuelen Vanaf 1950 begonnen de homoseksuelen zich in grote aantallen af te vragen waarom ze niet zichzelf mochten zijn in de maatschappij. Het COC werd opgericht: Cultuur en Ontspanningscentrum Voor die tijd hadden ze geen rechten, geen plichten, ze bestonden officieel niet. Ze waren vogelvrij. Ontmoetingsplaatsen voor voornamelijk mannelijke homoseksuelen. ‘Doe normaal’ word hen vaak na geroepen en dat willen ze graag! Een homo doet homo…. Dat is normaal voor hen.

Homoseksuelen vandaag: trouwen adopteren zijn Bekende Nederlanders zijn gewoon homo op straat hebben rechten worden verdedigd door Bekende Nederlanders keuzevrijheid!

De emancipatie van geestelijk gehandicapten kwam wat later. Ze leefden veilig weg van de gewone mensen in riante gebouwen met veel groen en rust. Ze hadden geen zeggenschap, geen kiesrecht, ze werden geleefd maar ze werden meestal wel goed verzorgd.

Geestelijk gehandicapten vandaag: kiesrecht sportwedstrijden veel activiteiten mogen trouwen en soms kinderen krijgen doen televisiewerk worden ondersteund door Bekende Nederlanders

Welke groepen zijn ook geëmancipeerd in de laatste 100 jaar??

Rooms Katholieken Arbeiders Studenten Tieners Ouden van Dagen Lichamelijk gehandicapten Ouders in het Onderwijs

Welke groepen zijn ook geëmancipeerd in de laatste 100 jaar?? Rooms Katholieken Arbeiders Studenten Tieners Ouden van Dagen Lichamelijk gehandicapten Ouders in het Onderwijs Een gemeenschappelijke kenmerk is dat elke groep eerst kon worden weggezet als onbekwaam, niet ter zake doende groep of gewoonweg ongewenst. Een ander kenmerk is dat elke groep haar eigen positie heeft weten te verbeteren door acties, rechten opeisen en die ook gekregen hebben. Elk naar hun eigenheid. Felle tegenstanders blijken later vaak te behoren tot de groep die gaat emanciperen...

De emancipatie van hoogbegaafden?? Eerst wat definities: hoog·be·gaafd (bijvoeglijk naamwoord; hoogbegaafdheid) 1 uitzonderlijk intelligent eman·ci·pa·tie (de'; emancipaties) 1 streven naar gelijkgerechtigdheid, zelfstandigheid, eerlijker maatschappelijke verhoudingen 2 toekenning van gelijke rechten, gelijkstelling voor de wet Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? De definitie die ik hanteer: Hoogbegaafd is diegene die op een standaard IQ-test scoort (zou kunnen scoren) bij de hoogste 2% van de bevolking. Mensa, internationale vereniging van hoogbegaafden, hanteert deze definitie zonder de tekst tussen haakjes. Er zijn hoogbegaafden in Nederland waarvan leerlingen in het basisonderwijs en leerlingen in het vervolgonderwijs.

En dan?

Wat kunnen we eisen als groep?

En dan? Wat kunnen we eisen als groep? Bijvoorbeeld: Passend onderwijs voor onze kinderen (hoogbegaafdheid is zeer erfelijk (80%)).

En dan? Wat kunnen we eisen als groep? Bijvoorbeeld: Passend onderwijs voor onze kinderen. (hoogbegaafdheid is zeer erfelijk (80%)) Dat dokters, hulpverleners, werkgevers, buren en overheden rekening houden met onze eigenaardigheden.

En dan? Wat kunnen we eisen als groep? Bijvoorbeeld: Passend onderwijs voor onze kinderen. (hoogbegaafdheid is zeer erfelijk (80%)) Dat dokters, hulpverleners, werkgevers, buren en overheden rekening houden met onze eigenaardigheden. Dat we mogen zeggen wie we zijn en dat dit dan ook geloofd en geaccepteerd wordt.

En dan? Wat kunnen we eisen als groep? Bijvoorbeeld: Passend onderwijs voor onze kinderen. (hoogbegaafdheid is zeer erfelijk (80%)) Dat dokters, hulpverleners, werkgevers, buren en overheden rekening houden met onze eigenaardigheden. Dat we mogen zeggen wie we zijn en dat dit dan ook geloofd en geaccepteerd wordt. Dat we als hoogbegaafden gewoon hoogbegaafd mogen zijn. Zoals een homo, homo mag zijn.

En dan? Wat kunnen we eisen als groep? Bijvoorbeeld: Passend onderwijs voor onze kinderen. (hoogbegaafdheid is zeer erfelijk (80%)) Dat dokters, hulpverleners, werkgevers, buren en overheden rekening houden met onze eigenaardigheden. Dat we mogen zeggen wie we zijn en dat dit dan ook geloofd en geaccepteerd wordt. Dat we als hoogbegaafden gewoon hoogbegaafd mogen zijn. Zoals een homo, homo mag zijn. Dat werkgevers in ons een kans zien in plaats van een dreiging.

En dan? Wat kunnen we eisen als groep? Bijvoorbeeld: Passend onderwijs voor onze kinderen. (hoogbegaafdheid is zeer erfelijk (80%)) Dat dokters, hulpverleners, werkgevers, buren en overheden rekening houden met onze eigenaardigheden. Dat we mogen zeggen wie we zijn en dat dit dan ook geloofd en geaccepteerd wordt. Dat we als hoogbegaafden gewoon hoogbegaafd mogen zijn. Zoals een homo, homo mag zijn. Dat werkgevers in ons een kans zien in plaats van een dreiging. Volwassenonderwijs die aansluit bij onze talenten.

En hoe staat het daarmee?? De tijd moet goed zijn. Er moeten eisen zijn die ook in te willigen zijn. Voor emancipatie van een groep is het nodig dat circa 10% van die groep zich afvraagt waarom? Een kritische massa, dus.

En hoe staat het daarmee?? De tijd moet goed zijn. Er moeten eisen zijn die ook in te willigen zijn. Voor emancipatie van een groep is het nodig dat circa 10% van die groep zich afvraagt waarom? Een kritische massa, dus. De tijd is goed, emancipatie blijft hoog op de agenda staan. We hebben eisen…. Onze kritische massa neemt toe. Langzaam maar zeker.

En hoe staat het daarmee?? De tijd moet goed zijn. Er moeten eisen zijn die ook in te willigen zijn. Voor emancipatie van een groep is het nodig dat circa 10% van die groep zich afvraagt waarom? Een kritische massa, dus. De tijd is goed, emancipatie blijft hoog op de agenda staan. We hebben eisen…. Onze kritische massa neemt toe. Langzaam maar zeker. Is het nog te stoppen???

Nog wat vragen: Moeten wij als hoogbegaafden het eerst eens met elkaar zijn?

Nog wat vragen: Moeten wij als hoogbegaafden het eerst eens met elkaar zijn? Is een gedegen voorbereiding niet beter?

Nog wat vragen: Moeten wij als hoogbegaafden het eerst eens met elkaar zijn? Is een gedegen voorbereiding niet beter? Is het eigenlijk niet raar dat we zoveel homoseksuelen kennen en zo weinig hoogbegaafden? Tegen elke 3 homoseksuelen zouden we 1 hoogbegaafde moeten kennen in onze eigen situatie.

Nog wat vragen: Moeten wij als hoogbegaafden het eerst eens met elkaar zijn? Is een gedegen voorbereiding niet beter? Is het eigenlijk niet raar dat we zoveel homoseksuelen kennen en zo weinig hoogbegaafden? Tegen elke 3 homoseksuelen zouden we 1 hoogbegaafde moeten kennen in onze eigen situatie. Willen we wel als groep hoogbegaafden geëmancipeerd worden???? En willen we daar wat voor doen? Is het nodig dat ieder lid van de groep hierop ja zegt?

Stel eens de vraag: Wil ik wel zo behandeld blijven worden? Waarom kan het niet anders? Voor mij en mijn kinderen… mijn familie.. ProWat.nl Willem Wind