Video-hometraining / Video-interactiebegeleiding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Herstellen doe je zelf:
Advertisements

Jeugdzorg en Lang zult u wonen
Eigen kracht Vrijwillige kracht Professionele kracht
Wat doet het raster? Het Raster biedt begeleiding aan personen met een autismespectrumstoornis. Het hele gezin en de ruimere omgeving van de persoon met.
Stap voor stap het gezin in beeld VHT binnen thuisbegeleiding
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Een beeld zegt meer… Workshop VIDEO-HOMETRAINING STEUNPUNT VHT-VIB
Begeleiding van kinderen met een ontwikkelingprobleem m.b.v. VHT
Principes gezinsgerichte behandeling voor kinderen en jongeren met NAH
Begeleidster: I. Derluyn Hilde Craemers Caroline Haeck
Beeld zegt meer dan duizend woorden….
Video-observatie in het kader van integrale zorg
F. Juffer, M. Bakermans-Kranenburg
Opleiden in school Deskundigheid ontwikkelen
Methodiek Directieve Thuisbegeleiding binnen de diensten
Gedragsproblemen
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Welkom bij Leefstijl.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Binnen en buiten met aandacht verbonden
Drs. Ingrid Kruizinga Dr. ir. Wilma Jansen Prof. dr. Hein Raat
René van Vianen Adviesbureau Van Montfoort. REFLECTIE OP DE REGIO ’ S RAAK Stand van zaken November 2005 Adviesbureau Van Montfoort.
“Preventieve aanpak van gedragsproblemen bij kinderen: een uitdaging voor kind en gezin.” Door: Jeroen De Clercq.
Workshop Relationele en seksuele vorming
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Marianne Drenthen – Marij Peeters. Inhoud artikel  Relatie ouders en kinderen met een auditieve en/of communicatieve beperking loopt minder goed;  Specifieke.
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
Medisch Pedagogisch Centrum Terbank Heverlee
School Video Interactie Begeleiding
Multi Treatment Foster Care for Preschoolers
Benzies & Batchies Interactief lesprogramma voor en door jongeren met theatervoorstelling en weerbaarheidstraining Gaby de Lijster.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Themabijeenkomst 1oktober 2009
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Het Verloskundig Consortium Joris van der Post AMC / Amsterdam
Communiceren met mensen met een meervoudige beperking…..een hele kunst? Het intersubjectiviteitskader als leidraad voor de communicatieve ontwikkeling.
Focus op motivatie en communicatie
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
AIT studiedag 24 november
Pleegzorg in Beeld.
Het begint bij het jonge kind
Evidence-Based Medicine
WAT IS MANTELZORG?.
Communicatietraining voor dove ouders met horende kinderen
Sonja Leenman-Dekker, huisarts in opleiding RuG.
Presentatie Soep en Kennis 8 oktober DE Samenwerking  Wie  Wat  Waarom  Waartoe.
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Opvoeden.
Trends, week 6 Jeugdzorg, zwaardere opvoedondersteuning, jeugdcriminaliteit Madeleine Meurs.
Competentiegebied 2 Ouders en opvoeders ondersteunen bij opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind.
OPVOEDING EN DIVERSITEIT Burggraaf hfdst 1 Opvoeding gaat niet altijd vanzelf Factoren in de samenleving, die de opvoeding beinvloeden: Bewuste keuze voor.
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
invloed van psychologische factoren op revalidatie en adaptatie
Doorbreken cirkel van geweld! Hoe kunnen we een duurzame veilige situatie thuis creëren? Effectonderzoek naar de aanpak huiselijk geweld in de G4 Majone.
Muziektherapie Muziektherapie: van ‘I’-dentity naar ‘We’-dentity Carel van Leeuwen, Bas Molenaar muziektherapeuten GGZ Friesland.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
| faculteit gedrags- en maatschappijwetenschappen orthopedagogiek Het bereiken van openheid in geslotenheid: Inzichten vanuit onderzoek Werkconferentie.
BoekStart voor baby’s Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te binden.
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Empowerment van kwetsbare jonge gezinnen door de Jeugdgezondheidszorg
CKG de kleine parachute
Begeleidster: I. Derluyn Hilde Craemers Caroline Haeck
Een stap verder, vroeger, lichter en eerder
EEN STERK GEZIN.
Videohometraining Een pedagogische hulpverleningsmethode voor gezinnen
Transcript van de presentatie:

Video-hometraining / Video-interactiebegeleiding Marij Eliëns 25 Oktober 2011 Associatie voor Interactie- en Thuisbegeleiding (AIT) Combinatie Jeugdzorg/Universiteit van Tilburg

Video-interactiebegeleiding/ Video-hometraining Toepassingsgebieden ~ Kinderopvang ~ Gezondheidszorg en geestelijke gezondheidszorg ~ C.b’s/ Kind en Gezin ~ Maatschappelijk Werk ~ Thuiszorg ~ Gehandicaptenzorg ~ Onderwijs ~ Adoptiezorg ~ Jeugdzorg en Pleegzorg ~ Ouderenzorg

Video-interactiebegeleiding ~ Deskundigheidsbevordering van de professonals ~ Gericht op clientbegeleiding in de instelling (gezondheidszorg en ouderenzorg)

Video-hometraining Van ‘licht naar zwaar’ ~ Thuisbegeleiding ~ Vraaggerichte hulp ~ Opvoedingsondersteuning (licht) ~ Sociale indicaties (huilen, eten’slapen, drift) ~ Kinderen met ontwikkelingsproblemen (autisme, ADHD, etc) ~ Multi-problem (zwaar)

Video-interactiebegeleiding/ Video-hometraining ~ De methodiek ~ Prematuur geboren ~ Onderzoek ~ Eerste contact na de geboorte ~ Lichaamstaal van jonge kinderen ~ 15 minuten ~ 6 weken ~ 12 weken ~ Sociale indicaties (huilen, eten, drift) ~ Universele lichaamstaal van kinderen

Video-interactiebegeleiding/ Video-hometraining - 10 weken 1 minuut 2 weken 4 weken 6 weken 12 weken 8 maanden 14 maanden Methodisch werken met beelden Gericht op de ontwikkeling van kinderen Micro kijken naar het contact (micro-analyse)

De doelstellingen van K-VHT ~ Het tot stand komen van een goed contact en hechting ~ Het bevorderen van de kwaliteit van de interactie tussen ouder en kind ~ Het optimaliseren van opvoedingsvaardigheden van de ouder ~ Het voorkomen van sociaal-emotionele ontwikkelings- problemen bij jonge kinderen, zoals eet- en/of slaapproblemen

In de methodiek betekent dit: Foto 3 Foto 14 Foto 15 Foto 16 Moeder: ‘Wat heb jij een lekker koekje! ’‘ Zo…, daar moet je sterk voor zijn…’ ‘Oh, nou is ‘ie doormidden…’ ‘Wat lief dat ik ook een stuk krijg.’ In de methodiek betekent dit: Cluster: Initiatief volgen Initiatief benoemen Initiatief ontvangen Patroon: Attent zijn Attent zijn Afstemmen Elementen: Instemmend benoemen van gevoelens en handelingen Instemmend benoemen van gebeurtenis handelingen Ontvangen Ja-zeggen Ja-knikken

Werkzame factoren van K-VHT ‘Tell me and I forget, teach me and I learn, show me and I understand’ (in: Fukkink, 2005). ~ De video-opname ~ De interactieanalyse ~ Feedback of ontwikkelingsinformatie geven ~ Bewustwording ~ Verandering van gevoelens van de ouders over het kind. ~ Gericht op intentie ipv op gedrag.

Signaleren aan de hand van beelden ~ Een beeld van de kwaliteiten en mogelijkheden, maar ook van de tekorten van de basiscommunicatie tussen ouder en kind. ~ Een beeld van de ontwikkelingsmogelijkheden van de ouders ~ Inzicht in de wijze waarop de videohometrainer in het gezin werkt.

Basiscommunicatie van de videohometrainer ‘Ik moet even naar de zender zoeken’ ‘Hoe zit het nou precies met die bediening?’ ’Hoe vind je het om het terug te zien?’ Attent zijn, Coöperatie Beurt aan moeder geven eigen handelen benoemen

De resultaten zichtbaar maken ~ Effectieve hulpverlening begint met het zichtbaar maken van de resultaten. ~ Men kan de eerste video-opname heel eenvoudig vergelijken met de laatste.

Vragen van ouders ~ Prematuur geboren kinderen ~ Onverklaarbaar huilen ~ Baby’s en peuters die moeilijk eten en/of slapen ~ ‘Dwarse’ peuters ~ Prikkelgevoelige kinderen ~ Kinderen met ontwikkelingsproblemen ~ Kinderen uit ‘multi-problem’ gezinnen

~ Kinderen nemen vanaf de geboorte Prematuur geboren ~ Kinderen nemen vanaf de geboorte initiatieven om contact te maken (Trevarthen, 1979) ~ Ook in gecompliceerde situaties ~ Sensitiviteit voor deze initiatieven blijft belangrijk

Tessa 30 weken 1295 gram

A Multicenter Randomised Controlled Trial Onderzoek A Multicenter Randomised Controlled Trial The effect of Video Interaction Guidance on the development of parent’s feelings

Prematurity as a riskfactor Video Interaction Guidance Research Prematurity as a riskfactor Premature Infant Low birth weight and/or prematurity, may interfere with bonding and attachment. This makes the child more vulnerable. Bonding and Parent-Infant Interactive behaviour A delayed or disturbed bonding process has been found significantly related to adverse parent-infant interactions.

Randomised Controlled Trial (RCT) Participants Effectiveness of a treatment At least two research groups Random allocation Randomisation Experimental Group Control Group Intervention VIG No intervention Care As Usual Outcome Measurements Outcome Measurements Effects Effects

Design of the study R = Randomisation, VIG = Video Interaction Guidance, CAU = Care As Usual

Video-interactiebegeleiding ~ Ouders zien de contactinitiatieven en reageren erop  interactie ~ Ouders ondersteunen op die manier de ontwikkeling van het kind ~ Genieten en contactplezier

Eerste contact Sofie

Section ceasere bij een tweeling Eerste contact in gecompliceerde situaties Section ceasere bij een tweeling Ryan and Camil

Lichaamstaal 15 minuten

Verklarende theorieën ~ Theorieën over vroege interactie met jonge kinderen. (Trevarthen, 1979, 1989 : Nossent, 1998; Stern, ; Reddy & Trevarthen, 2004; Beebe, Knoblauch et al., 2005; Klaus & Klaus, 2005) ~ Intuïtief ouderschap (Papoušek & Papoušek, 1970, 1990) ~ Empowerment (Wels, 2001) ~ Sensitiviteit/responsiviteit (Riksen-Walraven, 1981, 2002; Siegel, 2001; Trevarthen, 1993a; Hosking,2001; Papoušek & Papoušek, 1990; Stern, 1985; Trevarthen, 1979) ~ De hechtingstheorie (Dekker & Biemans, 1994; De Vos-van der Hoeven, 2006; Smeekens, 2007; Van Bakel & Riksen-Walraven, 2002; Klein Velderman, 2005) ~ Ontwikkeling van de methodiek op basis van verschillende theorieën (Biemans & Dekker, 1994; Dowrick, 1999; Fukkink, 2007)

Afstemmen ~ Initiatief en ontvangst ~ Interactie is dynamisch ~ Emotionele ontwikkeling

Interactie Thijs 12 weken

Veel huilen Mitch 12 weken

Peutertweeling 1 Prettig leiding geven 2 Tempo aan kinderen aanpassen 3 Benoemen 4 Beurtverdeling

Universal body language India

en Video-interactiebegeleiding BABY’S IN BEELD Video-hometraining en Video-interactiebegeleiding bij kwetsbare baby’s Marij Eliëns SWP, 2005 ISBN 90-6665-680-8