De ziekenhuispsychiatrie zorgt voor kwaliteit Hoe kan je het regelen en onderhouden? Hans Valkenburg
Kwaliteitssysteem Kwaliteitszorg verankerd in organisatie (borging). Afspraken omtrent werkwijze en communicatie primaire en ondersteunende processen Afspraken toetsen in de praktijk en bijstellen Verbetercultuur Plan-Do-Check-Act cyclus
Certificeren of accrediteren? ISO-certificatie verschillen NIAZ-accreditatie HKZ – NIAZ
ISO-certificatie en NIAZ-accreditatie Organisatorische voorwaarden ISO-certificatie NIAZ-Accreditatie ISO NIAZ Normen/ Toetsingsschema’s normen vertaald in certificatie-schema’s (HKZ) Aanbieders, professionals, verzekeraars en patienten betrokken; ziekenhuizen niet Kwaliteitsborgings-normen ontwikkeld door professionals en door sector zelf vastgesteld ziekenhuisbrede norm Circa 35 afdelingsnormen
Certificatie Accreditatie Toetsting Certificerende instellingen (werkwijze beschreven in ISO-ormen ‘Peer review’ (werkwijze beschreven in huishoudelijk reglement) Voorwaarden bewijs Alle eisen in de norm moeten schriftelijk zijn geregeld. Kwalitietssyteem moet effectief operationeel (Wordt gedaan wat is afgesproken) Schriftelijke vastlegging als dit nodig is voor de praktijk. Aantoonbare verbetercultuur (PDCA) en redelijke waarborgen gerealiseerd
Frequentie van toetsing 1 x per 3 jaar (tussentijdse beoordelingen 1 x per 4 jaar (toetsing actieplan) Relaties beroepsinhoude-lijke toetsing ISO-normen betreffen alleen kwaliteitssysteem. HKZ-schema’s kunnen ook eisen beschrijven betreffen professioneel inhoudelijk handelen NIAZ uitsluitend gericht op organisatie van ziekenhuiszorg. Beroepsinhoude-lijke aspecten getoetst in visitaties van medisch wetenschappelij-ke verenigingen
Verschillende Accreditatietrajecten Instellingsbrede accreditatie Initiële accreditatie Deelaccreditatie
Accreditatietraject
Zelfevaluatie
Procesbeschrijving TIP Aanhaken aan herkenbaar proces Verantwoordelijke medewerker
Audit Auditoren Zelfevaluatie accredidatiegidsen en aanvullende informatie * selectie processen en te spreken medewerkers en werkplekbezoeken -programma
Openingsbijeenkomst Toetsen of de praktijk overeen komt met wat er wordt gezegd of staat geschreven. (vaak op locatie) Rapportage bevindingen Korte terugkoppeling Accreditatierapport controle op feiten Verbeterpunten Voorleggen rapportage
Actieplan Verbeterpunten Actieplan en accreditatierapport - besluit tot accreditatie
Voorwaarden voor accreditatie Een aantoonbare verbetercultuur Een voldoende mate van borging Een gerechtvaardigd vertrouwen in de kwaliteit van de instelling
Resultaat....
- Voortgangsrapportage Na circa een jaar toets op actieplan en besluit continuering
Vragen?