College wk 2 ‘onderzoek’ V1 Kernproject. 1.Belang van onderzoek 2.Onderzoeksmethoden 3.Aanpak & output 4.Over de Debriefing Vandaag:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Principes van marketing - Hoofdstuk 18
Advertisements

Ondernemen in de praktijk
College wk 2 ‘onderzoek’ V1 Kernproject. 1.Belang van onderzoek 2.Onderzoeksmethoden 3.Aanpak & output 4.Over de Debriefing Vandaag:
DUTCH FIELD MARKETING ASSOCIATION Inzendingspresentatie DFMA Awards 2012.
STRATEGISCHE PLANNING
Wat is interactieve marketing?
Geld verdienen met trends
> Volgende week krijgen jullie het eindcijfer > Beoordeling uitsluitend door opdrachtgever > Voor begin pitch: lever in pitchdocument en reflectie (met.
VANDAAG Wat ik wil bespreken: BRIEFING – de punten Budgettering.
Briefing V1, blok 3 Case CC.
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Logical Framework Approach
Strategie Social Media.  Waarom iets met Social Media gaan doen?  Waarom is het belangrijk eerst een strategie te ontwikkelen?  Schakel een deskundige.
Kernproject V1 College 1 31 Januari 2008 Instituut voor Interactieve Media.
Kernproject V1 College 1 9 februari 2009 Instituut voor Interactieve Media.
Debriefing 24 januari 2012.
Marketing Werkgroep 6.
Medmec04 Engagement Les 2. agenda Teams vormen Maatschappelijk thema bepalen Ontwerpprocedure opstellen Dummie Procesverslag.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Herkansing MedMec Q3 co creatie 15 en 16 juli 2009 De student is in staat: Het begrip co-creatie en de voordelen van co-creatie te benoemen. De voorwaarden.
Medmec04 – Engagement Les 5
Media en creativiteit module 2 Identiteit
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
Proces en Product.
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis.
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Wat is een communicatieplan?
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Planning Dinsdag 4 september 10:00-11:30 Kick Off en Briefing Little Chicken (GDD), Butterfly Games (GAR), IJsfontein (IAD) Woensdag 5 september 11:30-13:00.
Blancko Rutgers Nisso Groep
Basis communicatieplan
13/02/2014 Onderzoek Happy Aging 1 : De context. Wie zijn die ouderen (verschillende profielen: leeftijd, opleiding, voormalig beroep, locatie, interessen,
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Module Communicatie 3de dag
Visie & Strategie.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
Social media presentatie
4. Online strategie Internet scorecard
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Social work Week 2.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
50.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
Leren is ‘uit’ – leveren is ‘in’ Leren & presteren in één adem
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Stap 1: stel een doel Doelen stellen. Stap 1: stel een doel Doelen stellen.
Een product of dienst verkopen
What will you do to change the
Les 5: Het marketingplan
Les: Online Marketing Keuzevak Marketing.
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
Les 2: Van productie tot verkoop
Transcript van de presentatie:

College wk 2 ‘onderzoek’ V1 Kernproject

1.Belang van onderzoek 2.Onderzoeksmethoden 3.Aanpak & output 4.Over de Debriefing Vandaag:

1. Opdracht / Debriefing 2. Onderzoek 3. Inspiratie 4. Koppeling Concept De volgorde op een rij

•Strategie = de redenering •Concept = de oplossing Onderzoek doen:  Als orientatie op de opdracht / het onderwerp  Leren kennen van markt/doelgroep/gebruiker  Als inspiratiebron voor een concept-idee Belang van onderzoek

Bedrijf, visie, missie Business doelstellingen Positionering Marketing doelstellingen Strategie Doelgroep(en) Communicatie doelstellingen ‘Belofte’ Boodschap, Interactiviteit, content Communicatie plan Media en middelen Uitvoering De Strategische Redenering Belang van onderzoek

•Vertrekpunt = probleemstelling! –Wat is de opdracht & welk probleem moet jullie mbv een concept oplossen? •Start met (vele) onderzoeksvragen –Maak ze concreet & to-the-point (en beperkt) •Bepaal een duidelijk onderzoeksdoel Onderzoeksmethoden

Onderzoek voorstel Doel Middelen Waarom Wat Doel- stelling Vraag- stelling Probleem -stelling Klimaatspel: de bewustwording onder jongeren jaar over klimaatverandering positief beïnvloeden… Doel–, vraag-, & probleemstelling

Tijdens dit project gaan jullie een internationaal concept ontwikkelen voor de stichting spin awards. De pitch bestaat uit een voorstel hoe een dergelijke prijs georganiseerd zou kunnen worden, welke media ingeschakeld worden en hoe de uitstraling van de communicatie uitingen zou moeten zijn. Doelstellingen •Komen tot een zo concreet mogelijke format hoe de internationale Spin Awards gerealiseerd en vormgegeven kan worden. SpinAwards

Tijdens dit project gaan jullie applicatie concepten bedenken en ontwikkelen voor Entertaible waarin gebruik gemaakt wordt van interactieve objecten. Een belangrijke aspect dat we graag ook belicht zouden willen zien is: Hoe kunnen de interactieve objecten, naast hun functie op de tafel, ook gebruikt worden met internet om bijvoorbeeld gerelateerde informatie te krijgen, de mogelijkheden van het object te vergroten, of andere dingen te doen. Met name zouden we graag ideeën zien over hoe hiermee geld verdiend zou kunnen worden (zoals bij e-commerce). Philips Entertaible

Wat ga je nu onderzoeken? Onderzoeksmethoden

Concurrentie OnderzoekBijv. voor MTV “… een concept voor een interactief format voor een van onze kanalen” •Nickelodeon (kinderen van 6-12 jaar), •TMF (16-24 jaar) •MTV (20-34 jaar) Benchmarks: •Welke zenders ga je vergelijken? •Waar zoek je precies naar: formats, succesfactoren? •Waarop ga je vergelijken? •Hoe ga je dat vergelijken & presenteren? •Hoe kom je tot een waarde-oordeel? Onderzoeksmethoden

Desk ResearchBijv. voor Fair Food Bestaande onderzoeken & bronnen De primaire doelgroep zijn young professionals tussen de 18 en 35 jaar. De doelgroep is hoog opgeleid en latent praktisch idealist. De doelgroep sluit nauw aan bij wat onderzoeksbureaus Intomart en Motivaction beschrijven als de kosmopolieten en bij de Cultural Creatives. •Welke bestaande (media-) onderzoeken zijn er? •Hoe en waar kunnen we ze bereiken: –Mediagebruik, mediamix en media kenmerken! •Wat zijn de kenmerken en profielen van de doelgroep? •Hoe doen ze boodschappen? Wat zijn aankoopmotieven? Onderzoeksmethoden

Marktonderzoekbijv. voor Tele2 Vision Ontwikkelingen nieuwe producten, diensten, technologie “Tele2 Vision is het IPTV-produkt van Tele2. Maar Tele2 levert ook internet en mobiele telefonie. Om telecom klanten beter te bereiken wil het bedrijf contentproviders mogelijkheden geven op alle platformen klanten te bereiken en zo een betere relatie op te bouwen met gebruikers dan alleen rekeningen sturen”. •Wat is IPTV? •Welke ontwikkelingen in techniek & contentaanbod zijn er? •Welke partijen zijn actief en wat doen ze precies? •Wat wil de consument? En waar liggen mogelijkheden en belemmeringen? Onderzoeksmethoden

Doelgroep onderzoek:bijv. voor dBOD Ontwikkel een strategie en concept voor een online platform voor professionals (in opleiding) binnen marketing, communicatie, design, video, animatie,....Voor creatieven, marketeers, strategen en account- people. Opdrachtgevers, bureaus, zelfstandigen, studenten,.... •Wie is de doelgroep? –Potentiële omvang, kenmerken, profielen •Wat is hun (informatie-)behoefte? •Wat hebben ze te bieden? Content! •Hoe kunnen we ze binden? •Welke (branche-) organisaties kunnen een bijdrage leveren Onderzoeksmethoden

Jouw opdracht: Formuleer nu 2 vragen!! Ongeacht welke kennis je hebt, stroom je zit, rol binnen het team je hebt, ….. Onderzoeksvragen

Foutje bij: ja/nee Dit zijn open vragen en leveren alleen een bevestiging op van je eigen kennis…. Wie, wat,waar, welke,waarom, hoe!!!!!! Aanpassen Onderzoeksvragen

(Online) onderzoek bronnen Aanpak & output

En als er om inspiratie wordt gevraagd! Of een toekomstbeeld:

Noem 2 bronnen waar je denkt relevante informatie te vinden! Combineer dit met je inhoudelijke vragen en er zijn al meerdere combinaties mogelijk! Wellicht krijg je met dezelfde vraag bij verschillende bronnen andere uitkomsten! Wat doe je dan??

Hoe ga je te werk? Aanpak & output

tbv PM: Praktische kant: -Aanpak -Planning -Taakverdeling -Output (1 a4 per teamlid + bronvermelding + analyse)  Laat zien dat je aan de slag bent  Stem de omvang en presentatie van resultaten af Aanpak & output tbv Debriefing: Inhoudelijke kant: -Probleemstelling -Onderzoeksdoelen -Onderzoeksvragen (meerdere inhoudelijke componenten)  Voorstel om te bespreken  Vragen stellen aan PP!

•Beter goed en grondig, maar beperkt! –“gebruik” je PP: die zijn al expert! •Maak het tastbaar en behapbaar –Denk na over de wijze waarop je met alle informatie omgaat en hoe je het presenteert. •Zorg dat je er voor je concept concreet wat aan hebt!  KISS: Simpel, doeltreffend & overtuigend!! Aanpak & output

Deze Debriefing opgestuurd (na feedback van PP nog aanpassen) Deze week: Onderzoeksvragen gecontroleerd door coach + onderzoeken Aanpak & output

1) Business & Organisatie 2) Marketing & communicatie 3) Content & Functionaliteit 4) Media & Middelen De interactieve (de)briefing