Waarom de MEL? Toename (na-)scholing leraren masterniveau

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
Gesprekscyclus Quadraam
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Opgericht 14 juli 2000 Ter verhoging van het aantal onderwijsdeelnemers dat een opleiding beroepsgekwalificeerd kan afronden.
Opbrengstgericht werken
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Blariacumcollege Conferentie Inductie. Missie en visie Persoonlijke aandacht Sportactief zijn Kwaliteit leveren Onderzoekende houding.
Studietaak De studietaak staat centraal
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Introductie workshop 1.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
BELANG VOOR SCHOLEN (1) Werkvloer –Meer handen in de klas –Studenten leveren bijdrage aan kleinschalige schoolontwikkeling –Professionalisering van zittende.
Hoe word je de beste opleiding van Nederland?
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
Een project van de Korengroep
Passend Onderwijs: overdracht en overgang PO-VO POVO 13 november 2008 Ben Verbruggen SOM.
Concretisering Leraar Plus en Onderwijskundig Meesterschap
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
Lerarenopleiding GezondheidsZorg en Welzijn
Academie voor Onderwijsleiderschap 16 april
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Sint-Vituscollege WELKOM OP DE OUDERAVOND HAVO 4 maandag 31 augustus
Startcollege B2 Psychologie
Agnes Braam & Frank van der Vooren
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
In de nesten werken Opleiden van leraren op de werkplek
PROFESSIONALISERINGSPALET VOORTGEZET ONDERWIJS PROFESSIONALISERINGSPALET VOORTGEZET ONDERWIJS
Startcollege B2 Psychologie september 2016 Laura Holsbeeke – onderwijscoördinator Psychologie Manon te Vaarwerk – studieadviseur Psychologie.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Presentatie door: Welkom Bij de bijeenkomst over Cyclische kwaliteitszorg Ivonne van Eerd en Jeroen Meijboom.
Rollen binnen het werkplekleren
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
LERAAR WORDEN VIA ASSESSMENT
Assessoren beleid hernieuwd beleid per 2015
Van startbekwaam naar …..
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Platform VMBO Dienstverlening en Producten
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Netwerkbijeenkomst ronde 3
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Mijn visie op onderwijs
Jan Leen Projectmanager EVC Kerndocent MER deeltijd
Leiding geven aan school ontwikkeling
WELKOM OP DE OUDERAVOND HAVO 4 maandag 17 september 2018
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Welkom op het Saenredam College
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
LOB 4 HAVO Schooljaar
Portfolio, Logboek en Casus
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Prof. Peter Leisink Nationale Schoolleiders Top
Cijferloos lesgeven bij talen
jaarplan en speerpunten
Leerhuis WBC Aan de Pas Start
Transcript van de presentatie:

Master Educational Leadership voorlichting 13 maart 2014 Saxion Hengelo Jeroen Imants

Waarom de MEL? Toename (na-)scholing leraren masterniveau Complexiteit leidinggevende taak in scholen Behoefte verdieping deskundigheid zittende schoolleiders (PO) Behoefte scholing afdelings-/ teamleiders (VO en MBO) Prognose tekorten leidinggevenden

Doelgroep Directeuren PO / SO scholen met min. 3 jaar ervaring Afdelingsleiders / teamleiders VO /MBO met min. 3 jaar ervaring Leraren met ambitie / bewezen potentie voor schoolleider met structurele leidinggevende taak in school

Eindkwalificaties (…. denken en handelen) Opbrengstgericht Innovatief Reflectief / cyclisch Ondernemend Onderzoekend Inspirerend Integraal

Leerlijnen Leidinggeven aan onderwijsprogramma Ontwikkelen visie / aangeven richting Begrijpen / ontwikkelen mensen Ontwikkelen / herinrichten organisatie Verbeteren / vernieuwen vanuit onderzoekende activiteiten Verdiepen / versterken eigen leiderschap / leiderschap in organisatie

Programma jaar 1 Intro-ductie 1 ects Vier praktijken effectieve schoolleiders Afslui-ting jaar 1 Leiding geven aan onderwijs-programma 5 ects, incl. leerwerktaak Ontwikkelen van visie/aangeven richting Begrijpen en ontwikkelen van mensen Ontwikkelen en herinrichten organisatie Verbeteren en vernieuwen vanuit onderzoekende activiteiten 5 ects (onderzoekende activiteiten direct gekoppeld aan de vier praktijken) Verdiepen en versterken persoonlijk leiderschap en leiderschap in de organisatie (masterclasses 3 ects)

Programma jaar 2 Vier praktijken effectieve schoolleiders Afslui-ting jaar 2 1 ects Leiding geven aan onderwijs-programma 1,5 / 5,5 ects 3 x 1,5 en 1 x 5,5 Ontwikkelen van visie/aangeven richting Totaal 10 ects   Begrijpen en ontwikkelen van mensen Ontwikkelen en herinrichten organisatie Integrale leerwerktaak (6 ects) Verbeteren en vernieuwen vanuit onderzoekende activiteiten 10 ects Verdiepen en versterken persoonlijk leiderschap en leiderschap in de organisatie (masterclasses 3 ects)

Didactisch concept: lerend werken, werkend leren Leren op de werkplek Werken in en aan de eigen school

Leren op de werkplek Eigen school leerplek Leerwerktaken centraal Driehoekscontract Vaste begeleider werkplek POP Oefenen binnen school Intervisie, mentoring, ‘critical friend’

Werken in en aan eigen school: opdrachten Klassenobservatie en feedback geven Datamuur leerresultaten samenstellen en voorleggen aan team Strategie school opstellen en inspirerend presenteren Functioneren leraren koppelen aan leren leerlingen en professionele ontwikkeling Stimuleren onderwijs- en teamontwikkeling Beeld school in PR toetsen en bijstellen

Opbouw beide studiejaren 3 tweedaagse studiebijeenkomsten (begin jaar / midden jaar / eind jaar) 9 eendaagse studiebijeenkomsten (tussen tweedaagsen) Studiegroepen (bijv. intervisie), begelei-dingsgesprekken (mentor), werkbezoeken (jaar 2) tussen twee- en eendaagsen Zelfstudie, opdrachten, oefeningen en leerwerktaken tussen twee- en eendaagsen

Studieactiviteiten Colleges en literatuurstudie / gastcolleges Vaardigheidstraining / oefening in school Werkcolleges rond onderzoeksopdrachten en leerwerktaken Masterclasses rond versterken leiderschap Binnen praktijkschool uit te voeren onderzoeksopdrachten en leerwerktaken Intervisie / ‘critical friend’ Werkbezoeken

Docenten en begeleiders Dr. Dortie Mijs, Expertis Onderwijsadviseurs Drs. Bart Schuurmans, Saxion Hogeschool Peter Besselink MMEd, Saxion Hogeschool Dr. Jeroen Imants, Saxion Hogeschool en Radboud Universiteit Nijmegen Dr. Niels Brouwer, Radboud Universiteit Nijmegen Drs. Elly Reinders, Expertis Onderwijsadviseurs Trainers / begeleiders intervisie: Annemarie Zwerink en Gerry Oldegbers, Saxion Hogeschool

Toetsing Tentamen (open boek) Verslag leerwerktaak Reflectie vaardigheidstraining Onderzoeksopdracht Stand-van-zaken paper jaar 1 (portfolio) Eindverslag (portfolio)

Contacturen Contacturen studiebijeenkomsten: 126 uur Contacturen tussen bijeenkomsten: ± 84 uur Contacturen op jaarbasis: 210 (5 a 5,5 uur per week)

Studeerbaarheid Planning d.m.v. uniforme studiewijzers Spreiding studietaken en opdrachten Afstemming werken en leren in leerwerktaken en opdrachten Afzonderlijke ruimte in programma voor opstart en afronding opleiding Strakke bewaking en begeleiding op studievoortgang

Toelating / vrijstelling Schoolleiders (directeuren po en so / afdelingsleiders vo en mbo) met 3 jaar ervaring Leraren (high potentials) met structurele leidinggevende taak en opleiding op bachelorniveau, via assessment Vrijstelling op basis EVC bespreekbaar; masterniveau eerdere opleiding vereist, en inpasbaarheid in didactisch concept Aanmelden: via aanvraagformulier toelating