De zieke ambtenaar Ruben van Arkel Dinsdag 6 november 2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SCO Rijk woensdag 13 juni 2012.
Advertisements

Vrijheid van meningsuiting van ambtenaren:
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
Vrijwillige van werk naar werk fase 1. Van werk naar werk onderzoek2. Van werk naar werk plan U besluit dit plan niet op te volgen: u houdt dit plan voor.
(en andere zaken die verzuim complex maken)
WIA Wet Werk en Inkomen naar arbeidvermogen
De nieuwe WW Veranderingen in 2006 Versie 4.0. De nieuwe WW Veranderingen in 2006 Versie 4.0.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
De SAZAS relatiedagen 2013 WELKOM.
Wetgeving in vogelvlucht
Ontwikkelingen WIA de nieuwe WAO
SUBROGATIE Aon Risk Services.
Kanker en Werk Cobi Oostveen Bedrijfsarts
Wet Verbetering Poortwachter: beoordeling Re-integratieverslag
Arbeids- en ontslagrecht in tijden van recessie
Preventief Verzuimmanagement
Workshop Ziekte en Reintegratie
Regels en protocollen bij nieuwe vormen van werken (HNW)
Elke 7 seconden een nieuw getal
Het IVRK in personen-, familie- en jeugdzaken
Inkomen bij ziekte en arbeidsongeschiktheid
3 Arbeidsrecht en de arbeidsovereenkomst
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Normstelling bestuursrecht
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Vraag 1) juist/onjuist. De plichten van de patiënt:
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Nieuwe Verordening Individuele Wmo Voorzieningen Raadsinformatieavond 17 december 2009.
Juridische aspecten van invaren in nieuwe pensioencontract
9. Rechten en plichten bij een arbeidsovereenkomst
Reorganisaties binnen de overheid: de individuele benadering Dr. mr
Ambtenaar en recht Utrecht,
‘Modernisering Ziektewet’
Antwoorden op de quiz vragen
Wetgeving in vogelvlucht
Oplossingen van Zorg van de Zaak
Werkhervatting van zieke en niet-zieke werklozen. R. Steenbeek en K. Jettinghoff.
DE VOORZIENINGEN.
Modernisering Ziektewet
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
BeZaVa (Beperking Ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid Vangnetters)
Modernisering ZW NISZ 27 november2014 P.S. Fluit.
Slechtziendendag 17 januari 2014 Dick Spreeuwers
Wet- en regelgeving De zakelijke kant van het verhaal
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet), zoals deze er uit ziet na de wijziging.
Ontwikkeling en vaststelling Regeling Verschuivingsvergoeding 2008/Piet Wesdorp/Going Concern.
Wat betekent sarcoïdose voor werk en inkomen?
Wet- en regelgeving De zakelijke kant van het verhaal
Werk en kanker, re-integratie
Trombose en arbeid Marjan Bijzet en Sanja de Bruin, ervaringsdeskundige coaches van Centrum Chronisch Ziek en Werk (CCZW)
Talent behouden bij ontslagrondes mr. Rick van Herk 4 februari 2016.
WORKSHOP HOE VOORKOM IK EEN LOONSANCTIE?. Welkom! Henriëtte Sterken UWV Werkgeversdienstverlening.
Casus ‘ziekmelding’  Medewerker belt op om 8.15 uur en wil zich ziek melden met vage klachten (buikpijn, verkouden, keelpijn, etc.)  Functie is facilitair.
WGA Eigenrisicodragerschap. 2 Scope eigenrisico- dragerschap WGA 0-35% AO Categorieën WIA Inkomensvoorziening Volledig Arbeidsongeschikten Volledig en.
Als hepatitis een beroepsziekte is Marja Kelder Bedrijfsarts Arbo Unie.
De financiële aanspraken bij bedrijfseconomisch ontslag Alexandra Krop jurist werkgeverszaken OPOF, 16 februari 2012.
In gesprek met een bedrijfsarts van ArboNed
WGA en ARBO VEB congres 23 maart 2017.
Ketenproces Op welke manier wordt de gemeente op de hoogte gesteld?
Bas Vorstermans en Noor Dietvorst
Return to work – Medische overmacht
Definitieve arbeidsongeschiktheid Einde AO wegens overmacht
Evaluatie in CMW & LDE.
CASUS MEVROUW D. Vrouw, 58 jaar, gewezen maatschappelijk werker
Wijzigingen Arbowet & Procedure Ziekteverzuim
Klinische arbeidsgeneeskunde en Arbeidsrevalidatie
DE ZIEKE WERKNEMER mr. Jolande Janssen mr. drs
Transcript van de presentatie:

De zieke ambtenaar Ruben van Arkel Dinsdag 6 november 2012

Agenda Ongeschiktheid wegens ziekte Aanspraken tijdens ziekte Stappenplan bij ziekte Herplaatsing Verplichtingen ambtenaar en werkgever Sancties bij niet meewerken aan re-integratie Ontslag wegens ziekte

1. Ongeschiktheid wegens ziekte Art. 37 lid 1 ARAR: ongeschiktheid tot het verrichten van zijn arbeid wegens ziekte Art. 7:3 CAR/UWO: als rechtstreeks en objectief medisch vast te stellen gevolg van ziekte of gebrek

1. Ongeschiktheid wegens ziekte Wat is “zijn arbeid”? TAR 1988/73: Zijn arbeid: samenstel van werkzaamheden TAR 2003/193: Onder “zijn arbeid” moet worden verstaan de functie die de ambtenaar laatstelijk voor het ziek worden vervulde.

1. Ongeschiktheid wegens ziekte Wanneer is sprake van ziekte?

1. Ongeschiktheid wegens ziekte Wanneer is sprake van ziekte? Artikel 19 ZW: De verzekerde heeft bij ongeschiktheid tot het verrichten van zijn arbeid als rechtstreeks en objectief medisch vast te stellen gevolg van ziekte recht op ziekengeld overeenkomstig het bij of krachtens deze wet bepaalde. Kan zowel fysiek als psychisch zijn. TAR 2006/74: er moet sprake zijn van een objectiveerbare ziekte of gebrek.

1. Ongeschiktheid wegens ziekte Wanneer is sprake van ziekte? ‘ziek-zijn’ t.o.v. ‘zo-zijn’ Voorbeelden (ziek of niet?): Een klusjesman die door afslankingskuur te tenger is om te klussen? Een machinist die na herseninfarct op grond van de regelgeving niet meer in die functie mag werken?

1. Ongeschiktheid wegens ziekte Ziek door een alcoholverslaving? TAR 1994, 131: De enkele aanwezigheid van een verslaving is geen reden om te concluderen dat door overmatig alcoholgebruik veroorzaakt disfunctioneren medisch is bepaald; dat is slechts anders als sprake is van een niet door het alcoholgebruik veroorzaakte psychische defecttoestand. TAR 2009/105: Nu de diagnose Korsakov is gesteld, is er meer aan de hand dan een alcoholprobleem en daarmee samenhangend disfunctioneren. Betrokkene lijdt aan een chronische hersenaandoening die is aan te merken als ziekte.

1. Ongeschiktheid wegens ziekte Situatief arbeidsongeschikt? STECR Werkwijzer Arbeidsconflicten (versie 5, maart 2010) TAR 2006/92: arbeidsongeschiktheid als gevolg van ziekte of gebrek als op grond van medische gegevens met een grote mate van waarschijnlijkheid moet worden aangenomen dat bij en als gevolg van werkhervatting wederom uitval wegens ziekte zal plaatsvinden en/of dat werkhervatting tot schade van de gezondheid zal leiden.

1. Ongeschiktheid wegens ziekte Hoe en door wie wordt vastgesteld of de ambtenaar wegens ziekte ongeschikt is om zijn arbeid te verrichten?

1. Ongeschiktheid wegens ziekte Hoe en door wie wordt vastgesteld of de ambtenaar wegens ziekte ongeschikt is om zijn arbeid te verrichten? TAR 2009/97: Deze ziekmelding is derhalve ten onrechte niet medisch beoordeeld, zodat niet vaststaat of appellant zich aan zijn dienstverplichting heeft onttrokken of dat er daadwerkelijk sprake was van ziekte. (zie ook art. 14 Arbo-wet) TAR 1997/43: Indien een besluit op een advies berust dient het administratief orgaan zich er van te vergewissen dat aan het advies niet zodanige gebreken kleven dat het besluit niet op dat advies mag worden gebaseerd. (zie ook art. 3:2 Awb)

1. Ongeschiktheid wegens ziekte Niet eens met oordeel bedrijfsarts? Art. 36b lid 1 ARAR: Deskundigenoordeel UWV Art. 36b lid 3 e.v. ARAR: Commissie van drie geneeskundigen TAR 2010/124: Ambtenaar heeft keuze tussen voornoemde opties, maar als UWV procedures niet zorgvuldig doorloopt, kan werkgever aan deskundigenoordeel voorbij gaan.

2. Aanspraken tijdens ziekte Art. 37 lid 1 ARAR: - jaar 1: 100% - jaar 2 en verder: 70% Art. 37 lid 4 ARAR: - bij beroepsincident: 100% (zie art. 38a ARAR voor gelijkstelling dienstongeval en beroepsziekte) Art. 37 lid 5 ARAR: - over de uren passende arbeid: 100% Art. 37 lid 6 ARAR: - doorbetaling eindigt bij: a. herplaatsing b. ontslag c. overlijden Art. 37 lid 7 ARAR: geen doorbetaling bezoldiging na eerste ziektejaar nadat ambtenaar 65 jaar is geworden

2. Aanspraken tijdens ziekte Art. 38 lid 1 ARAR: recht op doorbetaling na ontslag anders dan wegens ziekte, bij ziekte voor ontslagdatum: - 52 weken: 100% - 26 weken: 70% Art. 38 lid 2 ARAR: recht op doorbetaling na ontslag anders dan wegens ziekte, bij ziekte binnen een maand na ontslag: - 52 weken: 100% Art. 38 lid 3 ARAR: bij beroepsincident - 104 weken: 100% Art. 38 lid 4 ARAR: aanvang termijn eerste ziektedag Art. 38 lid 6 ARAR: eindigt bij: 1.) 65 jaar; 2.) overlijden.

2. Aanspraken tijdens ziekte Art. 7:3 lid 1 t/m 4 CAR/UWO: - 6 maanden: 100% - 7 t/m 12 maanden: 90% - 13 t/m 24 maanden: 75% - 25 maanden en verder: 70% Art. 7:3 lid 6 CAR/UWO: - 100% als hij: a.) zijn arbeid verricht; b.) passende arbeid verricht; c.) re-integratiewerkzaamheden verricht; d.) scholing volgt i.h.k.v. re-integratie. Art. 7:3 lid 7 CAR/UWO: - 100% bij arbeidsongeschiktheid in en door de dienst Art. 7:3 lid 12: - doorbetaling eindigt bij definitieve herplaatsing.

2. Aanspraken tijdens ziekte Art. 45 lid 1 ARAR: bij samenloop van sociale zekerheidsuitkering met rechtspositionele aanspraak, wordt eerstgenoemde uitkering op laatstgenoemde in mindering gebracht. Zie gelijk: art. 7:19 – 7:23 CAR/UWO

3. Stappenplan bij ziekte Dag 1 + 2: Ambtenaar meldt zich ziek (art. 36 lid 3 ARAR) Zo spoedig mogelijk: Werkgever meldt ziekte bij arbo-dienst (art. 2 Regeling procesgang eerste en tweede ziektejaar) Zesde week: Bedrijfsarts stelt probleemanalyse vast (art. 2 lid 2 Rpetz) Achtste week: Ambtenaar en werkgever stellen plan van aanpak op (art. 4 lid 1 Rpetz)

3. Stappenplan bij ziekte 42e week: Ziekmelding bij UWV door werkgever (art. 85 lid 2 WIA) Vóór einde eerste jaar: Werkgever en ambtenaar stellen eerstejaarsevaluatie vast (art. 4 lid 2 sub b Rpetz) Vóór 1 jaar en 38 weken: Ambtenaar doet WIA-aanvraag (art. 64 lid 3 WIA)

4. Herplaatsing Art. 37a lid 1 ARAR: De ambtenaar die ongeschikt is tot het verrichten van zijn arbeid wegens ziekte is verplicht een andere functie te aanvaarden. Art. 40b ARAR: werkgever moet streven naar duurzame re-integratie in eigen of andere passende arbeid (niet meer dan twee salarisschalen lager), als dat niet lukt: tweede spoor. Art. 5 lid 5 BBRA: bij herplaatsing in functie met lagere salarisschaal ook lagere bezoldiging. Art. 37a lid 3 e.v. ARAR: Bij lagere bezoldiging eerste twee ziektejaren aanvulling bezoldiging. Vgl. art. 7:11 en 7:16 CAR/UWO, waarbij tot twee jaar sprake is van tijdelijke plaatsing.

5. Verplichtingen ambtenaar en werkgever Artikel 40a ARAR: verplichtingen ambtenaar, zoals: - zich onder gezondheidskundige behandeling stellen - meewerken aan opstellen plan van aanpak - tijdig WIA-uitkering aanvragen (vgl. 7:10 e.v. CAR/UWO) Artikel 40b ARAR: verplichtingen werkgever, zoals: - maatregelen treffen zodat ambtenaar passende arbeid kan verrichten - gericht op duurzame re-integratie in eigen of andere passende arbeid - plan van aanpak opstellen (vgl. 7:9 CAR/UWO)

6. Sancties bij niet meewerken aan re-integratie Art. 40a lid 1 ARAR: recht op doorbetaling bezoldiging vervalt als ambtenaar zijn verplichtingen in het kader van de re-integratie niet nakomt. (vgl. art. 7:14 lid 2 CAR/UWO) Art. 98b ARAR: Ontslag wegens niet meewerken aan re-integratie, weigeren passende arbeid, niet meewerken opstellen, evalueren en bijstellen plan van aanpak of niet aanvragen WIA-uitkering. (vgl. art. 8:5a CAR/UWO) TAR 2010/46: Eerst bezoldiging stopzetten, pas als dat geen effect heeft, ontslag.

6. Sancties bij niet meewerken aan re-integratie Ook sprake van plichtsverzuim, waarbij disciplinaire straf kan worden opgelegd. (vgl. art. 7:14 lid 1 CAR/UWO) TAR 2012/161: Strafontslag evenredig wegens niet hervatten werk na hersteldmelding.

7. Ontslag wegens ziekte Art. 98 lid 1 sub f ARAR: De ambtenaar kan worden ontslagen bij ongeschiktheid tot het verrichten van zijn arbeid wegens ziekte Art. 98 lid 3 ARAR: ambtenaar kan worden ontslagen indien: Sprake ongeschiktheid tot het verrichten van zijn arbeid gedurende periode van twee jaar. Herstel van zijn ziekte niet binnen een periode van zes maanden na die twee jaar te verwachten is. Het bevoegd gezag van oordeel is dat duurzame re-integratie in arbeid die aansluit bij de benutbare mogelijkheden van de ambtenaar niet binnen een redelijke termijn te verwachten is.

7. Ontslag wegens ziekte Art. 98 lid 7: Bij de beoordeling of sprake is van een situatie als bedoeld in het derde lid, betrekt het bevoegd gezag de uitslag van de WIA-beoordeling. Als deze beoordeling niet of langer dan een jaar geleden heeft plaatsgevonden, vraagt het bevoegd gezag aan het UWV een deskundigenoordeel en betrekt dit bij zijn beoordeling. FOA is niet meer, feitelijk onderdeel claimbeoordeling. NvT: Met een positieve WIA-beschikking is voldaan aan de ontslagvoorwaarden ex art. 98 lid 3 ARAR, mits het ontslagbesluit binnen een jaar na de datum van de beschikking wordt genomen (Stb. 2010, 9, p. 28).

7. Ontslag wegens ziekte In beginsel geen ontslag als <35% arbeidsongeschikt Art. 37a lid 2 ARAR: De ambtenaar die ihkv de WIA <35% arbeidsongeschikt is verklaard, wordt herplaatst in een functie die passende arbeid omvat, tenzij een zwaarwegend dienstbelang zich daartegen verzet. Circulaire afspraken inzake arbeidsongeschikten met een arbeidsongeschiktheidspercentage lager dan 35% (Stcrt. 2007, 131).

7. Ontslag wegens ziekte Art. 8:4 lid 1-3 CAR/UWO: Ontslag wegens ziekte mogelijk na twee jaar volledige arbeidsongeschiktheid (WGA 80% of meer of IVA). Art. 8:4 lid 4 CAR/UWO: WIA-beoordeling wordt betrokken bij de vraag of sprake is van twee jaar arbeidsongeschiktheid Art. 8:4 lid 6-7: Ontslag moet binnen één jaar na WIA-beschikking, anders deskundigenoordeel.

7. Ontslag wegens ziekte Art. 8:5 lid 1 CAR/UWO: Ook ontslag mogelijk bij gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid. Art. 8:5 lid 2 CAR/UWO: Ontslag als bedoeld in lid 1 is mogelijk indien: Er sprake is van ongeschiktheid voor de vervulling van zijn betrekking wegens ziekte gedurende een periode van 36 maanden. Het na zorgvuldig onderzoek niet mogelijk is gebleken de ambtenaar binnen de gemeentelijke dienst passende arbeid op te dragen, als bedoeld in art. 7:9 CAR/UWO. Art. 8:5 lid 3 CAR/UWO: Bij beoordeling lid 2 moet WIA-beoordeling worden betrokken.

Ruben van Arkel r.vanarkel@pelsrijcken.nl 0705153768 VRAGEN? Ruben van Arkel r.vanarkel@pelsrijcken.nl 0705153768