De Protestantse Kerk in Nederland (PKN) en Israël

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Presentatie Achtergrond Het belang van olijfbomen in Palestina
Advertisements

Situatie in Jeruzalem Schendingen van het internationaal recht.
Evangelische Kerk Sint-Niklaas - 16 maart Cécil Van Maelsaeke
United Nations Office for the Coordination of Humanitarian Affairs Augustus 2007 BEZET PALESTIJNS GEBIED Fragmentatie van de Westbank.
Gods ene naam en de naam van Jezus Christus
Wij hebben een woord -Het Woord- voor de wereld
Zending vandaag Wat gaan we bespreken? Wat is mijn roeping?
Tijd voor Vrede Gezichten uit Israël en de Palestijnse gebieden.
Silwan, Radwin en België. Silwan Wat is Silwan?  Gemeente gelegen in Oost Jeruzalem  Sinds de 6 daagse oorlog in 1967 tot nu slachtoffer van bezettingspolitiek.
Tussen Pasen en Pinksteren.
Deel 4 Leven als christen.
Wereldvluchtelingendag Waar praten we over? 15,2 miljoen vluchtelingen: Mensen die hun land hebben verlaten op zoek naar veiligheid. 26,3 miljoen.
deputaten Kerk & Israël Veenendaal –
Congres Werkgroep Syrië 2013
Wereldvluchtelingendag 2012
Genesis (B-Rasjiet): het begin van alles
Dit sprak Jezus Dit nu is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus, die Gij gezonden hebt. (Joh.17:3) Meent niet,
Bij een koninkrijk horen:    een koning  een gebied  onderdanen
De opkomst van het christendom
Israël en het Midden-Oosten Israël en het Midden-Oosten.
2.5 Goden en heiligen Kenmerk:
Kurios - van de Heer. 1/5 Werkplaats van de Geest 31 oktober: welkom in de kerk ‘s ochtends avondmaal & 1kor 11 ‘s middags zondag 21a,b HC over de kerk.
Verhalen over God, mens en de wereld Deel 2. Verhalen over God, mens en de wereld Nieuwe Testament  vervolg op het oude testament Zijn niet los van elkaar.
Jaarthema: 2 Corinthiërs 4:18: ‘en wij niet opmerken wat zichtbaar is, maar wat onzichtbaar is, want het zichtbare is voor een korte era, het onzichtbare.
Romeinen 15:23-28 Plannen van Paulus.
het laatste wereldrijk
1. 17 En nu, broeders, ik weet, dat gij uit onkunde hebt gehandeld, gelijk ook uw oversten; 18 maar zo heeft God in vervulling doen gaan wat Hij bij monde.
Efeze Toen nu de zeven dagen nagenoeg om waren, zagen de Joden uit Asia hem (= Paulus) in de tempel, en brachten al het volk in opschudding.
Israël VS Palestina Duurzaam handelen.
Zondag 2 september 2012 doop Tessa Groeneveld Exodus 14:9-22 “Wees niet bang, wacht rustig af, de Heer zal voor u strijden.” De Heer liet de zee terugwijken,
Pinksteren 2014 Feest van de Geest
Psalm 87 - Verwondering Wat een andere maar aansprekende beelden Wat een ambitie Wat een verzoening En: wat is het waar.
Buitenlands Beleid - Beleidsbrief 2003 ontvangst federale stagiair-attachés 14 maart 2003.
Breuken in de Kerk overzicht in vogelvlucht God openbaarde zich in de geschiedenis van het Joodse volk.
Romeinen Denken en Dienen.
2. Bezetting: Kolonisatie van Palestina gaat nog elke dag door: gronden worden inbeslaggenomen geen vergoeding = diefstal!
Paragraaf 5.5 Historisch overzicht
Ik ben christen In het Nederland van 2014 na Christus.
Chiara Lubich e P. Fabio Ciardi
De kerkdienst als brandpunt van de gemeente De kerkdienst als soort herhaling van Exodus 19: God ontmoet zijn volk.
Omgaan met bronnen over het Midden-Oosten
God en jij Jij en God.
KIES JIJ VOOR DE KERK? Jeugdgerichte dienst Zondag 11 september uur.
OORLOG OF VREDE?. OORLOG OF VREDE? ER IS EEN TIJD OM LIEF TE HEBBEN EN EEN TIJD OM TE HATEN. ER IS EEN TIJD VOOR OORLOG EN EEN TIJD VOOR VREDE. PREDIKER.
Ontstaan van staat Israel
Hoofd hulp Genesis 2:18 Efeziërs 5:23. Christus en de kerk dit mysterie is groot – en ik betrek het op Christus en de kerk Efeziërs 5:32.
over Palestijnse christenen in het Israëlisch- Palestijns conflict
Israël Palestina.
Israël - Palestina.
Kerk 2025 Waar een Woord is, is een weg
Gods eigen volk: gekozen uit alle mensen! 1.Gods kostbaarste bezit in de wereld 2.Gods vertegenwoordigers op aarde.
WAAR EEN WOORD IS IS EEN WEG
Zondag 23 februari thema: ‘I Believe in Miracles’ - Handelingen 12.
1 Serie leerdiensten ‘Tucht’ 1.Basis en doel 2.Voorwaarden voor goed functioneren 3.Praktijk Waarom tucht? -Heiligheid van de gemeente -Behoud van de zondaar.
U bent gekozen om de schat van uw HEER te zijn (Deut.7 en10b)
“Laat de kinderen tot mij komen” Zondagsscholenactie seizoen voor zondagsscholen in Egypte.
Israël en het Midden-Oosten
Kerk 2025 Waar een Woord is, is een weg
Geroepen heiligen.
Gods Koninkrijk: een Paradijs!
De Islam Circa 610 n. C..
Blok 3 Vrede in zicht? Deelvraag:
Thema 11 Conflict in Israël.
De Islam Circa 610 n. C..
‘Maken de muren dan christenen?’
10.2 Hoe ontstaan conflicten?
[Voeg eigen informatie over uw gemeente en/of de collecte toe]
Een nieuw begin voor de kerk op Cuba
Metamorfose Angst Openheid Uitzending. Metamorfose Angst Openheid Uitzending.
Aantekening: Grenzen Het land De mensen Werken over de grens
Transcript van de presentatie:

De Protestantse Kerk in Nederland (PKN) en Israël Deze PowerPointpresentatie gaat over Kerk en Israël, in het bijzonder over de Protestantse Kerk en Israël. Eerst gaan wij in op de naam Israël. Daarmee wordt bedoeld: het Israël dat wij ontmoeten in de bijbel en van daaruit in de geschiedenis tot op vandaag. Deze PowerPointpresentatie gaat over Kerk en Israël, in het bijzonder over de Protestantse Kerk en Israël. Over onze verbondenheid met het Joodse volk én onze verbondenheid met de Palestijnen. Eerst gaan wij in op de naam Israël. Daarmee wordt bedoeld: het Israël dat wij ontmoeten in de bijbel en van daaruit in de geschiedenis tot op vandaag.

De kerk is geroepen gestalte te geven Kerkorde (Artikel 1,7) De kerk is geroepen gestalte te geven aan haar onopgeefbare verbondenheid met het volk Israël. Als Christus-belijdende geloofsgemeenschap zoekt zij het gesprek met Israël inzake het verstaan van de Heilige Schrift, in het bijzonder betreffende de komst van het Koninkrijk van God. Hier liggen de wortels van ons geloof, aldus de Kerkorde. Voorlezen Als Protestantse Kerk zijn wij dus onopgeefbaar verbonden met het volk Israël. Het Joodse volk.

Waarom zijn we eigenlijk verbonden met het Joodse volk / het Jodendom? Dat is eigenlijk vrij logisch: … wij komen (theologisch en historisch) voort uit het Jodendom. Evenals de Islam trouwens. Eventueel lezen Romeinen 11: 17v (afbeelding: olijfboom met drie takken / vertakkingen) Rom. 11: 17v

De kerk is het nieuwe Israël Maar zo vanzelfsprekend is dat inzicht niet. Eeuwenlang dacht de kerk dat zij het nieuwe Israël was, het nieuwe volk van God. De Joden hadden immers afgedaan. (foto: de stam – Israël / het Joodse volk – houdt op te bestaan, de kerk neemt haar plaats in) De kerk is het nieuwe Israël

De synagoge (het jodendom) is als een geblinddoekte vrouw De synagoge (het jodendom) is als een geblinddoekte vrouw. Zij is het spoor bijster… De Joden hebben Christus vermoord (Mat. 27:25: zijn bloed kome over ons en onze kinderen) en zij weigeren Hem aan te nemen!

Antisemitisme. Jodenhaat. Pogroms. Ook – of juist – theologisch onderbouwd.

Deze theologie der verguizing heeft mede geleid tot Auschwitz. De Shoah… (foto van Auschwitz)

schuld(besef) theologie na Auschwitz Na de oorlog kwam er langzamerhand een besef van schuld. Theologisch probeerde men deze verschrikking ook te doordenken, wat betekent het om te geloven na de gebeurtenissen van Auschwitz?

nieuwe inzichten bestudering Joodse bronnen ontdekking Joodse Jezus In de theologie kwam men tot nieuwe inzichten. Om iets te begrijpen van onze eigen oorsprong moeten we juist te rade gaan bij het Jodendom. Allerlei Joodse bronnen worden bestudeerd en we ontdekken dat Jezus een Jood was. Zonder kennis van het jodendom begrijpen we eigenlijk niets van ons christelijk geloof.

Onopgeefbaar verbonden met het volk Israël en … de staat Israël? We zijn dus als Protestantse Kerk onopgeefbaar verbonden met het volk Israël. Maar hoe zit dat nu met de staat Israël??

Het land Israël – Eretz Israël – is volgens veel Joden (en christenen) het land door God aan het Joodse volk gegeven. Het beloofde land voor de kinderen van Abraham, Izaäk en Jacob, met als centrum Jeruzalem. Ook niet-religieuze Joden voelen zich sterk verbonden met het land Israèl, het is een onderdeel van hun identiteit.

1948 – de stichting van de staat Israël – werd en wordt door veel christenen gezien als een ingrijpen van God. Gods heilsplan met Zijn volk, na eeuwen van ballingschap (70 na Chr.) … eindelijk thuis!

Maar…. het land is niet leeg Begin 20e eeuw: Palestina is Brits mandaatgebied. Er wonen Palestijnen en een kleine minderheid Joden, de eerste Joodse immigranten vestigen zich. 1947: Het verdelingsplan volgens de Verenigde Naties, niet aanvaard. 1948: Stichting van de Joodse staat: ongeveer ¾ miljoen Palestijnen gevlucht of verdreven. Nieuwe verdeling volgens de ‘groene lijn’ 78% voor de staat Israël, 22% Palestijns gebied 1967: Zesdaagse oorlog: Israël bezet het Palestijns gebied t.w. Gaza en Westelijke Jordaanoever

Het Palestijns perspectief: 1948 is de Naqba = de ramp, gevlucht uit eigen land Sinds 1967 bezet de staat Israël ons land In Israël zijn we tweederangs burgers Palestijnen wonen al eeuwen in het land Israël; de ervaring is die van verdreven worden (1948) en bezetting (sinds 1967). Foto: checkpoint bij de muur in Bethlehem; alleen toegankelijk met vergunning

De situatie: verkleining van Palestijns gebied Door de muur en de nederzettingen wordt het Palestijns grondgebied steeds kleiner en raakt versnipperd. Mensen raken (landbouw) grond kwijt of kunnen er niet meer heen.

De Kerkorde De kerk is onopgeefbaar verbonden met het volk Israël (Kerkorde art. I-7). De kerk weet zich verbonden met de kerken in het Midden-Oosten (Kerkorde art. XVI lid 1). De kerk weet zich, ook in haar diaconale arbeid, geroepen om recht te doen aan slachtoffers van onrecht en geweld (Kerkorde ord 14-9-1). Wat hebben we als kerk hier mee te maken? Laten we kijken in de Kerkorde: Behalve de verbondenheid met het volk Israël beschrijft de Kerkorde ook onze verbondenheid met de kerken in het Midden-Oosten, zoals de Palestijnse. Daarnaast heeft de kerk de diaconale roeping om recht te doen aan slachtoffers van onrecht en geweld.

Onrecht en geweld Doorgaande bouw van nederzettingen. De muur. Checkpoints en vergunningenbeleid. Verslechtering economische situatie. Intimidatie en geweld door kolonisten en het Israëlische leger. Door de bouw van de nederzettingen en de Muur wordt het grondgebied van Palestijnen steeds kleiner. Mensen raken hun eigen stukjes grond kwijt. De checkpoints in de muur en op de wegen maken vrij verkeer onmogelijk. Foto’s: checkpoint in de muur bij Bethlehem (naar Jeruzalem); geweld door kolonisten in een Palestijns dorp, vastgelegd door internationale waarnemers

Verbonden met de kerken in het Midden-Oosten De meeste Palestijnen zijn moslim. Een klein percentage is christen. We vereenzelvigen Palestijnen vaak met moslims. Er zijn echter ook christenen: Oosters Orthodox, Katholiek, Protestant. Hun aantal neemt af door emigratie.

Het Kairos- document De Palestijnse kerken boden eind 2009 het Kairosdocument aan. Een theologisch antwoord op de bezetting door Israël. De oproep tot verbondenheid en solidariteit aan alle kerken. Kairos = uur van de waarheid. De gezamenlijke Palestijnse kerken bieden dit document aan ons als kerken in Nederland. Om ons te bezinnen op de situatie, op onze theologie. En als oproep tot solidariteit.

De Protestantse Kerk en Israël / Palestina Het beleid is beschreven in de door de synode aanvaarde IP-nota (2008). De Protestantse Kerk nam het Kairosdocument officieel in ontvangst (2009). Het beleid van de kerk aangaande Israël en de Palestijnse gebieden is door de Synode vastgelegd in de zgn. IP-nota. In de lijn daarvan nam de Protestantse Kerk, samen met andere kerken, het Kairosdocument in ontvangst. Kerk in Actie ondersteunt mede namens de Protestantse Kerk een aantal projecten in Israël en Palestijns gebied

Kerk en Israël Onderdeel landelijke Dienstenorganisatie: - Israëlzondag - Kerk & Israël Onderweg Er zijn plaatselijke en provinciale K&I-groepen ‘Kerk en Israël’ houdt zich in de brede zin van het woord bezig met onze verbondenheid met Israël. Het is een onderdeel van de landelijke Dienstenorganisatie (LDC = Landelijk Dienstencentrum). Het tijdschrift Kerk & Israël Onderweg is een uitgave van onze kerk. Verschijnt vier maal per jaar. Provinciaal en plaatselijk zijn veel Kerk en Israël-groepen actief, bijvoorbeeld in leerhuizen.

Kerk in Actie ondersteunt Organisaties in Israël en Palestijns gebied: Dialoog en verzoening Mensenrechten Welzijn en gezondheid Conform de diaconale opdracht van de kerk richt Kerk in Actie zich op het meewerken aan het herstel van onrecht, van verzoening en van het welzijn van mensen Zie www.kerkinactie.nl Foto: Palestijnse jongeren in Nazareth (Kerk in Actie)

De Protestantse Kerk ondersteunt diverse organisaties: Stichting Ziqna Sabeel (uitgezonden medewerker) en andere projecten in Israël / Palestina Nes Ammim Kerk in Actie en Kerk en Israël (de Protestantse Kerk in Nederland) ondersteunen allerlei organisaties, zoals: Stichting Ziqna: pastoraat aan Joodse ouderen in Nederland. Sabeel, door het uitzenden van een medewerker (Meta Floor), en diverse andere projecten in Israël / Palestina Website … Nes Ammim: Iets vertellen over Nes Ammim (voor informatie over Sabeel en Nes Ammim: zie elders)