Informatie over opzet onderbouw
Routes onderbouw: Groep 1-2-3 Groep 1-SLK-3+ Groep 1-2-SLK-3+
Doelstellingen groep 1-2-SLK * Het creëren van een goede en vooral brede basis, waarop verder gebouwd kan worden als het jonge kind ouder wordt en het spelend leren over gaat in leren. * In groep 1-2 staan activiteiten centraal waarbij de nadruk ligt op het voorbereidende lezen, schrijven en rekenen. De speelleerklas * Het aanbieden van meer uitdaging aan kleuters die anders een verlengd kleuterjaar zouden krijgen. * Kleuters die een voorsprong hebben in hun ontwikkeling, kunnen zich sneller ontwikkelen in het reken-, lees- en schrijfproces. * De kinderen leren lezen, waarbij de leerstof in een rustig tempo wordt aangeboden. * De kinderen leren blokletters schrijven.
Doelstellingen groep 3-3+ - Deze kinderen hebben in de SLK al een deel van de leesmethode aangeboden gekregen. In groep 3+ gaan ze daarmee verder. - De kinderen krijgen extra uitdagingen aangeboden op taalgebied. De kinderen leren: Het schrijven van de lusletters; Rekenen (getallenlijn, rekenbewerkingen, enz.). Groep 3 De nadruk ligt op het leren: Lezen; Schrijven van de lusletters; Rekenen (getallenlijn, rekenbewerkingen,enz.).
Indeling lokalen oude situatie Groep 3/3+ Groep 2/SLK Groep 1-2b Groep 1-2a
Indeling lokalen nieuwe situatie Groep SLK-3-3+ Juf Karin Wissellokaal Groep 1-2b Juf Gertrud/ Juf Yvonne Groep 1-2a Juf Annemiek/ Juf Marianne Extra hulp van een onderwijsassistent en stagiaires.
Indeling werklokaal groep 1-2-SLK 10.45-11.45 uur 13.45-14.45 uur Leerkracht 1-2 constructie klein bouw- hoek vrije keuze puzzelen taalhoek lezen/ schrijven/ stempelen zand/ water reken- knutsel- computer thema- atelier Onderwijs- Assistent+ stagiaires lokaal groep 1-2B wissellokaal lokaal groep 1-2A huishoek
Planbord 1-2-SLK De kinderen uit de SLK krijgen ‘s morgens in het circuit van groep 1-2, opdrachten op maat aangeboden Planbord 1-2-SLK bouwhoek constructie klein vrije keuze atelier taalhoek puzzelen lezen/schrijven/ stempelen zand/water knutselhoek rekenhoek themahoek computer huishoek Groepje kinderen
Dagindeling groep 1-2 08.30- 09.00 uur Inloop ( verlengde instructie) 09.00- 09.30 uur Kringactiviteit in eigen groep 09.30- 10.15 uur Beweging ( 09.50 uur :SLK) 10.15-10.45 uur Fruit eten 10.45-11.45 uur Werken (3 lokalen) 11.45-12.00 uur Afsluiting in eigen groep ( SLK gaat terug naar de thuisgroep) 13.15-13.45 uur Kringactiviteit in eigen groep 13.45-14.45 uur Werken.(3 lokalen) 14.45-15.30 uur Beweging
Indeling werklokaal groep SLK/3/3+ 09.30-10.00 uur 10.15-10.45 uur 14.45-15.30 uur knutsel- hoek reken- hoek Onderwijs assistent Leerkracht computer thema- hoek lokaal groep SLK/3/3+ wissellokaal
Dagindeling groep SLK-3-3+ 08.30- 09.00 uur Inloop + verlengde instructie 09.00- 09.30 uur Instructie taal groep 3 Instructie taal groep 3+ SLK werkt op de computer 09.30- 10.00 uur Werken in circuitvorm ronde 1 + SLK 10.00- 10.15 uur Pauze ( 09.50 uur: SLK naar groep 1-2) 10.20- 10.50 uur Werken in circuitvorm ronde 2 groep 3/3+ 10.50- 11.20 uur Instructie rekenen groep 3/3+ 11.20- 11.45 uur Instructie schrijven groep 3/3+ 11.45- 12.00 uur Trefwoord ( met SLK) De SLK is de gehele middag in de thuisgroep werkzaam. 13.15-13.45 uur Zelfstandig lezen/verlengde instructie/voorlezen 13.45-14.15 uur Verkeer/muziek/SOVA training/ tekenen, enz 14.15-14.30 uur Schooltv/reken-taalspelletjes 14.30-15.00 uur Werken in circuitvorm ronde 3 15.00-15.30 uur Werken in circuitvorm ronde 4.
Zelfstandig werken in circuitvorm groep SLK-3-3+ SLK: instructie VLL + zelfstandige verwerking op niveau Groep 3: lezen +zelfstandige verwerking op niveau Groep 3+: instructie VLL + Schrijven/ knutselen/ tekenen Taal: Verschillende niveaus computer De SLK krijgt voorbereidende reken-taal- en schrijfoefeningen aangeboden. Rekenen
Schooljaar 2012-2013: Invoeren KIJK! Registratiemodel Invoeren groepsplannen+ groepsoverzichten Differentiëren in kringactiviteiten Het houden van leerlingbesprekingen Het organiseren van creatieve middagen
Voordelen nieuwe werkwijze: Ieder kind volgt de leerroute die bij hem/haar past Ieder kind heeft zijn eigen thuisgroep + eigen juf. Er is aandacht voor ieder kind. We geven instructie op maat. We maken optimaal gebruik van de ruimtes. Er is sprake van een intensieve samenwerking tussen leerkrachten, onderwijsassistent en kinderen. Het lesprogramma wordt goed op elkaar afgestemd. De kinderen worden door meerdere leerkrachten begeleid. We maken gebruik van elkaars capaciteiten. Dus……
Op naar een fantastisch vervolg van het schooljaar!!!! Juf Annemiek, juf Marianne, juf Gertrud, juf Yvonne, juf Karin, juf Anneke, juf Anja.