Welkom Delen is weten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Programma Sociaal Domein Project AWBZ-Wmo April 2014.
Advertisements

Raadsledenbijeenkomst 15 april
Decentralisatie AWBZ naar Wmo Projectleiders Genie Hendriks, directie Ontwikkeling Caroline Krijnen, directie Ontwikkeling 15 juni.
Voorbereiding stelselwijzigingen Transitiebureau en VNG
Gerrie Abrahamse 18 november • Van harte welkom! • Vergadering • november 2009 Beleid verandert, verandert u mee? Inhoud presentatie: •Veranderingen.
Decentralisaties maken e-facturatie nog interessanter.
Veranderingen in de zorg
Decentralisatie Wmo in de Drechtsteden: innovatiekracht Regio Drechtsteden, Innovatieagenda Wmo, 5 december 2013.
Decentralisatie AWBZ april 2013
Gelukkig oud worden CDA GELDERLAND Janny Bakker 13 mei 2013.
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
Klassieke AO Leseenheid1
Het Europees Sociaal Fonds
De transformatie van het sociaal domein in financieel perspectief VNG-congres gemeentefinanciën 18 november 2013.
Regionale bijeenkomst Werken naar Vermogen Bijeenkomst Noord- Brabant, Gemeentehuis Oisterwijk Mathilde van de Ven.
1 Inkoop en financiën Jeugdhulp Gemeente Rotterdam 8 juli 2013.
Zorg nieuwe stijl.
Decentralisaties oftewel: de transformatie van het sociale domein
Werkagenda budget jeugdhulp vanaf 2015
Transitiearrangement Decentralisatie Jeugdzorg FoodValley
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Transitie-arrangement Wmo Regio Amersfoort
Welkom Programma Korte terugblik Veranderingen in de wetgeving
Succesvolle werving van vrijwilligers in de sportvereniging
Algemene voorziening Huishoudelijke hulp (en plan voor HHT)
Digitaal mei 2014.
Ontwikkelingen Wmo/AWBZ
De 3 D’s in Hof van Twente De overgang van Jeugdzorg, AWBZ begeleiding en Participatiewet naar de gemeente per 1 januari 2015.
De beweging in het Sociaal Domein: kans of ramp? 8 oktober 2014
Wmo-bijeenkomst Reinaerde
Wmo-bijeenkomst Reinaerde
Van AWBZ naar Wmo Individuele Begeleiding Dagbesteding Vervoer
Passend onderwijs & gemeentelijke transities
Jeugdhulp Oktober 2014.
Hervormingen in de zorg AWBZ en Wmo
Stap 1: Keuzes in regionale samenwerking VNG Project - Declaratie Jeugd
Implementatie Wmo 2015 De Wolden en Hoogeveen
Hervorming langdurige zorg
Risicomanagement binnen de decentralisaties
Presentatie ABVAKABO 10 april 2006 Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)
Charlotte Fruytier Fruytier Arbeidsrecht/Ambtenarenrecht Expertpool VNG-OTD 24/
Leiden Grip op nieuwe taken Gevolgen, risico's en sturingsmogelijkheden bij de decentralisatie van de jeugdzorg en de AWBZ.
Ruimte voor verpleeghuizen
Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning Denktank 12 februari 2014.
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Kick off bijeenkomst Inkoop Wmo augustus 2015.
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
Bijeenkomst Overlegtafel Leidse regio 1 oktober 2015.
workshop Fraude voorkomen in het Sociaal Domein
Solidariteit in het sociaal domein Regionaal verdelen van kosten en risico’s, balans en vooruitblik Ard Schilder, 5 november 2015 Tijd voor een relatie.
Gemeente Heerenveen. Presentatie Fries Zorgcongres Wat is de Participatieraad - Visie en missie - Werkwijze en onze werkgroepen - Advies geven.
Workshop populatie- bekostiging NDSD DEN BOSCH, 2 OKTOBER 2015.
Rechtmatigheidseisen verantwoording Jeugdzorg en WMO oktober.
Regionaal Transitiearrangement Jeugdzorg Zuid Limburg.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
Financiën 3 decentralisaties 1 e half jaar 2015 Valkenburg aan de Geul.
Raadsinformatiebijeenkomst decentralisaties sociaal maatschappelijk domein Datum: 27 augustus 2013 Gemeente: Dordrecht.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Werkgroep integrale bekostiging Jeugd Resultaten werkgroep integrale bekostiging Bijeenkomst GGZNederland woensdagmiddag 9 maart.
Sturing op de jeugdhulp Datum 14/05/2014. Ontwerp Jeugdhulp ZHZ.
Decentralisatie extramurale AWBZ begeleiding De opdracht Welke taak komt erbij? Om wie gaat het: doelgroep naar aard en omvang Om welke activiteiten gaat.
Decentralisatie jeugdzorg: Transitie en Transformatie Klankbordgroepen Maandag 13 februari 2012.
Jeugdhulp: zo doen we dat in de gemeente Brunssum, samen in Parkstad Limburg én Zuid-Limburg! Presentatie raadsinformatieavond 16 september.
WALCHEREN VOOR ELKAAR WOG 4: afronding fase 1 en doorontwikkeling AGENDA 1.Opening 2.Verslag/terugblik vorige overlegtafel 3.Afspraken proces en besluitvorming.
Decentralisatie jeugdzorg: transitie en transformatie Informatiebijeenkomst gemeenteraden en WMO-raden Parkstad 21 en 27 mei 2014.
‘Maatschappelijke zorg & ambulantisering in de GGZ’:
Functioneren FOT en DOT Ontwikkelagenda Verwachtingen over en weer
Toezicht Wmo Toezicht WMO
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Welkom Delen is weten

De 3Ds Beheerst gebudgetteerd Workshop Planning & Control Provincie Noord-Brabant ‘s-Hertogenbosch, 17 februari 2014 David Zijlmans Gemeenten van de toekomst

Presentatie De stand van zaken   De stand van zaken Planning & Control: 10 mijlpalen en de handreiking De financiën Bekostiging Planning & control cyclus Gemeenten van de toekomst

Hoe verhoudt (concern)financiën zich tot de transities? Houding varieert van “afwachtend kijken” tot “actief participeren”, afhankelijk van o.a. de visie op de verhouding tussen: concern en beleidssector gemeente en regionale samenwerking Waar financiën deelneemt aan het voorbereidingsproces zijn de gemeenten het verst gevorderd. Koppeling beleid en financiën cruciaal, maar moet nog van ver komen Best practice in Noord-Brabant? Gemeenten van de toekomst

Inrichting Planning en Control Financieel kader Inkoopkader Hoe verhoudt concernfinanciën zich tot de “transities”? (2) Gemeenten richt(t)en werkgroep bedrijfsvoering in: Inrichting Planning en Control Financieel kader Inkoopkader Informatievoorziening en automatisering Organisatie inrichting / apparaatskosten Archivering en contractenbeheer Scholing en training Betrokken disciplines: P&C / Financiën Inkoop en aanbesteding ICT Personeel en organisatie AO/IC Gemeenten van de toekomst

Planning & Control: 10 mijlpalen Beleid is vastgesteld. Processen zijn vastgesteld. Rollen, taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden zijn vastgelegd en operationeel. Samenwerking met (regio)gemeenten is vastgelegd. Samenwerking met ketenpartners is vastgelegd. Opdrachtgeverschap richting aanbieders is vastgelegd en opdrachten zijn verstrekt. Doelgroepen en benodigde maatregelen zijn in beeld. Kosten en opbrengsten zijn in beeld. Informatievoorziening is operationeel. Kortom: planning & control is een goede basis voor de realisatiefase. Zeeland, 13 februari 2014 Gemeenten van de toekomst

De financiën Gemeenten van de toekomst

Exploitatiebegroting Zeeland, 13 februari 2014 Gemeenten van de toekomst

Programmabegroting individuele gemeenten hoofdstuk Sociaal Domein Deelfonds Sociaal Domein Eigen gemeentelijke middelen (GF) Inkomsten Jeugdzorg Huishoudelijke zorg Participatie Begeleiding ondersteuning, Verzorging Eigen Bijdrage Eigen gemeentelijke middelen participatiewet en WMO Uitgaven Inkoop Wijkteams Subsidies Uitvoeringskosten: Personeelskosten Organisatiekosten Communicatie Huisvestingskosten Opleiding en training ICT Innovatiekosten (Overhead) Gemeenten van de toekomst

Raming historische kosten Mogelijke bronnen: Eigen begroting / rekening en registraties Aanbieders Registraties: www.vektis.nl www.cak.nl www.ciz.nl Bron: Panteia aandachtspunten: meest cliënten gebruiken één voorziening, sommige gebruiken vele (zie figuur) informatiebronnen kunnen elkaar tegenspreken; ga dus niet over een nacht ijs informatie over 2014 pas ver in 2015 of zelfs 2016 bekend Gemeenten van de toekomst

Sociaal deelfonds (1) ‘Balans tussen bieden van beleidsvrijheid en waarborgen voor een succesvolle uitvoering’ Reikwijdte: Jeugdwet Participatiewet (uitgezonderd inkomensdeel) WMO Bestedingsvoorwaarden gedurende 3 jaar: Oormerking Financieel risico voor de gemeente IV-3 Onderbesteding aanleiding voor nader onderzoek Gemeenten van de toekomst

Sociaal deelfonds (2) Aandachtspunten: Oormerking / verantwoordelijk voor tekort Bestaande WMO en participatiemiddelen ‘Regeling zonder meer’: begroten en verantwoorden geheel via P&C cyclus individuele gemeenten (rechtmatigheidstoets onderdeel van goedkeurende verklaring eigen jaarrekening) Gemeenten van de toekomst

Doorrekening van de beleidsnota Onder gegeven omstandigheden is omvang van die kosten erg onzeker. De marges van onzekerheid kunnen worden verkleind door een combinatie van invalshoeken: Inventarisatie van ‘historische’ kosten tot 2015 Budgetramingen (eerst ‘historisch’, dan nieuw verdeelmodel) Besparingspotentieel van de lokale beleidsnota   In een formule weergegeven: a – b = c De combinatie van deze drie invalshoeken geeft zicht op: de materiële en maatschappelijke opgave de financieel kritieke onderdelen van de transitie Gemeenten van de toekomst

Simulatie financiële consequenties nieuw beleid (1) Stap 0 Stap 1 Stap 2 Gemeenten van de toekomst

Simulatie financiële consequenties nieuw beleid (2) Stap 3 Stap 4 Gemeenten van de toekomst

Simulatie financiële consequenties nieuw beleid (3) Het getalsvoorbeeld leert dat de financieel kritieke onderdelen van de transitie zijn: prijs van de zorg (P omlaag) toegang tot de zorg door de wijkteams (Q omlaag) Minder verwijzingen tweede lijn Minder dure zorg zorginnovatie door integratie van de 3 domeinen (goedkopere P*Q combinaties) Beperking uitvoeringskosten Dit zijn de “knoppen” waaraan we kunnen draaien Reken deze interventies uit de beleidsnota door en bepaal of zo het noodzakelijke resultaat wordt behaald. Gemeenten van de toekomst

Bekostiging Gemeenten van de toekomst

Bekostiging van basiszorg en 2e lijn (1) Evenals bij de bestaande zorg, zullen de kosten van de nieuwe afhangen van: zorgvraag zorgaanbod en het stelsel waarin vraag en aanbod tot elkaar komen.   Twee veel gehoorde bekostigingsvormen zijn: basiszorg op grond van ‘populatie’, d.w.z. bevolkingskenmerken in de wijk 2e lijn op basis van inkoop (P x Q), d.w.z. afgesproken prijs maal aantal indicaties. Terecht wordt gezegd dat in het bekostigingssysteem ‘de prikkels de goede kant op moeten staan’. Gemeenten van de toekomst

Bekostiging van basiszorg en 2e lijn (2) Naar welke kant de prikkels werken, is afhankelijk van vragen als: Krijgt wijkteam budget voor basiszorg of ook voor 2e lijn-zorg? Hoe bepalen we de budgetten voor basis- en 2e lijn-zorg? Hoe regelen we de inkoop met externe zorgaanbieders? Wat gebeurt er met de gerealiseerde besparingen (shared-saving) Hoe houden we rekening met de eigen financiële bijdragen van burgers? Wat in uw gemeente de antwoorden op deze vragen ook zijn, bedenk : Hoe de prikkels ook zijn vorm gegeven, elk bekostigingssysteem is gevoelig voor oneigenlijk gebruik en moet daarom worden aangevuld met ‘soft’ control, d.w.z. overleg, afstemming, consultatie etc. Gemeenten van de toekomst

Bekostiging, een voorbeeld in de jeugdzorg Relevantie bekostiging: Mogelijkheid om sturing te geven aan de uitvoering door inbouwen gedragsprikkels (voorbeelden P en Q). In relatie brengen met kenmerken hulpverlening, kwaliteit, innovatie en servicenormen. Vaak een combinatie van verschillende bekostigingsmodellen. Andere sturingsmogelijkheden: toegang (soms scheiding tussen toegang en uitvoering), volume, budgetbeheersing en capaciteitsafspraken. Kenmerken hulpverlening: Beschikbaarheid. Individuele zorgtrajecten. Crisishulpverlening. Groepsgewijs. Ambulant of residentieel. Beschikbaarheid capaciteit of gebruikte capaciteit. Zeeland, 13 februari 2014 Gemeenten van de toekomst

Planning & control cyclus Gemeenten van de toekomst

Hoe richten we de P&C cyclus in? (1) Vorm van P&C-rapportages: dikker door extra 3 D-onderdelen? dunner door niet-schriftelijke vormen van rapportage? Maar toch vooral frequenter voor de kritieke 3 D-onderdelen!   Inhoud van P&C-rapportages: zó dat alle geledingen - van uitvoerders tot bestuurders - op hun verantwoordelijkheden afgestemde informatie krijgen. zó dat de administratieve lasten niet de pan uit rijzen. Proces van P&C: inrichting van het interne, gemeentelijke proces inrichting van proces met regiogemeenten, zorgaanbieders en anderen afstemming van interne klassieke control en externe ‘netwerk-control’ Vorm, inhoud en proces vereisen dat de administratie en de informatiesystemen van gemeenten, zorgaanbieders en andere partijen goed op elkaar zijn afgestemd. Gemeenten van de toekomst

Hoe richten we de P&C cyclus in? (2) Contracteren Prikkels Inkoopprocedures en regels Verantwoorden en rapporteren Afrekenen Communiceren Samenwerking met externe controllers (netwerk-control) Stimuleren en faciliteren Visitatie Aanspreken EXTERN Regels en procedures Autorisatie Begroting / jaarrekening Managementrapportages Bestuurlijke rapportages Etc. Leiderschap en voorbeeldgedrag Motiveren en waarderen Communiceren en informeren Stimuleren en faciliteren Adviseren INTERN HARD CONTROL SOFT CONTROL Gemeenten van de toekomst

Samenvattend Bepaal uw positie t.o.v. de drie D’s: zorg dat u aan tafel zit! Ga na of de projectorganisatie geëquipeerd is voor alle PIOFA-aspecten van de transities. Maak ramingen van de historische kosten het toekomstig budget de toekomstige kosten en baten op basis van de beleidsnota’s Herhaal dit regelmatig op basis van nieuwe informatie Besteedt expliciet aandacht aan de gewenste werking van de prikkels bij de vormgeving van de bekostigingsmodellen. Vertrouw niet alleen op de harde prikkels, bouw ook ‘soft’ control in. Richt de P&C-cyclus zo in dat hij past bij de omvang, onzekerheid en dynamiek van de 3 D’s Gemeenten van de toekomst