Uitvoering A15 MaVa-project Christine Davidse 29 september 2011
Inhoud presentatie Introductie Wat gaan we doen? Ontwerp Planning werkzaamheden Mobiliteit Communicatie Veiligheid
Introductie A-Lanes A15 (een samenwerking tussen Ballast Nedam, John Laing, Strabag, Strukton en Kroon) heeft van Rijkswaterstaat de opdracht gekregen tot het verbreden van de A15, de aanleg van een nieuwe Botlekbrug en het onderhoud aan de A15 voor de komende 25 jaar. Realisatie verbreden A15 en aanleg Botlekbrug tot 2015 Onderhoud A15 tot 2035 A-lanes A15 is gevestigd op de Seattleweg 15 in Pernis Huidige organisatie bestaat uit 250 medewerkers Alle project disciplines zijn vertegenwoordigd
Wat gaan we doen? Aanpassen snelweg A15 van km 25 tot km 62 Twee parallelwegen worden toegevoegd aan de bestaande 2*3 en 2*2 rijstroken over een lengte van 16 km Uitbreiding bestaande rijstroken van 2*2 tot 2*3 over ca. 11km 1. gereed 2x2 2. 2x2 rijstroken + 2x1 plusstrook 3. 2x3 rijstroken + 2x2 parallelstroken Nieuwe Botlekbrug
Wat gaan we doen? Bouw en aanpassen viaducten en onderdoorgangen Ontwerp en bouw nieuwe Botlekbrug Renovatie van de Botlektunnel en Thomassentunnel Renovatie van ca. 36 kunstwerken Bouw van ca. 12 nieuwe kunstwerken Installatie dynamisch verkeersmanagementsysteem (over ca. 37 km) Onderhoud Onderhoud van het bestaande en nieuwe wegsysteem tot en met 2035
Ontwerp nieuwe Botlekbrug
Ontwerp Botlekbrug Capaciteit Botlekbrug (met behoud van de spoorlijn) gaat van 2 naar 5 rijstroken: - 2 x 2 rijstroken voor snelverkeer - 1 rijstrook voor langzaam lokaal bestemmingsverkeer (beide richtingen) Brug wordt 7 meter hoger, waardoor hij minder vaak open hoeft voor het scheepvaartverkeer Doorvaartbreedte voor scheepvaart wordt groter
Werzaamheden bij Gadering A15 wordt verbreed door aan noord en zuidzijde parallelbaan toe te voegen met elk 2x2 rijstroken Bonairepark, Oudelandsepark worden aangepast conform de afspraken met de gemeente Digna Johanna viaduct verdwijnt i.v.m. uitbreiding Botlek gebied Aveling, aanpassen taluds langs de A15 Bouw nieuw Oudeland viaduct Verbreden leidingstraat 1
Planning van de werkzaamheden Activiteiten nu al langs een groot deel van het traject, maar hoofdlijnen zijn: Zuidbaan: start kwartaal 4 2011 – gereed kwartaal 2 2014 Botlek area: start kwartaal 4 2011– gereed kwartaal 4 2014 (exclusief werkzaamheden Prorail en sloop oude brug) Westelijk deel tracé: start kwartaal 1 2013 – kwartaal 2 2015 Onze werkmethode is gericht op het minimaliseren van hinder
X Prognose Werkmethode A-Lanes A15 DAG Werkmethode A-Lanes A15 NACHT
Communicatie Doel alle betrokkenen tijdig, zorgvuldig en zo volledig mogelijk informeren over de verbreding van de A15. Informatieavonden Woensdag 28 september:deelgemeente Hoogvliet (De Heerlijkheid, Herikweg 5) Donderdag 29 september: gemeente Spijkenisse (stadhuis Spijkenisse, Raadhuislaan 106) Dinsdag 4 oktober: deelgemeente Charlois (De Larenkamp, Slinge 303) Bouwborden worden binnenkort geplaatst Klantenpanel Nieuwsbrieven, eerstvolgende oktober/november Websites met informatie over werkzaamheden en wegafzettingen: http://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/ en www.vanAnaarBeter.nl Bouwcommunicatie via lokale kranten en bewonersbrieven Bij vragen/klachten bel 0800-8002 en binnenkort ook nummer vanuit A-Lanes voor tijdens avonduren
Veiligheid Integrale aanpak ten aanzien van veiligheid bij uitvoering van de werkzaamheden. Afstemming loopt via Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond. Centrale thema is: goede bereikbaarheid voor de hulpdiensten in geval van calamiteiten.
Tot slot Uiteindelijk doel van de verbreding van de A15 is een betere bereikbaarheid van de Maasvlakte met het Europese achterland. De werkzaamheden om dat doel te bereiken verricht A-Lanes A15 met zo min mogelijk hinder. Verbreding is niet het enige middel om de bereikbaarheid te optimaliseren, er worden daarnaast door verkeersonderneming extra maatregelen genomen.