Werkvormen en diversiteit

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
Advertisements

Ho 4:Talenten.
Beeld zegt meer dan duizend woorden….
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Workshop Meervoudige intelligenties Hoe ben je slim? 2011
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
BattleBots The school battle.
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Meervoudige intelligenties
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
Ho 6: Motivatie.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Ho 3: Leerstijlen.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Een lessenserie van drie lessen
Leerprincipe 4 Zorg voor afwisseling Het gaat er niet om hoe
Les 7 Uitvoeren gebruiksaanwijzingen van anderen
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
TRAINING GEVEN ALGEMEEN Tafeltennistrainer 2
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Welkom! De vernieuwde scholenprojecten van de 3 Limburgse nationale parken Interlimburgse NME dag Gouvernement Maastricht 21 november 2013.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Meervoudige intelligentie
Onderzoeksvraag Op welke wijze beïnvloedt cultuur informatieoverdracht en hoe kunnen wij deze overdracht beïnvloeden? Wat zijn culturele struikelblokken?
Denkvaardigheden Prakticon 2013/2014.
Welkom op deze informatieavond
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Natuurgerichte intelligentie
Competentiegericht leren vmbo
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
Workshop ondersteunen eigen regie van de patiënt: Jeroen Havers Angela de Rooij 4 december 2014.
Presentatie Bijeenkomst 2
Dr. H. Gardner ‘Het gaat er uiteindelijk niet om hoe intelligent je bent, maar hoe je intelligent bent’ 1.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Leerstijlen KOLB SJM.
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Solliciteren: wat wil ik?
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Waarom? Je hebt de afgelopen lessen je interesses, vaardigheden en persoonlijkheid in kaart gebracht. Waar dat samenkomt, daar ligt je passie. Dat.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Bijeenkomst September 2015
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
ICC Module Meervoudige Intelligenties Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Studieloopbaanbegeleiding
Wat is…? Waarom zou je…? Hoe kun je…?
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Werkvorm Vergaderen op kleur.
Toetsing Vakdidactiek 2.
Gesprekstechnieken Les 1.
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
gesprekstechnieken Les 2
Cijferloos lesgeven bij talen
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Werkvormen en diversiteit

Introductie Niets is onrechtvaardiger dan de gelijke behandeling van ongelijken!

Visie op activerend opleiden De didactische visie op hoe goede leerresultaten behaald kunnen worden berust op zes pijlers: Gebruik maken van breinprincipes Aansluiten bij leerstijlen Variatie in soorten werkvormen Benutten van verschillen Motiveren en stimuleren Toetsen van resultaten

Doelen Na afloop van de workshop kunnen de deelnemers bij thema’s rondom diversiteit: een passende didactische werkvorm kiezen een passende didactische werkvorm uitvoeren

Rode draad Werkvorm ervaren Bespreken van de ervaring Tips van de trainer Toepassen in de eigen praktijk

Lia Bijkerk

Kennismaking Pak blind een fotokaart en koppel de foto aan jouw manier van lesgeven of begeleiden van studenten met betrekking tot diversiteit. Ik vind het moeilijk Ik maak andere Ik vind het belangrijk om dit relaxed gewoontes om respect te tonen aan te pakken bespreekbaar

Rode draad Cartoon (activerende opening) Privé - foto’s als metafoor (kennismaken) Foto blind kiezen (kennismaken)

Kiezen van werkvormen

Pokerstenen Zoek je partners om de volgende opdracht mee uit te voeren.

ABC-opdracht Probeer achter alle letters van het alfabet een werkvorm te zetten die begint met die letter en die je kunt inzetten bij het thema diversiteit. 11

ABC-opdracht (2) Omcirkel 5 werkvormen waarvan je denkt dat de andere groep ze niet heeft bedacht.

Onderwijsontwikkelmodel werk-veld visie missie compe-tenties Activiteiten Docenten Wet - en regelgeving missie Opleiding Studenten

Kiezen van een werkvorm Doelstelling Plaats in het lesplan Fase van het ervaringsleren Soort werkvorm Intelligentie die geprikkeld wordt Beginsituatie Organisatievorm Inbreng student

Ad 1: Doelstelling Wat moeten de studenten leren over diversiteit? Leren is een proces is waardoor er bij deelnemers blijvende gedragsveranderingen ontstaan door middel van het opdoen van voldoende ervaring. Gedragsveranderingen: kennis vaardigheden attitude

Ad 2: Lesplan Kern Per thema complete cyclus ervarings-leren Afsluiting Huiswerk * Evaluatie (product of proces) Pakkend slot Introductie Activerende opening Doelen en programma Afspraken * Voorstellen docent * Kennismaken * * indien nodig

Ad 3: Fasen van ervaringsleren bezinner doener denker beslisser

Ad 4: Soort werkvormen Een werkvorm is een middel dat een docent inzet om een bepaald leerdoel te bereiken IJsbrekers Spelvormen Discussievormen Werkopdrachten Docentgecentreerde werkvormen

Ad 5: Intelligenties

Ad 6: Beginsituatie

Ad 7: Organisatievorm plenair individuele opdracht opdracht in groepen spel circuit actiekaarten: individuele keuzeopdracht voor differentiatie in de les Hier ook voor en nadelen noemen van alleen en in groepen werken: voordelen groep: frisse blik, hogere opbrengst, meer oplossingen, grenzen ontdekken, tegengas krijgen, fb, discussie mogelijk etc

Ad 8: Inbreng student Werkvorm Kiest de docent de werkvorm of mag de student kiezen? Materialen Levert de docent de materialen voor de werkvorm aan of vraagt hij de student dit te doen?

Effectiviteit Het succes van een werkvorm is gekoppeld aan: kiezen: de relevantie van de werkvorm de kwaliteit van de materialen uitvoeren: de kwaliteit van de docent de kwaliteit van de nabespreking

Spaghetti

Opdracht werkvormen en eigen lesplan Bespreek met je partner jouw lesplan: is het doel met betrekking tot diversiteit helder? klopt de cyclus van ervaringsleren? is er afwisseling in de soort werkvormen?

Rode draad muziek (introductie van een thema) pokerstenen (groepen maken) ABC (ervaren / reflecteren) spaghetti (groepen maken)

Uitvoeren van werkvormen

Introductie

Verbaal linguistische intelligentie Het vermogen om te lezen, te schrijven en te communiceren. Werkvormen: spreuken, metaforen en citaten stellingen bedenken n.a.v. een krantenkop of artikel creatieve schrijfopdracht zoals een sprookje debat voeren breinbreker Goed geheugen voor beelden

Voorbeeld Breinbreker Welke letter moet je voor en achteraan toevoegen om als je het uitspreekt een gewoon Nederlands woord te krijgen? . kele .

Visueel ruimtelijke intelligentie het vermogen om waar te nemen en zich de zaken in beelden voor te stellen. Werkvormen: illusie cartoon foto’s mindmap tekenen film Goed geheugen voor beelden

Voorbeeld film Klare taal

Logisch-mathematische intelligentie het vermogen om met cijfers, analytisch en geordend te werken Werkvormen: getallen statistiek kruiswoordpuzzel model reproduceren oorzaak en gevolg, schema maken lijstjes: 5 tips, 7 gouden regels etc. Denkt logisch en abstract Legt verbanden

Voorbeeld model Maslow (li) en Pinto (re) Zelf- ontwikkeling Waardering Status Sociale behoeften Veiligheid Primaire behoeften Eer Goede naam Behagen van de groep Veiligheid Primaire behoeften Grofmazige G-culturen Fijnmazige F-culturen

Muzikaal-ritmische intelligentie het vermogen om melodieën, ritme en klanken te waarderen en te gebruiken Werkvormen: rijm, limerick, poëzie liedteksten en rap koppelen aan geluiden vergelijk met muzieksoort, instrument of orkest Gevoelig voor geluid Goed geheugen voor muziek

Voorbeeld songtekst

Lichamelijk kinesthetische intelligentie het vermogen om (fijn- en grof-) motorische handelingen goed uit te voeren Werkvormen: uitbeelden in een ‘diashow’ stellingen: staan of zitten, line up lopend praten over onderwerp iets maken (bouwen, kleien etc.) ‘ren je rot’ spelen met mc vragen toneelspelen

Voorbeeld Beeldhouwen nr 1 is een homp klei nr 2 is de beeldhouwer: hij beweegt de lichaamsdelen in de gewenste houding. hij doet een gezichtsuitdrukking voor. 1e ronde: beeld discriminatie uit 2e ronde: beeld respect voor de ander uit

Naturalistische intelligentie het vermogen om te ordenen, om verbanden te zien en samenhangen aan te wijzen. Werkvormen: nauurmetaforen observatieopdrachten laten associëren op het weer, natuurverschijnselen of voorwerpen uit de natuur verschillen zoeken, ordenen en rubriceren Oog voor ecologie

Voorbeeld natuurmetafoor Je kunt het gras niet laten groeien door eraan te trekken.

Interpersoonlijke intelligentie het vermogen om gevoelens en behoeften van anderen waar te nemen en te begrijpen. Werkvormen: interview een groepsproduct maken spelvormen uitvoeren Groepen maken: homogeen: gelijk wat betreft ……… heterogeen: door toeval zelf bepalen met wie je gaat samenwerken Sterk vermogen tot empathie Goed in samenwerking

Voorbeeld: bouw een muurtje Je hebt een aantal post-its als bouwstenen Beschrijf op elke post-it wat voor jou van belang is bij diversiteit Bouw nu samen met de anderen een muurtje Let op: plaats de belangrijkste principes (bouwstenen) onderaan

Intrapersoonlijke intelligentie het vermogen tot zelfinzicht. Werkvormen: zelftest invullen praten over eigen gevoelens een eigen casus inbrengen brief naar Mona reflectie opdrachten terugblikken en vooruitkijken Zelfkennis Aanpassingsvermogen

Voorbeeld reflectieopdracht Met betrekking tot het onderwerp diversiteit: Waar ben je goed in? Waar spreek je mensen op aan? Waar heb je lak aan? Waar ben je trouw aan? Waar kun je in groeien?

Feedback op activerende opening 1. Keuze past bij onderwerp is origineel en prikkelend is ‘veilig’ 2. Interactie deelnemers worden actief benaderd er wordt doorgevraagd verschillende deelnemers aan het woord

Rode draad Loesje (ervaren / reflecteren)

Afsluiten

Evaluatie 48

Citaat “If you always do what you’ve always done, you’ll always get what you’ve always got”