Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praten over homoseksualiteit in onderwijs
Advertisements

Didaktiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Eindwerk zesde jaar.
Charlotte googelt.
VRIJWILLIGERSBELEID.
10 oktober 2007 Ecohuis Leuven
Aan de slag met de gezondheidsmatrix
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Informatieavond Petrus en Paulusschool
Praten over homoseksualiteit in onderwijs
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Respect op school Geen VOET om op te staan.
Inleiding Wai-Pass = Who Am I – Pass Wat? Doelgroep?
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Uitwisseling Ieper - Gliwice. Index Hoe het begon Bilateraal? Multilateraal? Ons project Help!
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Verdraagzaamheid & diversiteit + wordcloud (voor, in, met, en, …)
Ante Groep 14.
Pesten.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Waarom Europa? “Kennis over Europa bij jongeren beperkt!”  En dan!? Jongeren laten zich positief uit over de Europese integratie… maar de belangstelling.
W AT ALS …. S EKSUELE EN RELATIONELE ONTWIKKELING Groep 10 Gedrags-en maatschappijwetenschappen Isabelle Rots.
Feedback bij de strategieën van de werkgroep drugs Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006.
Gezond [datum].
in de Vrije Basisschool ‘OLVI De Reuzenboom’ in Boom.
Zorgteam: juf Inge, juf Rita, juf Martine, juf Inge, juf Heidi, meester Ward.
Zorgteam: juf Inge, juf Rita, juf Martine, juf Kristien, juf Heidi.
DUURZAAM NAAR SCHOOL VLAAMS REGEERAKKOORD
‘Veilig en duurzaam naar school’ Project mobiliteit 2008 Gemeente Destelbergen - Heusden.
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
Zorgteam: juf Inge P, juf Inge DW, juf Martine, juf Heidi L, meester Dirk, juf Caroline V, juf Caroline P, juf Nicol.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Afstemmen rekenonderwijs van v(mb)o naar mbo: hoe, wat, waarom? Harm van Son – 6 december 2011.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Inhoud Context? Wat is VoetZoeker? Demo! Praktische info Q&A.
“Help mij het zelf te doen”
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
1. 2 Waarom Multimove in Damme ? 3 Nog geen activiteiten naar die doelgroep. Extra sportief aanbod na de schooluren. Meer kleuters aan het bewegen krijgen.
Ondersteunt ouders/leerling bij weigering in een school. Bemiddelt tussen ouders en school, sensibiliseert scholen, faciliteert het inschrijvingsrecht,
Ouderavond 15 sept
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Levensbeschouwelijk kringgesprek
Loskuil -27 º º 38 S. Klue(Mr) Box 36, Bothaville 9660 Fb: Laerskool Loskuil.
Brandwag -27º º41.16 KALKKUIL DRIVE, ODENDAALSRUS, FREE STATE, ZA Box 76, Odendaalsrus 9480 Facebook: Brandwag Volkskool.
(W)onderzoekers Op Het TalenT. Vragen Kaarten.
Gezonde School Centrum Gezond Leven1 Werkplaats Gezonde School Centrum Gezond Leven.
Bijeenkomst September 2015
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Ouder info avond 25 juni 2013 Het Avontuur Sterk in Eigentijds Onderwijs.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
MULTIMOVE IN DAMME. Waarom Multimove in Damme Geen aanbod naar doelgroep Sportief aanbod na school Actieve invulling opvang Kleuters aanzetten tot bewegen.
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Bram De Bie Initiatie Webquests.
Kennisdeling en het valoriseren van leerpunten: conclusies
Inspiratiedag kinderopvang 2 april 2015
LOP Basisonderwijs Sint-Niklaas
Een motivatie - en samenlevingsproject voor 2e graad BSO
GOK in BuO Korte geschiedenis
SOS Schulden Op School Voorstelling werking
PEDAGOGISCHE STUDIEDAG 6 OKTOBER 2017
Zet je kinderopvang lokaal op de kaart
Transcript van de presentatie:

Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT, Eva P EETERS, Lieve V AN H EES Presentatie groepswerk – groep 3 8 mei 2013

Inhoud presentatie 1.Keuze school en thema 2.Analyse beginsituatie school 3.Implementatie 4.Evaluatie 5.Conclusie

Inhoud presentatie 1.Keuze school en thema * keuze school & themabepaling * schoolbeleid ivm VOET * concrete vraag school * beginsituatie 2.Analyse beginsituatie school 3.Implementatie 4.Evaluatie 5.Conclusie

1. Keuze school en thema Keuze school: affiniteit groepsleden Themabepaling: via gesprekken met: * pedagogisch adjunct-directeur * LK1: MOS-groep – 1 e ° * LK2: vierdes * LK3: derdes

1. Keuze school en thema Schoolbeleid ivm VOET: - bevraging (intern, ) - diverse knelpunten - MOS: onontgonnen terrein Concrete vraag school

1. Keuze school en thema Beginsituatie: - schoolgrootte - afbakening: 2 de graad - extra info: * mini-enquête LKn

Inhoud presentatie 1.Keuze school en thema 2.Analyse beginsituatie school * doelgroep * niveau leerkracht * niveau leerling * prioriteiten voor acties 3.Implementatie 4.Evaluatie 5.Conclusie

2. Analyse beginsituatie school Doelgroep: 2 de graad Motivatie: - aanwezige MOS-werking 1 ste graad - zelfde werkingsstramien - MOS-werking 1 ste graad = projecten gespreid over schooljaar

2. Analyse beginsituatie school Niveau van de leerkracht: - geen doorstroming van 1 ste graad - ontbreken MOS-werking 2 de graad - geen gestructureerd overleg lesinhoud - losstaande initiatieven leerkrachten (op vrijwillige basis)

Niveau leerkracht: * # LKn en subthema dat zij behandelen: * gebruik subthema in de lessen: 2. Analyse beginsituatie school

Niveau van de leerling: - uitgekeken na 1 ste graad? - weinig interesse in het thema - mentaliteitswijziging nodig

2. Analyse beginsituatie school Prioriteiten voor acties: - spreiding over ganse schooljaar - laagdrempelig: laag engagement LLn - doel: mentaliteitswijziging LLn (en LKn) - schoolgrootte (# klassen verantwoordelijk)

Inhoud presentatie 1.Keuze school en thema 2.Analyse beginsituatie school 3.Implementatie * Doel * Voorstellen pakketten * Overzicht volledige aanbod 4.Evaluatie 5.Conclusie

3. Implementatie Doel: geïntegreerd verloop op schoolniveau - verschillende actiedagen - geen éénmalige gebeurtenissen - organisatie themadagen: * gedeelde verantwoordelijkheid * # klassen verantwoordelijk * LLn dragen marketing

3. Implementatie Volledige aanbod subthema’s: 1.Eet lokaal, denk globaal 2.Kringloopactie 3.Dikke-truiendag 4.Kranig water 5.Mobiel met minder CO2 6.Vegetarisme 7.Zwerfvuil 8.Ecologische voetafdruk

3. Implementatie Eet lokaal, denk globaal: + veel ideeën / concrete tools aanbod binnen- & buitenschoolse activiteiten lijst contactgegevens (personen / organisaties) -niveau acties: niet steeds duidelijk weinig omkadering LKn gebrekkige uitwerking (enkele subthema’s)

3. Implementatie Eet lokaal, denk globaal: implementatie op schoolniveau - schoolkeuken: lokaal en biologisch? - eigen productie - composteren - 16/10: wereldvoedseldag - vorming voor LKn

3. Implementatie Kringloopactie: + doel en belang actie duidelijk aangegeven veel ruimte voor inkleding actie naar eigen inzichten aanreiken ideeën voor duurzame initiatieven/ andere acties ivm hergebruik - veel vrijheid = meer voorbereidingstijd geen kant-en-klaar pakket (niet onmiddellijk bruikbaar in les)

3. Implementatie Kringloopactie: implementatie op schoolniveau - tweedehandsmarkt (boeken, kleding, speelgoed, edm.) - niet verkochte spullen: naar kringloopwinkel - tweedehandswinkeltje openen (beheer door klassen economische)

3. Implementatie Kranig water: +goed uitgewerkte bundel (compacte weergave) concrete handvaten veel interessante links - weinig aandacht voor sensibilisering heel sterk leerlinggericht

3. Implementatie Kranig water: implementatie op schoolniveau - actiedag ‘wereldwaterdag’: enkel kraantjeswater aanbieden - gratis drinkbussen aan alle LLn - sensibiliseren: ≠ berekenen tss kraantjes- en flessenwater (op vlak van verbruik, kosten en afval) - voldoende en hygiënische drinkfonteintjes

3. Implementatie Mobiel met minder CO2: +duidelijke acties verschillende mogelijkheden bronnen voor extra informatie -weinig concrete info minder aandacht voor klascontext

3. Implementatie Mobiel met minder CO2: implementatie op schoolniveau - bevraging ivm mobiliteit (LLn én Lkn) * grafische voorstelling (# stappers / fietsers / openbaar vervoer / bromfiets / auto) * voorstelling CO2 uitstoot ervan - autoloze schooldag - vraag & aanbod-bord (car/fiets-poolen) - actiedag met duurzaam ontbijt (stappers en fietsers)

3. Implementatie Bespreking enkele subthema’s: - opdeling in vier groepjes - toebedeling subthema - opstellen mindmap - plan tot implementatie (klasniveau) - presenteren implementatieplan

Inhoud presentatie 1.Keuze school en thema 2.Analyse beginsituatie school 3.Implementatie 4.Evaluatie * schoolniveau * niveau leerkracht * niveau leerlingen 5.Conclusie

4. Evaluatie Schoolniveau: - voorstellen project aan pedagogisch adjunct-directeur - voldoet aanbod voldoende aan vraag?

4. Evaluatie Niveau leerkracht: - belangrijk: creëren draagvlak - in kaart brengen noden * via focusgroep en enquêtes * overlegforum * gezamenlijk document

4. Evaluatie Niveau leerling: - meten (pre- en post-test enquêtes) - peilen naar attitude, opvattingen en gedragswijzen - resultaten = staving mentaliteitswijziging - eventueel: * focusgroep LLn 2 de ° * focusgroep leerlingenraad

Inhoud presentatie 1.Keuze school en thema 2.Analyse beginsituatie school 3.Implementatie 4.Evaluatie 5.Conclusie

5. Conclusie Projectvoorstel ‘duurzame ontwikkeling op school’: - werkvorm* op vraag van de school * op maat van de school - verder bouwend op bestaande initiatieven - rekening houdend met *interesse leerlingen * noden leerkrachten

5. Conclusie Hoop: - implementatie voorgestelde werkvorm - impuls verderzetting MOS - totstandkoming duidelijk beleid

Afronding presentatie Met oprechte dank voor uw aandacht en medewerking.