Mandaten in internationaal perspectief Tips voor de Vlaamse en federale overheid Putseys Line.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vlaamse Vereniging voor Ontwikkelingssamenwerking en technische Bijstand VVOB ALS ACTOR VOOR DE SAMENWERKINGSONTWIKKELING:
Advertisements

Welzijn op het werk Johan Ledegen Ingenieur – attaché F.O.D. WASO
Evaluatie van mentorprojecten
Implementatie van de UNCO-MOB
Eten van de boom van kennis
The sociology of organizations 1. BUREAUCRACY AND LEGITIMATE AUTHORITY Max Weber Sarah Moonen
FOD Sociale Zekerheid DG Beleidsondersteuning Bestuurssovereenkomsten : verfijnde aandachtspunten Mei 2008.
FOD Sociale Zekerheid DG Beleidsondersteuning Bestuursovereenkomsten : constitutieve elementen en P&O opdrachten Maart 2011.
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
Ambtelijke Integriteit
De (S)DAEB verankering in de regelgeving - Visie van de Koepel LDE
Taakverdeling inzake beleidsondersteuning i/d sociale zekerheid (Gent, maart 2011)
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Wat doen we als we willen dat mensen ook effectief gebruiken wat ze leerden Peter Samyn,
Samenwerking tussen OCMW en Stad Antwerpen
Competentie 1, 3, 15 en 16 Wetten, Regels en Overeenkomsten
Coördinatie in de publieke sector in internationaal perspectief
WELKOM BIJ WORKSHOP ‘FIT EN GEZOND’ Mierlo en Door: Ministerie van BZK Arbeid & Politie MW Brabant en Politieacademie.
Gedragscodes en het belang van waarden voor een goed bestuur
H8: Distributie.
Myriam Parys Instituut voor de Overheid 17 juni 2003 De competente overheidsmanager.
Competentiemanagement bij de Vlaamse overheid Marleen Roggeman Ministerie van de Vlaamse gemeenschap 17 juni 2003.
Administratie Personeelsontwikkeling Seminarie voor topambtenaren “Bouwen aan Vertrouwen”  april te Brugge (Sofitel)  alle leidend-ambtenaren.
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS DE ADMINISTRATIE NA BBB (Beter Bestuurlijk Beleid)
Project competentiemanagement Vlaamse overheid stand van zaken
Onthaalbeleid stad Dendermonde
Agentschap voor Natuur en Bos
John Vanacker administrateur-generaal OPZC Rekem
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
Organisatiestructuur en
Hoofdstuk 5 - Staff Staff doelt op human resources in de organisatie, met de opdracht te binden, te boeien en te behouden Het overkoepelende begrip humanresourcesmanagement.
Juridische procedures: een routebeschrijving Bestuurs- en Concerndienst Afdeling Juridische Zaken.
Evaluatie van de topambtenaren bij de Vlaamse Overheid
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
Organisatie intergemeentelijke samenwerking Brabant Noord 10 november 2010 Actieprogramma lokaal bestuur VNG.
Van dienstenmodel naar directiemodel, kansen voor sturing en control
Beter Bestuurlijk Beleid krachtlijnen
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen 1 Vormingssessie Laboratoria 13/09/2006 DG LABORATORIA Inleiding: organisatie FAVV.
Operatie Tychon. Tychon Historie Negatief satisfactieonderzoek Minder van bovenaf sturend FBB meer coachend DPM Decentraal Personeels Management -Methoden.
Samenwerking met organisaties: troeven en valkuilen
Vormgeven van de HRM-functie
Organisatie van de HRM-functie
Loopbaan Ontwikkel Centrum Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Achtergrond Individuele Ontwikkel Plan.
BELEIDSBRIEF BESTUURSZAKEN Samen werken aan een kwaliteitsvolle Vlaamse overheid Geert Bourgeois, Vlaams minister van Bestuurszaken.
PRO 2004 HRM - netwerk 29 oktober 2004 Analyse resultaten Personeelsresultatenonderzoek 2004 Juni personeelsleden / 361 lijnmanagers MVG / VWI.
Vlaanderen geeft het voorbeeld Beleidsaccenten Emancipatiezaken Ingrid Pelssers.
HR netwerk 30 januari Programma ‘PLOEG proeftuinen’ Bestemd voor elke entiteit die werk wil maken van PLOEG op maat.
HMR netwerk Beleidsnota Bestuurszaken Eerste aanzet P&O-projecten.
Gemeenteraden en algemene besturen in control D.J. Elzinga.
Insights & Essentials Willem van Putten
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
1 Het GELIJKEKANSENBELEID VAN DE VLAAMSE OVERHEID EN VAN DE KULEUVEN: EEN VERGELIJKING Werkgroep Vrouw en universiteit, 4 maart 2005 Annie Hondeghem Instituut.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
TALENT- & ORGANISATIEPROCESSEN: VAN ORGANISATIE TOT INDIVIDU
Studiedag Bestuurskracht Platteland VVSG 8 juni 2017 te Leuven
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Lokaal, Sociaal en Beleid Een problematiek in viervoud
Implementatieonderzoek naar financiële projectbeheersing
Voorontwerp decreet lokaal bestuur: voorstel politiek standpunt
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Actieplan Welzijn DR 31 maart EOC 19 april.
Leidinggeven voor eerste verkoper
Leidinggeven voor eerste verkoper
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Vol van verwachting? Studie naar de (mis)match tussen de verwachtingen ten aanzien van de etnisch-culturele federaties en hun mogelijkheden om daar aan.
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
EGOV SELECT.
Transcript van de presentatie:

Mandaten in internationaal perspectief Tips voor de Vlaamse en federale overheid Putseys Line

Situering onderzoek Contractmanagement en topambtenaren: Contractualisering van de sturingsrelatie: van traditioneel hiërarchische sturing naar contractuele sturing met afspraken omtrent opdrachten en middelen Contractualisering van de arbeidsrelatie: van traditionele statutaire rechtspositie naar een tijdelijke benoeming op basis van een arbeidscontract

Situering cases Verschillen in graad van contractualisering

•België: - ongeveer 450 managementfuncties: N, N-1, N-2, N-3 •Nederland: leden Algemene Bestuursdienst (1995); 65 TMG •Denemarken: - 18 departementshoofden Direktors •Verenigd Koninkrijk: leden Senior Civil Service (1996) •Nieuw-Zeeland: - 38 Chief Executives I. Doelgroep

Ondersteunende organisatie •België: - HR topambtenaren afdeling – selectie, MD, PrestMgt •Nederland: - Bureau ABD - Mobiliteit & MD •Denemarken: - Ministerie van Financiën – PersoneelsMgt. •Verenigd Koninkrijk : - Cabinet Office – Prest.Mgt, Comp.Mgt en Beloning •Nieuw-Zeeland: - State Services Commission- Arbeidsvw, Prest.Mgt & Beloning

•België: responsabilisering hard : management (6 jr)- & operationeel plan (1 jr) •Nederland: resultaten & vertrouwenzacht : werkafspraak •Denemarken: beloning : Direktorkontrakt - niet verplicht ! •Verenigd Koninkrijk : resultaten & beloning : performance agreement •Nieuw-Zeeland: responsabilisering : performance agreement II. Sturingsrelatie: tijdstip, reden en soort prestatie- akkoorden

Sturingsrelatie: betrokkenen •België: - N&Minister; N-1 & N; N-2, N -1 & N; N -3, N-2 & N •Nederland: - Minister & SG ; SG & DG •Denemarken: - Departementshoofd & Direktor •Verenigd Koninkrijk: - SCS lid & hiërarchisch overste •Nieuw-Zeeland: - Minister & Chief Executive

Sturingsrelatie: relatie met andere plannen •België: - beleidsbrief •Nederland: - managementcontract •Denemarken: - performance agreement agentschap •Verenigd Koninkrijk : - public service agreement/business plan •Nieuw-Zeeland: - p urchase agreement

Arbeidsrelatie: rechtspositie •België: - ambtenarenstatuut - mandaat 6 jaar (2 uitz.) Nederland: - ambtenarenstatuut - mandaat max. 7 jaar •Denemarken: - ambtenarenstatuut of contract van bep.duur 6 jr & 1x hernieuwbaar 3 jr •Verenigd Koninkrijk: - contract van (on)bepaalde duur •Nieuw-Zeeland: - contract van bepaalde duur 5 jr- 1x hernieuwbaar 3 jr

Arbeidsrelatie: selectie en competentieraamwerk •België: N en N-1: open; N-2 & N-3: gesloten - voorselectie door jury+bureau - keuze minister •Nederland: open - voorselectie door ambtenaren - keuze minister •Denemarken: “open” - selectie en keuze door minister - advies ambtelijke top •Verenigd Koninkrijk: “ open” - meestal voorselectie door ambtenaren - keuze minister •Nieuw-Zeeland: open - voorselectie door ambtenaren - keuze minister

Arbeidsrelatie: evaluatie •België: - 2 jr + eindevaluatie door betrokken partijen & bureau •Nederland: - jaarlijks door minister (SG) en SG (DG) •Denemarken: - jaarlijks door departementshoofd •Verenigd Koninkrijk: - jaarlijks door hiërarchisch overste •Nieuw-Zeeland: - jaarlijks door State Services Commissioner

Arbeidsrelatie: ontslagmogelijkheid? •België: - interne: neen externe; in principe na tss. (2jr) of eindevaluatie •Nederland: - ja; bij gebrek aan vervolgbenoeming & na 2 jr. pool •Denemarken: - ja; in principe bij onvoldoende prestatie •Verenigd Koninkrijk: - ja; in principe bij onvoldoende prestatie •Nieuw-Zeeland: - ja; in principe bij negatieve jaarlijkse evaluatie

Arbeidsrelatie: beloning •België: - functiezwaarte •Nederland: - functiezwaarte, toeslag, variabele beloning +/- prestatie •Denemarken: - functiezwaarte, toeslagen en prestatie •Verenigd Koninkrijk: - functiezwaarte en prestatie (basissalaris en bonus) •Nieuw-Zeeland: - functiezwaarte, marktwaarde en prestatie

III. Contractmanagement: voordelen • Prestatiemanagement instrument •Accountability instrument • Link tussen prestatie, beloning & MD • Democratische controle & bescherming • Mobiliteit & loopbaanplanning • Ontslag bij slechte prestatie/verplaatsing bij conflict • Verhoogde flexibiliteit

Contractmanagement: nadelen • Checklist gedrag & veeleisend evaluatieproces • Hoge kosten van prestatieakkoorden & kt aanstelling • Continuïteit van leiderschap • Aantasting traditionele gelijkheid ambtenaar • Technische onafhankelijkheid & Ambtelijke integriteit

Aanbevelingen voor Vlaanderen: Randvoorwaarden 1.Politiek-ambtelijke cultuur gericht op samenwerking 2.Responsabilisering & handelingsvrijheid en bevoegdheden 3.Vastleggen verantwoordelijkheden tsn. politiek- ambtelijke actoren 4.Begeleiding bij invoeren prestatie-akkoorden

IV. Aanbevelingen voor Vlaanderen: Fundamentele keuzen 1. Politieke (spoilssysteem) of Manageriële contracten ? - bestuurlijke traditie & cultuur – wantrouwen & politisering top 2. Alle overheidsorg. of alleen uitvoerende agentschappen? - flexibel format 3. Harde of Zachte prestatie-akkoorden? -leerproces/PMS/samenwerkingscultuur/PLOEG /ambtelijke cultuur/deregulering/flexibiliteit

Fundamentele keuzen 4. Scope TMG? N en N-1 in departement, IVA & EVA - test – verzekeren continuïteit – hefboom van verandering 5. Verplicht of vrijwillig? - ambtelijke cultuur 6. Individuele en /of collectieve verantwoordelijkheid? - link organisatorische plannen + eigen bijdrage 7. Ondersteunende structuur - integratie in globale personeelsmanagement

Aanbevelingen: Sturingsrelatie • Duur: jaarlijks • Betrokken partijen: - Dep. & IVA: Minister en N, N en N-1 - EVA: Raad van Bestuur •Aard: - uniform maar aanpasbaar •Koppeling met: - beheersovereenkomst IVA/EVA (specifiëring) - strategisch plan beleidsdomein departement - financiële cyclus

Aanbevelingen: Arbeidsrelatie •Rechtspositieregeling: - afvloeimogelijkheid afh prestatie / vervolgbenoeming - flexibel maar beperkte duur nlg aard en complexiteit •Selectie: open - ambtelijke voorselectie.+ keuze door regering/minister & N •Evaluatie: 360°- jaarlijks en op einde aanstelling - nadruk op ontwikkeling •Beloning: functiezwaarte en prestatiegerelateerd - hoogte bonus ifv moeilijkheidsgraad

Aanbevelingen: Flankerend beleid Ondersteunende structuur •Doelgroep: top (N en N-1) en middenmanagement •Taken: - voorselectie - vervolgbenoeming top - vertic. & horiz. mobiliteit verkokering - netwerking - loopbaanbeleid - ontwikkeling (hippo’s) & midden - good practices & nieuwe evoluties HRM