G²: Gezonde Goesting 20 september 2011. Vitaliteit Wat mag u verwachten ? Welzijn en motivatie: positieve energie Actiedomein Still Movin IVM en de plaats.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Advertisements

Ervaringen in samenwerking
Gezondheidsmanagement “Samen werken aan een gezond Nederland”
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
STRATEGISCHE PLANNING
Een ingewikkeld gesprek over cultuur of toch niet?
….. start van een beweging
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Flow als sturingsprincipe
Projectmatig werken Simone van den Hil.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
ENGAGE 4 RESULTS CAFE 23 JANUARI 2014 MEDIAHUIS. ICT NEEDS BUSINESS ■ BELANGRIJK OM VOELING TE HEBBEN MET BUSINESS ☐ ‘Start with the end in mind’ ■ SUCCESS.
Gezondheids- en vitaliteitsmanagement Gezond, vitaal, …gemotiveerd!
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Wat doen we als we willen dat mensen ook effectief gebruiken wat ze leerden Peter Samyn,
Nationaal Innovatie Event
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
Onze Innovatieve Arbeidsorganisatie
Visie Mensontwikkeling WSD
Integraal Gezondheids Management in het MKB Kansen en Weerstanden Horeca Gouda
Vitale en weerbare medewerkers
Sofokles Sector WO Duurzame Inzetbaarheid van Medewerkers
Paul ter Wal Trends in Vitaliteit & €
Gezondheidsmanagement
Vitaliteitbevordering
Workshop contentstrategie
Agentschap voor Natuur en Bos
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
PROCES GROEI EN DOORONTWIKKELING Ruth Claes
Wat is een communicatieplan?
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
Mentale belasting & Stress op de werkvloer
Dr. Carla Veldkamp UMC St Radboud
LEA en sociaal-economische ontwikkelingen Samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs Nieuwegein 20 januari 2011 Pim Kalkman.
Missie, visie, strategie & jaarplan
Feedback bij de strategieën van de werkgroep drugs Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006.
Welke mogelijkheden biedt ICT voor een onderneming ? William Mosseray Chief Strategy Officer - Belgacom.
Leiderschap bij verandering of verandering in leiderschap
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
Een echte win – win situatie Corporate Health
Slagkracht met kwaliteit
© de vries business consultancy, 2008
Reorganisatie = (tijd)verspilling
Duurzame inzetbaarheid
Duurzame inzetbaarheid van medewerkers binnen gemeenten Bijeenkomst lerend netwerk 28 september 2010 Bart de Zwart AStri Beleidsonderzoek en –advies.
Vitaliteit in perspectief
OCMW Eeklo, Visstraat 150 medewerkers210 medewerkers Stadsbestuur Eeklo, Industrielaan Divers in interesse, opleiding & leeftijd Eeklo als gezonde stad.
Beleid met betrekking tot roken
Gezond werken in de zorg Resultaten onderzoek januari 2015 Transvorm Marc Spoek – Sichting IZZ Babette Bronkhorst – Erasmus Universiteit Rotterdam.
Psychische klachten en werk
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
VOKA - VCG - Jos Borremans - jborrema Page 1 08/12/2009.
ArchiValue: de APG-Case
In 7 stappen naar een gezond bedrijf
Naar een optimaal HR - beleid
7 Kernwaarden van Delta Lloyd Groep
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Waar staan we ? Oktober Gezondheidsmanagement / NVAO.
Tevredenheidsmeting OCMW Presentatie MC Bea 24/08/09.
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
E MPLOYER BRANDING Katrien Put. O VERZICHT Wat is employer branding? Waarom employer branding invoeren? Hoe employer branding invoeren?
Leren is ‘uit’ – leveren is ‘in’ Leren & presteren in één adem
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Wanneer een project? Als het gecompliceerd en enigszins riskant is.
Onze filosofie: Resultaten kunnen altijd beter
DSM FIT | Worklife center Werkgeluk of Duurzame Inzetbaarheid?
Platform Duurzaamheid VGN Trippple-aanpak
Veiligheidsprogramma’s toen…
Transcript van de presentatie:

G²: Gezonde Goesting 20 september 2011

Vitaliteit Wat mag u verwachten ? Welzijn en motivatie: positieve energie Actiedomein Still Movin IVM en de plaats van gezondheid in een organisatie Aanpak:Beleidsmatig - waarom Thematisch - wat Participatief – hoe en wie

Gezondheidsbeleid  DOEL = Vitaliteit en performantie Vitaliteit is de combinatie van welzijn en motivatie. Welzijn:Niveau en samenhang van onze intelligentiedomeinen - Fysiek - Mentaal - Emotioneel/ Sociaal - Spiritueel 4

Energie management Brain Heart Body Spirit Mentaal ID Emotioneel ID Fysiek ID

Gezondheidsbeleid Actiedomein Still Movin MacroBeleidsmatig Visie/missie Definiëren strategie Bedrijfsgezondheidsprofiel Actieplan (LT) KPI’s Onderzoek

Gezondheidsbeleid Actiedomein Still Movin MesoCommunicatieplan Betrokkenheid leidinggevenden Team Rolverdeling en optimalisatie MicroDefiniëren inhoud Individueel Uitvoering - actie

Gezondheidsmanagement Integraal Vitaliteitsmanagement De organisatie neemt systematisch de aandacht voor gezondheid en inzetbaarheid van medewerkers mee in alle bedrijfsactiviteiten. Het is ondersteunend aan het primaire proces van de organisatie, nl. het leveren van goederen en diensten.

Gezondheidsmanagement Integraal Vitaliteitsmanagement Cultuur- en gedragsverandering

SPE Luminus

Gezondheidsbeleid IndividuOrganisatie MentaalBeleidsmatig FysiekThematisch EmotioneelParticipatief SpiritueelEngagement 4 aspecten zijn essentieel voor duurzaamheid (EN- EN)

Emotioneel Fysiek Gezondheidspromotie Mentaal

Marketing Inhoud Gezondheidspromotie Beleid

Betrokkenheid Structuur Gezondheidspromotie Richting

Gezondheidsbeleid Organisatie Cultuur staat centraal Waarden Productiviteit / Performantie Engagement Kosten vs baten Imago Duurzaamheid Individu Individu staat centraal Waarden Persoonlijke ontplooiing Verloning vs comfort Carrière / ontwikkeling Balans Duurzaamheid Belang van de medewerkers wordt belang van de organisatie Belang van de organisatie wordt belang van de medewerkers Respect Verantwoordelijkheidszin

Gezondheidsbeleid EnablersResults Leadership Health Policy People’s Responsibility for Health Policy & Strategy Partnerships & Resources Processes People Results Customer Results Society Results Key Performance Results on Heath Improvement & Learning Bedrijfsgezondheidsprofiel

Aanleiding O2 43% vindt het verwachte werktempo (veel) te hoog 76% zegt wel eens overuren te presteren 34% zegt (bijna) nooit weg te kunnen voor een praatje te maken 23% kan het werk (zeer) vaak niet van zich afzetten 57% heeft soms last van fysieke ongemakken door stress op het werk, 11% regelmatig, 3% zeer vaak BRON : TVO 2006 Ervaar je fysieke ongemakken omwille van stress op het werk ?

De vitaliteit van onze medewerkers te maximaliseren voor zichzelf én voor het bedrijf! •Verbeteren van individueel energiemanagement •In de organisatie zorgzaam omspringen met energie van de medewerkers = beheersen van de werkdruk Het O2-project wil ook negatieve effecten aanpakken door reductie van : •verzuim, •verloop/exit •gezondheidsrisico’s Menszijde in balans met de resultaatszijde! Doel O2-project

Vandaag HEALTH reintegration sickness movement work-life stress resilience alcohol, drugs & smoking nutrition ergonomy

Gezondheidsbeleid - fasen Draagvlak AnalyseActie Plan Communicatie StructuurEvaluatie Verankering

Gezondheidsbeleid Beleidsmatig Werkgroep - Visie Bedrijfsgezondheidsprofiel (incl. SWOT) Doelstellingen formuleren Stappenplan definiëren Actiepunten definiëren Hoe effectiviteit meten (KPI’s)

Gezondheidsbeleid Thematisch Wat worden de thema’s en subthema’s Wat worden de acties Wat bereiken => welk middel Wat doen we reeds en kunnen we recupereren

Cartoon

FOCUS

Participatief Interne en externe marketing Betrokkenheid stakeholders Hoe werken we aan bewustwording Hoe gaan we communiceren Hoe gaan we de aandacht houden

Vitaliteit en performantie Wat zijn de kritische succesfactoren? -De aandacht voor gezondheid laten steunen op bestaande structuren en beleid -Het primaire proces en het bedrijfsdoel blijft centraal -Duidelijke visie, doelstellingen, plan van aanpak -De medewerkers betrekken bij het vormgeven van het beleid -Maak gebruik van de ‘zachte aspecten’ van de non profit sector om te komen tot een draagvlak en concrete projecten

Vitaliteit en performantie Wat zijn de kritische succesfactoren? -Zorg voor de steun van vooraanstaande managers -Walk the talk, act what you preach -Projectmanagement, samenwerking -Interne communicatie, positieve en actieve bewoording -Beweging als middel (fysieke invalshoek) -Voordeel non profit : ‘emo’ en ‘softe’ voorsprong => diepere integratie => employer branding

Learning by doing

How are you doin’? Still Movin’!