Techniciconferentie 2008 Techniciconferentie 2008
Agenda Techniciconferentie 2008 Opening Mededelingen Stand van zaken Part M Onderhoudsprogramma’s Toekomstige bewijzen van bevoegdheid Ervaringen Inspectie Instituut Pauze Zweefvliegtuig met micro turbine thuisbrenger Koffie/Thee pauze Vliegtuiglogboek Rondvraag Sluiting Techniciconferentie 2008
Agenda Techniciconferentie 2008 Opening Mededelingen Stand van zaken Part M Onderhoudsprogramma’s Toekomstige bewijzen van bevoegdheid Ervaringen Inspectie Instituut Pauze Zweefvliegtuig met micro turbine thuisbrenger Koffie/Thee pauze Vliegtuiglogboek Rondvraag Sluiting Techniciconferentie 2008
MEDEDELINGEN Samenstelling CTZ Activiteiten CTZ 2007/2008 Rob Kleijn Hein van Leeuwen Piet Standaart Frank Beemster Activiteiten CTZ 2007/2008 Website zweefvliegtechniek.nl Opstellen concept handboek CAMO Commentaar geleverd op Part M Overleg gevoerd met IVW (Part M, Transponders) Workshops bijgewoond van de EASA Overleg gevoerd in EGU verband over Part M Techniciconferentie 2008
MEDEDELINGEN Kunststof cursus 2 en 3 mei op SCT Kompas cursus Regio Zuid 13 december Regio Noord ? CTZ website zweefvliegtechniek.nl Techniciconferentie 2008
Agenda Techniciconferentie 2008 Opening Mededelingen Stand van zaken Part M Onderhoudsprogramma’s Toekomstige bewijzen van bevoegdheid Ervaringen Inspectie Instituut Pauze Zweefvliegtuig met micro turbine thuisbrenger Koffie/Thee pauze Vliegtuiglogboek Rondvraag Sluiting Techniciconferentie 2008
Stand van zaken Part M Techniciconferentie 2008
Stand van zaken Part M Part M is van kracht sinds 28 september 2008. Laatste wijzigingen Part M zijn gepubliceerd op 28 oktober 2008. De meeste wijzigingen zijn een verbetering t.o.v. oude wetgeving Techniciconferentie 2008
European Light Aircraft (ELA) EASA heeft een nieuwe categorie vliegtuigen geïntroduceerd: European Light Aircraft (ELA) Versoepeling wetgeving voor ELA categorie vliegtuigen Techniciconferentie 2008
European Light Aircraft (ELA) ELA 1: Een vliegtuig, zweefvliegtuig of motorzwever met een maximaal startgewicht van minder dan 1000 kg (en die niet als technisch complex motor aangedreven aangeduid is) Techniciconferentie 2008
Vrijgave onderhoud (oude wetgeving) Vrijgeven van complex onderhoud door een Part F organisatie Vrijgeven van niet complex onderhoud door technicus Oorspronkelijke plan: Aanvragen van een Part F erkenning door de afdeling Zweefvliegen Werkplaatsen van de clubs werken onder de Part F erkenning van de afdeling Zweefvliegen Techniciconferentie 2008
Vrijgave onderhoud (Oude wetgeving) Nadelen Part F organisatie: Hoge kosten Organisatie moet in stand gehouden worden. Aantal complexe onderhoudstaken is gering Techniciconferentie 2008
Vrijgave onderhoud (nieuwe wetgeving) Nieuwe wetgeving voor ELA 1 vliegtuigen: Een technicus mag ook complex onderhoud vrijgeven aan ELA 1 vliegtuigen!!! Bevoegdheden worden voorlopig bepaald door de nationale wetgeving dus: Klein onderhoud: vrijgave technicus Groot onderhoud: vrijgave door EZT Hierdoor is het niet meer nodig om een Part F erkenning aan te vragen! Techniciconferentie 2008
Piloot/eigenaar onderhoud Voorbeeld van taken: Het meten van speling in een besturingssysteem Het vervangen van filters Het verwijderen/installeren van een wiel Het meten van stuuruitslagen Het uitvoeren van een lektest op het pitot-statisch systeem Techniciconferentie 2008
Piloot/eigenaar onderhoud Om als piloot/eigenaar in aanmerking te komen voor het uitvoeren van onderhoud moet de piloot/eigenaar: Een geldig GPL hebben; Piloot/eigenaar dient er van overtuigd te zijn dat hij/zij de deskundigheid bezit om de taak in kwestie uit te voeren. Het luchtvaartuig bezitten hetzij als: Eigenaar, of Een van de personen is op het bewijs van inschrijving, of Een lid is van een vereniging en dat de persoon door de club is aangewezen om piloot/eigenaar onderhoud te verrichten. De namen van de leden moeten worden vermeld in het onderhoudsprogramma Techniciconferentie 2008
Opties ARC keuring Eens per jaar door keuring bij een willekeurige CAMO, met inbegrip van de afgifte van de ARC Eens per jaar, een keuring door de bevoegde autoriteit, met inbegrip van de uitgifte van de ARC. Voor ELA1 vliegtuigen: Eenmaal per jaar, een keuring door een tot vrijgave bevoegd persoon met aanbeveling aan de bevoegde Autoriteit en de uitgifte van de ARC door de Autoriteit. Echter ten minste om de drie jaar een keuring door een CAMO met inbegrip van uitgifte van een ARC. Adertje onder het gras Techniciconferentie 2008
Opties ARC keuring Via contract met CAMO (gecontroleerde omgeving), twee maal de verlenging van de ARC door deze CAMO en om de drie jaar een keuring door de CAMO met de uitgifte van een ARC . Opmerking: Het onderhoud moet zijn uitgevoerd door een Part F organisatie of binnen de criteria vallen van piloot/eigenaar onderhoud. Techniciconferentie 2008
Privileges Part G/I (CAMO) Privileges M G/I organisatie (CAMO): Uitgifte van de ARC Goedkeuring onderhoudsprogramma’s Goedkeuring van wijzigingen op onderhoudsprogramma’s Techniciconferentie 2008
Organisatiestructuur Part G/I organisatie
Vliegtuigen in gecontroleerde of ongecontroleerde omgeving? Nadelen gecontroleerde omgeving: Aansprakelijk CAMO Complexiteit organisatie Voordelen gecontroleerde omgeving gering 2 maal extensie mogelijk op een ARC inspectie Voorkeur afdeling Zweefvliegen: Alle vliegtuigen in een ongecontroleerde omgeving Techniciconferentie 2008
Vliegtuigen in gecontroleerde of ongecontroleerde omgeving? Voor Part G/I (CAMO) erkenning moeten een aantal vliegtuigen door de CAMO worden beheerd Op dit moment wordt er onderzocht hoeveel en welke type vliegtuigen in een CAMO moeten zitten Techniciconferentie 2008
Kosten Part G/I (CAMO) organisatie Kosten Part G/I organisatie Kosten initiële vraag: 5800 Euro Kosten instandhouding: 3500 Euro Kosten zullen worden betaald door de Afdeling Zweefvliegen. Dus er zijn geen kosten verbonden aan ARC afgifte of goedkeuring van onderhoudsprogramma’s. Kosten BvL verlenging 67 euro Kosten goedkeuren onderhoudsprogramma 407 euro Techniciconferentie 2008
Implementatie termijnen Part M Part M is van kracht sinds 28-09-2008 Er is een transitie periode tot 28-09-2009 Onderhoudsprogramma’s moeten voldoen aan Part M voor 28-09-2009 Na 28-09-2009 mag een ARC nog tweemaal verlengd worden volgens de nationale wetgeving Techniciconferentie 2008
Implementatie CAMO Afdeling Zweefvliegen Concept handboek voor CAMO is gereed. Aanvraag vergunning is ingediend Goedkeuring handboek CAMO medio 2009 Implementatie van de volledige organisatie zal ongeveer 1 jaar duren Techniciconferentie 2008
Agenda Techniciconferentie 2008 Opening Mededelingen Stand van zaken Part M Onderhoudsprogramma’s Toekomstige bewijzen van bevoegdheid Ervaringen Inspectie Instituut Pauze Zweefvliegtuig met micro turbine thuisbrenger Koffie/Thee pauze Vliegtuiglogboek Rondvraag Sluiting Techniciconferentie 2008
Agenda Techniciconferentie 2008 Opening Mededelingen Stand van zaken Part M Onderhoudsprogramma’s Toekomstige bewijzen van bevoegdheid Ervaringen Inspectie Instituut Pauze Zweefvliegtuig met micro turbine thuisbrenger Koffie/Thee pauze Vliegtuiglogboek Rondvraag Sluiting Techniciconferentie 2008
Toekomstige bewijzen van bevoegdheid Techniciconferentie 2008
Stand van zaken wetgeving Regelgeving op het gebied van technicusbewijzen wordt straks ook door de EASA vastgesteld. NPA 2008-03 (voorstel tot wetswijziging) is uitgegeven in maart 2008 Commentaar periode gesloten juni 2008 Opinion zal gepubliceerd worden 2de kwartaal 2009 Publicatie wet waarschijnlijk begin 2010 Techniciconferentie 2008
Type bevoegdheden Twee soorten bewijzen: Basic ELA Full ELA Techniciconferentie 2008
Type bevoegdheden Basic ELA Full ELA Vrijgeven onderhoud tot jaar inspectie en kleine reparaties/modificaties Full ELA Vrijgeven onderhoud, inclusief grote modificaties/reparaties. Techniciconferentie 2008
Type bevoegdheden Verschillende categorieën: Hout Kunststof Metaal Motoren Techniciconferentie 2008
Opleiding Basic ELA: Theorie opleiding (verplicht aantal lesuren) Minimaal 1 jaar praktijkervaring (praktijklijst) Examen Opmerking: Theorie niet nodig, indien men 2 jaarpraktijk evaring heeft Full ELA: 2 jaar ervaring als Basic ELA Techniciconferentie 2008
Examens Examens door: Problemen met de voorgestelde regelgeving: Part 147 organisatie of Qualified Entities Problemen met de voorgestelde regelgeving: Geen grandfather rights; dus iedereen moet opnieuw examen doen. Dit is onacceptabel! Beperkte privileges Basic ELA Duur van de verplichte cursus Full ELA Techniciconferentie 2008
Implementatie traject Conversie bevoegdheden Opzetten van een cursus Maken van examens Techniciconferentie 2008
Agenda Techniciconferentie 2008 Opening Mededelingen Stand van zaken Part M Onderhoudsprogramma’s Toekomstige bewijzen van bevoegdheid Ervaringen Inspectie Instituut Pauze Zweefvliegtuig met micro turbine thuisbrenger Koffie/Thee pauze Vliegtuiglogboek Rondvraag Sluiting Techniciconferentie 2008
Agenda Techniciconferentie 2008 Opening Mededelingen Stand van zaken Part M Onderhoudsprogramma’s Toekomstige bewijzen van bevoegdheid Ervaringen Inspectie Instituut Pauze Zweefvliegtuig met micro turbine thuisbrenger Koffie/Thee pauze Vliegtuiglogboek Rondvraag Sluiting Techniciconferentie 2008
Agenda Techniciconferentie 2008 Opening Mededelingen Stand van zaken Part M Onderhoudsprogramma’s Toekomstige bewijzen van bevoegdheid Ervaringen Inspectie Instituut Pauze Zweefvliegtuig met micro turbine thuisbrenger Koffie/Thee pauze Vliegtuiglogboek Rondvraag Sluiting Techniciconferentie 2008
Agenda Techniciconferentie 2008 Opening Mededelingen Stand van zaken Part M Onderhoudsprogramma’s Toekomstige bewijzen van bevoegdheid Ervaringen Inspectie Instituut Pauze Zweefvliegtuig met micro turbine thuisbrenger Koffie/Thee pauze Vliegtuiglogboek Rondvraag Sluiting Techniciconferentie 2008
Agenda Techniciconferentie 2008 Opening Mededelingen Stand van zaken Part M Onderhoudsprogramma’s Toekomstige bewijzen van bevoegdheid Ervaringen Inspectie Instituut Pauze Zweefvliegtuig met micro turbine thuisbrenger Koffie/Thee pauze Vliegtuiglogboek Rondvraag Sluiting Techniciconferentie 2008
Agenda Techniciconferentie 2008 Opening Mededelingen Stand van zaken Part M Onderhoudsprogramma’s Toekomstige bewijzen van bevoegdheid Ervaringen Inspectie Instituut Pauze Zweefvliegtuig met micro turbine thuisbrenger Koffie/Thee pauze Vliegtuiglogboek Rondvraag Sluiting Techniciconferentie 2008
Agenda Techniciconferentie 2008 Opening Mededelingen Stand van zaken Part M Toekomstige Onderhoudsprogramma’s Ervaringen Inspectie Instituut Pauze Zweefvliegtuig met micro turbine thuisbrenger Koffie/Thee pauze Vliegtuiglogboek Rondvraag Sluiting Techniciconferentie 2008