Geestelijke Verzorging vergoed door de Zorgverzekeraar?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Docentprofessionalisering
Advertisements

Horen, zien en…. Schrijven in het Spaarne Ziekenhuis
Van Dwang en Drang naar HIC
Financieringsmogelijkheden van de geestelijke verzorging
telezorg in praktijk Andrea Nijhuis.
De rekenkamer van Venlo
Veranderingen in rol Familieraden
Intensive care In de geestelijke gezondheidszorg
Michiel van Hees directeur CQ procesmanagement
Motivatie van de professional Willy Limpens
Eigen Kracht-conferenties regie bij de burger
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Zorg-op-Afstand: co-creatie centraal in aanpak Congres GGZ Centraal 2 oktober 2012 Tom Bos.
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
Beter worden doe je thuis! DE KLINIEK EN HET FACT-TEAM
Gevolgen AWBZ Pakketmaatregelen Pakketmaatregelen Nieuwe MEE dienst.
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
Toekomst van familieparticipatie in de ggz
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Het Amphia ziekenhuis en de nazorg voor mensen met kanker
Pantar Amsterdam E-learning Maaike Verburgh – teamleider/docent
Erica van Henten (Alysis Zorggroep)
Crisismanagement in de zorg: communicatie op het grensvlak met het openbaar bestuur 1 november 2012 Marco Zannoni.
Cliënt- en Familieperspectief
Wie kent de LESA Ondervoeding?
Begeleiding door de SPV
Een toekomstbestendig model van GV in de GGZ?
Stand van zaken DBC informatiebijeenkomst 3 november 2006 Revalidatie DBC.
Slapen als een roos 25 april 2013
Een project van de Korengroep
Moreel Beraad in het Sociaal Domein
Bijpraten over de Wmo
Ontwikkeling Bestuurlijke Toekomst Duin- en Bollenstreek onderzoekstraject aanpak en resultaten.
Een toekomstbestendige zorg!
Hervorming langdurige zorg
Extra coaching niveau 2 studenten ‘Hoe lastige klanten hun weg vinden op school.’ 29 januari 2015.
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Inhoud presentatie Trends Doelen regeerakkoord Meerwaarde Wlz
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
ZorgSaam Kliniek Hulst. Ontstaan ZorgSaam Kliniek Hulst ± 1986: Politieke belofte bouw dagbehandelingsunit bij de polikliniek Hulst. Wens om huisartsenpraktijken.
Perspectief van de cliënt
Niertransplantatie in het LUMC Procedures voor ontvangers en donoren.
STOPPEN MET DIALYSEREN
Psychosociale begeleiding bij niertransplantatie
1 Project Richtlijn CVA in praktijk implementatie van de ‘Oefengids’ Trisca Bosch en Conny Beerepoot 23 april 2012.
Grip op Regionale Samenwerking: Rob de Greef en Roeland Stolk.
1 Medische Heroïne-Unit (MHU). 2 De MHU biedt: Gecontroleerde heroïnebehandeling onder medisch toezicht aan 20 patiënten Methadonverstrekking aan ca.
Bijeenkomst 16 april 2015 Transferverpleegkundigen.
Voorlichting Triade Kaart 4 maart 2010 Welkom. Programma Presentatie Harald Schneider over de achtergrond van de Triadekaart Presentatie Harald Schneider.
Digitale psycho-educatie autisme Presentatie Digitale PE voor volwassenen met ASS Wie zijn wij Voorstelrondje? Vragen tussendoor welkom.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen.
Informatiebijeenkomst Pilot Zorgvraagzwaarte Geriatrische Revalidatiezorg Patricia Geerts, beleidsmedewerker ActiZ Emi van Galen, beleidsmedewerker ActiZ.
Optimalisering van de zorg voor thuisverblijvende cliënten met een psychische problematiek Referentiewerk en intervisie als ondersteuning en deskundigheidsbevordering.
Agogische theorieën SPH leerjaar 1, kwartaal 1. Taakgebied en beroep.  “Zorgvuldig omgaan met onzekerheden”; afstemmen*.  Hulpverlening tegen de tijd.
Decentraal roosteren binnen een zelfsturende organisatie Praktijknetwerk arbeidstijden en roosteren
BB - Theorie Donderdag 22 september. Vandaa g Aanwezigheid Terugblik vorige week Theorie les Begeleidingsmethoden in de gehandicaptenzorg Afsluiting.
Afsluitende werkconferentie 7 maart 2017 José Laheij Projectleider
1.
Subsidieregeling medisch noodzakelijke zorg aan onverzekerden
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
NKOP symposium 2017 Mantelzorg jouw zorg.
Visie op Forensische Verslavingszorg
Opleiden voor de toekomst
Versterken positie van ervaringsdeskundigen binnen de organisatie
Duurzame inzetbaarheid
ADVISERING PO-VO “ SCHOOL EN OUDERS: PARTNER BIJ ADVISERING”
Duurzame inzetbaarheid
Hoe volgen wij onze kinderen?
Eerste ervaringen met zorgkaart / plan van aanpak
Transcript van de presentatie:

Geestelijke Verzorging vergoed door de Zorgverzekeraar? 13 november 2013 Geestelijke Verzorging vergoed door de Zorgverzekeraar? Kansen en bedreigingen van DBC-registratie

Studiedag VGVZ Verslag van een jaar registreren van geestelijke verzorging Nieuwe ontwikkelingen in de GGZ

Geschiedenis Lange traditie, “Vogelenzang” en “Valeriuskliniek” Dominee in bestuur Van centrale positie naar positie in de marge Los van behandeling en los van inhoudelijkke ontwikkelingen Herzien rol en betekenis GV

2012 Bezuinigingen in de GGZ Opdracht reduceren kosten overhead met ruim 10% Rapport Berenschot: GV belangrijk, maar te duur Advies: extern inhuren.

Interne commissie: GV in huis houden Uit de overhead Eigen productie

Overleg gv en raad van bestuur Uitkomst: (deel van de) contacten van gv opvoeren als productie Daarmee onderdeel van behandeling

Klinische opname Registratie individuele contacten en groepen Werkelijke tijd Indirecte tijd

Ambulante contacten Na toestemming of verwijzing behandelaar Behandelaar reserveert deel van DBC (aantal minuten) voor gv, aamet een omschreven doel Bijvoorbeeld: 3 gesprekken, evaluatie, verlenging max. 3 gesprekken of “onderhoudsdosis” van 1 gesprek per maand

Langdurige circuit Afspraken over productie GV met afdelingsleiding (ZZP) Kosten per jaar vastgelegd

Start per 1 jan 2013 Vooraf: Cursus registreren in Quarant Autorisaties aanvragen Pilot in januari en februari

Registreren individueel Afspraak plannen op naam cliënt in Q-agenda Na afloop afvinken: directe en indirecte tijd Verslag/rapportage Nieuwe afspraak plannen

Registreren groep Vgl Individueel en aanvullend, Oude en nieuwe deelnemers verwijderen, c.q. toevoegen Groepsrapportage, eventueel ook individueel (niet in groepsrapportage over personen spreken)

Ervaringen Team GGZ inGeest 7 personen: Parttime en fulltime Leeftijd 38 tot 61 jaar 4 Mannen en 3 vrouwen 5 PC, 1 RK en 1 Islamitisch GV

Wat is er veranderd? De relatie met patiënt: Inhoudelijk niet veranderd Vertrouwelijkheid is vaker onderwerp van gesprek Meer reflectie Meer kennis van patiënt Tijd wordt meer als druk ervaren Benoemen van melden in systeem Zakelijker: aansporen om (op tijd) te komen.

Methodiek Meer afgebakend: bijvoorbeeld 3 keer Efficiënter, meer letten op tijd Vaker aanspreken op verantwoordelijkheid Kader is duidelijker, je werkt gerichter op GV/eigene van het aavak Wat te doen met mensen die niets willen? Risico: eerder richten op “afdeling met productie” -

Relatie behandelaar of behandelteam Meer betrokkenheid en interesse Meer verwijzingen Meer waardering Meer zichtbaar

Sfeer binnen gv team Verbondenheid, trots op resultaat Spanning t.g.v. verschillende perceptie Tijdsdruk omhoog, intervisie etc.omlaag. Werkdruk omhoog, wie gaat extra werk/vraag doen? Voel me bezwaard als niet-productiemedewerker; op last aabudget GV.

Zelfbeeld GV GV duidelijker neergezet Meerwaarde GV als aspect van de zorg Duidelijker stelling nemen Meer betrokken bij team Onzekerheid voor toekomst GV Niet veranderd Kwetsbaarder, minder geestelijke.

Voldoening en bezieling Meer voldoening Meer zelfvertrouwen Meer deel van het team Twijfel, hoe gaat het verder met gv? Veranderingen hebben effect op welbevinden. Contact met cliënten is goed voor voldoening

MAAR Evaluatie productie Productie op schema CONO-registratie noodzakelijk voor vervolg

Nieuwe ontwikkelingen CONO beroep vereist voor registratie als behandelaar Beroepsgroepen staan nogal vast: Arts, verpleegkundigen, psychologen, psychotherapeut, vaktherapeut en agoog. Ingang Agoog, op “herstel” gericht…..raakvlakken met GV Gesprek geopend met opleidingen….. Vergelijk het opleidingscurriculum GV met dat van SPH Is dat op te nemen in de reguliere opleiding GV, bijvoorbeeld als een aantekening psychiatrie. Is er een aanvullende opleiding te maken?