CAR Vlaanderen en MTV-web

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe snel is geluid? Aan het einde van de les moet je in staat zijn om:
Advertisements

Communiceren Luchtkwaliteit Aanpak Nijmegen Juni 2009
• Onderzoek uitgevoerd in opdracht van Erasmus Universiteit en Berenschot B.V. in het eerste kwartaal van • Commissie Jorritsma creëert de visie.
SPF SANTE PUBLIQUE, SECURITE DE LA CHAINE ALIMENTAIRE ET ENVIRONNEMENT 1 CO 2 -emissies van lichte voertuigen Voorstel van verordening van de raad en het.
Onderwerpen Bijdrage aan beter milieu
Snelheid Hoe kan ik rekenen.
Fijn stof. Nieuwe feiten en realiteiten.
Parking Guidance System - speciaal voor parkeergarages -
Referentieramingen energie en emissies Broeikasgasemissies en Grootschalige luchtverontreiniging Symposium 24 maart 2005 / Hans Elzenga.
Duurzaamheid Bert van de Merwe.
Toelichtingen bij het aanvraagformulier Noël Remue
Ruimte voor wonen 1 Stephaan Barbery dienst ruimtelijke planning 26 november 2009.
Rekenen met snelheid Een probleem oplossen
1 Tilburg klaart de lucht Luchtkwaliteitsplan gemeente Tilburg
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
Actieplan verbetering Luchtkwaliteit Deventer Berend Hoekstra Senior adviseur luchtverontreiniging 24 mei 2006.
De nieuwe geluidsnormen
Milieubalans 2005 Milieu- en Natuurplanbureau. Milieubalans 2005, 10 mei Europese milieueisen maken aanvullend Nederlands beleid noodzakelijk Nederland.
’Meer met lucht en verkeer’ presenteert Geluid voor verkeerskundigen
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens
WANNEER BEGINT DE VACCINATIE TEGEN FIJN STOF?.
Kenmerken van de aardse atmosfeer
Luchtkwaliteit IBGE-BIM. Vorming luchtkwaliteit 2008, Leefmilieu Brussel - BIM 2 De verontreinigende stoffen die een gevaar voor de gezondheid vormen.
Met deze dia en de volgende kan je laten zien dat lucht vuil of schoon kan zijn
AHOLD AAN DE GALGESLOOT Gedachtenwisseling omwonenden Naarden, 5 februari 2001.
E. Nezer SLA-actieplan teneinde de termijnen voor de invoering van de bijwerkingen te verkorten.
Internationale hogeschool Breda Wiskunde bij het ontwerpen en evalueren van verkeerslichtenregelingen Wachten voor een verkeerslicht duurt altijd te lang…..
M.De Vrieze, F.Thomas, B.Teirlynck
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Gezonde lucht in de ruimtelijke praktijk: De Amsterdamse Richtlijn gevoelige bestemmingen luchtkwaliteit Saskia van der Zee (GGD) en Harry van Bergen.
7 juni 2011 Milieuaspecten van verkeer en vervoer Ingrid Stuijt-Noordhoek Geluid.
Roet als extra indicator voor de nadelige gezondheidseffecten van deeltjes naast PM10 and PM2.5 Paul Fischer (RIVM) Schakeldag 11 juni 2013.
AANPAK KNELPUNTEN NO2 EN PM10 IN ZUID-HOLLAND Beate Arends Provincie Zuid-Holland Bureau Beleidsanalyse, Lucht en Energie.
Oefenen met luchtkwaliteitsmodel ISL3a voor industrie
Meesterproef Scheikunde Koolstofdioxide CO 2 ontstaat bij alle verbrandingen concentratie CO 2 sinds Industriële Revolutie toegenomen van 0,032%
DCMR Buro Lucht / Marcel Koeleman
Onderzoek benzeenconcentraties Hoek van Holland: Stand van zaken
User management voor ondernemingen en organisaties
Mobiliteit is een factor van belang in elke crisis M M M Economische crisis Klimaatcrisis Energiecrisis Mobiliteit is een randvoorwaarde: -congestie -bereikbaarheid.
The limit beyond. Doel Change the world Verleden Heden Out of the box denken!!
MIRA-infodag studies luchtkwaliteit 5 april 2011
Situering studies luchtkwaliteit MIRA -infodag studies luchtkwaliteit 5 april 2011.
Snelwegsystemen Jos Beukeveld Mei 2011.
TomTom WORK Truck Navigatie woensdag 24 september 2014.
Cees de Heer Jan Kliest RIVM Moerdijk vanuit het perspectief
Luchtkwaliteit in Vlaanderen Open milieuraad Mechelen 23 april 2009 Erik Grietens.
Emissies ruimtelijk verdeeld
Toets 1 Examen Reinder Reen.
Milieu zaken Emissie-eisen Euronormen bmp omzetten in kilometerprijs Euro 5 Euro 6 CO (Koolstofmonoxide) HC (koolwaterstof) NOx (Stikstofoxiden)
Tijd, afstand, snelheid.
Oefenen met luchtkwaliteitsmodel ISL3a voor industrie
Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid Milieuonderzoek Schelluinen Onderzoek naar de luchtkwaliteit en de geluidbelasting in Schelluinen 24 juni 2014.
STAAT VAN DE LUCHTKWALITEIT IN BRUSSEL Olivier Brasseur 22 juni 2015 Departement « Laboratorium Luchtkwaliteit »
1 Second opinion Groenezoom-rotonde Presentatie van de resultaten Hans van der Stok 10 juni 2014.
Koolstofchemie AARDOLIE.
RIJDEN OP AARDGAS Waarom zoveel aandacht voor verkeer? 1/3 van wereld energie verbruik Daarvan de helft personen auto’s.
Groen voor luchtkwaliteit (1) Probleem, beleid, onderzoek en groenstructuur Ontwikkeld door Alterra Ing. E.A. de Vries.
Presentatie Luchtkwaliteit
De thematische strategie luchtverontreiniging van de Europese Commissie Steven Lauwereins LNE – Afdeling Lucht, Hinder, Risicobeheer, Milieu & Gezondheid.
Fijn stof onderzoeken Onderzoek naar de invloed van verkeer op de luchtkwaliteit in de Stad Gent Stofmetingen in de omgeving van het station Gent-Sint-Pieters.
Rekenmodel 3: Binnenvaart containers
Personenverkeer werkgever
Rekenmodel 3 Binnenvaart Bulk
Aanpak fijn stof bij veehouderijen
Rekenmodel 4: Vervoerder LTL
Rekenmodel 5: Verlader Regio
Terminal (containers)
PM10- en PM2.5-metingen in emissies
Transcript van de presentatie:

CAR Vlaanderen en MTV-web Tools voor het verbeteren van de lokale luchtkwaliteit Annemie Wynands

Calculation of Air pollution from Road traffic CAR Vlaanderen CAR: Calculation of Air pollution from Road traffic Model ontwikkeld in opdracht van het Vlaams gewest Gratis ter beschikking geteld aan lokale overheden Analoog aan CAR Nederland Gebaseerd op windtunnel onderzoek ⇓ SCREENINGSMODEL

Doel CAR Vlaanderen Doel: Gebruiksvriendelijk, eenvoudig aan te wenden en duidelijk in toepassing Op snelle manier nagaan en evalueren invloed plaatselijk verkeer op lokale luchtkwaliteit Doorrekenen transportmaatregelen Voor 2005, 2010 en 2015 Toetsing aan grenswaarden (+ overschrijdingsmarges) 1ste dochterrichtlijn voor PM10 en NO2

Invoer door lokale overheid Plaats (gemeente), straatnaam ⇒ X/Y coördinaten (ook mogelijk deze zelf in te geven) Verkeersintensiteit (# voertuigen per etmaal) Mogelijk: omzetting van spitsintensiteiten werkdag naar dagintensiteiten gemiddelde dag d.m.v. eenvoudige formules in handleiding CAR Vlaanderen

Invoer door lokale overheid Fractie verkeer In te geven door gemeente Of Standaardinstelling (Vlaams gemiddelde) te kiezen: Licht 0,869 Middel zwaar 0,051 Zwaar 0,08 Bus 0 Vrachtverkeer van groot belang: aandeel vrachtverkeer in emissie / concentratiebijdrage 40-60%

Invoer door lokale overheid Snelheidstype Stagnerend verkeer Doorstroming verkeer wordt belemmerd Gem. snelheid 13 km/u Normaal stadsverkeer Gem. snelheid 19 km/u Doorstromend stadsverkeer Doorstromend verkeer in bebouwde kom Gem. snelheid 26 km/u Buitenweg Weg met snelheidslimiet max. 80 km/u Snelweg Gem. snelheid 100 km/u

Invoer door lokale overheid Wegtype 1: weg door open terrein, incidenteel gebouwen of bomen binnen een straal van 100 meter 2: basistype, alle wegen anders dan type 1, 3a, 3b en 4 3a: beide zijden van de weg bebouwing, afstand wegas-gevel is kleiner dan 3 maal de hoogte van de bebouwing, maar groter dan 1, 5 maal de hoogte van de bebouwing 3b: beide zijden van de weg bebouwing, afstand wegas-gevel is kleiner dan 1,5 maal de hoogte van de bebouwing (streetcanyon) 4: eenzijdige bebouwing, weg met aan één zijde min of meer aaneengesloten bebouwing op een afstand van minder dan 3 maal de hoogte van de bebouwing

Invoer door lokale overheid Bomenfactor 1: Hier en daar bomen of in het geheel niet 1,25: Eén of meer rijen bomen met onderlinge afstand < 15 meter met openingen tussen de kronen 1,5: Kronen raken elkaar en overspannen minstens 1/3 gedeelte straatbreedte

Meegeleverd door Vlaams Gewest in het model Meegeleverd door Vlaams Gewest met het model Achtergrondconcentratie 2005, 2010 en 2015 BELEUROS concentratiebestanden, verfijning naar 5x5 km obv inwonersdichtheid Emissiefactoren 2005, 2010 en 2015 (VERSIT) obv samenstelling Vlaams voertuigenpark TM Leuven Fractie verkeer - defaultwaarde gebaseerd op samenstelling Vlaams voertuigenpark

Output model CAR Vlaanderen berekent concentraties NO2 en PM10 in een bepaalde straat Achtergrondconcentratie (Beleuros) + Verkeersbijdrage (CAR Vlaanderen) OUTPUT Jaargemiddelde PM10 en NO2 concentratie Toetsing aan Europese grenswaarden (en overschrijdingsmarges) Aantal overschrijdingen grenswaarde Aantal overschrijdingen grenswaarden + overschrijdingsmarge

Uitgewerkt voorbeeld Gegevens met het model meegeleverd (emissiefactoren, achtergrondconcentratie, meteo) zijn juiste gegevens Gebruikte verkeersgegevens (aantal voertuigen per etmaal, verkeersafwikkeling), straatconfiguratie, bomenfactor zijn fictieve gegevens Het betreft bijgevolg een demovoorbeeld en geeft dus GEEN realistische waarden voor gebruikte straten en gemeenten Het maakt wel duidelijk wat mogelijk is met het model en wat de invloed van de inputgegevens kan zijn

Ecoscore Wat is ecoscore? Wat zit er allemaal in de ecoscore vervat? Impact op het milieu en het klimaat in ee cijver van 0 tot 100, hoe hoger de ecoscore, hoe milieuvriendelijker de auto Wat zit er allemaal in de ecoscore vervat? Verschillende schadxelijke effecten van voertuigen Het broeikasteffect: Koolstofdioxide (CO2) Methaan (CH4) Distikstofoxide

Ecoscore De schade aan de menselijke gezondheid en aan het milieu als gevolg van de luchtkwaliteit: Koolstofmonoxide (CO) Koolwaterstoffen (HC) Stikstofoxiden (NOx) Roetdeeltjes (PM) Zwaveldioxide (SO2) Lawaaihinder: motorgeluid van het voertuig Ook de stoffen die vrijkomen bij de productie en de distributie van de brandstof worden in rekening bebracht

Ecoscore

Webtoepassing Milieutoetsing Voertuigenpark (MTV) Berekent voor: Individueel vooertuig: Ecoscore (rekening houdend met werkelijk verbuik) Deelvloten (vb. personenwagens) en gehele vloot: Gewogen gemiddelde ecoscore (rekening houdend met werkelijk verbruik en werkelijk gereden aantal km) Geeft indicatie van: Welke voertuigen uit de vloot meest/minst milieuvriendelijk is Welke voertuigen door hun gebruik de meeste ruimte bieden tot vermindering van de uitstoot van schadelijke emissies en broeikasgassen

MTV-web Via www.ecoscore.be Rechter bovenhoek MTV web

Link met SO CAR Vlaanderen Onderscheidingsniveau Project MTV-web Knelpuntanalyse luchtverontreiniging door verkeer Opmaak actieplan luchtverontreiniging door verkeer Project Luchtverontreiniging door verkeer MTV-web Inventaris en evaluatie wagenpark Opmaak actieplan milieuvriendelijk voertuigenpark Resultaatverbintenis over de hele vloot Projecten Milieuvriendelijk voertuigenpark

Contact Annemie Wynands Tel: 02/553 14 93 annemie.wynands@lne.vlaanderen.be