De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Personenverkeer werkgever

Verwante presentaties


Presentatie over: "Personenverkeer werkgever"— Transcript van de presentatie:

1 Personenverkeer werkgever

2 Rekenmodel 7: Personenverkeer werkgever.
Overzicht rekenmodellen Handreiking Vervoermanagement Het rekenmodel Personenverkeer is bedoeld om werkgevers in staat te stellen op basis van het reisgedrag Woon-Werkwerkverkeer en Zakelijk verkeer het energieverbruik en de emissies te bepalen. Het rekenmodel heeft een tabblad voor invullen gegevens en berekenen Emissie- en energieverbruiksprofiel en een tabblad met detailgegevens emissies en energieverbruiken Voor het bepalen van de emissies wordt gebruik gemaakt van voertuigbewegingen, kilometers en het voertuigtype (Benzine, Diesel, LPG, Bio-CNG,HB, PHEV, elektrisch en waterstof ) NB. Waterstof is nog in ontwikkeling en er zijn weinig ervaringscijfers.

3 Emissie- en energieverbruiksprofiel
Aantal medewerkers dat gebruik maakt van deze modaliteit. Indien geen vul 0 in. Toelichting staat bij validatie. Cel aanklikken Het rekenmodel Personenverkeer is opgebouwd uit de volgende delen: Algemeen Reisgedrag Woonwerkverkeer Nulmeting - Nieuw Mix wagenpark medewerkers Zakelijk verkeer Emissie- en energieverbruiksprofiel

4 Stap 1 Algemeen Witte cellen moeten ingevuld worden om het model te laten rekenen. Het model geeft voor het invulpad aanwijzingen in groen. Foutmeldingen worden in rood aangegeven. Modal shift wordt bij de nulmeting met bruin aangegeven. Start Start met deel Algemeen en het invullen van Bedrijfsnaam, Bedrijfsonderdeel en Datum invulformulier. Kies met de knop welk Emissie- en energieverbruiksprofiel u wilt berekenen. Dagen W-W verkeer Bij de Dagen W-W verkeer per jaar gaat het om het gemiddelde van de medewerkers rekening houdend met parttimers. De default waarde is 214 en kan in de naast gelegen cel aangepast worden. Km Stedelijk gebied Model rekent met verschillende emissiefactoren voor stedelijk gebied en daar buiten. De stedelijke afstand is vaak de helft van de doorsnede van de woonplaats. De default waarde (enkele reis) is 4 kilometer en kan in de naast gelegen cel aangepast worden.

5 Stap 2 Reisgedrag W-W verkeer Nulmeting
In stap 1 zijn bedrijfsgegevens en datum ingevuld. Eventueel is het aantal W-W dagen en/of de stedelijke afstand aangepast. Stap 2 Reisgedrag gaat verder met de Modal split van de werknemers. Het model signaleert wat ingevuld moet worden. Wanneer een modaliteit niet wordt gebruikt moet nul ingevuld worden. Modaliteit Eigen auto moet groter dan nul zijn. Vul vervolgens gemiddelde Afstand W-W verkeer per modaliteit in. Het model vermenigvuldigt de afstand met het aantal medewerkers, met 2 en met het aantal W-W dagen. Ook hier geeft model aan wat ingevuld moet worden. Bij het OV zijn er twee opties: <20km en >20km. Wanneer er een conflict is met de afstand geeft het model een waarschuwing. Daarna moet het % dagen W-W ingevuld worden voor het deelgebruik van de modaliteiten die zich daarvoor lenen. Bijvoorbeeld de fiets alleen in dagdienst. Het restgedrag moet worden toegewezen aan Eigen auto en/of OV-kort. Model geeft aan wat er nog ingevuld moet worden alvorens verder te kunnen gaan. Voor de Carpool medewerkers en de Vanpool bedrijf moet de Reizigerfactor worden ingevuld. De reizigerfactor is het gemiddeld aantal medewerkers dat samen reist. De waarde is minimaal 2 en maximaal gelijk aan het aantal medewerkers dat gebruik maakt van de modaliteit. Indien de waarde afwijkt van de grenzen volgt een waarschuwing. Voor de Vanpool is er een keuzeknop voor de energiebron. Default waarde is benzine. Voor de Mix van het wagenpark zijn 7 type voertuigen opgenomen met een default percentage voor het aandeel. In de kolom daarnaast kan dit aangepast worden. Model geeft aan of en hoever de invulling verwijderd is van 100%

6 Stap 3 Reisgedrag Zakelijk verkeer Nulmeting
Stap 3 gaat verder met Zakelijk verkeer. Het model biedt ruimte aan 16 voertuig/modaliteit type. Het model controleert of de Algemene en W-W gegevens zijn ingevuld en geeft aan wat bij zakelijk verkeer ingevuld moet worden. Wanneer er geen aantallen of kilometers voor een modaliteit zijn moet nul ingevuld worden. Wanneer er wel aantallen ingevuld zijn maar geen kilometers of andersom geeft het model een waarschuwing. Het model rekent CO2 emissie normatief om naar brandstofverbruik, Voor de auto kan dit, indien bekend, overschreven worden met het werkelijk verbruik.

7 Stap 4 Reisgedrag W-Werkverkeer Nieuw
Voor W-W verkeer wordt default het reisgedrag van de nulmeting overgenomen. Het aantal medewerkers met Eigen auto en OV-kort is nu aangepast op basis van het procentuele restaandeel van OV-lang, Scooters en Fietsen. Vervolgens kunnen de waarden aangepast worden naar de beoogde nieuwe situatie. Na de eerste wijziging vraagt model of er meer aangepast moet worden. Het model waarschuwt wanneer het totaal aantal medewerkers in de nieuwe situatie afwijkt van de nulmeting. Naast keuzeknop voor de Vanpool is er ook een keuze knop voor de energiebron van het OV op korte afstand (Diesel, CNG, GTL, Elektrisch en Waterstof). Default waarde is Euro VI

8 Stap 5 Reisgedrag Zakelijk verkeer Nieuw
Voor het Zakelijk verkeer moet de nieuwe situatie ingevuld worden. Wanneer er geen te verwachte wijzigingen zijn moeten de gegevens uit de nulmeting worden ingevoerd. Model biedt de mogelijkheid om bij auto’s een verwachte brandstofbesparing in te voeren. Het model geeft een signaal wanneer aantallen en kilometers in de nieuwe situatie afwijken van de nulmeting.

9 Emissie- en energieverbruiksprofiel
Het resultaat is het Emissie- en energieverbruiksprofiel W-W en Zakelijk verkeer plus Totaal

10 Details Personenverkeer
Model heeft een tabblad ‘Details Personenverkeer’ waar details van het berekende emissie- en energieverbruiksprofiel kunnen worden bekeken.

11 Het model heeft een tabblad met een korte handleiding


Download ppt "Personenverkeer werkgever"

Verwante presentaties


Ads door Google