Laat vernieuwing groeien

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
EDO in de lerarenopleiding
Advertisements

KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Maaike Vervoort & Ellen van den Berg
No nonsense methode ICT vaardigheden
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Slachtoffers Iatrogene Nalatigheid-Nederland en Iatrogenic Europe Unite-alliance op de bres voor patiëntveiligheid! Wie zijn wij en waar staan we voor?
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Opleiden in de school (PDS): een uitdaging?
Informatieavond Van basisschool naar voortgezet onderwijs.
Verloskunde Opleidingen Geneeskunde Faculteiten
Leren in en door organisaties
bekwaamheid op HO-niveau
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Studielandschap Tilburg PenA Sebastiaan van der Wal 09 november 2006.
Werken met Nurse practitioners: “effecten van functie differentiatie op de grens van care en cure". Ik wil graag iets vertellen over mijn promotie onderzoek.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
SAMEN WERKEN AAN LEREN SAMENWERKEN
VAN EEN LEERTEAM KOMT EEN LEERTEAM !!
Kennis-maken door self-study onderzoek
HAN Faculteit Educatie.
VERLEIDEN TOT LEREN Velon 2007
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Een onderzoekende leraar Hanneke Issing (Fontys Pabo Tilburg)
Introductie workshop 1.
De virtuele leergemeenschap: een realiteit ! ? Ankie van den Broek en Léon Souren VELON 12 maart 2007.
Leren van lerarenopleiders
Praktijkpresentatie Marie-Jeanne Meijer Jeanet Spijksma 45 minuten.
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
Kenniswerkplaats Rotterdams talent
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
LUNCHSEMINAR Grassroots bij de TU Delft Sofia Dopper Projectleider Grassrootsproject TU Delft 10 mei 2007.
Ijsselronde-pabo opleiden doe je samen.
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
Peiling 20-weken echo Resultaten landelijke enquête
Welkom.
Invoering van HGW en het werken met groepsplannen
1 bij overheid en bij sociale partners is het belang van vakmanschap en beroepseer voor het goed functioneren van bedrijven en organisaties uit het zicht.
Informatieavond Van basisschool naar voortgezet onderwijs.
Centrale facilitering van personeelsprocessen
Leerkrachtcompetenties 6 oktober 2014 Caroline Kearney Senior Project Manager & Onderwijsanalist.
 Opbouw van het MBO  Opbouw van het VMBO  OSB lessen
Het verhaal van de.
ICT in het onderwijs 1. Hoe past het thema van de vernieuwing in een breder kader van onderwijsontwikkelingen? 2. Welke maatschappelijke en politieke ontwikkelingen.
De weg van uitval naar succes voor een beter rendement Onderwerp scriptie, aanleiding, specifieke doelgroep, toepassing breder.
Samen werken aan praktijkonderzoek!
Regels kun je omzeilen, principes niet.
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Productbespreking 2 la 3 1 december Goed: Relevante onderwijsvernieuwingen! Marcia: handelingsgericht werken Manon: actief leren Sandra: betekenisvol.
Kenmerk: 'werken aan deeltijd'11 december 2014 ONDERWIJSVISIE DEELTIJD de eerste contouren....
Zorg dat de Docent blijft: Maak van Onderzoek een spannende Onderneming! Joseph Kessels De Haagse Onderzoeksdagen De Haagse Hogeschool 13 april 2011.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Afsluitende werkconferentie 7 maart 2017 José Laheij Projectleider
xxxxxxxxxxxxxxx Leergang mbo 30 mei 2017 Elly de Bruijn
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Intervisie, coaching, mentoring, opleidingsbegeleiding…
Student: Celine Brusselle Mentor: Dr. Bart Lelie Promotor: Ellen Decat
Teambarometer.
Ketenstage Student volgt Cliënt.
Sandra: introductie van ons / de master / aanwezigen
Van Eiland naar wijland
UNICEF België en HIVA / KULeuven
Ontwerponderzoek.
Transcript van de presentatie:

Laat vernieuwing groeien Laat vernieuwing groeien! Een onderzoek naar de begeleidingskenmerken van leerkrachten die actieonderzoek uitvoeren Frank Cornelissen Inter-Actie, advies in leren en ontwikkelen VELON Congres, 13 maart 2007

Overzicht Actieonderzoek: Leergemeenschap & kennisontwikkeling Hoe begeleid je actieonderzoek? (kenmerken) Conclusie en discussie Actieonderzoek Begeleiding Conclusie

Actieonderzoek: Leergemeenschap & kennisontwikkeling Actieonderzoek werd in de onderzoekssituatie toegepast door leerkrachten om: het eigen handelen en de eigen onderwijspraktijk te onderzoeken om zo (gezamenlijk) professionele kennis te ontwikkelen en de eigen onderwijspraktijk te verbeteren. Een leergemeenschap wordt omschreven als (Senge, 2003): ‘een diverse groep van mensen die samenwerken aan het verzorgen en behouden van een kenniscreërend systeem’

Actieonderzoek: Leergemeenschap & kennisontwikkeling Kennisontwikkeling binnen zo’n leergemeenschap gebeurt continu in de vorm van het ontwikkelen van (Senge, 2003): nieuwe theorie nieuwe gereedschappen en methodes nieuwe praktische kennis (tacit/impliciet) Zowel in een kenniscreërend systeem in het algemeen als specfiek in actieonderzoek hangen deze drie basiselementen nauw samen en zijn van elkaar afhankelijk (Senge, 2003).

Een kenniscreërend systeem

Onderzoekssituatie << Een leergemeenschap? In het kader van een post initiële opleiding voerden leerkrachten individueel actieonderzoek uit in hun eigen onderwijspraktijk. De resultaten en voortgang van hun actieonderzoek werden besproken in bijeenkomsten met collega’s (3) en een begeleider. Tijdens de bijeenkomsten fungeerden ze als ‘Critical Friends’. Kennisontwikkeling? Ontwikkeling van nieuwe praktische kennis van de leerkrachten met praktische resultaten voor hun eigen onderwijspraktijk. Ontwikkeling van nieuwe theorie en/of nieuwe gereedschappen & methoden. <<

De begeleiding van actieonderzoek De bijdrage van actieonderzoek aan de professionele (kennis)ontwikkeling van leerkrachten komt voornamelijk tot stand onder invloed van de begeleiding. (Ponte, Beijaard & Wubbels, 2002)

Begeleidingskenmerken Motieven: Wat waren de kenmerkende uitgangspunten van de begeleiders van leerkrachten die actieonderzoek uitvoerden? Leerkracht:”De begeleiding geeft je eigenlijk alle ruimte om het onderzoek zo in te vullen zoals het jou goed dunkt, zoals het bij jouw onderwijs, persoon en omgeving past.”

Begeleidingskenmerken Houding: Welke houding nemen deze begeleiders van de leerkrachten aan? Leerkracht:“Je wilt niet een begeleider die zegt of het goed of fout is. Je wilt een begeleider die met jou mee beweegt, maar die wel jouw spiegel blijft.”

Begeleidingskenmerken Kennis: De deskundigheid en kennis die de begeleiding van actieonderzoek door leerkrachten nodig heeft. Leerkracht: “De begeleiders zijn wel mensen die meer ervaring hebben in ‘het begeleiden van’; als zodanig zijn ze expert: deskundig in de begeleiding en deskundig op het gebied van actieonderzoek.”

Begeleidingskenmerken Vaardigheden: Vaardigheden in de ondersteuning van leerkrachten in: Taken: de methode en uitvoering van actieonderzoek Communicatie: de interactie in de begeleidingssetting Kennisgebieden: de professionele (kennis)ontwikkeling

De begeleider van actieonderzoek <<

Conclusies De begeleidingskenmerken worden bepaald door de gekozen motieven. De begeleidingskenmerken vormen één samenhangend geheel. De begeleiding van actieonderzoek is afhankelijk van de persoon en de situatie. 4. De begeleiding van actieonderzoek kenmerkt zich door de beweging van een sturende naar een ondersteunende rol.

Discussie De ontwikkeling van welk soort kennis moet de begeleiding van de leerkrachten vooral aanmoedigen? Praktische kennis (tacit/implicit) of theorie/methode (explicit)? Hoeft de begeleider helemaal geen verstand te hebben van het onderzoeksthema? Moet je heel bewust proberen de begeleider en de onderzoeker te matchen? Hoe ga je om met verschillende behoeftes aan sturing en ondersteuning van de onderzoekers?

Vragen Hartelijk dank voor uw aandacht! << Het onderzoeksverslag is te downloaden op: www.inter-actie.com <<