Kunstenbad/ de Kunstpiloten  Observatiestage muziekeducatief project.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Senegal Senegal.
(G)MR en invloed op de kwaliteit van het onderwijs
STAB: een veilig netwerk voor startende leerkrachten
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
CALVIJN MEERPAAL ACADEMY
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Blue Turtle Business Partners Samen bouwen aan een sterkere en betere onderneming.
Deel 2 van de presentatie
Pastoraal op school.
Maatschappelijk Aanbesteden
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
Beeld en Geluid museum Media park - Hilversum.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
OVSG, de gemeente maakt school
Zelfevaluatie i.k.v. GOK-beleid
Kathleen Van Heule Diensthoofd Internationalisering 14 maart 2014
Stand van zaken draagvlak dko Klankbordgroep 28 juni 2013.
Welkom op het evaluatiemoment TECH Projecten
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
Ante Groep 14.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Entercultureel een digitaal leertraject voor het verwerven van interculturele competentie Joke Simons (Lessius Mechelen) FLAMENCO, 15 mei 2012.
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
Thuisbegeleiding en gezinsfunctioneren
Gelaagd plannen = Geslaagd plannen
TPA Westelijke Mijnstreek Bedsideconsultatie E. van den Berken & N. Lenaerts.
Werkgeversservicepunt
Middelengebruik preventie en hulpverlening
Het werken met portfolio
Ervaringen Implementatie in Nederland
Presentatie studiecoaching
Diverse maatregelen infosessie 25 augustus Welke? Actualisering opleidingsaanbod Vrijstellingen Instroom Lagere Graad Dans en Woordkunst Duur toelatingsperiode.
Vorming Verenigingsadministratie
Lectoraat Jeugd. Samen Aanleiding: coöperatie Uitgangspunt: delen, samenwerken, ontwikkelen.
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
Voortgangsgesprek LiO 2014
Analyse programma Energietransitie. Aanleiding en opzet Afstemming met PS Doelbereik? Rekenkamer en CE Delft.
Professional PhD Program Symposium Grensoverschrijdende talentontwikkeling 28 mei 2015 Judith van Dongen - van den Broek.
22 september Tender POP Thomas Bossuyt & Maarten Andriessen.
Ondersteuningsaanbod vanuit AgODi 29 september 2015 Afdeling basisonderwijs, DKO en CLB. Scholen en Leerlingen.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Informatiebijeenkomst. Lerarencompetenties Overzicht bijeenkomsten 1.Leren leren 2.De basisschool 3.Ontwikkeling van kinderen en creatief proces 4.Lesopzet.
INFOMOMENT Directeur GA voor beeldende kunst & media.
QUICKSCAN BELEID. HELP!!  leerling moet er zelfstandig mee aan het werk kunnen.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
WELKOM © Misjel Decleer SCHACHTBOKKEN -EISDEN. GEMEENTEmaasmechelen Themadagen »Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar.
5/30/2016 Jeugdcasus (O)GGZ bijeenkomst Odette Hensen Coördinator STIP, ZOG MH Gerda Verkerk Preventiefunctionaris, GGZ Kinderen en Jeugd Rivierduinen.
Optimalisering van de zorg voor thuisverblijvende cliënten met een psychische problematiek Referentiewerk en intervisie als ondersteuning en deskundigheidsbevordering.
GMR 15 januari 2008 Thema: IPB ‘stand van zaken’.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Tiel, 17 april 2009I. Pleumekers / A. Oude Alink1 Groepsobservatie & coaching 0 – 4 jaar Themadag LOGOPEDIE VOORSCHOOLSEPERIODE (deel 2)
Bevraging mediawijsheid Overzicht reacties. Lager onderwijs.
Meesters in Management! verzorgt het inhuren van een interim management professional welke vooral actief is met het vervullen van opdrachten binnen de.
Rollen binnen het werkplekleren
Doelen realiseren met media
Doelen realiseren met media
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Dit ben ik, in ontwikkeling
ICT als didactisch middel
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
SWV Rijnstreek PO en Aanmelding/ doelgroep -Arrangementen -Ambulante Dienstverlening Gepke Spijkerman: Aanmeldpunt / CVO Esther Rijlaarsdam.
jaarplan en speerpunten
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

Kunstenbad/ de Kunstpiloten  Observatiestage muziekeducatief project

Motivatie  Tijdens de algemene Pedagogische Studiedag DKO in Oostende maakte ik kennis met de Kunstpiloten/Kunstenbad en was bijzonder geïnteresseerd in de werking van dat pilootproject, vooral in het domeinoverschrijdend aspect van het project.

Doel/ noodzaak van het project • Beeld én Dans én Drama én Media én Muziek voor kinderen van 6 tot 8 jaar in kader van de hervormingen in het DKO: Domeinoverschrijdend werken: didactische principes; gelijkwaardig aanbod van de vijf domeinen, zonder strikte scheiding • Gedurende 2 jaar wordt dit project zorgvuldig opgevolgd • Elke academie kan het project op eigen manier invullen: diversiteit in aanbod

Doelgroep 6- tot 8- jarigen  In het kader van de hervormingen in het DKO is het noodzakelijk de minimumleeftijd in de academies uit te breiden naar 6 jaar. (voorheen 8 jaar). (Een aantal academies biedt reeds lessen aan, georganiseerd door gemeentebesturen.)

‘Cast’  Academies van Deurne, Ronse, Wijnegem, Zaventem, Genk, Hamme, Tongeren  OVSG  Criteria ‘cast’: regionale spreiding, motivatie en visie van de academie, academies die reeds ervaring hadden met het geven van muziekinitiatie, georganiseerd door gemeentebesturen, academies waarvoor dit project helemaal nieuw is.

Communicatie met partners  Vorming en coaching  Ontmoetingsdagen  Intervisie leerkrachten en directie  Feedback van coördinatrice op regelmatige basis

Inbreng van de partners  Elke academie heeft een eigen aanpak, zorgt voor een eigen invulling van het project, wat zorgt voor diversiteit en verschillende visies wat betreft het project. Uit deze verscheidenheid kan veel geleerd worden, men kan vergelijken en afwegen en komen tot een gericht advies naar de toekomst toe.

Inhoudelijke planning  Domeinoverschrijdend werken, met een perfecte balans tussen de verschillende domeinen; vakspecialisten aan bod laten komen om de kinderen zo gespecialiseerd mogelijk te omkaderen.

Middelen  Departement Onderwijs  Subsidies: projectsubsidies; werkingsmiddelen voor de academies

Evaluatie  Tussentijdse evaluatie, met feedback o.a. door de projectcoördinatrice.  Evaluatie na 2 jaar  Advies na 1 jaar: teamcoaching/ co-coaching: vakspecialisten werken samen met “gastdocenten”

Slotbeschouwing  Algemene slotbeschouwing over het project en de observatiestage.

Dank voor uw aandacht  Vanwege Liesbet Moeremans