Wat er verder bij komt kijken Arie-Jan Arbouw

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startconferentie 25 maart 2010
Advertisements

Analyse van incidenten
Praktijkvoorbeelden transport GS
Externe veiligheid Havengebied Rotterdam
= 1 uur vóór zonsondergang uur
Kennismaking Veiligheidsregio Noord-Holland Noord Regionale brandweer
GREX-wet & externe veiligheid
Word Wijs! ? een initiatief van GSIW Actiegroep Leren-Werken • promotor: de Stap - Studieadviespunt Gent • duur project: 1/10/2012 tot 30/9/2013 • 1 fulltime.
ALLES WAT JE MOET WETEN OVER PERIODE 4 Samen naar het examen.
Minisymposium kwaliteit puinbreken
Extra Uitleg: Voorstellen van Billy Brandkraan.
Hoofdlijnen Basisnet Spoor
De Belastingdienst Leuker kunnen we het niet maken... Ook in Wognum
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Verkenning Dronterringweg Swifterbant Arnoud Turkstra.
Startdia, tekst rechtsonder in beeld geeft aan dat het systeem goed werkt. De volgende dia komt na een druk op de spatiebalk, pijltje naar beneden of pagedown.
Toezicht een belangrijke schakel in energiebesparing
Paul Dekker Irene de Goede Sociaal en Cultureel Planbureau Joop van der Pligt Universiteit van Amsterdam 1.
Schilders- en Waddenbuurt Informatieavond 26 februari 2009
bedrijvenvereniging Weststad/ De Wijsterd 25 maart 2014
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
Fietsoversteek turborotonde Wijchen
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Activiteitenbesluit en geluid
AANPAK KNELPUNTEN NO2 EN PM10 IN ZUID-HOLLAND Beate Arends Provincie Zuid-Holland Bureau Beleidsanalyse, Lucht en Energie.
1 Veiligheid en massatransport Nationaal netwerk risicomanagement 26 juni 2012 Nils Rosmuller Lector transportveiligheid.
voorbeelden Windpark Delfzijl Noord en Windpark Eemshaven
Scheiding Transport Gevaarlijke Stoffen en Kwetsbare Functies
Besluit externe veiligheid buisleidingen
Besluit externe veiligheid buisleidingen
Ruimtelijke ordening en buisleidingen Kennistafel 30 mei 2007.
Visie op vervoer gevaarlijke stoffen
Relevant Kennistafel Transport: Basisnet Spoor
Chronologie van maatregelen tegen de joden in het Derde rijk
“Schuiven met waterdoelen”
Economische impact sluiting Ford Genk Ludo Peeters en Mark Vancauteren (Universiteit Hasselt)
“Decentraal wat kan, centraal wat moet”
Powerpoint template Gemeente Maasdriel.
Woningbouwprogramma gemeente Maasdriel Presentatie commissie Ruimte 23 september 2010.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Hoorzitting 14 april 2009 IVVP Leiderdorp Actualisatie van het Integraal Verkeers- en Vervoerplan Leiderdorp.
De rol van de gemeente bij trillingshinder langs het spoor
Themadag EV en RO donderdag 1 december 2011
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
TN/MER Omlegging A9 Badhoevedorp
Hervorming langdurige zorg
Gemeente Moerdijk en het basisnet spoor 23 september 2013 Jeroen van Venrooij.
Waar komt bliksem vandaan?
Externe Veiligheid en Windturbines
Basisnet vervoer gevaarlijke stoffen Spoor
Station Grubbenvorst – Greenport Venlo
RISICOPROFIEL SAMEN OP WEG gemeente Valkenburg aan de Geul EEN BREDERE KIJK OP BRANDWEERZORG Simone Gijsen 15 september 2014.
Handhavingsbeleid gemeente Landerd Voorbereidende raadsvergadering 11 september 2013.
Loes Bonnemayer - Concept - Dienstregeling 2017 in Dordts perspectief 15 september 2015 Aan de hand van de perspectieven en ambities per corridor wordt.
Milieuproblematiek Spoorzone 24 november Agenda bijeenkomst Inleiding Spoorzone Gemeentelijke inzet Spoorzone GeluidEelco Hoff Veiligheid Ruimtelijke.
Actualiseren EV-beleid
Actualiseren EV-beleid
Station Grubbenvorst – Greenport Venlo
Thema-avond Chemours en DuPont
Robuust Basisnet Bevindingen onderzoek naar het vergroten van
Veiligheidswinst door de Omgevingswet
Omgevingsveiligheid en de Omgevingswet
Parkeerregulering wijken en stadsdeelcentra
Modernisering Omgevingsveiligheid Aandachtsgebieden 2019
Een veilige leefomgeving?
Transcript van de presentatie:

Wat er verder bij komt kijken Arie-Jan Arbouw Basisnet Spoor Wat er verder bij komt kijken Arie-Jan Arbouw 15 september 2011

Doel Basisnet Spoor Zeehavens en de belangrijkste industriële locaties in Nederland en het aangrenzende buitenland blijven bereikbaar voor het vervoer van gevaarlijke stoffen per spoor. Belangrijke ruimtelijke ontwikkeling rond het spoor blijft mogelijk: bijvoorbeeld de nationale sleutelprojecten. Bestuurlijke afspraken worden gerespecteerd. Dit alles binnen de voor externe veiligheid geldende richtlijnen. 15 september 2011

Ambitie Basisnet Spoor Het vervoer van gevaarlijke stoffen wordt zoveel mogelijk over de Betuweroute afgewikkeld, om zo de stadskernen op de parallelle routes te ontzien. Bij vaststelling van het Basisnet Spoor mogen er langs het spoor geen knelpunten zijn (geen kwetsbare objecten binnen de zone waar het plaatsgebonden risico (PR) groter of gelijk is dan 1 * 10-6 per jaar). Het spoor moet zo veel mogelijk aandachtspuntenvrij zijn (zo weinig mogelijk locaties waar het berekende groepsrisico - GR - hoger is dan de oriëntatie waarde voor het GR). 15 september 2011

Resterend aantal knelpunten is beperkt Inventarisatie kwetsbare objecten en planschade Saneringsregeling 15 september 2011

Met Basisnet zoveel mogelijk aandachtspuntvrij 15 september 2011

Effect veiligheidsmaatregelen Basisnet Spoor 2020 Overschrijding oriëntatiewaarde Zonder Basisnet Met Basisnet Spoor Met factor >1 225 km 41 km Met factor > 10 2 km 15 september 2011

Belangrijke ruimtelijke ontwikkelingen gaan door Sleutelproject Arnhem Sleutelproject Breda 15 september 2011

Respecteren van alle, soms complexe, bestuurlijke afspraken: Voorbeeld Elst - Oldenzaal 15 september 2011

Maximale risicoruimte bij het ROC Almelo: 1000 kwe cat A Uitkomst verkenning Maximale risicoruimte Basisnet spoor Elst – Oldenzaal: 1750 kwe /per jaar cat. A over Zutphen – Goor - Hengelo tussen 21 en 23 uur in maximaal 2 goederentreinen per dag Maximale risicoruimte bij het ROC Almelo: 1000 kwe cat A Maximale risicoruimte emplacement Deventer: 200 kwe cat A R: 200 Maximale geluidsruimte: 1 (of 2 stille) trein(en) tussen 7 en 23 uur R: 200 R: 200 1750 via Goor 1950 Grensovrgang Oldenzaal Knooppunt Zutphen Knooppunt Hengelo 1750 Maximale ruimte dienstregeling: 2 treinen tussen 21 en 23 uur; veel meer tussen 23 en 6 uur 200 Maximale risicoruimte bij het NSP Arnhem: 1750 kwe cat A tussen 19 en 7 uur (buiten kantooruren) Emplacement Delden Risicoruimte van 1750 kwe cat A op dit traject opnemen in Basisnet Spoor 1750 1750 Risicoruimte van 200 kwe cat A op dit traject opnemen als reservecapaciteit in Basisnet Spoor R: 200 Knooppunt Elst 15 september 2011

Bereikbaarheid industriële locaties: voorbeeld Chemelot Wens SABIC: extra LPG aanvoer naar Chemelot op korte termijn mogelijk maken. Is mogelijk op doorgaand spoor; risicoruimte op rangeeremplacementen is niet zo groot; gemeente is bevoegd gezag. Regio onderzoekt mogelijkheden. Start generiek onderzoek naar groeiruimte binnen vergunning rangeeremplacementen (verkennen effect extra veiligheids-maatregelen). 15 september 2011

Consequenties omleiding deel transport Roosendaal- Venlo : voorbeeld Moerdijk Situatie zonder Basisnet (MV 2020) Cat. A: 8.970 PR 10-6: 9-15 meter GR: 1 x OW Cat. A: 17.520 Situatie met Basisnet PR 10-6: 11-16 meter GR: <1 x OW Verwachting: Weinig planschade als gevolg van Basisnet 13 april 2011

Bevorderen gebruik Betuweroute (in ketelwagens per jaar) Oldenzaal Emmerich Venlo Totaal 2006 1.100 1.900 13.350 16.350 2007 1.600 4.000 13.550 19.150 2008 3.150 9.800 14.850 2009 4.050 2.550 9.300 15.900 Ruimte Basisnet 2020 16.160 1) 8.690 2) 26.750 1) Uitgaande van 30 meter risicoruimte bij de Betuweroute, totaal 58.050. 2) Exclusief extra vervoerstroom SABIC van 5.860; inclusief 14.550. 15 september 2011

Stellingen: blijf het gezonde verstand gebruiken Met Basisnet Spoor is een goed fundament gelegd, maar het succes is afhankelijk van de verdere uitvoering. Papieren veiligheid beschermt niet, verantwoord handelen wel. Om Basisnet Spoor tot een succes te maken moet groei van het vervoer van gevaarlijke stoffen op doorgaand spoor en op de relevante rangeeremplacementen mogelijk blijven. 15 september 2011