VERANDERING IN DE TEAMORGANISATIE Een Willem de Haas © Willem de Haas.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Organisatieverandering
Advertisements

ORGANISATIEKUNDE EN GROEPSDYNAMICA
23 januari 2014 / Raymond Buitelaar en Bart van Meurs
Implementatie van de UNCO-MOB
De hoeden van Edward de Bono
STRATEGISCHE PLANNING
Strategische vernieuwing door propositieontwikkeling
Ouders en Kinderen Centraal
Kamer van Koophandel Haaglanden
….een korte presentatie
Werken naar onderwijsbehoeften
De kracht van MySolution
Verhelle Jill 1BaswB Informatieve vaardigheden : sadan opdracht.
Organisatiecultuur = het feitelijk gedrag van de medewerkers van een organisatie dat voortkomt uit een stelsel van impliciete en expliciete veronderstellingen,
Nationaal Innovatie Event
WAT SCHEELT DAT TEAM © Hoe maak je een concrete teamdiagnose
Titel presentatie Vragen subsets OM1 Gemeente Amsterdam 1 januari 2003.
Visie Mensontwikkeling WSD
Facility management en inkoop
Organisatiediagnose verlamming vermijden en verantwoordelijkheid bevorderen.
Hoe voorkom ik IT-terreur?
Les 1 M&O.
Door Nik Van Looy & Pieter Jan Proost
Toegepaste scenario, wat te doen TAIDA Tracking Analysing Imaging Deciding Acting De controle handelingen voor het schrijven van een goed scenario.
Palske Zandstra CPV Maxima Medisch Centrum Eindhoven
“No problem can be solved from the same level of consciousness that created it. We must learn to see the world anew.” Albert Einstein.
Marketing 1.1 Introductie 12 november Marketing Wat is marketing? Schrijf voor jezelf 5 kernwoorden op die te maken hebben met marketing.
John P. Kotter Harvard Business School
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Helder denken over sociale diensten in de toekomst Een verkenning in vier werelden Frank Kalshoven De Argumentenfabriek, maart 2013.
MACHT, BELANGENCONFLICT, RELATIES, ONDERHANDELING Willem de Haas © Willem de Haas.
TEAMLEIDERSCHAP Multitasking als uitdaging Willem de Haas © Willem de Haas.
Greep op de groep Goed teamleiderschap Je groep of team sturen in de gewenste richting Congres Groepen Ede 8 april 2011 Willem de Haas © Willem de Haas.
Presentatie CabFaB Open podium 16 maart Bedrijven praten weliswaar steeds vaker over klantgericht werken, de praktische invulling is nog altijd.
Toekomst – Welke kant gaat u op?. Klant i.p.v. patiënt/cliënt; Output financiering; Marktwerking; ……………………… Waarom.
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
10 tips over samenwerking bij ondernemersdienstverlening.
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
Hoe brei een team?.
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
Workshop Marketing voor Dorpshuizen. Training Marketing voor dorpshuizen Landelijk project ‘Meer dan stenen’
Ton Martens, Rens Kessener en Peter Zomer
Naar digitale duurzaamheid voor miniorganisaties Stuurgroep 18 april 2011.
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Insights & Essentials Willem van Putten
Les 1 Harrie Manders (sidekick Erne Thuys)
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
schpa.  Projectmatig werken  Opzet module  Opdrachten  Projectgroepen vormen  Wat verder nog ter sprake komt.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Advies en planning Eerst denken, dan doen. Onderhouden van tuinen.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Strategiekeuzes maken en 1-pagina strategieplan uitschrijven
Ondernemend gedrag Hoofdstuk 2 Kan het ook beter? Signaleer mogelijkheden voor verandering.
Verschillende rollen en stijlen
stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen
Organisatieverandering en - ontwikkeling GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK 13 1.
Onderzoek bij garages in Utrecht
Werken aan je veranderDNA
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
Zinnig, betekenisvol en leefbaar ondernemen
Wij willen als gemeente/organisatie X onze klanten centraal stellen
Vergunningenmanagement
JAN HOLSAPPEL.
De teamleider is een duizendpoot
Hoofdstuk 3 Wat kom ik tegen tijdens het verkoopgesprek?
De volgende stap op weg naar burgerparticipatie in Roermond
CHALLENGE 1 CHALLENGE 2 CHALLENGE 3 CHALLENGE 4
Transcript van de presentatie:

VERANDERING IN DE TEAMORGANISATIE Een Willem de Haas © Willem de Haas

Verandering • Eind-of beginpunt wel of niet duidelijk • Organisatieverbetering of -vernieuwing

Chaos of orde • Entropie van een systeem • Natuurlijke neiging tot maximale wanorde • Organisaties zijn eindig • Anders handelen bij chaos, desintegratie als bij relatieve rust en orde

organisatieverandering • Organisatieverbetering kan bij chaos en orde • Organisatievernieuwing kan niet bij chaos • Verbeteren is altijd goed en mogelijk

Wie zijn je klanten • Patienten • Verwijzers • Familie van je patienten • Andere afdelingen • Concurenten

Klanten=doelgroep • Opnieuw je klanten/doelgroep uitvinden • Scherp de behoefte van de klant/doelgroep in kaart brengen

Anders denken over je team en je klanten • Klantgericht: bekijk je aanbod door de ogen van de klant • Niet een product leveren maar een oplossing • Bekijk het probleem van de klant van alle kanten • Help de klant met het gebruik van wat jij levert

Reengineering • Organisaties verstarren • Totale afbraak en vernieuwing • Ideaal op papier nastreven • Bijkomende schade groot • Organisatie is maar deels maakbaar • Polderen (evolueren) is vaak het hoogst haalbare

Verbetermanagement • In stappenplan • Meetbaar waar mogelijk • Beginstap: orientatiefase SWOT-analyse • Beter resultaat als de behoefte bottum up leeft • Beter resultaat als de vernieuwingswens in de organisatie leeft • Gebruik maken van creatief human capital • Implementatie lukt niet zonder draagvlak

vernieuwingsmanagement • Opnieuw beginnen • Visie • Creativiteit • Durf en risico • Beter resultaat als de vernieuwingswens in de organisatie leeft • Gebruik maken van creatief human capital • Implementatie lukt niet zonder draagvlak

Verandering taakorganisatie • Doelgroep • Doel • Methode • Taakuitvoering/rolverdeling teamleden • Structuren/werkvormen