VERANDERING IN DE TEAMORGANISATIE Een Willem de Haas © Willem de Haas
Verandering • Eind-of beginpunt wel of niet duidelijk • Organisatieverbetering of -vernieuwing
Chaos of orde • Entropie van een systeem • Natuurlijke neiging tot maximale wanorde • Organisaties zijn eindig • Anders handelen bij chaos, desintegratie als bij relatieve rust en orde
organisatieverandering • Organisatieverbetering kan bij chaos en orde • Organisatievernieuwing kan niet bij chaos • Verbeteren is altijd goed en mogelijk
Wie zijn je klanten • Patienten • Verwijzers • Familie van je patienten • Andere afdelingen • Concurenten
Klanten=doelgroep • Opnieuw je klanten/doelgroep uitvinden • Scherp de behoefte van de klant/doelgroep in kaart brengen
Anders denken over je team en je klanten • Klantgericht: bekijk je aanbod door de ogen van de klant • Niet een product leveren maar een oplossing • Bekijk het probleem van de klant van alle kanten • Help de klant met het gebruik van wat jij levert
Reengineering • Organisaties verstarren • Totale afbraak en vernieuwing • Ideaal op papier nastreven • Bijkomende schade groot • Organisatie is maar deels maakbaar • Polderen (evolueren) is vaak het hoogst haalbare
Verbetermanagement • In stappenplan • Meetbaar waar mogelijk • Beginstap: orientatiefase SWOT-analyse • Beter resultaat als de behoefte bottum up leeft • Beter resultaat als de vernieuwingswens in de organisatie leeft • Gebruik maken van creatief human capital • Implementatie lukt niet zonder draagvlak
vernieuwingsmanagement • Opnieuw beginnen • Visie • Creativiteit • Durf en risico • Beter resultaat als de vernieuwingswens in de organisatie leeft • Gebruik maken van creatief human capital • Implementatie lukt niet zonder draagvlak
Verandering taakorganisatie • Doelgroep • Doel • Methode • Taakuitvoering/rolverdeling teamleden • Structuren/werkvormen