Resultaatgericht personeelsbeleid Hartger Wassink.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Evaluatie van mentorprojecten
Advertisements

(G)MR en invloed op de kwaliteit van het onderwijs
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
“Goed bezig, nu voor later” Veiligheid, een kwestie van gedrag?
Hoorde je ook net de bel? Heeft het secretariaat zich vergist? Het is toch nog maar tien voor drie? Toch niet… er is geen vergissing… Vandaag is het 5.
Reken(werk)gesprek praktisch rekengespreksinstrument
1 ‘Continuï-tijd’ in psychotherapie: een relatief begrip? Aan de hand van twee casussen gaan we op zoek naar de verhouding tussen essentie en efficiëntie.
2 Resumé Witte (2008) Leerpsychologische aannames 1.Definiëren verschillende niveaus of stadia 2.Stevig fundament om volgende stap te kunnen zetten 3.Literaire.
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Startbijeenkomst netwerk Taal Havo en Vwo Lydia van Deelen – Meeng, managing consultant CPS M:
Netwerkbijeenkomsten Taal voor Havo en Vwo januari-februari 2012
Ervaringen met de invoering van CGO
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Hogeschool Gent. Missie De Hogeschool Gent wil excelleren in onderwijs, onderzoek, dienstverlening en beoefening van de kunsten. Via de competentie van.
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
Professionele ontwikkeling
Studieadviseurs Technische Geneeskunde
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Workshop Rienk van Marle en Joris Verwijmeren Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren.
Human resources management /payroll cyle
Een leertraject voor SLBers SLB met DRIVE
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Wat betekent Opleiden in de school: voor de leerling?
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Workshop Reflecteren 3 februari 2011
Invoeren van CGO & PvB (Groen Proeven) startbijeenkomst MT
Meten en registratie ontwikkeling competenties
Praktisch meten van competenties op BB-KB en GT niveau
SHL-competenties in beeld Studiedag Groen Proeven Amersfoort
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Lezen gaat (bijna) voor alles in Groep 3
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Conferentie Dyslexie en dyscalculie 6 & 13 oktober 2011 Lucia Fiori
Van ICT-coördinator naar ICOACH
S J P o i JongerenProcesgerichtScreeningsinstrument
Van, voor én door het onderwijs.
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Marjan van Hof & Lineke Bos
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Heel interessant !.
De Amsterdamse Lerarenagenda PO en VO
Voortijdig schoolverlaten
Loopbaanontwikkeling OOP
Motivatie & differentiatie
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Masterclass Duurzame inzetbaarheid & Mobiliteit. Werkgroep DI waarin management, staf en ARBO waar verbinding van de organisatie op het gebied van DI.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Bijeenkomst September 2015
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Werkdruk en de mr Annemieke Schoemaker Trainer/adviseur.
Formatief versus summatief
Coaching in regioleren
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Toekomstgericht personeelsbeleid
Transcript van de presentatie:

Resultaatgericht personeelsbeleid Hartger Wassink

2 Overzicht •Drie vragen en drie stellingen •Wat is het probleem? •Wat is resultaatgericht personeelsbeleid? •Hoe bereiken we meer resultaatgericht personeelsbeleid?

3 De Slapende Reus

4 Wat zou u doen? A.Negeren, zo is Jansen nu eenmaal B.Delegeren, dit is echt iets voor de teamleider/directeur/rector/afdeling P&O C.Jansen vragen schone sokken te dragen D.Jansen uitleggen dat dit de laatste keer is geweest, en dat de volgende keer maatregelen volgen

5 Wat is het probleem? •Leraren zijn belangrijkste factor in kwaliteit van onderwijs •Net als bij leerlingen, gaat personeelsbeleid om ‘relatie, autonomie en competentie’ •Dan moet je wel weten welk resultaat je ermee wilt bereiken

6 Stelling •Resultaatgericht onderwijs kan niet zonder resultaatgericht personeelsbeleid

7 Wat is dan dat resultaat? •Aanknopingspunten uit het convenant •Meer dan alleen functiemix, ook: •…Inzetbaarheid •…Zeggenschap •‘Sterkere leraren, sterker onderwijs’, maar hoe?

8 Indicatoren van resultaat •Ervaart de leraar invloed op ontwikkelingen in de school? •Autonomie (zeggenschap) •Voelt de leraar zich vaardig in zijn werk? •Competentie (inzetbaarheid) •Voelt de leraar zich verbonden met de school? •Relatie (o.a. beloning)

9 Stellingen (2) •Resultaatgericht onderwijs kan niet zonder resultaatgericht personeelsbeleid •Het effect van personeelsbeleid kan alleen gemeten worden bij leraren

10 Paradoxen: de uitdaging •‘Minder management!’, maar… •…meer begeleiding nodig van nieuwe leraren; •…leraren willen beter weten wat er van ze verwacht wordt aan resultaten; •…leraren in VO maken nauwelijks afspraken over die resultaten

11 Welke rol kiest u?

12 Welke rol kiest u? •Toeschouwer? •Speelbal? •Speler? •Aanvoerder?

13 Stellingen (3) •Resultaatgericht onderwijs kan niet zonder resultaatgericht personeelsbeleid •Het effect van personeelsbeleid kan alleen gemeten worden bij leraren •Hoe beter scholen zelf zicht hebben op effecten, hoe sterker ze staan ten opzichte van maatschappij en overheid

14 Meten en vergelijken: de benchmark Zes onderdelen: A.Kwaliteit van inbreng docenten (A) B.‘Self-efficacy’ van docenten (C) C.Aantrekkelijk van school als werkgever (R) D.Motivatie om in het onderwijs te blijven werken (A) E.Betrokkenheid van docenten bij de school (R) F.Deelname aan professionaliseringsactiviteiten (C)

15 Tot slot •Weet wat je wil bereiken, zodat p- beleid geen doel op zich wordt •Maak het concreet, zodat je weet of je op de goede weg zit •Bespreek de voortgang regelmatig, en altijd op grond van wat je waarneemt

16 ‘Any map will do…’

CPS Onderwijsontwikkeling en advies Plotterweg BB Amersfoort Postbus BN Amersfoort T [033] F [033] E