Resultaatgericht personeelsbeleid Hartger Wassink
2 Overzicht •Drie vragen en drie stellingen •Wat is het probleem? •Wat is resultaatgericht personeelsbeleid? •Hoe bereiken we meer resultaatgericht personeelsbeleid?
3 De Slapende Reus
4 Wat zou u doen? A.Negeren, zo is Jansen nu eenmaal B.Delegeren, dit is echt iets voor de teamleider/directeur/rector/afdeling P&O C.Jansen vragen schone sokken te dragen D.Jansen uitleggen dat dit de laatste keer is geweest, en dat de volgende keer maatregelen volgen
5 Wat is het probleem? •Leraren zijn belangrijkste factor in kwaliteit van onderwijs •Net als bij leerlingen, gaat personeelsbeleid om ‘relatie, autonomie en competentie’ •Dan moet je wel weten welk resultaat je ermee wilt bereiken
6 Stelling •Resultaatgericht onderwijs kan niet zonder resultaatgericht personeelsbeleid
7 Wat is dan dat resultaat? •Aanknopingspunten uit het convenant •Meer dan alleen functiemix, ook: •…Inzetbaarheid •…Zeggenschap •‘Sterkere leraren, sterker onderwijs’, maar hoe?
8 Indicatoren van resultaat •Ervaart de leraar invloed op ontwikkelingen in de school? •Autonomie (zeggenschap) •Voelt de leraar zich vaardig in zijn werk? •Competentie (inzetbaarheid) •Voelt de leraar zich verbonden met de school? •Relatie (o.a. beloning)
9 Stellingen (2) •Resultaatgericht onderwijs kan niet zonder resultaatgericht personeelsbeleid •Het effect van personeelsbeleid kan alleen gemeten worden bij leraren
10 Paradoxen: de uitdaging •‘Minder management!’, maar… •…meer begeleiding nodig van nieuwe leraren; •…leraren willen beter weten wat er van ze verwacht wordt aan resultaten; •…leraren in VO maken nauwelijks afspraken over die resultaten
11 Welke rol kiest u?
12 Welke rol kiest u? •Toeschouwer? •Speelbal? •Speler? •Aanvoerder?
13 Stellingen (3) •Resultaatgericht onderwijs kan niet zonder resultaatgericht personeelsbeleid •Het effect van personeelsbeleid kan alleen gemeten worden bij leraren •Hoe beter scholen zelf zicht hebben op effecten, hoe sterker ze staan ten opzichte van maatschappij en overheid
14 Meten en vergelijken: de benchmark Zes onderdelen: A.Kwaliteit van inbreng docenten (A) B.‘Self-efficacy’ van docenten (C) C.Aantrekkelijk van school als werkgever (R) D.Motivatie om in het onderwijs te blijven werken (A) E.Betrokkenheid van docenten bij de school (R) F.Deelname aan professionaliseringsactiviteiten (C)
15 Tot slot •Weet wat je wil bereiken, zodat p- beleid geen doel op zich wordt •Maak het concreet, zodat je weet of je op de goede weg zit •Bespreek de voortgang regelmatig, en altijd op grond van wat je waarneemt
16 ‘Any map will do…’
CPS Onderwijsontwikkeling en advies Plotterweg BB Amersfoort Postbus BN Amersfoort T [033] F [033] E