DAIR SEMINAR “Bouwen aan IR”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Mei 2013 GOED VERKORT? over (ver)korte opleidingen in het HBO.
Advertisements

OVER APPELS EN PEREN OF: Hoe vergelijken we het onvergelijkbare? Bijdrage DAIR-seminar, Frank Steenkamp (HOP/Choice, Leiden)
België in een internationaal perspectief Erik Schokkaert.
Tbv DAIR-seminar op 7 en 8 november Onderwijs in cijfers (een grafische presentatie) Piet Vingerling, Ad Verkleij ( Vrije Universiteit, Onderwijscentrum.
Studiekeuze123 Jouw studie. Jouw Keuze. Studiekeuze123.
Rijksuniversiteit Groningen RuGRuG Onderzoeksbeoordelingen versus Ranking door Derden Hoe verder na Van Bemmel ? Jules van Rooij Academische Zaken RUG.
Rapport Kerkvoogdij 2004 t/m Uitgangspunten •Behoud van 5.5 predikantsplaatsen •Garantievermogen € (= 1 jaar exploitatiekosten 2002) •Overblijvende.
Naar een responsief hoger onderwijsaanbod voor werkenden Beelden uit het buitenland Werkconferentie flexibel hoger onderwijs voor werkenden 21 maart 2013.
12 Directe en indirecte kosten
Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek Zelfbeeld, omgeving en kennis van bèta/technische opleidingen VHTO Cristien van Dijk Landelijk expertisebureau.
DAIR SEMINAR 2005 Workshop ‘Organiseer IR’ Peter Hoekstra Institutional Researcher Universiteit van Amsterdam 10 november 2005.
Onderbouwend vertrouwen, focus op succes! Ron Bormans November 2006.
Methodiek om het doelbereik van het beleidsnota GIDEON te meten
CBS microdatamiddag Productiviteitsgroei en de afstand tot de technologische frontier Harold Creusen, Henry v/d Wiel (CPB) George v. Leeuwen,
Adviescommissie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
Hok Kwan Kan Primary supervisor: dr. Katrien Antonio
Inhoud bijeenkomst 1 Doel- en vraagstelling Conceptueel model
Situational Influences on the Use of Communication Technologies A Meta-Analysis and Exploratory Study B. van den Hooff, J. Groot, S. de Jonge.
Statistische Taalmodellen voor Spontane Spraak
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
PRODUCTIEPROCESSEN MET MEER EINDPRODUCTEN
vwo C Samenvatting Hoofdstuk 14
College LCA-techniek voor Duurzaam Bouwen Ir. H. van Nunen Prof. Ir. N.A. Hendriks 7S660 Wintertrimester 2003.
Methoden voor het meten van klantentevredenheid
Robert de Hoog College Project Management 16 juni 2000
Onderwijskunde Presentatie 10 december 2007
Agenda  Les 15  wkn 14 2e  hs 2.6 winst & verlies
Kostprijsbepaling Grotendeels NIMA A stof. 3 categorieën kosten:
Microdatamiddag, 8 november 2007 Representativiteit Fannie Cobben Afdeling Methodologie Voorburg.
Microdatagebruikersmiddag
VOORLICHTING HAVO-5 VWO
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
9e DAIR Seminar 1 0 november 2005 De informatiemakelaar van Scenario’s.
WOUDSCHOTEN, 1-2 NOVEMBER 2006 CHRIST OTTEN, VSNU
1 Is MST Kosten - Effectief?  Jan J. v. Busschbach, Ph.D. –Viersprong Institute for studies on Personality Disorders –Erasmus MC Afdeling Medisch Psychologie.
Benchmarking met landelijke gegevens
Full Cost model ITG objectief totale kosten kennen van activiteiten verantwoording financierders zelfde opdracht/420 pers./600 stud./117 doctorandi/52.3.
Investeringsselectie
Management Accounting Management Control
.NET-productiviteit verhogen met een gepast gebruikt van lambda's en F# TETRA project proposal 2015.
DEREVERBERATION Jef Callebaut & Stijn Sillen. INHOUD Wat is dereverberation? Toepassingen Ideale oplossing Oplossingsmethoden To Do Besluit Vragen.
1 Algemene Rekenkamer | Postbus | 2500 EA Den Haag Onderzoek Bekostiging Voortgezet Onderwijs Te downloaden via:
Over het ijzeren gordijn: de grenzen van sectoraal beleid Wim Groot Universiteit Maastricht.
In vijf stappen naar het accepteren van en werken met de uitkomsten van de Nationale Studentenenquête 5 November 2015.
(burgers) 1. 2 Aanleiding Verzoek Sociale Partners aan ABP om inzicht in financiële solidariteit tussen de ABP- sectoren Instelling PK-begeleidingscommissie.
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Beleggen en financiële markten Hoofdstuk 2 Risico en rendement
Het model van de Ecokosten / Waarde Verhouding (Eco-costs / Value Ratio = EVR) en “eco-efficiente waardecreatie” dr. ir. Joost G. Vogtländer Technische.
Investeringsselectie Bij het beoordelen en selecteren van investeringen (overname,uitbreiding,nieuwe productielijn) maken ondernemingen gebruik van cashflow.
1 cijfer uit 8 miljoen records Resultaten uit het 1-cijfer-traject Arjan Biemans (HBO-raad) Dair-seminar 6 november 2003.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Data Mining without Discrimination Valorisatiepanel 4 december – Faculty Club – Universiteit Leiden.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 3 22 februari 2016.
DAIR Conferentie 3-4 November 2004 IR project gezamenlijke instellingen.
Université Libre de Bruxelles DULBEA Raming van de belastingfraude in België Hafsatou Diallo Güngör Karakaya Danièle Meulders Robert Plasman Département.
Prognosemodel Instroom Bachelors DAIR Seminar 4 november 2010.
Gebruik van RSZ-gegevens in Nationale en Regionale rekeningen Brussel, Monica Maeseele.
OPEN brainstorm.
Flitstraining RAPP-it: de snelle reflectie app
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Richard West University of Georgia
Talent development Association of universities in the Netherlands
De toelage voor participatie en sociale activering: cijfers 2017
Beoordeling investeringen
Human Resources Accounting
Kostprijsberekening in het kader van persoonsvolgende financiering
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Onderzoek naar effecten van schaal
Impact Themadag HO Amersfoort, Bas Beisiegel NA Erasmus+
Transcript van de presentatie:

DAIR SEMINAR “Bouwen aan IR” Een nieuwe methodologie voor het schatten van de kosten per student Ben Jongbloed DAIR SEMINAR “Bouwen aan IR” Zeist, 6 en 7 November 2003

Recent CHEPS onderzoek voor OCW Jongbloed, Salerno & Kaiser, 2003 “Kosten per student: Methodologie, schattingen en een internationale vergelijking” Centrale onderzoeksvraag: Wat zijn de onderwijskosten per student per cluster van opleidingen in het WO en het HBO; hoe hebben de kosten zich ontwikkeld in de afgelopen jaren en in hoeverre verschillen de kosten tussen instellingen die onderling verschillen qua grootte en opleidingenaanbod?

Allereerst HO instellingen zijn multiproduct organisaties Dus: ‘shared resources’ problematiek ‘Kosten’ zijn: Euro’s die de instelling ervoor over heeft (en niet: Euro’s die nodig zijn) Kruissubsidies zijn ‘a way of life’ voor non-profits Prioriteitstelling per HO instelling verschilt: ga uit van waargenomen (‘revealed’) gedrag en niet van vooraf gekozen verdeelsleutels bij toerekenen van de uitgaven aan onderwijs resp. ‘niet-onderwijs’

Traditionele Methode Boekhoudkundige methode Is formula-based (cost accounting): noodzaak van a priori veronderstellingen (o.g.v. tijdsbesteding) t.a.v. verdeling van joint cost Aannames worden uniform toegepast op eenheden kosten/student = (directe onderwijskosten + deel van joint cost + deel van kosten kapitaal) ÷ FTE studenten Meer/sterkere aannames nodig naarmate data minder gedesaggregeerd zijn of verslaggeving heterogener is

Meer sophisticated methoden Kostenfuncties C = G(Q1,Q2,…,Qm,P1,P2,…,Pn) (zie: de Groot et al, 1991; Goudriaan & Jongbloed, 1998) Is flexibel (multiple inputs & outputs) en levert schattingen voor marginale kosten, schaal en synergie Veronderstelt kostenminimaliserend gedrag A priori: keuze functionele vorm van kostenfunctie nodig Stochastic frontier cost functions kunnen weliswaar efficiëntie per instelling schatten maar vereisen veronderstellingen t.a.v. verdeling van (in-)efficiëntie

Data Envelopment Analysis (DEA) Lineair programmering benadering (o.a. Charnes et al, 1978 en Zhu, 2002) Is flexibele, veronderstellingsarme manier om ‘best practices’ te identificeren voor een set van ‘peer entities’ die multipele inputs omzetten in multipele outputs Is data-georiënteerd (spreadsheet-modellen) en vereist geen aannames over verband tussen inputs en outputs of verdeling van inefficiënties, maar…Keuze van variabelen en omvang steekproef is cruciaal! Kan zowel technische- als kostenefficiëntie identificeren - welke inputs worden over-/onderbenut? - treden schaaleffecten op?

Data envelopment analysis Focus is op de grens (frontier; dus niet op het gemiddelde: central tendency) en op waargenomen gedrag van eenheden (Decision Making Units = DMU’s) Relatieve efficiëntie gedefinieerd zonder a priori gewichten te verbinden aan enige input of output (Pareto Koopmans definitie) Een DMU is volledig (100%) efficiënt op basis van beschikbare informatie ‘iff’ de prestaties van andere DMU’s niet laten zien dat een van zijn inputs of outputs verbeterd kan worden zonder een van de overige inputs of outputs te verslechteren

Hoe DEA werkt : een eenvoudig voorbeeld Personele uitgaven per student Kapitaal- uitgaven per student

Een voorbeeld: Northeast University (bron: Salerno, 2002) Found to be 87% overall efficient when compared to 35 similar universities Labor inputs: Headcount Average Salary Tenured faculty members: 1,002 $38,146 Adjunct or part-time faculty members: 46 $18,296 Graduate research assistants: 704 $9,724 Graduate teaching assistants: 1,128 $9,261 Total expenditures on academic labor: $56,356,756 Outputs: Lower-level undergraduate students: 7,798 Upper-level undergraduate students: 6,131 Graduate students: 6,045 Number of research publications: 1,450

Feasible cost reduction: $7,244,348 “Improved” Northeast University Based on DEA analysis Labor inputs: After Before Tenured faculty members: 828 1,002 Adjunct or part-time faculty members: 11 46 Graduate research assistants: 582 704 Graduate teaching assistants: 1,259 1,128 New total expenditures on academic labor: $49,112,408 Feasible cost reduction: $7,244,348 Outputs: Number Lower-level undergraduate students: 7,798 Upper-level undergraduate students: 8,911 (+2,780) Graduate students: 6,045 Number of research publications: 3,079 (+1,629)

Hoe DEA werkt : de formules n outputs m inputs Total factor productivity:

Het LP probleem (maximaliseer ‘overall’ efficiency) Zodanig dat: DEA adresseert het ‘joint cost’ probleem (de unieke gewichten w) - zonder a priori aannames of ‘expert opinion’ - en daarbij wordt elke DMU zo goed mogelijk afgeschilderd t.o.v. andere DMU’s

Shared resources DEA model Maximaliseer gewogen gemiddelde van onderwijs- en ‘onderzoeks-’ efficiency Z.d.d. q is het percentage van de ‘shared resources’ besteed aan onderwijs q wordt via LP berekend, op objectieve wijze, en niet a priori

Kosten en kostenefficiëntie - WO Nederland DEA variabelen & parameters verbijzonderd naar drie clusters van hoofdkostenplaatsen: (1) alfa/gamma, (2) bèta/techniek/landbouw, (3) medisch in/ex AZ inputs: exploitatielasten (incl. Centrale kostenplaatsen), naar: personele lasten (data via OCW-bestand Jaarrekeningen) overige lasten ( ,, ,, ,, ) outputs: studenten voltijd & deeltijd (data via CRIHO/OCW) onderzoekscapaciteit (WP1+WP2+WP3 data via KUOZ/VSNU) Relatieve nadruk op onderwijs t.o.v. onderzoek (lambda: 0<λ< 1) per universiteit en per cluster (o.g.v. tijdsbesteding: KUOZ/WOPI)

Voorbeeld: De Kosten per Student in het Alfa/Gamma cluster (WO), jaar 2000, in guldens

Kosten per student in het WO, 1996-2000 (in Euro, prijspeil 1995), volgens DEA- en traditionele (‘trad’) methode

Afsluiting DEA shared resources model levert een raamwerk voor benchmarking, identificatie van verbeteringsrichtingen en Kosten per student (of kosten per ‘onderzoeksprestatie’) DEA kan flexibel omgaan met multiproduct/multi-input organisaties DEA kan rekening houden met prioriteitstelling (profiel) en andere karakteristieken van afzonderlijke instellingen - ook hierbij uitgaand van waargenomen gedrag DEA kan dienen ter onderbouwing interne allocatiebeleid HO instelling en nationale bekostigingsbeleid van Ministerie DEA is net zo goed als de gebruikte variabelen en data !