Landelijke evaluatie pilot leergang manschap A kerntaak 1, brandbestrijding Nicole Lieve Annemarie Breur Alex Overbeeke augustus 2008.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Visitatiecommissie Waterketen
Implementatie van IPS in Nederland: is het uitvoerbaar?
Voorlichting STUDIEJAAR INFORMATICA OPLEIDINGEN (TI, INF, BI)
Leergang manschap A Project kwaliteit Brandweerpersoneel T07.
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
Het schoolondersteuningsprofiel en ondersteuningsplan als basis voor inhoudelijke samenwerking Eelco Dam Algemene Vereniging Schoolleiders 26 november.
Vervolgbijeenkomst ‘Traject voor de Toekomst’ VSV bijeenkomst 19 juni 2013.
22 De opdracht van het onderzoek in 2007 was: verbetermogelijkheden onderzoeken in de keten van acute zorg Doel van het onderzoek was: gezondheidwinst.
De Buitenkans 15 juni De Buitenkans “ Van droom naar werkelijkheid”
Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
Vakbekwaam worden en Vakbekwaam blijven
Examens landbouw 2009, 2010,… Gerard de Gier
Voorstelling van mijn werk. Als verantwoordelijke van Fondation Baska.
Provinciaal stappenplan
Programma AMB Stand van zaken De Werkschool Drechtsteden/Zuid Holland Zuid Drechtstedendinsdag, 1 november 2011.
Integraal gemeentelijk gezondheidsbeleid overgewicht Praktijkervaringen opgedaan in Zuid Limburg Mieke Steenbakkkers Diner Pensant Maastricht, 4 september.
15 – 9 – 2006 Technocentrum Twente FIRST LEGO® League 2006 Martijn Roelofs.
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Project Kwaliteit brandweerpersoneel
Stand van zaken van het Regiocontract in Regio Rivierenland Commissie Algemeen Bestuur en Zorg Maasdriel, 9 november 2010 Stan Herms, Programmamanager.
PROJECT IMPLEMENTATIEBEGELEIDING
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
VTB Technasium Vakcollege
ondersteuningsprofielen PPO Rotterdam
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
aanpassen procedures spoorwegincidentbestrijding
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
Uitbreiding transportcapaciteit in Noord-Holland
Functiegericht en levenslang leren bij de brandweer
Project “Overstromingen Haaglanden” Ger van Opstal projectmanager
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Kennisobjecten kennisobjecten samen bouwen aan kennis.
Landschap beschermen en ontwikkelen
Project Kwaliteit brandweerpersoneel Aangepaste presentatie naar aanleiding van themasessie RRC 16 april 2009.
Jaar van transport en veiligheid Risico & Crisisbeheersing Deelproject risicocommunicatie en zelfredzaamheid Kennistafel buisleidingen 7 september 2010.
Project Kwaliteit Brandweerpersoneel
Netwerkdag 15 april Implementatie Handhaving in de VR 2 Workshop Implementatie Handhaving in de VR Robert Luinge 15 april 2009.
1 14 februari 2007Themabijeenkomst hoogwater Taskforce Management Overstromingen Liz van Duin Agendacommissie TMO/ Hoogheemraadschap van Rijnland.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Fijnhoutbewerken in beeld Landelijke dag Platform vmbo bouwtechniek 6 juni 2007 Hans van Berkel Ejanne Lijftogt.
September ’141 Verzuip jij je Toekomst?! Een alcoholpreventieprogramma in de regio Zuid-Holland Zuid 03/11/2010.
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Evaluatie examens LBB 2009 Vragenlijst en examenbespreking Deelnemers Groene leertraject.
Al doende leren training docenten
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
MSF FysiotherapeutenDeventerSalland i.o. 13 september 2010.
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
0 Onderzoek naar ontwikkelingskansen van jonge kinderen in horizontale en verticale groepen Bernadet de Jager Leutjes, kröddes en keudeldoemkes.
Pantein 4 bedrijven Regio Brabant Noord Oost
Jan De Moor, voorzitter De toekomst van de openbare woonzorgcentra. 1 11/10/2012 Healthcare: De toekomst van de openbare woonzorgcentra.
Opzet, planning en uitvoering van projecten
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
ontdek wat jij kunt bereiken
Presentatie meerjaren-OTO-beleidsplan
Presentatie ledenbijeenkomst Viteria d.d dagen decentralisaties, Een zegen of een vloek? Tonny van Hensbergen, Federatie Opvang “Ieder mens.
Bijeenkomst over pilot functiecreatie Jobbanking via de sociale economie bijeenkomst over pilot functiecreatie Hartelijk welkom! Mary van de Looij & Bert.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Nationaal Plan TBC (NPT ) Ton van Dijk, Wnd. directeur Publieke Gezondheid GGD Haaglanden Portefeuillehouder TBC, GGD-GHOR Nederland.
Landelijk beleidskader OTO. OTO Opleiden Trainen Oefenen Ter voorbereiding op een ramp of crises.
Optimalisering inhoudelijke opname en ontslaggegevens.
Landelijke raad 16 juni 2012 Toelichting op de belangrijkste onderwerpen van de agenda.
Onderdelen presentatie NVBU > Positie Fundeon > Kerntaken Fundeon > Inhoud erkenningsregeling > Achtergrond > Implementatie > Reacties > Bevindingen bestuur.
1 Landerd 2020 Levendig en natuurlijk ondernemend Voorbereidende raadsvergadering
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Project Kwaliteit brandweerpersoneel
LOB 4 HAVO Schooljaar
Transcript van de presentatie:

Landelijke evaluatie pilot leergang manschap A kerntaak 1, brandbestrijding Nicole Lieve Annemarie Breur Alex Overbeeke augustus 2008

Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Met veel dank aan Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties NVBR NIFV Nbbe Regionale Brandweer Eindhoven Hulpverleningsregio Zuidoost-Brabant Regionale Brandweer Haaglanden Hulpverleningsregio Haaglanden Regionale Brandweer Twente Hulpverleningsdienst regio Twente Regionale Brandweer Zuid-Holland Zuid Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid Stichting Brandweeropleidingen BOGO Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Project Kwaliteit Brandweerpersoneel - 2 -

Zonder durf en lef geen pilotregio’s. Zonder pilotregio’s geen pilot. Zonder pilot geen evaluatie. Zonder evaluatie geen aanbevelingen. Zonder aanbevelingen geen …….. Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Project Kwaliteit Brandweerpersoneel - 3 -

“De pilot is meer dan geslaagd, we hebben veel geleerd!” Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Project Kwaliteit Brandweerpersoneel - 4 -

Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Context Opdrachtgever: projectleider KBP Pilot leergang manschap A, kerntaak 1 brandbestrijding 39 onderwijsdeelnemers uit 4 pilotregio’s: Haaglanden, Twente in samenwerking met Stichting Brandweeropleidingen BOGO, Zuid-Holland Zuid, Zuidoost-Brabant In samenwerking met NVBR, NIFV en Nbbe Voorbereidingen gestart najaar 2007 Uitvoering pilot januari t/m juni 2008 Regionale evaluaties in mei en juni 2008 Landelijk evaluatierapport 15 augustus 2008 Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Project Kwaliteit Brandweerpersoneel - 5 -

Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Doelstelling pilot “Implementeer (kleinschalig) de leergang manschap A voor vrijwilliger en beroeps zoals ontwikkeld in samenwerking met de 4 Regionale Opleidingscentra. Bekijk met name de consequenties voor de regionale opleidingscentra en korpsen.” Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Project Kwaliteit Brandweerpersoneel - 6 -

Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Onderzoeksvraag 1 Wat betekent deze manier van leren voor de inrichting van het instituutsleren? voorlichting en communicatie selectie, inzet en belasting van instructeurs inzet en belasting van onderwijsdeelnemers aangeboden onderwijsprogramma aangeboden leermaterialen Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Project Kwaliteit Brandweerpersoneel - 7 -

Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Onderzoeksvraag 2 Wat betekent deze manier van leren voor de inrichting van het werkend leren in de regio dan wel de korpsen? selectie, inzet en belasting van trajectbegeleiders selectie, inzet en belasting van leerwerkplekbegeleiders leeromgeving: werkend leren (inrichting van het concept in de regio, uitvoering van het leren op de werkplek) Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Project Kwaliteit Brandweerpersoneel - 8 -

Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Thema’s uit de evaluatie (1) Organiseerbaarheid + leergang manschap A is goed organiseerbaar voor deelnemers met een beroepsaanstelling - organiseerbaarheid leren op de werkplek is moeilijk voor deelnemers met een vrijwilligersaanstelling - implementatie van de leergang is in hoog tempo gedaan, rollen zijn snel ingevuld - functionarissen zijn geselecteerd op basis van vakmanschap en beschikbaarheid, niet zozeer aan de hand van landelijke profielen - communicatiestructuur vraagt aandacht Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Project Kwaliteit Brandweerpersoneel - 9 -

Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Thema’s uit de evaluatie (2) Werkend leren + geen discussie over het feit dat de beste leeromgeving de werkomgeving is + er is gezocht naar de meest effectieve en efficiënte vorm van werkend leren (‘klein slim groepje’, herziening leerwerkplek- opdrachten) + behoefte om meer realistisch te oefenen - leerwerkplekopdrachten: soms onvoldoende duidelijk, soms onvoldoende aansluiting op de praktijk, hoeveelheid leerwerkplekopdrachten omvangrijk en lastig in te passen in het onderwijsrooster Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Project Kwaliteit Brandweerpersoneel - 10 -

Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Thema’s uit de evaluatie (3) Tijdbelasting onderwijsdeelnemers: gemiddeld 10 uur per week leerwerkplekbegeleiders: gemiddeld 3 uur per week trajectbegeleiders: onbekend doordat functie niet overal was ingevuld (leidde tot overbelasting opleidingscoördinator) instructeurs: meer dan voorheen. Hogere tijdbelasting deels incidenteel door noodzakelijke gewenning aan het nieuwe systeem, deels structureel doordat extra tijd wordt besteed aan de voorbereiding van de les en de evaluatie achteraf. Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Project Kwaliteit Brandweerpersoneel - 11 -

Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Thema’s uit de evaluatie (4) Instructeurs Zien een cultuurverandering, afnemende begeleiding doordat deelnemer zelf verantwoordelijk is voor het eigen leerproces. Onderwijsdeelnemers Zijn enthousiast en positief, zijn bereid om verlof op te nemen bij de hoofdwerkgever om deel te kunnen nemen aan de opleiding (vrijwilligers). Managers ROI Zien verbetermogelijkheden van het ‘werkend leren’, doen nu bijstellingen (bestuurlijk traject, inrichting opleidingsorganisatie). Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Project Kwaliteit Brandweerpersoneel - 12 -

Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Thema’s uit de evaluatie (5) Leermiddelen Géén onderdeel van de evaluatie, echter wel genoemd. + materiële middelen voldoende aanwezig op de leerwerkplek + in specifieke situaties wordt geleerd op een andere werkplek - nieuwe technieken geïntroduceerd via lesstof in plaats van via oefenen of bijscholen - conceptlesstof: te omvangrijk, te veel theorie (vooral in het begin), taalgebruik ingewikkeld, te weinig beeldmateriaal, behoefte aan standaardpresentaties voor instructeurs Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Project Kwaliteit Brandweerpersoneel - 13 -

Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Thema’s uit de evaluatie (6) Financiën Financiële consequenties van het project KBP en de van de invoering van het nieuwe systeem van leren worden separaat in beeld gebracht: - Cebeon (in opdracht van BZK) - Netwerk Finance & Control NVBR (in opdracht van RCC) Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Project Kwaliteit Brandweerpersoneel - 14 -

Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Aanbevelingen (1) Ten aanzien van de leergangen: Herzie de leerwerkplekopdrachten Neem maatregelen voor de organiseerbaarheid, vooral voor de rollen van trajectbegeleider en leerwerkplekbegeleider Breid het aantal oefeningen onder realistische omstandigheden uit Verminder de theorie Bouw flexibiliteit in het onderwijsrooster Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Project Kwaliteit Brandweerpersoneel - 15 -

Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Aanbevelingen (2) Ten aanzien van de verdere implementatie van het onderwijssysteem: Start met een gedegen voorbereiding aan de hand van de stappen in de landelijke Leidraad implementatie (deel opleiden) Richt de implementatieorganisatie in, zowel landelijk als regionaal Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Project Kwaliteit Brandweerpersoneel - 16 -

Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Implementatieorganisatie Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Project Kwaliteit Brandweerpersoneel - 17 -

Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Leidraad implementatie landelijke leidraad voor het deel opleiden plan – do – check – adapt 01-01-2009: namen regionaal portefeuillehouders en kwartiermakers zijn bekend 01-03-2009: resultaten zelfevaluaties zijn bekend (nulmeting) 01-05-2009: regionale implementatieplannen gereed, regionale prijsbepaling is uitgevoerd Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Project Kwaliteit Brandweerpersoneel - 18 -

Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Conclusies De pilot heeft veel leer- en verbeterpunten gebracht, voor alle partijen. Er is geen discussie over het principe van ‘werkend leren’. De organiseerbaarheid van ‘werkend leren’ is wel onderwerp van discussie. Forse herzieningen zijn nodig om het ‘werkend leren’ organiseerbaar te maken. Een beheersbare implementatie vraagt: - een ingerichte implementatieorganisatie (landelijk en regionaal) en - een gedegen voorbereiding aan de hand van een stappenplan en een tijdpad (Leidraad implementatie). Project Kwaliteit Brandweerpersoneel Project Kwaliteit Brandweerpersoneel - 19 -