Zonder draconische bijwerkingen bezuinigen = (beetje) Ontgroenen Adriaan de Lange Groene Rekenkamer.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Crises zijn van alle tijden
Advertisements

In ons land is er steeds meer weerstand tegen de vee-industrie. Het moet anders, maar hoe? In deze discussie spelen verschillende meningen en verschillende.
Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid
Planning Korte terugblik paragraaf 1.3 [5 min]
IMPIAN ANAK in 12 vragen…veel meer informatie en foto’s vind je op www
Van de economische crisis, de dingen die niet voorbij gaan…
§ 27.2: De staat van baten en lasten
Spel: Koop een euro. Je kan een euro kopen. Mooi, maar er is wel 1 regel: De hoogste bieder krijgt de euro voor het bod, maar de laatste bieder, die er.
Rotary Scherpenzeel Woudenberg – Mobiliteit, milieu en mooie spullen
Milieuproblemen in Nederland
Paragraaf 4. Schaalvergroting na 1945.
FNV SAMEN IN BEWEGING VOOR KOOPKRACHT EN ECHTE BANEN! 30 NOVEMBER IN DE JAARBEURS, UTRECHT 1.
Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.
OVERHEID. Vrije markteconomen klassieken: Vrije markteconomen: De prijs zorgt ervoor dat alle markten ruimen: al het aanbod wordt verkocht. Zij kijken.
Drenthe, hoe staan we er voor ? Ger W. Hukker, 13 oktober 2011.
Een financiële uitwerking van de zonnepanelen.
Wat kost de EHS ons als de EHS klaar is ? Een verkenning Aris Gaaff, Henk Smit, Arianne de Blaeij Ruimteconferentie 3 november 2009.
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
GOED OF FOUT - QUIZ.
FAMO voorjaarsbijeenkomst Utrecht De internationale economische crisis en de lokale overheden Wim Suyker Hoofd afdeling overheidsfinanciën CPB.
specialisatie zorgt voor welvaartswinst
Plasterks beleid versus de weerbarstige praktijk Paradiso-debat 2008 Zondag 31 augustus 2008 Kunsten’92, Kunst van het Vooruitzien en Paradiso.
Exploderende Zorguitgaven Presentatie Anne Mulder 16 september 2011.
Do’s and Don’ts presentaties
Prestaties en de omvang van de overheid Op zoek naar de kern van het debat Prof. Dr. Wouter Van Dooren Universiteit Antwerpen Onderzoeksgroep Management.
Geld & Geluk Laura Spierdijk.
of volgt het geld de mensen? --- Geld en de provincie Noord-Brabant
Openbaar bestuur Maarten Allers COELO
Schulden in Almere Stadwijkstudies ~ 2 november 2010
Herstructurering Babberspolder-Oost en de menselijke maat
Energie van en voor Ameland. Wat is AEC  Inkoop groene stroom en gas en verkoop aan Amelanders en bedrijven op Ameland  Zonder winst oogmerk  Zelf.
Havo week 44/2010.  Doel: Problemen van de rechtstaat verkennen.  Veranderende regels.  Grondwet.  Discussiepunten in rechtstaat  Actualiteit  Opdrachten.
Hoofdstuk 3: Beleid van de EU
Uitleg H15 Klas 4G.
Agenda  Les 15  wkn 14 2e  hs 2.6 winst & verlies
Indonesië.
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
Vergrijzing, ontgroening en bevolkingskrimp in Brabant
Van Valckenborgh Dirk Februari Definitie “optie op aandelen” : Recht / Verplichting om een standaardhoeveelheid aandelen te kopen (call-optie –
MILIEU- VERVUILING! Veel luister- en kijkplezier.
Ontwikkelen werkt. Projectdirectie Leren & Werken Samenwerking ministeries van OCW, SZW, LNV en EZ Doel:Implementatie Leven Lang Leren Doelgroepen: werkenden.
Rotary Leusden – Mobiliteit, milieu en mooie spullen
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Investeringsselectie
Oefening 17 p. 97 – les 5.
Verkiezingen 2006.
1 Michiel Verbeek November 2014 Waarom gaat de economie niet een beetje beter?
Slot 4Hc.
Paragraaf 6.3 Nederland in de 21e eeuw.
Dag voor de zorg Zaterdag 14 september 2013 Workshop Alfaconstructie.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
7.3 Wat geeft de overheid uit?
Nederland terug naar de gulden?
Bescherming tegen de overheid
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
INHOUD 1. Ons idee 1.1 Waar kan het worden toegepast? 1.2 Hoe werkt het? 1.3 Welke materialen worden er gebruikt? 2.Berekeningen 2.1 Hoeveel kost het?
UITGAVEN VAN DE OVERHEID RIJKSBEGROTING EN MILJOENENNOTA H. Kramer Docent economie
De financiële klappen voor Enschede Eelco Eerenberg 28 augustus 2015.
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen.
Op weg naar een financieel gezond Gouda ‘Op weg naar een financieel gezond Gouda’ Alternatieve begroting/beleidsvoorstellen e.v.
Vragen vooraf Hoe staat de Nederlandse economie ervoor? Wat is de oorzaak van de financiële crisis? Zijn er wel eens belastingen afgeschaft? Hoeveel verschillende.
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen
Vmbo 2 economie Overheid overbodig?
Welkom Havo 5..
Hoofdstuk 1 Wat is politiek?
Hoofdstuk 2 Nederland als industriële samenleving § 4
H3-7 De overheidsfinanciën
specialisatie zorgt voor welvaartswinst
Blok 3 Zorg of bemoeizucht?
Hoeveel bied jij? Spel: Koop een euro.
Transcript van de presentatie:

Zonder draconische bijwerkingen bezuinigen = (beetje) Ontgroenen Adriaan de Lange Groene Rekenkamer

Noodzaak Crisis dwong het Rijk tot exorbitante steunoperatie(s). Dat dat geld allemaal terugkomt is zeer twijfelachtig (vgl. Icesafe). Crisis leidt ook tot forse daling van belasting- inkomsten: tekort 272 – 237 = ca. 35 mld. / jaar. (extra) rente toegenomen staatsschuld 260 mld (2007) naar 380 mld (2010) a 3,5%: ca. 5 mld / jr Er wordt nu door 19 ambtelijke werkgroepen gezocht naar 35 tot 50 miljard per jaar. Dat is 10 – 20 % van de Rijksbegroting.

Ontstaan crisis Crisis is ontstaan door het spelen met imaginair geld: zgn. “derivaten” en de waanidee dat de financiële / economische werkelijkheid met modellen te ‘voorspellen’ zou zijn. Dat dat tot wangedrochten leidt zagen we al aan bv. LTCM eind 20e eeuw en Enron en Worldcom begin 21e eeuw maar e.e.a. zette ons niet aan het denken.

Milieu vergelijkbaar Toekomst van het milieu ‘voorspellen’ mbv. modellen is vergelijkbaar met de toekomst van de economie / financiële wereld ‘voorspellen’. De modellen zijn of veel te beperkt of veel te algemeen om iets over het milieu te kunnen zeggen. En ‘het milieu’ beduidend is ingewikkelder dan ‘de economie’. Bovendien is de waarde van ‘het milieu’ onbepaald. Vb: Is veel CO2 goed of slecht ?

Crisis in het milieu ? Net zo min als dat we konden zeggen dat het goed ging met de derivaten kunnen we zeggen dat het slecht gaat met ‘het milieu’. Bovendien zijn er vele tekenen dat het door en voor de mens met ‘het milieu’ eigenlijk gestaag beter gaat (vgl. Bjorn Lomborg of Kuznet curves).

Wie ‘zien’ crises in ‘het milieu’ ? Politici die een ‘goed’ doel zoeken Milieu- / klimaatwetenschappers (her)verzekeraars zoals Münchner Re Banken, investeerders in ‘oplossingen’ (leiders in) 3e wereldlanden die graag (extra) ‘ontwikkelings’hulp ontvangen

Het tij kentert “Elk nadeel heb z’n voordelen”: De financiële crisis dwingt ons met beide benen op de grond te staan en de burger snapt dat Kopenhagen is mislukt doordat de leiders van de grote landen begrijpen dat ‘het milieu’ niet lijdt onder economische vooruitgang en omgekeerd zeker wel maar de EU en vooral NL draven door. En bv. de WHO snapt al enige tijd dat mensenlevens voorgaan op dieren en ‘het milieu’.

Waarom draaft NL door ? Nederlanders zijn megalomaan. Zo zien we bv. niet dat heel NL vergelijkbaar is met één grote stad in China, India of de Amerika’s. Veel politici en beleidsambtenaren hebben ingespeeld op de sinds de jaren 70 zorgvuldig opgebouwde milieu-hype met forse subsidiestromen (‘van de grote hoop’) waarop flink veel wetenschappers en investeerders ‘in actie’ zijn gekomen.

Milieu bezuinigingsmogelijkheden ? Windenergie: investeringen (20% in 2020) ca. 3 mld/jr en onderhoudskosten oplopend tot 2-3 mld/jr. Extra kosten aan ‘snel te starten’ gascentrales om windfluctuaties op te kunnen vangen: 1-2 mld/jr Rendementsdaling conventionele centrales door draaien in deellast: 0,5-1 mld/jr Klimaat: allerlei versluierde kosten aan onderzoek, CO2-berging, CO2-tax, verhoogde energierekening etc.:3 –5 mld/jr Ecologische hoofdstructuur: Aanleg en onderhoud ca. 0,5 - 1 mld/jr

Milieu bezuinigingsmogelijkheden ? Omschakelen naar Kernenergie voor E-opwekking: totale besparing op opwekking als 70% nucleair: ca. 1 mld/jr Subsidies op zuinig / elektrisch rijden: BPM e.d.: 1 – 2 mld/jr Allerlei kosten door milieuwetgeving zoals wet op de bodemverontreiniging; tarra, verwijderen vervuilde grond, vertragingen (wegen)-bouwprojecten e.d.: mld/jr Ambtelijk apparaat voor ‘het milieu’: ca ambtenaren weg: 1 mld/jr Totaal zeker: miljard per jaar. Dit is ca. 6% van de Rijksuitgaven. Net zoveel als in topjaar 1970 aan waterwerken – en dus directe veiligheid - werd uitgegeven.

Praktische gevolgen van milieubezuinigingen: We houden ‘goedkope’ elektriciteit NL bijdrage aan ManMade CO2 verandert niet of verbetert zelfs Boeren kunnen weer gewoon mest uitrijden Autorijden kan goedkoop blijven of zelfs goedkoper worden: geen CO2-tax Wellicht meer mooie Volgermeerpolders Tot het jaar 2100 stijgt de zeespiegel met gewoon 30 cm / eeuw In het jaar 2020 hebben we een flink aantal (kleine) kerncentrales bijgeplaatst We gaan niet terug naar de organische stad (19e eeuw) maar ontwikkelen ook geen ‘duurzame’ stad (21e eeuw) Geen wolven vrij in de natuur

Normaal bezuinigen: 10 – 20 % van de begroting van ministeries: SZW: 15% van 67 = 10 mld VWS: 15% van 64 = 10 mld OCW: 15% van 37 = 6 mld Gem & Prov fonds: 20% van 20 = 4 mld Justitie en BZK: 20% van 12 = 2,4 mld Jeugd&Gezin: 20% van 7 = 1,5 mld Defensie: 20% van 8 = 1,5 mld Totaal (nog maar) ca. 35 mld / jr

Normaal bezuinigen: Ingrepen in de begroting van SZW, VWS en OCW hebben direct een grote impact op onze samenleving met dat uitkeringen verlaagd (moeten) worden, de basisverzekering (veel) duurder wordt, ouderen- en jeugdzorg fors verslechtert, de basisbeurs verdwijnt en bv. ons onderwijs nog verder achteruit holt. Terwijl ook Provincies en Gemeenten fors worden gekort en dat geld dan bij de burger halen en bv. Justitie, politie en brandweer flink zullen moeten inleveren.

Praktische gevolgen van normaal bezuinigen: Bezuinigen SZW bv: 15% op de bijstand -> van 1410,- naar 1200,- euro per maand per gezin. 15% van de ambtenaren voor SZW bij Rijk en gemeenten -> ca weg Bezuinigen VWS bv: basisverzekering van 95 naar minimaal 120 euro p.p.p.m. 15% van de ambtenaren voor VWS bij Rijk en gemeenten -> ca weg

Praktische gevolgen van normaal bezuinigen: Bezuinigen OCW o.a.: Lerarensalarissen van gem naar 2200 euro voor docenten Havo/Vwo niet 1040 uur les maar minder dan 900 uur Mbo niet 850 uur maar minder dan 700 uur les en 15% = ca onderwijzers / leraren weg Afschaffen basisbeurs 280 euro/mnd voor zeker studenten Gemeente & Prov. bv: 450 Gem. bezuinigen zeker 20 mln. op sportfaciliteiten Justitie & BZK: ‘Het Recht’ duurt (nog) langer Pakkans neemt (verder) af 20% minder ambtenaren -> ca politie- en justiemensen weg Etc…..

Conclusie: Normaal bezuinigen of zelfs gelijkelijk volgens de kaasschaaf methode zowel normaal als op milieu bezuinigen is politiek veel en veel lastiger te verkopen dan de zeker miljard / jaar kostende milieumaatregelen simpelweg te schrappen. Bovendien is het heel wel denkbaar dat met het verwijderen van allerlei beperkende milieumaatregelen onze economie veel sneller herstelt omdat geld verdienen aan directe behoeften: goed wonen en prettig leven & werken eenvoudiger is dan via een hoge energierekening ‘verblijd’ te worden met een ‘beter’ milieu.