Memo overleg coördinatoren VZ

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verzorging derde graad
Advertisements

Adviesgroep Personenzorg
Leerplantoelichting organisatie-assistentie Brugge
OH -C3 logistiek medewerker in de voedingsdienst DPB december 2012.
Geïntegreerd werken in OH Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 14, 25, 30, 35, 39 … 1.
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
Coördinatoren VV 15 januari 2014 verslag 1dpb brugge.
Eindwerk zesde jaar.
Inhoud overlopen Mededeling VVKSO specifieke vragen bij de gip.
Stage 2 - screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Mag ik u voorstellen ....
Structuur secundair onderwijs
Gezondheids- en welzijnswetenschappen
Welkom op de ouderavond van klas 3
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
AD6 in leerplan verzorging
Kinderzorg 16 Januari 2014.
Directievergadering personenzorg
16 Januari 2014 Verslag in Groen
IO-verantwoordelijken
Agenda Servicedocument: verschillende kaders
Thuis- en bejaardenzorg/zk
GIP toelichting Begeleiders personenzorg 6 september 2013 dpb brugge 6 september 2013.
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
Vernieuwing verzorging
Portfolio in VV Wenk servicedocument.
Leraren AD4 verzorging-voeding
31 januari 2014 Verslag in groen
NIEUW LEERPLAN KLASSIEKE TALEN 2 DE GRAAD 3 DE JAAR: VANAF 1 SEPTEMBER DE JAAR: VANAF 1 SEPTEMBER 2014 Leerplan klassieke talen 2 de graad Dietske.
Geïntegreerd werken in VZ Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 15, 27, 32, 37, 38, 56, 69, 78 … 1.
Integrale opdrachten-component voeding
Ouderavond klas 2 24 september 2013
Al doende leren training docenten
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
Stage 1 - Screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
OH en OA verslag juni 2014.
Welkom op de ouderavond van klas 3 Schooljaar
Netwerk coördinatoren IO
Optimale omgeving voor Projectmatig werken
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerk coördinatoren VZ
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Stage 2 - screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Stage 1 - Screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Workshop evalueren Dcp
Netwerk kinderzorg 19 maart 2015.
Netwerk Thuis- en bejaardenzorg / zorgkundige
NETWERK STAGECOÖRDINATOREN DPB Brugge – 5 maart
LEERJAAR 1 SAW.  Wat wil ik gaan doen: A. Pedagogische werk > Kinderopvang (Niv 3 en 4) > Jeugdzorg (niv 4) B. Maatschappelijke zorg > Maatschappelijke.
Titel samenkomst 14 januari 2016
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
7de specialisatiejaar Thuis en bejaardenzorg / zorgkundige
3de graad verzorging Toelichting bij AD5.
Stuurgroep GWW 9 maart 2017 verslag.
Coördinatoren VZ 13 januari 2017 Verslag.
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Coördinatoren VZ 13 januari 2017.
Coördinatoren OH-OA verslag 3 februari 2017.
Toelichting biologie in GWW
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Begeleider biologie/NW Dominique Hoorelbeke
Transcript van de presentatie:

Memo overleg coördinatoren VZ 24-1-2014 Brugge 2014-01-22 Memo overleg coördinatoren VZ 24-1-2014

Memo overleg coördinatoren VZ 24-1-2014 Agenda 1 Opvolging vorig verslag 2 Nieuw leerplan sept. 2014 (vgl met het ‘oude’) 3 Methodisch handelen 4 Geïntegreerd werken 5 GIP 6 Planning en afspraken Memo overleg coördinatoren VZ 24-1-2014

1 Opvolging vorig verslag Bedenkingen? Aanvullingen? - verschillende kaders zijn voor leerlingen te zwaar: best op toepassingsniveau brengen, zo concreet en eenvoudig mogelijk... - bedenking vanuit familiezorg: te weinig basis IZ. De basisvaardigheden moeten voldoende ingeoefend worden in tweede graad. Er is daar voldoende tijd voor: soms wordt er te veel theorie gegeven wat niet nodig is. - grotere en gedurende het hele schooljaar instroom in vgl met vroeger : leerlingen die gewoon curriculum volgen zijn eerste doelgroep, instromers moeten duidelijke instructies krijgen en bv soort inhaaltoets maken Memo overleg coördinatoren VZ 24-1-2014

1 Opvolging vorig verslag - Te weinig uren omdat scholen steeds meer naar 32 uren evolueren: lpd’s kunnen ook gerealiseerd worden in geïntegreerd werken en moeten niet herhaald worden in andere componenten - vraag naar uniformiteit in evalueren: versus autonomie van de scholen, tot op niveau van AD’s is meest logisch! - vraag naar inroosteren overleg ifv giw: advies naar directies! - grote overgang van 2de naar 3de graad. Daarom adviseren wij voldoende overleg, afstemming tussen 2de en 3de graad. Memo overleg coördinatoren VZ 24-1-2014

2 Nieuw leerplan september 2014 verplichte onderliggende doelen extra duiding en toelichting Excell document: belang van inventarisatie! Memo overleg coördinatoren VZ 24-1-2014

Memo overleg coördinatoren VZ 24-1-2014 3 Methodisch handelen Zie voorbeeld: zeer dicht bij leerplan Kan qua taal en lay-out aangepast worden aan leerlingen Wordt best ingezet bij participerende activiteiten of geïntegreerd werken, met concrete doelgroep … Memo overleg coördinatoren VZ 24-1-2014

4 Geïntegreerd werken in VZ Vereiste in leerplan p 8, 13, 14, 16 … + inleiding/toelichting per AD Servicedocument wordt ook herwerkt tegen einde schooljaar Memo overleg coördinatoren VZ 24-1-2014

Geïntegreerd werken tijdens lessen op school Vereiste leerplan zie dia 6 … leerplanrealisatie of bewijzen moeten voorgelegd kunnen worden aan bv inspectie Waarom? Samenhang binnen lessen: tss kennis en vaardigheden en attitudes binnen 1 doel tss onderliggende doelen binnen 1 leerplandoelstelling tss leerplandoelstellingen binnen 1 algemene doelstelling tss AD’s en C’s om te kunnen handelen vanuit totaalvisie Memo overleg coördinatoren VZ 24-1-2014

Geïntegreerd werken in VZ Geïntegreerd werken tijdens de les (verschillende ordeningskaders en organisatiemodellen mogelijk!): = via werkvormen voor geïntegreerde opdrachten tijdens de les bv. Casussen, situatieschetsen met denk- en doeopdrachten Simulatieoefeningen Rollenspelen = voorbereiding en nabespreking stage ervaringen, geïntegreerde stageopdrachten, reflectie en evaluatie … Memo overleg coördinatoren VZ 24-1-2014

Geïntegreerd werken in VZ Geïntegreerd werken tijdens de les, stage, werkveld via: Projecten Observatieopdrachten Geïntegreerde stageopdrachten Met als doel en belang linken les - stage en omgekeerd: cyclisch gebeuren! Memo overleg coördinatoren VZ 24-1-2014

Tips bij geïntegreerd werken Verder bouwen op beginsituatie lln, tweede graad … Gebruik maken van zelfde kaders en jargon over ‘vakken’ heen Uitdrukkelijk duiden en benoemen van samenhang Aanvullingen? … Memo overleg coördinatoren VZ 24-1-2014

Voorbeelden organisatie en invulling van geïntegreerd werken (giw) via werkvormen voor geïntegreerde opdrachten tijdens de les bv. casussen, situatieschetsen , rollenspelen, vertrekken vanuit dezelfde profielen via projectdag: uren giw groeperen in projectdag ( bezoek, observatieopdracht, inleefmoment ….) via lessen giw: giw met andere componenten op dezelfde dag biedt extra kansen om project uit te werken. ( sommige scholen giw op terugkomdag) Portfolio over les en stage heen met coachingsgesprekken over de graad heen (zie ook mydigitalme.be) Memo overleg coördinatoren VZ 24-1-2014

Voorbeelden organisatie en invulling van geïntegreerd werken (giw) Lessen giw (min 2 uur) : voorbereiding en nabespreking stage ervaringen, geïntegreerde stageopdrachten, gip, klein project, reflectie en evaluatie, eigen competentiegroei in kaart brengen Gemeenschappelijk raamplan bevordert geïntegreerd werken Merendeel van de scholen richt aparte uren GIW in Memo overleg coördinatoren VZ 24-1-2014

5 GIP (web dpb personenzorg) 5 bronnen Besluit van de Vlaamse regering van december 2002 SO 64, structuur en organisatie van so, mei 2013 M-VVKSO-2012-050, 18 december 2012 Document VVKSO, geïntegreerde proef (ondermeer Personenzorg) juni 2013 Doc begeleiders personenzorg jan 2014 Memo overleg coördinatoren VZ 24-1-2014

Memo overleg coördinatoren VZ 24-1-2014 GIP Wettelijk kader, advies en interpretatie van het VVKSO en schoolgebonden keuzes (september 2013) Doorheen de tijd is er een evolutie ondermeer omwille van juridische problemen Uitdaging: GIP kritisch bekijken met aandacht voor taakbelasting leerlingen en leraren Verdere uitwerking en uitwisseling binnen de netwerken van de coördinatoren zoals vandaag Vragen worden meegenomen naar het verbond! Memo overleg coördinatoren VZ 24-1-2014

Memo overleg coördinatoren VZ 24-1-2014 GIP Vanuit studierichtingsprofiel: competenties Als verzorgende binnen kader van zorg en bijstandsverlening zorg verlenen vanuit een totaalvisie Als voorbereiding en oriëntatie op het functioneren als zorgkundige, zorg verlenen vanuit een totaalvisie Als voorbereiding en oriëntatie op het functioneren als kinderbegeleider, kinderen begeleiden vanuit een totaalvisie Memo overleg coördinatoren VZ 24-1-2014

Memo overleg coördinatoren VZ 24-1-2014 GIP Vanuit studierichtingsprofiel: context: doelgroepen, situaties en settings Zie leerplan p 4-7 Memo overleg coördinatoren VZ 24-1-2014

Memo overleg coördinatoren VZ 24-1-2014 GIP Het specifieke gedeelte (= 1 vak VZ) van de studierichting en eventueel vakken van de basisvorming Beoordeling door betrokken leraren en aangeduide externe deskundigen Resultaat is belangrijk element in beslissing klassenraad Memo overleg coördinatoren VZ 24-1-2014

Memo overleg coördinatoren VZ 24-1-2014 GIP Schoolbestuur kan andere personeelsleden aanwijzen op basis van hun deskundigheid om advies te verlenen over de beoordeling van de GIP Proces over langere periode in het schooljaar Componentoverschrijdend = geïntegreerd Betrekken van externe deskundige Belang van communicatie over GIP naar leerlingen en ouders toe (bij aanvang van schooljaar) Zie document begeleiders personenzorg GIP! Memo overleg coördinatoren VZ 24-1-2014

Memo overleg coördinatoren VZ 24-1-2014 Voorbeelden GIP Passen binnen studierichtingsprofiel? Heeft opdracht een geïntegreerd karakter? Zie ook document begeleiders PZ! Opdracht voor elke school om dit te checken! Memo overleg coördinatoren VZ 24-1-2014

Memo overleg coördinatoren VZ 24-1-2014 Planning en afspraken Nascholing relatiewijzer: 13 en 14/3/2014 via Eekhoutcentrum Nascholing icf: 26/2/2014 via verbond Bijeenkomst volgend schooljaar? Agenda? Wordt aangekondigd in kalender – mededelingen start schooljaar. Vraag naar duidelijkheid: begeleiders trachten dit te bieden, bij schoolbezoek kan er ook concrete feedback gegeven worden dit alles binnen het kader van de wettelijke grenzen! Memo overleg coördinatoren VZ 24-1-2014