het zorgconcept in het (G)SO

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Visie op sociaal - emotionele ontwikkeling in de praktijk
Advertisements

Omgaan met leerstoornissen in het secundair onderwijs
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
een didactiek voor opleiden op school
Seksuele diversiteit Homoseksualiteit Didactiek gedrags- en maatschappij- wetenschappen Isabel Rots 1.
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Zicht op mantelzorg Gespreksleidraad voor de behoefteanalyse
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Samenwerking school - voorziening. Vaststellingen Beiden pedagogische opdracht Veel misverstanden en wrijvingen (naast positieve ervaringen) Onduidelijkheid.
Bijeenkomst 26 mei 2011 avondbijeenkomst. Verleden  Materialen dekten niet de gevraagde leerstof  Nieuwe inzichten over de opbrengsten van de montessorimaterialen.
Mag ik u voorstellen ....
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
COMPETENTIEONTWIKKELING
Basisondersteuning ‘het geheel van preventieve en licht curatieve interventies die binnen de school planmatig worden uitgevoerd en is het fundament van.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
MS Landen Tiensestraat Landen 1. Begeleiders  Directie  Leerkracht voor begeleiding van leerstoornissen  Begeleider huiswerkklas  Leerlingbegeleider.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
LESINHOUDEN Motorische doelstellingen: Brion
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Geïntegreerd werken in VZ Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 15, 27, 32, 37, 38, 56, 69, 78 … 1.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Personeelsvergadering
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Thuisbegeleiding en gezinsfunctioneren
prof. dr. Karel Hoppenbrouwers
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
opleiding : Onderwijs Assistent
 Minister Vandenbroucke  Voorstellen tegen spijbelen  12-actieplan.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Gesloten residentiële jeugdzorg als veilige haven
Voortgangsgesprek fase 1
EVALUEREN OM TE LEREN Netwerkvergadering DPB - HW 29/04.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Netwerk coördinatoren VZ
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Workshop evalueren Dcp
Verschillen tussen scholen en klassen
PREVENTIE EN REMEDIËRING Een zaak voor iedereen, een taak voor iedereen 30/07/2015.
vanuit een herstelgerichte visie!
Pedagogische theorieën
M-decreet Een korte toelichting.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Planmatig differentiëren tijdens een instructieles
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Experten in de derde graad Proefproject
Doorontwikkeling gebiedsgericht werken Sociaal Domein 7 juni 2016 Presentatie voor Wmo-raad.
Presentatie EduCheck SOML
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Netwerk samen tegen Time out project HALLE schooluitval 22/09/2017
Welk schoolklimaat bevordert gelijke onderwijskansen
Leiding geven aan school ontwikkeling
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
het katholiek basisonderwijs
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Sint-Jozefsinstituut
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Sint-Jozefsinstituut
Overzicht modules CKG Glorieux
Overzicht modules CKG Glorieux
Transcript van de presentatie:

het zorgconcept in het (G)SO ZOEKBOEK VISIE OP ZORG op zoek naar een goede invulling van het zorgconcept in het (G)SO

Zoeken naar praktijkvisies op zorg … Oplossen van hier-en-nu problemen (remediëren – individuele leerling) Ook sanctioneren Buikgevoel en aangeboren talent Doorgeven van informatie die via vertrouwensrelatie verworven werd De cel als plaats van overleg

Zoeken naar sporen … (1) Psychologisch spoor Remediërend: individuele jongere Doelstelling: volgens de regels van de kunst!

Zoeken naar goede sporen … Vraagverheldering – situatieanalyse Intake-en gesprekstechnieken Doelgerichte begeleidingsinterventies Belang van de leerling centraal Belang van vertrouwensrelatie Kritisch omgaan met infoverspreiding Relatief onafhankelijke positie Doel: niet enkel schoolfunctioneel maken Taakafbakening t.a.v. leerkrachten

Zoeken naar praktijkvisies op zorg … Wij passen sticor(r)di toe Het moet haalbaar zijn Wij zijn geen specialisten Wij ervaren geen kansenongelijkheid Het moet van twee kanten komen Is dat nog onze taak? (belang van taakopvatting!)

Zoeken naar sporen … (2) Pedagogisch-didactisch spoor Psychologisch spoor Remediërend: individuele jongere Pedagogisch-didactisch spoor Adaptief onderwijs: de klas Doelstelling: linken aan leerzorgkader

Zoeken naar goede sporen … Kennis beginsituatie Goede infovergaring Anticiperen Differentiëren (compenseren/remediëren) Samenwerken

Zoeken naar praktijkvisies op zorg … Maatschappelijke verwachtingen Samenwerking met … Formele vormen van inspraak Schoolloopbaanbegeleiding: wij zijn geen specialisten

Zoeken naar sporen … (3) Sociaal agogisch spoor Psychologisch spoor Remediërend: individuele jongere Pedagogisch-didactisch spoor Adaptief onderwijs: de klas Sociaal agogisch spoor Preventief vanuit positieve welzijnsdefinitie

Zoeken naar goede sporen … Leefklimaat op school Onderzoek, bevraging Relatie leerkracht - leerling Projecten op school In samenhang met … In dialoog – keuze + verantwoordelijkheid Schoolloopbaanbegeleiding Positieve benadering – verhaal van de ll. Procesmatig

VISIE OP Een eerste synthese … school-directie coördinatie ZORG-VRAAG leerling-begeleider ZORG-VRAAG leerkracht

Zoeken naar zorg … DIR LK SILB PSY PED SAG

sociologische vaststelling onderwijskundige vertaling NIVEAU 1 = BASISZORG preventie + remediëring differentiatie NIVEAU 2 compenseren en dispenseren (NIVEAU 3) evalueren, bijsturen werken in team BELEID weten-schap gelijke onderwijskansen omgaan met verschillen inclusief onderwijs VISIE OP samenleving ZORG

Leerzorgkader: enkele reflecties Nog veel “basiswerk” te leveren op niveau van basiszorg in GSO! preventie effectieve instructie, veilig klasklimaat, systematische opvolging, … remediëring aangepaste + individuele leerhulp differentiatie variatie in doelen, inhouden, werkvormen, tempo en instructie (!), evaluatie (?) Wat met andere vormen van ‘zorg’?

VISIE OP BELEID school-directie weten-schap CLB PBD / koepel coördinatie samenleving hulpverlening IJZ leerling-begeleider ZORG-VRAAG leerkracht

ZOEKBOEK ZORG DE A-KANT beschrijving stand van zaken reflectievragen overzicht van … praktijken en praktijkvisies:“het leven zoals het is” begrippen en aspecten van zorg instanties, hun visie, doelstelling en werkwijze reflectievragen Huidige praktijk Mogelijkheden

Zoeken naar consensus?? “zorg: veel vlaggen met welke ladingen? elk vanuit z’n context geen eenduidig begrippenkader over ruime invulling van zorg brede definities, weinig uitgewerkt naar de onderwijspraktijk VVKSO: ‘Zorg omvat alle initiatieven die het welbevinden van alle schoolbetrokkenen verhogen en maximale ontwikkelingskansen creëren voor alle leerlingen.’

ZOEKBOEK ZORG BEGRIPPENKADER LEERZORG PSYCHOSOCIALE ZORG leerzorg = inspelen op leerhindernis opvangen van psychosociale problemen = mantelzorg meewerken aan het schoolklimaat = leefzorg inspelen op het functioneren van de klas = klaszorg LEERZORG: LEERZORGTEAM / VAKGROEPEN / KLASSENRAAD PSYCHOSOCIALE ZORG: CEL LEERLINGBEGELEIDING LEEFZORG: TEAM VAN OPVOEDERS / PROJECTGROEPEN

ZOEKBOEK ZORG DESKUNDIGHEIDSMODEL LEERZORG PSYCHOSOCIALE ZORG Zorgen dat er kan geleerd worden Zorgen dat er kan geleerd worden vb. klasorde, infrastructuur vb. serene sfeer, gemoedsrust Zorgen dat er goed geleerd wordt Helpen zoeken naar oplossingen vb. goed onderwijs vb. pestprobleem, slechte cijfers Zorgen dat er door zoveel mogelijk Deskundig begeleiden t.v.v. het leerlingen goed geleerd wordt persoonlijk welbevinden van een ll. vb. leerhindernissen wegnemen vb. faalangst, relatieprobleem

ZOEKBOEK ZORG LEERKRACHT Is expert in LEERZORG: anticiperen – differentiëren – (co/di) Ondersteuning vanuit LEERZORGTEAM Afgebakende taak in PSYCHOSOCIALE ZORG ZORG = GOED ONDERWIJS + GOEDE OPVOEDING voor ALLE LEERLINGEN

ZOEKBOEK ZORG LEERLINGBEGELEIDER Is expert in PSYCHOSOCIALE ZORG: begeleiden Ondersteuning vanuit CEL LEERLINGBEGELEIDING Afgebakende taak in LEERZORG ZORG = GOED ONDERWIJS + GOEDE BEGELEIDING voor ALLE LEERLINGEN

ZOEKBOEK ZORG DE B-KANT “modelantwoorden” Psychologisch spoor (psychosociale zorg): cognitieve gedragsbegeleiding Pedagogisch-didactisch spoor (leerzorg): instructiedifferentiatie (sociaal agogisch spoor)

ZOEKBOEK ZORG Cognitieve gedragsBEGELEIDING inzichten (holistische theorie) verandering willen vastzitten in gewoontes reacties doen geen goed uitzicht (begeleidingsdoelen) anders denken terug controle krijgen registraties: goed/moeilijk/niet interventie stimuluscontrole gedragscontrole = training - opvolging - coaching - evaluatie aanmelding ‘studeert te weinig’ intake vroeger en nu stoorzenders twijfels gewoontes wensen reacties omgeving

ZOEKBOEK ZORG INSTRUCTIEdifferentiatie leerstof fysica voortaak ‘eigenschappen van golven’ terugkaatsing, absorptie, breking, buiging, interferentie toepassingen van deze eigenschappen voortaak begrippen terugkaatsing, absorptie en breking opzoeken aan de hand van 3 websites klasinstructie lesdoel – herhaling ‘golffront’ uitleg + krachtige visualisatie denk- en toepassingsvragen klasoef.: lln. doen vaststellingen groepstaak (bijdrage van golven in toepassingen bespreken) verlengde instructie (4 lln.) lk. bevraagt de begrippen lln. zoeken samen antwoord lk. herneemt visualisatie lk. legt in kleine stappen uit

ZOEKBOEK ZORG 25 THEMA’S bepaling van ‘zorg in het SO’ 13. belangrijke deontologische principes inhoud van ‘zorg’ 14. belangrijke aandachtspunten ‘leerzorg’ 15. belangrijke hulpmiddelen ‘psychosociale zorg’ 16. uitbouwen van samenwerking de preventieve functie van zorg 17. inbreng van het CLB overzicht 18. inbreng van de DPB organisatie van zorg 19. inbreng van hulpverlening en welzijn verzamelen van informatie 20. inbreng van de wetenschap interpreteren van informatie 21. gedragsproblemen informatie omzetten in aanpak 22. motivatieproblemen evalueren van de aanpak 23. weerstand overzicht + voorbeeld 24. crisissituaties belangrijke voorwaarden 25. zelfzorg belangrijke taken en vaardigheden