Van Methode Naar Methodiek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitale leermiddelen
Advertisements

De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Zoektocht naar de didactiek van het digitale leren
Duurzame ambitie van Fontys Werktuigbouwkunde
Experimenteren met ict in het mbo Loek Nieuwenhuis, Irma van der Neut, Kirsten de Ries IVA, Tilburg University 23 april 2012.
Nationaal Congres Leerlingbegeleiding 17 maart 2012 Frits Roelofs (Han)
binnen het VMBO Impressie van wat mogelijk is.
met het onderwijs samen bijzondere leermiddelen
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen.
© IVA Evaluatie Actieplan Verbonden met ICT. © IVA Evaluatie actieplan verbonden met ICT 13 verschillende projecten (po, vo, mbo) Survey onder docenten.
VO-content en ECK 12 april Ontwikke- len 2. Beschikbaar stellen 3. Vinden 4. Arrangeren 5. Gebruiken.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Competentiegericht ICT- onderwijs in het MBO NIOC 2002.
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
Kwaliteitszorg in het (v)so 13,14,19,20 april 2010 Cor Hoffmans
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ECK 2.0 Referentie architectuur v 035
zelfsturend portfolio-onderwijs:
November 2009 Informatievaardigheden NVB, 17 juni 2010 – Karin Dielemans.
NLT modules en excellentiebevordering
De rol van de docent en de vrijwilliger in online leren
Competentiegericht leren vmbo
De kubus van CSPE succesfactoren!
NU ENGELS.
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
(Niets doen… alles gaat vanzelf)
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Mijn opleidingsbeeld.
Het 4C/ID model: Geknipt voor een kappersopleiding Wendy Kicken.
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Leerstrategie Oud chinees gezegde: Wat ik hoor, vergeet ik
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Leerwegonafhankelijk toetsen in de context van gepersonaliseerd leren
1 Succesvol deeltijd hogeronderwijs Waar staan we? - gedeelde praktijken - Workshop Ver. Hogescholen Praktijkervaring flexibel opleiden Elly.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Ons leervermogen moet in de 5 de versnelling – maar hoe ? Pim Verheijen NSCU – bestuurslid / oprichter Cap Cloud - online platform voor performance, kennis,
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Inspiratiedag De Bib op School 5 mei 2015 Koen Vandendriessche Hannes Vanhaverbeke.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Competentieleren met ICT Pedagogisch-didactische uitdaging voor een krachtige leeromgeving Stephen Hargreaves, MA Lector-onderzoeker onderwijsvernieuwing.
ICC Module Dans op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Info avond Kunskapsskolan klas 1
De juiste route naar het juiste doel
Bedrijvigheid in de lessen economie!
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Gepersonaliseerd leren
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Relevante en passende onderwijsmaterialen selecteren
MAAKT BEGELEIDEN INZICHTELIJK
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Van Methode Naar Methodiek Flexibilisering van leermiddelen intraQuest

Inhoud Kenmerken competentieleren Scenario´s - arrangementen - J4-leerobjecten - Volgsysteem Coach Tools

Kenmerken Competentieleren Actieve leerlingen Begeleidende docenten Tijdsdruk door producerend leren Versnippering leervraag in tijd en inhoud

METHODIEK EDUCONET SCENARIO/Leerlijnen zijn vertalingen van doelstellingen opleiding; worden ontworpen volgens eigen vaste formats; bepalen wijze van aanbod van ondersteunende leerinhouden.

METHODIEK IQ & Partners SCENARIO/Leerlijnen Flexibele arrangementen (= programma van op competentieontwikkeling gerichte leeractiviteiten en bronnen in context). J4-leerobjecten Ondersteuning met interactieve leereenheden om kennis en vaardigheden te verwerven en in te slijpen. Digitaal volgsysteem van leerproces.

METHODIEK IQ & Partners Arrangementen bepalen niveau van uiteindelijk verwachte competenties door: mate van openheid/sturing; aandacht voor (leer)proces; integratie van kennis, inzicht, vaardigheden en attitude.

METHODIEK IQ & Partners J4-leerobject is kleine, zelfstandig verwerkbare ‘minicursus’; grote interactiviteit door sturende feedback; bepaalt parate kennis en deelvaardigheden.

METHODIEK IQ & Partners J4-leerobjecten als generieke ‘lego-blokjes’ ontworpen en ontwikkeld door professionals; eenvoudig te koppelen aan arrangement; webbased, dus overal bereikbaar.

METHODIEK IQ & Partners J4-leerobjecten vaste structuur; gemetadateerd en dus ‘vindbaar’; gekoppeld aan on line volgsysteem.

METHODIEK EDUCONET

METHODIEK EDUCONET

METHODIEK EDUCONET

METHODIEK EDUCONET

METHODIEK IQ & Partners Tools J4-toolkit (ontwikkelen/metadateren) www.intraquest.nl ContentCorner (arrangeren/metadateren) www.contentcorner.nl IQ Coach (volgen van leergedrag) Overig (standaardpakketten mm en web)

Achtergronden De J4-Strategie Auteur Ton van der Moolen Uitgegeven bij SVDT, Den Bosch Bestelling on line: http://www.svdt.org/actueel/J4boek_bestel.htm