Hanneke Bakker Frans Kuiper

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Petje op, petje af Deelnemers krijgen een petje en gaan staan
Advertisements

CNV Vakcentrale Wet Werken Naar Vermogen Gevolgen voor de jonggehandicapten Leon Meijer Hoofd Beleid en Communicatie CNV vakcentrale 7 november 2011.
CNV Vakcentrale Wet Werken Naar Vermogen Sociale Alliantie 27 oktober 2011 Marijke Morsink.
Werken naar vermogen Bijdrage voor Sociale Alliantie 7 april 2011.
Veranderingen binnen het Sociale Domein
Regionale bijeenkomst Werken naar Vermogen Regio Limburg Geert Schipaanboord.
Investeren in jezelf is investeren in de toekomst
De Decentralisaties: Presentatie t.b.v. CDA ledenvergadering 28 maart 2012 •Wet Werken naar vermogen (WSW, WWB en Wajong) • begeleiding AWBZ naar WMO •Jeugdzorg.
Werken naar vermogen Aart Jan Bette Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid december 2011.
Kadernotitie Participatiewet
Gerrie Abrahamse 18 november • Van harte welkom! • Vergadering • november 2009 Beleid verandert, verandert u mee? Inhoud presentatie: •Veranderingen.
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
V E R N I E U W E N D D E N K E N, V E R N I E U W E N D D O E N titel presentatie 1 MINIMABELEID 2012 MINIMABELEID Lokaal en landelijk 2012.
Veranderingen in de zorg
Minisymposium ChristenUnie
Bijeenkomst raden decentralisaties – Werken naar Vermogen De Pauw, Wassenaar Woensdag 21 maart 2012 Geert Schipaanboord
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
De Participatiewet De weg naar werk na 2015
Evaluatie van re-integratiebeleid Paul van der Aa RSO-O&BI Presentatie 22 maart 2013.
REGEERAKKOORD er komt één regeling voor uitkeringsgerechtigden in de WWB, WSW en de Wajong. bezuiniging in 2015 van meer dan 1 miljard, structurele bezuiniging.
Bestuurlijke bijeenkomst Werken naar vermogen 10 oktober 2011 VNG Den Haag.
Regionale bijeenkomst Werken naar Vermogen Bijeenkomst Noord- Brabant, Gemeentehuis Oisterwijk Mathilde van de Ven.
Op weg naar nieuw perspectief Jan-Jaap de Haan Wethouder Cultuur, Werk en Inkomen Gemeente Leiden.
Regionale bijeenkomst Werken naar Vermogen 7 maart 2012.
Welkom bij gemeente Arnhem/Rheden
Integrale aanpak 1 Gemeente Wonen Werk Zorg Onderwijs AWBZ (begeleiding) WWNVJeugdzorg.
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen Wetsvoorstel Werken naar Vermogen informatie voor SW- medewerkers.
Wat is Wajong? Masterclass maart 2010 Een paar feiten vooraf…. Beeldvorming Wajongers niet eenduidig In media en daarbuiten divers gepresenteerd Positief.
Werken naar vermogen Breda, 29 februari Inhoud presentatie Hoofdlijnen nieuwe systeem Implementatie Stand van zaken WWNV Planning wetsvoorstel.
Informatiebijeenkomst Districtsmanagers WWNV CNV Publieke Zaak 27 maart 2012.
LEREN WERKT VOOR ARBEIDSGEHANDICAPTEN Inspiratieconferentie 2008 Erik van Zoonen, Sharon Smit.
Regionale bijeenkomst Werken naar Vermogen Regio Utrecht Mathilde van de Ven.
Iedereen zet zich in Tegenprestatie of Maatschappelijke bijdrage.
Ingrepen Onderkant Er gaat veel gebeuren….  Wajong  Bijstand en ‘algemene heffingskorting’  WSW  Uitvoering UWV/gemeenten  PGB in de zorg  Zorgverzekering.
Werken naar Vermogen In de Drechtsteden G.A. ten Dolle, directeur Dordrecht Projectgroep Wwnv 1 December 2011.
Wsw in de Handel: Werkgevers Scheppen Werk voor iedereen Binnenstebuiten.
Participatiewet.
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Cliëntenraden en WMO raden De Wolden en Hoogeveen 8 oktober 2014
Gemeente Nijmegen Informatiebijeenkomst Hervorming gesubsidieerde arbeid 13 januari 2011 Mark van der Velden projectleider.
'Ondernemen met je hart' Presentatie Participatiewet, Werkgeversservicepunt.
Wet Banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten Ine Neefjes
2 DECEMBER 2014 COÖRDINEREND PLATFORM ECONOMIE EN ARBEIDSMARKT.
PARTICIPATIE WET.
Participatiewet vanaf 2015
Werken naar Vermogen Gemeente ‘s-Hertogenbosch - Wethouder Huib van Olden.
Wet Banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten Ine Neefjes
Informatiebijeenkomst 24 maart 2015 Participatiewet.
Advies; verder in 2015 met het Scholennetwerk en netwerkscholen?
Instrumenten en voorzieningen
MEEDOEN WERKT! PRESENTATIE participatiewet in opdracht van Min. SZW.
Presentatie Kandidatenraad 26 januari 2016
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Presentatie Wet Werken naar Vermogen Gemeente Berkelland 29 maart
Werken naar vermogen Maart Inhoud presentatie Hoofdlijnen nieuwe systeem Loondispensatie Stand van zaken WWNV Planning wetsvoorstel Planning lagere.
Jos Canton Secretaris Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant Mobiele telefoon:
Sociale Dienst Drechtsteden Bijeenkomst voor informatie en opinie Alblasserdam 12 maart 2013.
Veranderingen binnen het Sociale Domein Specifiek: Wet Werken naar Vermogen en herstructurering Promen Gouda.
Samenlevingsbijeenkomst Participatiewet Alblasserdam, 16 oktober 2014.
De Wet Werken naar Vermogen De opdracht? Klanten nu, geschat aantal klanten in 2013 Veranderingen in de doelgroep Waar krijgen we geld voor?
WWnV Bestuursakkoord. Inhoud Wet Werken naar vermogen(tekst) Budgettair kader W-deel Wsw + herstructeringsfaciliteit Wajong Vingeroefening gevolgen w-deel.
Rapport commissie De Vries B&W-presentatie 27 januari 2009.
Participatiewet -Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) - Wet Werk en Bijstand (WWB) - Wajong.
1 Wet werken naar vermogen (WWNV) 24 mei 2012 WELKOM.
Vooruitzichten Felua-groep onder de Participatiewet
Vooruitzichten Felua-groep onder de Participatiewet Gemeenteraad Apeldoorn 18 april 2013 Gerrie van Sunder Theo Beijer.
Beleidsplan Participatiewet
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Hoe doen we dat in de Drechtsteden?
Participatiewet Hester Dijkstra.
Transcript van de presentatie:

Hanneke Bakker Frans Kuiper 12 mei 2011 Wet Werken naar Vermogen Bezuinigingen, of een kans? Platform Participatie 12 mei Hanneke Bakker Frans Kuiper

Programma: 13.00 uur opening, toelichting programma en kennismaking 13.10 uur Contouren Wet Werken naar vermogen 14.00 uur Rekenmodule 14.45 uur Pauze 15.00 uur Opdrachten in subgroepen. 15.45 uur terugkoppeling en kader 16.15 uur Afronding en evaluatie

Ontwikkelingen WET EN REGELGEVING HERINRICHTING UITVOERING DECENTRALISATIE Werk – 1 regeling samenvoeging WWB,WAjong en WSW AWBZ – Overgang o.a. dagbesteding naar WMO Jeugdzorg – Van provincie naar gemeente WET EN REGELGEVING Aanscherping WWB HERINRICHTING UITVOERING Opschaling Platform participatie 12 mei

Aanscherping WWB Geen bijstand voor inwonenden Partnertoets wordt huishoudtoets Tegenprestatie wettelijke plicht Integratie WIJ-WWB Afschaffing ontheffing alleenstaande ouders Verruiming vrijlating alleenstaande ouders Doel: Stimuleren van de arbeidsprikkel Platform participatie 12 mei

Werken naar vermogen Uitgangspunten commissie De Vries: Geen verschillende regelingen voor mensen met vergelijkbare problemen Tweedeling tussen mensen binnen en buiten WSW opheffen Tekorten op arbeidsmarkt vanwege demografische ontwikkelingen

Werken naar vermogen Uitgangspunten WWNV: Iedereen werkt naar vermogen. Ondersteuning mogelijk voor wie dat nodig heeft Gemeente kan loondispensatie inzetten Voor mensen in WWNV gelden de polisvoorwaarden WWB

Werken naar vermogen WSW alleen met indicatie beschut werken Wajong alleen bij duurzaam volledige ao 1 ongedeeld re-integratiebudget Beleidsmatige en financiele verantwoordelijkheid bij gemeenten Herstructureringsfacaliteit sociale werkvoorziening

Foto Regeling Aantal Uitkeringen (mln) Re-integratie (mln) Uitvoering WWB/WIJ 295.000 3.993 1.429 1.475 WSW 100.000 1.956 530 24 WAJONG 195.000 2.567 121 96 Totaal 590.000 8.516 2.080 1.595 r

Verdiencapaciteit Categorie Verdiencapaciteit Gemiddelde verdiencapaciteit Instrument Groep 1  100%WML Risicobeperkende maatregelen Groep 2 tijdelijk < 100% WML 60%WML Tijdelijke ondersteuning Groep 3 Permanent tussen 20 en 100% WML 40%WML Blijvende ondersteuning Groep 4 Permanent < 20%WML < 20%WML dagbesteding

Toelichting Totale verdiencapaciteit ongeveer 3,5 miljard!!! Ongeveer 190.000 mensen zitten in groep 4!! Ongeveer 100.000 mensen gaan niet voldoen aan de polisvoorwaarden voor de nieuwe regeling Wie bedient grotere groep nuggers 56% bestand heeft ondersteuning naar werk nodig Verwachte instroom vanaf 2013 van oud wajongers 5000 per jaar Alle wajong instroom met werkcapaciteit in 2012 per 1-1-2014 naar WWNV

Vragen: Keuzes voor de burger Brede participatie inzet of alleen naar werk? Aansluiting WMO voor onderkant (groep 4) en AWBZ? Welke beleidskeuzes maken? Ruimte voor nuggers? Hoe aansluiten bij vraag van de werkgevers? Is loondispensatie voldoende prikkel?

Vragen eigen organisatie Voer je een regeling uit of ben je regisseur? Wat is de toekomst SW organisatie als slechts 30% SW- ers een beschut werken indicatie hebben? Welke beleidsvrijheid blijft bij gemeente? Op welke prestaties willen gemeenten worden afgerekend? Budgetfinanciering of nacalculatie? Wat is de rol van UWV/Werkpleinen? Wat is een goed schaalniveau? Welke partners nemen verantwoordelijkheid?

Bezuinigingen In 2015 participatiebudget van 400 miljoen ( = 25%!!) Geen re-integratie meer voor mensen < 12 maanden werkloos Grote kortingen bij UWV – effecten op samenwerking. Terug naar 30 werkpleinen Beperking budgettering van onbenutte verdiencapaciteit? Aanscherping 96 miljoen in 2012 en 150 in 2015

Verplichte tegenprestatie 1. Volgens Rijk niet gericht op re-integratie 2. Hoe organiseren? Toch aansluiting op p-beleid? 3. Geen uitvoeringskosten

Aantrekkende arbeidsmarkt 1. Commissie Bakker – 80% arbeidsparticipatie in 2016 2. 150.000 ouderen stromen jaarlijks uit 3. 160.000 jongeren komen jaarlijks beschikbaar 4. Bij 1% groei echter al 70.000 mensen per jaar nodig

Heroriëntatie Welke visie/rol heeft de sociale dienst Vraaggerichte organisatie Competenties eigen personeel Uitvoerder of ondernemer? Wie zijn je samenwerkingspartners? Wat doen we zelf en wat besteden we uit? Afbouw SW infrastructuur

Alternatieven Benut andere financieringsbronnen!!! WVA scholing WVA startkwalificatie O & O fondsen No risk polissen Bijdrage ROC en werkgevers Zorgverzekeraars

Alternatieven Doe niet alles zelf!!! Vertrouwen van werkgevers is noodzakelijk!!! Niemand heeft een marktaandeel van meer dan 25% Doe waar je goed in bent!!!

Alternatieven Opdracht Uitgangspunt is loonwaarde en efficiency en effectiviteit. Maak een stappenplan om de Wet Werken naar Vermogen volgens de gekozen uitgangspunten uit te voeren. Elementen van een stappenplan zijn onder meer: Kennis, cultuur en attitude Budgetverantwoordelijkheid en resultaatopdracht Werkgeversbenadering Geef prioriteiten aan (intern en extern

Methodieken loondispensatie 1. Actíva Loonwaarde Methodiek De basis van de methodiek wordt gevormd door de beoordeling van 23 relevante werknemercompetenties die middels een vragenlijst worden gescoord op een vijfpuntsschaal. De loonwaarde wordt vervolgens uitgedrukt in een percentage. Dat percentage geeft aan hoe iemand functioneert t.o.v. een reguliere werknemer in dezelfde functie.

Methodieken loondispensatie 2. Arbolabmethode De Arbolabmethode voor loonwaardebepaling maakt gebruik van een (psychologische) test en een database met functieprofielen. Door de competenties van de werknemer die uit het psychologisch onderzoek naar voren komen af te zetten tegen de gevraagde competenties in het functieprofiel, wordt de loonwaarde van een werknemer in deze functie bepaald.

Methodieken loondispensatie 3. Dariuz Dariuz maakt gebruik van vragenlijsten, een werkplekonderzoek en functie-analyse, waarin 10 competenties beoordeeld worden. Door de vereisten van de werkplek en de werkprestatie van de werknemer tegen elkaar af te zetten, ontstaat inzicht in de productiviteit, de begeleidingsbehoefte, de inzetbaarheid en de restcapaciteit.

Methodieken loondispensatie 4. EduPer Loonbalans De methodiek werkt langs twee lijnen: het meet enerzijds werknemersvaardigheden en de capaciteiten van de werknemer, hetgeen resulteert in een beeld van de capaciteiten van de werknemer ten opzichte van het 100% reguliere niveau. De methode bepaalt daarnaast het niveau van de functie t.o.v. het 100% reguliere functieniveau door een bezoek van een onderzoeker aan de werkgever. Deze percentages worden met elkaar gecombineerd, hetgeen resulteert in een loonwaarde.

Methodieken loondispensatie Opdracht Uitgangspunt is loonwaarde en efficiency en effectiviteit. Maak een stappenplan om de Wet Werken naar Vermogen volgens de gekozen uitgangspunten uit te voeren. Elementen van een stappenplan zijn onder meer: Kennis, cultuur en attitude Budgetverantwoordelijkheid en resultaatopdracht Werkgeversbenadering Geef prioriteiten aan (intern en extern

Methodieken loondispensatie 5. Matchcare Matchcare biedt gemeenten begeleiding bij het volledige traject van een klant. De eerste meting, de loonwaarde indicatie, vindt plaats in de spreekkamer. De loonwaarde indicatie bestaat onder aandacht aan de leefgebieden ( gezondheid, gezinssamenstelling en financiële omstandigheden). De daadwerkelijke loonwaarde bepaling volgt wanneer de klant een werkplek heeft. De loonwaarde bepaling bestaat uit het Competentiemodel Kenniscentra Beroepsonderwijs Bedrijfsleven en het beroepenmodel van O*NET.

Methodieken loondispensatie 6. VTA-Pantar De VTA-methodiek is een getrapte methode. De inhoud van de functie, uitgedrukt in de taken die de medewerker moet uitvoeren, speelt een belangrijke rol. De eerste stap van de methode bestaat uit het inventariseren van de taken die een medewerker verricht. Per hoofdtaak wordt met een percentage het belang van deze taak aangegeven. De tweede stap bestaat uit het in kaart brengen van de capaciteiten van de medewerker op vier scoringspunten. Hierbij is het de vraag of de medewerker over voldoende capaciteiten bezit om de genoemde taken naar behoren uit te voeren.