Presentatie voor Wmo-raad Harderwijk 11 februari 2013

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorbereiding stelselwijzigingen Transitiebureau en VNG
Advertisements

Sociaal domein Van transities naar maatschappelijke transformatie
De Decentralisaties: Presentatie t.b.v. CDA ledenvergadering 28 maart 2012 •Wet Werken naar vermogen (WSW, WWB en Wajong) • begeleiding AWBZ naar WMO •Jeugdzorg.
Transitie van AWBZ naar WMO De Kanteling
Startbijeenkomst voorlopersaanpak 23 april 2012
Gerrie Abrahamse 18 november • Van harte welkom! • Vergadering • november 2009 Beleid verandert, verandert u mee? Inhoud presentatie: •Veranderingen.
Veranderingen in rol Familieraden
‘Actuele ontwikkelingen in wet- en regelgeving en mogelijke gevolgen voor de vrijwillige ouderenadviseurs’ Inleiding SBOG en vrijwillige ouderenadviseurs.
De WMO, en maatschappelijke dienstverlening Naar een integrale aanpak.
Veranderingen in de zorg
Werken in de wijk 17 april 2013 Karin Landuyt
Informatiebijeenkomst PGB 14 mei 2012 Begeleiding nieuwe doelgroepen van AWBZ naar Wmo.
Decentralisatie AWBZ april 2013
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
Gelukkig oud worden CDA GELDERLAND Janny Bakker 13 mei 2013.
Minisymposium ChristenUnie
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
Nieuwe Wmo – Platform VO
Welkom op de conferentie De gemeente geeft thuis 6 maart 2012.
Korte toelichting “Plan voor de toerusting van regionale en lokale belangenbehartigers” ALV januari 2012.
Veranderingen in de AWBZ en de Wmo
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen Wetsvoorstel Werken naar Vermogen informatie voor SW- medewerkers.
Gemeenten, Wmo en GGZ Bob van der Meijden VNG 9 februari 2006.
Zorg nieuwe stijl.
Decentralisaties oftewel: de transformatie van het sociale domein
Veranderingen in de zorg vanaf 2015
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
Participatiewet.
januari en februari 2011 Linda Hazenkamp
Welkom Programma Korte terugblik Veranderingen in de wetgeving
Verbinden van zorg en onderwijs
De 3 D’s in Hof van Twente De overgang van Jeugdzorg, AWBZ begeleiding en Participatiewet naar de gemeente per 1 januari 2015.
De beweging in het Sociaal Domein: kans of ramp? 8 oktober 2014
Gehandicaptenplatform Overbetuwe
Transitie langdurige zorg
Hervormingen in de zorg AWBZ en Wmo
‘Actuele ontwikkelingen in wet- en regelgeving AWBZ-Wmo en de gevolgen voor de vrijwillige ouderenadviseurs’ Inleiding voor vrijwillige ouderenadviseurs.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
1 Naar een nieuw zorg- en hulpstelsel …en wat betekent dat voor ons? Portefeuillehoudersoverleg Sociale agenda 15 mei 2013.
Z ORG VERANDERT CDA Alg. Ledenvergadering 9 febr. 15 CDA Alg. ledenvergadering 9 febr. 15.
Informatiebijeenkomst 24 maart 2015 Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
Veranderingen in de zorg
Feroaringen yn’e soarch foar it individu en it doarp ledengearkomste feriening doarpsbelangen Garyp Doeke A. Fokkema / Wethâlder gemeente Tytsjerksteradiel.
Project oriëntatie op het beroep
Decentralisatie gaat over mensen! Decentralisatie gaat over wetten en regels, maar moet gericht zijn op mensen. Dat vraagt om betrokkenheid en inzet.
Presentatie Gemeente Heeze-Leende Transitie jeugdzorg Aanleiding Hoofdlijnen concept jeugdwet Reikwijdte Gebruik jeugdzorg Samenwerking Model.
Stelselwijziging zorg voor jeugd Regiobijeenkomsten MO-groep September/oktober 2012 Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Informatie Stand van Zaken 3 decentralisaties Commissie CSWO
‘Samen aan de slag’ Bijeenkomst voor de gemeenteraden 12 juni 2014.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
Stimulansz Wetsvoorstel Jeugd De Jeugdwet Juli 2013.
Raadsinformatiebijeenkomst decentralisaties sociaal maatschappelijk domein Datum: 27 augustus 2013 Gemeente: Dordrecht.
Lokale ontwikkelingen Peter van der Terp, wethouder Jeugd 17 oktober 2013.
VGN ledenbijeenkomst 8 december 2011 Korrie Louwes Vernieuwing Zorg Welzijn en Participatie in Rotterdam.
Programma Sociaal Domein De Nieuwe Regio Gemeenteraden 11 februari.
OP DE TOEKOMST VOORBEREID investeringen in vernieuwing van het sociaal domein Adviescommissie 19 maart 2013.
Overheveling begeleiding van AWBZ naar WMO Janny Bakker-Klein Wethouder gemeente Huizen Lid VNG commissie Gezondheid en Welzijn 24 maart 2011.
Zorg Verandert. Presentatie SBOG Marijke Hempenius 2 maart 2015.
Naar de gemeenten Wmo-koffietafel HPO-netwerkdag 28 november 2011 Edwin van Schijndel.
Decentralisaties sociaal domein VNG Regiobijeenkomsten MO-groep maart 2013.
OPZET Presentatie Achtergrond decentralisaties Wat verandert er in de WMO en zorg Wat gebeurt er nog meer in de gemeente Wat betekent dit voor Brielle.
Decentralisatie jeugdzorg: transitie en transformatie Informatiebijeenkomst gemeenteraden en WMO-raden Parkstad 21 en 27 mei 2014.
Decentralisatie Jeugdzorg
Cliëntenraad Sociaal Domein
Decentralisatie begeleiding naar gemeenten Wat houdt het in
Wmo beleid in de Drechtsteden
Informatie Inkoop Langdurige Zorg Volwassenen in Rotterdam
Transcript van de presentatie:

Presentatie voor Wmo-raad Harderwijk 11 februari 2013

Inhoud van de presentatie 1. Wat is het programma ‘Aandacht voor Iedereen’? Wat zijn belangrijke maatschappelijke en politieke trends en staat er in het regeerakkoord? Wat houdt de transitie van de jeugdzorg in? 4. Wat zijn de gevolgen van de decentralisaties? 5. Wat betekenen de decentralisaties voor de Wmo-raden? Programma Aandacht voor iedereen

1. Wat is het programma ‘Aandacht voor Iedereen?’ landelijk programma cliëntenorganisaties, financiering VWS, 2013 - doelen: toerusten van Wmo-raden, monitoren gevolgen transitie, verbinden Wmo-raden en belangenbehartigers, stimuleren ‘dubbele dialoog’ rollen adviseurs versterking Wmo naar Wmo-raden: inhoudelijke sparringpartner (nota gemeente), procesbegeleider (contact doelgroepen, informatiebijeenkomsten), organisatie-adviseur (functioneren Wmo-raad) - regio Noord-Veluwe: Henk Beltman en Mieke Biemond (ggz) - van ‘begeleiding’ naar Wmo en de ‘drie decentralisaties’ (jeugdzorg, AWBZ, Participatiewet) (

2.a.Wat zijn belangrijke maatschappelijke en politieke ontwikkelingen en staat er in het regeerakkoord? maatschappelijke trends: nadruk zelfregie en zelfredzaamheid; drang tot participatie; burgerinitiatieven; vormen van organisatie politieke trends:beperken overheidsuitgaven; beperken AWBZ; overdracht taken naar en grote beleidsvrijheid van gemeenten De Kanteling: van claimgedrag naar compensatieplicht; keukentafelgesprek; reeks van oplossingen; succesfactoren (kwaliteiten loketmedewerkers, integrale samenwerking instellingen, betrokkenheid burger) - Welzijn Nieuwe Stijl: stimuleringsprogramma VWS voor gemeenten en welzijnsorganisaties; 8 bakens (o.a. eigen kracht burger, betrekken netwerk, direct erop af, balans collectief en individueel) ratificatie VN-verdrag voor rechten van gehandicapten (inclusief beleid)

2.b. Wat zijn belangrijke maatschappelijke en politieke ontwikkelingen en staat er in het regeerakkoord? Enkele hoofdlijnen regeerakkoord welzijn en zorg (december 2012) *verschuivingen van AWBZ naar ZVW en Wmo: - langdurige ggz-zorg en extramurale verpleging naar ZVW; - functie begeleiding (na schrappen aanspraak op dagbesteding) en functie persoonlijke verzorging (na inperking recht erop) naar Wmo * AWBZ alleen voor intramurale ouderen en gehandicaptenzorg na schrappen zorgzwaartepakketten 1 t/m 4 (zzp 1 en 2 vanaf 2013 ) * bestuurlijke schaal: naar 100.000+gemeenten

2.c.Wat zijn belangrijke politieke en maatschappelijke ontwikkelingen en staat er in het regeerakkoord? Wmo: gemeente verantwoordelijk voor ondersteuning, begeleiding en verzorging (met 25% minder voor begeleiding en verzorging en geen geld voor dagbesteding; begeleiding vervalt per 2014 voor nieuwe cliënten) beperken huishoudelijke hulp tot mensen met de laagste inkomens (25% van het budget blijft beschikbaar) overhevelen inkomenssteun chronisch zieken en gehandicapten naar gemeenten tot maatwerkvoorziening ‘kan’- bepaling over pgb versterken 1e lijn, o.a. investering wijkverpleegkundige zorgaanbieders per 2013 de helft minder budget voor vervoer naar dagbesteding

2.d.Wat zijn belangrijke politieke en maatschappelijke ontwikkelingen en staat er in het regeerakkoord? Participatiewet: samenvoeging WWB, WsW en Wajong - huidige WsWers niet herkeurd en geen lagere uitkering per 2014 voor nieuwe cliënten, per 2015 voor bestaande cliënten - instroom in sociale werkvoorziening stopt per 2014; gemeenten kunnen ‘beschut werk’ als voorziening organiseren; regeling voor in dienst nemen arbeidsgehandicapten door grotere werkgevers (5%, boven 25 werknemers, stapsgewijs) - loondispensatie efficiencykortingen op sociale werkplaatsen over 6 jaar verspreid

3.a. Wat houdt de transitie van de jeugdzorg in? - knelpunten in huidig systeem jeugdzorg: toename gespecialiseerde zorg, 1 op 10-12 kinderen in jeugdzorg/passend onderwijs/ Wajong; versnipperde aanpak/financiering transitie én transformatie (inhoudelijk; eigen kracht jeugdige en gezin; meer preventie, minder medicaliseren, integrale aanpak) concept-jeugdwet: gemeente verantwoordelijk voor jeugdhulp, kinderbescherming en jeugdreclassering; versterken opvoedkundig klimaat in gemeente; compensatieplicht (van beperkingen in zelfredzaamheid en participatie van een jeugdige); enkele uitgangspunten: laagdrempelige toegang (centrum jeugd en gezin); keuzevrijheid (‘redelijkerwijs’); 1 gezin/plan/regie

3.b. Wat houdt de transitie van de jeugdzorg in? verantwoordelijkheden van gemeente (deels bovenlokaal): onafhankelijke vertrouwenspersoon; voorzien in toereikend aanbod van gecertificeerde instellingen; (regionaal) meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling concrete punten: beleidsplan en verordening, cliënttevredenheids- onderzoek, kwaliteitseisen aan instellingen, regionale afstemming naburige gemeenten cliëntenparticipatie: verplicht burgers te betrekken bij ontwikkeling van beleid (formuleringen Wmo); eisen aan medezeggenschap instellingen; cliëntenraad instellingen - stand van zaken bij gemeenten: (regionale) visienota’s en 7 maart

4. Wat zijn de gevolgen van de ‘drie decentralisaties’? - cliënt: minder rechten; meer eigen verantwoordelijkheid; drang tot maatschappelijke participatie (kwetsbare jongeren); weg naar gemeente gemeente: sturende rol; nadruk eigen kracht; creatieve verbindingen tussen domeinen; inkoopbeleid cruciaal; combinatie drie decentralisaties; intergemeentelijke samenwerking (welzijns- en zorg)instelling: onzekere positie; (her)formuleren aanbod; positioneren (samenwerken, concurreren) algemeen: elke partij maakt krachtenveldanalyse (bijvoorbeeld gemeente: kwaliteit instellingen, levendige burgerparticipatie, wijze van aansturen?)

5. Wat betekenen de decentralisaties voor de Wmo-raden. a 5.Wat betekenen de decentralisaties voor de Wmo-raden? a. intern functioneren - trends Wmo-raden: meer leden op persoonlijke titel; vroegtijdige betrokkenheid bij beleid; vragen over contact met achterban; regionale samenwerking - bezinnen op eigen ambitie en rolopvatting en consequenties samenstelling (persoonlijke titel, doelgroepen, organisaties) werkwijze (dagelijks bestuur, werkgroepen, betrekken achterban, volgen gemeentelijke agenda/zelf agenderen) spelregels met de gemeente (vroegtijdige betrokkenheid, terugkoppeling, overige vormen van burgerparticipatie) - contact met maatschappij/achterban (voeding en draagvlak)

5. Wat betekenen de decentralisaties voor de Wmo-raden. b 5. Wat betekenen de decentralisaties voor de Wmo-raden? b. intern functioneren Aanbevelingen: schep samen met de gemeente een beeld over de rol en het functioneren van de Wmo-raad bekijk invulling cliënten- en burgerparticipatie in de komende jaren (combinatie van raden, brede burgerraad, flexibele vormen, burgerinitiatieven, regionaal niveau) - benoem een beperkt aantal inhoudelijke speerpunten

5. Wat betekenen de decentralisaties voor Wmo-raden? c. werkwijze - zelf verzamelen van ervaringen en wensen van kwetsbare burgers (raadplegen achterban, contact met maatschappelijke organisaties) vormen van eigen mening en standpunten (werkgroep, deskundigen, inhoudelijke prioriteiten) tijdig leveren van inbreng in gemeentelijk beleidsproces (vroegtijdig, momenten, regionale samenwerking) samenwerken met belangenorganisaties (andere locale raden, Wmo-raden in regio, cliëntenraden) inbreng van cliëntenperspectief bij gemeente en instellingen (driepartijenoverleg, toelichten standpunten tijdens besprekingen)

5. Wat betekenen de decentralisaties voor de Wmo-raden. d 5.Wat betekenen de decentralisaties voor de Wmo-raden? d. inhoudelijke prioriteiten suggesties voor versterken zelfregie/eigen kracht burger (keukentafelgesprek; participatieplan; persoonsgebonden budget, cliëntondersteuner, één aanspreekpersoon, onafhankelijke indicatiestelling, inzet ervaringsdeskundigen) vangnet meest kwetsbare burgers (sociale netwerken, maatschappelijk steunsysteem) ruimte voor burgerinitiatieven en -projecten (sociaal café, zelfregiecentrum, inzet ervaringsdeskundigen, vrijwilligerswerk, beheer bibliotheek, zorgcoöperatie) kernpunt: kwaliteitscriteria vanuit cliëntenperspectief in inkoop/contracteerbeleid van gemeente

5. Wat betekenen de decentralisaties voor de Wmo-raden. e 5.Wat betekenen de decentralisaties voor de Wmo-raden? e. vragen transitie/transformatie jeugdzorg hoe wordt de keuzevrijheid van de cliënt ingevuld? hoe gaat de gemeente burgers bij het beleid betrekken? hoe wordt de functie van vertrouwenspersoon ingevuld? welke eisen (medezeggenschap, kwaliteit) stelt de gemeente bij het contracteren van instellingen? - werkt de gemeente aan een integrale aanpak van het sociaal domein (combinatie drie decentralisaties)?

Vragen en discussie